Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie działając na podstawie art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatk... - Interpretacja - PP2/443-136/05/KH/31440

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.05.2005, sygn. PP2/443-136/05/KH/31440, Małopolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie działając na podstawie art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ) po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 19.04.2005 r., doręczonego w dniu 28.04.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko w zakresie zapytania nr 1 jest prawidłowe.

Wnioskodawca następująco opisuje stan faktyczny: Gmina zamierza dokonać zamiany nieruchomości pomiędzy Skarbem Państwa, Gminą a osobami fizycznymi w oparciu o art. 15 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami ( tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm. ). Zamiana ma na celu pozyskanie od obecnych współwłaścicieli tj. osób fizycznych nieruchomości, zabudowanej budynkiem wzniesionym w drugiej połowie XIX w., wykorzystywanej na potrzeby działalności przedszkola samorządowego. Obecni współwłaściciele przedmiotowej nieruchomości uwarunkowali możliwość jej zbycia od przekazania na ich rzecz nieruchomości zamiennych, z których dwie stanowią własność Skarbu Państwa a jedna jest własnością Gminy. Jak wynika ze sporządzonych operatów szacunkowych, rzeczoznawcy majątkowi następująco określili wartość objętych zamianą nieruchomości:
1. nieruchomość stanowiąca współwłasność osób fizycznych wyceniona została na kwotę 1.495.900,00 zł
2. nieruchomości będące własnością Skarbu Państwa wycenione zostały na kwoty 7.280,00zł i 1.263.340,00 zł
3. nieruchomość stanowiąca własność Gminy wyceniona została na kwotę 607.376,00 zł.

Na skutek dokonania przedmiotowej zamiany Skarb Państwa i Gmina zostaną współwłaścicielami nieruchomości użytkowanej przez przedszkole a różnica wartości zamienianych nieruchomości zostanie tym podmiotom wyrównana w formie dopłaty pieniężnej, świadczonej proporcjonalnie do wielkości ich udziałów w nabywanej nieruchomości. Na działce będącej własnością Skarbu Państwa o szacunkowej wartości w kwocie 1.263.340,00 zł znajdują się stanowiące pozostałość po przemysłowym wykorzystaniu tego terenu cztery budynki wolnostojące (mury zewnętrzne z cegły, stropodachy wykonane jako deskowanie oparte na belkach stalowych z pokryciem z papy) oraz zdewastowane budowle w poziomie terenu. Budynki wolnostojące zostały wzniesione kilkadziesiąt lat temu (ustalenie daty ich wzniesienia możliwe jest jedynie w przybliżeniu) i są całkowicie zdewastowane, bez instalacji, stolarki itp. Budynki nie zostały ujawnione w księdze wieczystej urządzonej dla przedmiotowej nieruchomości. W ocenie Wnioskodawcy opisana nieruchomość może zostać zakwalifikowana jako towar używany, w rozumieniu art. 43, ust. 2, pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Fakt dewastacji wyżej opisanych obiektów pozostaje bez wpływu na ich klasyfikację jako budynków i budowli albowiem dyspozycja wyżej powołanego art. 43, ust. 2, pkt 1 nie wprowadza ograniczeń w zakresie stanu technicznego, jakiemu mają odpowiadać budynki i budowle aby mogły zostać uznane za towar. Ponadto ustawa nie zawęża stosowania tego przepisu do budynków lub budowli wpisanych do księgi wieczystej. Gmina uważa, że ww towar, będący przedmiotem zamiany winien korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43, ust. 1, pkt 2 ustawy o VAT.

Odpowiadając na powyższe zapytanie Urząd Skarbowy stwierdza co następuje: Zamiana rzeczy (towaru) na rzecz czy też na usługę skutkuje przeniesieniem prawa do rozporządzania zamienianymi rzeczami (towarami) jak właściciel. W przypadku zamiany występuje równieżwynagrodzenie, którym jest otrzymanie innej rzeczy lub świadczenie usług. Oznacza to, iż w powyższym przypadku wynagrodzenie nie ma formy pieniężnej lecz jest określone w naturze.
Należy więc stwierdzić, iż zamiana towarów oraz zamiana towaru na usługę stanowi odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 5, ust. 1, pkt 1 w związku z art. 7, ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535, ze zm. ). Dostawa ww obiektu budowlanego przez Gminę (będącego przedmiotem zamiany) podlega regulacji ww ustawy. W omawianym przypadku czynność ta podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43, ust. 1, pkt. 2 w związku z art. 43, ust. 2, pkt 1 ustawy. W myśl powołanych przepisów zwolnieniem od podatku objęto dostawę towarów używanych, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie do zapisu art. 43, ust. 2, pkt 1 ustawy przez towary używane należy rozumieć budynki, budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono ich budowę minęło co najmniej 5 lat. Jak wynika z opisanego stanu faktycznego przedmiotowe budowle spełniają ustawowe kryterium towarów używanych (budowa obiektów zakończona powyżej 5 lat od daty planowanej dostawy). Z treści zapytania nie wynika, by dostawca - Gmina korzystała z prawa obniżenia podatku należnego o naliczony, związany z ww nieruchomościami. Zamiana nieruchomości w części obejmującej zdewastowane budowle, które są przedmiotem dostawy przez Gminę jest zatem zwolniona od podatku od towarów i usług.

W świetle powyższych ustaleń Naczelnik tutejszego Urzędu potwierdza stanowisko Podatnika w tym zakresie, orzekając jak w sentencji postanowienia.

Małopolski Urząd Skarbowy