
Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14 a ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 137 poz. 926 ze zmianami) w oparciu o opisany stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Garwolinie informuje :
Starostwo Powiatowe jest zarejestrowane jako czynny podatnik VAT z tytułu wykonywania czynności cywilnoprawnych - umowy najmu, dzierżawy, kupna - sprzedaży. W zakresie wykonywania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostało ono powołane nie uznaje się Starostwa Powiatowego za podatnika VAT. Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 6 ustawy z 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Inwestycja przebudowy dróg powiatowych, realizowana w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich - SAPARD wykonywana jest w ramach zadań nałożonych na Powiat odrębnymi przepisami prawa. Skoro inwestycja ta zaliczana jest do zadań statutowych Powiatu, to czynności te nie są w ogóle objęte podatkiem od towarów i usług. Podatek naliczony z tytułu zakupu towarów i usług związanych z realizacją w/w zadań nie podlega odliczeniu ani zwrotowi na zasadach określonych w przepisach dotyczących podatku od towarów i usług. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W wyniku zrealizowania przez Powiat ze środków współfinansowanych z funduszu SAPARD powyższej inwestycji nie wystąpi sprzedaż w rozumieniu ustawy o VAT. Zgodnie bowiem z art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Istota prowadzonej inwestycji, tj. przebudowa drogi powiatowej, jednoznacznie wskazuje, że w świetle powyższej definicji ustawowej, sprzedaż nie wystąpi. Tym samym podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z tą inwestycją.
Jednocześnie w myśl § 27 a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 97 poz. 970 ze zmianami) podatnik uzyskałby zwrot podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług, jeżeli przed dniem 01.05.2004r. zawarł z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach programu SAPARD dotyczące refundacji ze środków UE części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu.Ponieważ przedmiotowa umowa została zawarta po dniu 01.05.2004r. podatnikowi nie przysługuje zwrot podatku VAT, gdyż nie spełnia wymogów zawartych w cyt. przepisie rozporządzenia.
Starostwo Powiatowe nie może również zaliczyć nie odliczonego podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodu i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U z 2000r. nr 54 poz. 654 ze zmianami) zwalnia się od podatku jednostki budżetowe oraz jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
W związku z powyższym, Naczelnik Urzędu Skarbowego stoi na stanowisku, że w przypadku inwestycji przebudowy drogi powiatowej realizowanej przez Powiat w ramach programu pomocowego SAPARD, podatek od towarów i usług nie może być w jakikolwiek sposób odzyskany za pośrednictwem organu podatkowego.
Niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o aktualny stan prawny oraz stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu.
