
Temat interpretacji
Opodatkowanie czynności wydania towarów w ramach akcji marketingowych oraz prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu tych towarów
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15.07.2011 r. (data wpływu 20.07.2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22.08.2011 r. (data wpływu 24.08.2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 16.08.2011 r. znak IPPP3/443-1013/11-2/JK (skutecznie doręczone 19.08.2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wydania towarów w ramach akcji marketingowych oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu tych towarów - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20.07.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wydania towarów w ramach akcji marketingowych oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu tych towarów.
Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22.08.2011 r. (data wpływu 24.08.2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 16.08.2011 r. znak IPPP3/443-1013/11-2/JK (skutecznie doręczone 19.08.2011 r.)
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca - Spółka zarządzająca płatnymi kanałami telewizyjnymi, zawarł z podmiotami z grupy F (dalej: zleceniodawcy) umowy (dalej: umowy), w ramach których zobowiązał się do świadczenia na rzecz zleceniodawców m.in. wskazanych poniżej usług (nie zawsze wszystkie poniższe elementy występują łącznie):
- profesjonalne wsparcie w zakresie promocji, marketingu i public relations produktów zleceniodawców w Polsce;
- doradztwo w zakresie wymogów prawa polskiego, postanowień umownych, odnawiania umów;
- pomoc przy dostosowaniu ofert zleceniodawców do oczekiwań polskiego konsumenta;
- udzielanie wsparcia technicznego polskim dystrybutorom produktów zleceniodawców;
- pośredniczenie pomiędzy zleceniodawcami a dystrybutorami kanałów telewizyjnych oraz operatorami kablowymi;
- badanie rynku polskiego (m.in. oferty konkurentów);
- przygotowanie raportów na temat abonentów;
- tłumaczenie na język polski obcojęzycznych materiałów dotyczących promocji i dystrybucji ofert programowych zleceniodawców;
- uczestniczenie w zawieraniu umów barterowych ze stroną trzecią.
W ramach świadczonych usług Spółka m.in. nabywa oraz przekazuje bezpłatnie towary na rzecz określonych podmiotów np. kontrahentów czy potencjalnych klientów zleceniodawców. Wskazane powyżej działania mają na celu promocję usług świadczonych przez zleceniodawców.
Spółka wskazuje, iż towary będące przedmiotem wydań w ramach akcji marketingowych kupuje we własnym imieniu lub otrzymuje nieodpłatnie od zleceniodawców. W obu przypadkach własność towarów jest przenoszona na Spółkę, która następnie dokonuje ich przekazania zgodnie z określoną strategią marketingową na rzecz podmiotów, które są grupą docelową działań marketingowych prowadzonych przez Spółkę.
Wynagrodzenie Spółki ustalone jest na bazie koszt plus, tj. równe jest kwocie kosztów bezpośrednich i pośrednich związanych z wykonaniem umów powiększonych o wartość marży.
Z uwagi na fakt, że zleceniodawcy są podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług (dalej ustawa o VAT), przedmiotowe usługi podlegają opodatkowaniu VAT w miejscu ich siedziby na podstawie przepisu art. 28b ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy czynności wydania towarów na podstawie umów nie podlegają opodatkowaniu, jako nieodpłatne wydania towarów zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, czynności wydania towarów na podstawie umów nie podlegają opodatkowaniu, jako nieodpłatne wydania towarów zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Jednocześnie zdaniem Spółki, przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów, wydawanych następnie zgodnie z postanowieniami umów.
Uzasadniając odpowiedź na pytanie pierwsze Spółka wskazuje, iż zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.
Przepisy ustawy o VAT nie zawierają definicji usługi złożonej, ani zasad kwalifikacji danych usług, jako jednolitego świadczenia, lub równolegle istniejących świadczeń, które opodatkowane są odrębnie w sposób właściwy dla charakteru poszczególnego świadczenia. Definicja taka oraz zasady dokonywania klasyfikacji zostały wypracowane w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (dalej: ETS).
Analiza tego orzecznictwa prowadzi do wniosku, że wyłącznym warunkiem uznania świadczenia złożonego za jedno świadczenie, a nie kilka odrębnych świadczeń jest (I) obiektywna możliwość uznania, że w przedmiotowym stanie faktycznym istnieje (II) jedno nierozerwalne świadczenie gospodarcze, którego (III) rozdzielenie miałoby charakter sztuczny, czy które nie mogłoby być (IV) wzajemnie rozdzielone. Taka konkluzja wynika jednoznacznie z wyroków w następujących sprawach: Card Protection Plan (CPP), C-572/07 (Rlre Tellmer Property Sro), C-41/04 (Levob Verzekeringen Bv And 0v Bank), C-111/05 (Aktiebolaget Nn And Skatteverket). W tym kontekście warto zwrócić uwagę na wyrok w sprawie Levob, który wskazuje:
20 mając na uwadze dwie okoliczności, a mianowicie że, po pierwsze, z art. 2 ust. 1 szóstej Dyrektywy wynika, iż każda czynność powinna być zwykle uznawana za odrębną i niezależną, a po drugie, że czynność złożona z jednego świadczenia w aspekcie gospodarczym nie powinna być sztucznie rozdzielana, by nie pogarszać funkcjonalności systemu podatku VAT, należy w pierwszej kolejności poszukiwać elementów charakterystycznych dla rozpatrywanej czynności celem określenia, czy podatnik dostarcza konsumentowi, rozumianemu jako przeciętny konsument, kilka odrębnych świadczeń głównych, czy też jedno świadczenie (por. przez analogię ww. wyrok w sprawie CPP, pkt 29).
22 podobnie jest w przypadku, jeśli dwa lub więcej świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta, rozumianego jako przeciętny konsument, są tak ściśle związane, że stanowią one obiektywnie jedno tylko nierozerwalne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny.
Analizując przedmiotowy stan faktyczny w kontekście ww. orzeczeń ETS należy zauważyć, że wydania towarów wchodzące w skład usług wykonywanych na podstawie umów powinny zostać uznane za jedno kompleksowe, jednolicie opodatkowane świadczenie. Wynika to z faktu, iż nie mogą one zostać rozdzielone bez uszczerbku dla świadczonych usług.
W związku z powyższym Spółka uważa, że skoro wydawanie towarów jest elementem kompleksowej usługi marketingowej to nie można uznać, że sama czynność ich wydania jest czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT.
Gdyby uznać samą czynność wydania towarów za czynność opodatkowaną VAT (nieodpłatną dostawę), dochodziłoby do podwójnego opodatkowania tej samej czynności: po pierwsze jako nieodpłatnej dostawy towarów, a po drugie jako świadczenia usług, w skład których wchodzi nabycie i wydanie towarów. Takie podwójne opodatkowanie VAT tej samej czynności byłoby sprzeczne z zasadą neutralności podatku VAT.
Spółka zauważa, iż powyższe stanowisko potwierdza także Minister Finansów w następujących pismach:
- Interpretacja indywidualna z dnia 7 kwietnia 2009 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (sygn. ILPP2/443-113/09-2/GZ): Z treści powołanych regulacji prawnych wynika, że nieodpłatne wydanie przez agencję reklamową materiałów reklamowych stanowi dostawę towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Jednak w opisanej sytuacji wydanie tych materiałów jest częścią innej kompleksowej czynności, tj. usługi reklamowej, obejmującej swoim zakresem nieodpłatne przekazanie wymienionych we wniosku materiałów reklamowych, których wartość wkalkulowana jest w jej cenę. Tym samym, wartość tych towarów będzie jednym z elementów podstawy opodatkowania świadczonej przez agencję reklamową usługi reklamowej, opodatkowanym w ramach tej usługi i nie stanowią one odrębnego przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
- Interpretacja indywidualna z dnia 29 kwietnia 2008 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (sygn. ITPP2/443-143/08/JK): Z treści powołanych regulacji prawnych wynika, że nieodpłatne przekazanie nagród rzeczowych przez spółkę laureatom konkursów stanowi dostawę towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W opisanej sytuacji czynnością opodatkowaną jest jednak wyłącznie realizowana na rzecz klienta (zleceniodawcy) kompleksowa usługa reklamowa obejmująca swoim zakresem nieodpłatne przekazanie nagród wkalkulowanych w jej cenę. Tym samym wartość tych towarów będzie jednym z elementów podstawy opodatkowania świadczonej przez A usługi reklamowej, opodatkowanym w ramach tej usługi i nie stanowi ona odrębnego przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Reasumując, w opisanej sytuacji spółka dokonuje prawidłowych rozliczeń podatku należnego wyłącznie w oparciu o wystawiane faktury VAT dla zleceniodawców akcji reklamowych, które obejmują między innymi wartość zakupionych, a następnie nieodpłatnie przekazanych prezentów.
- Interpretacja indywidualna z dnia 2 maja 2005 r. wydana przez Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie (sygn. 1472/RPP1/443-58/07/PAWA): Reasumując, Naczelnik tutejszego Urzędu potwierdza stanowisko spółki, że w przedstawionym przez spółkę stanie faktycznym przekazanie nagród rzeczowych wydawanych laureatom konkursów w ramach kampanii usługi i nie stanowi odrębnego przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów.
- Interpretacja indywidualna z dnia 5 stycznia 2007 r. wydana przez Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie (sygn. 1471/NUR2/443-387/06/ST). Zatem czynności opisane we wniosku, polegające na przekazaniu towarów w postaci upominków, nagród, gadżetów reklamowych oraz ulotek i prospektów kontrahentom zleceniodawców oraz lekarzom w ramach świadczonej odpłatnie kompleksowej usługi reklamowej nie wypełniają hipotezy przepisów art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Nie dochodzi bowiem do przekazania towarów ani do świadczenia usług bez wynagrodzenia, gdyż spółka otrzymuje wynagrodzenie, co prawda nie od odbiorców, lecz od zleceniodawców. Czynnościami opodatkowanymi są w tym przypadku usługi reklamowe świadczone na rzecz zleceniodawców, a wartość przekazanych towarów jest wkalkulowana w ich cenę. Przekazanie ww. towarów jest tylko jednym z elementów usług świadczonych na rzecz zleceniodawców, nie może więc być opodatkowane odrębnie.
- Interpretacja indywidualna z dnia 7 marca 2007 r. wydana przez Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie (sygn. 1472/RPP1/443-54/07/SZU): Czynnością opodatkowaną jest usługa polegająca na przeprowadzeniu kampanii promocyjnej, a wartość przekazanych towarów jest wkalkulowana w jej cenę. Przekazanie jest tylko jednym z elementów usługi świadczonej na rzecz zleceniodawcy, nie może więc być opodatkowane odrębnie.
- Interpretacja indywidualna z dnia 27 kwietnia 2007 r. wydana przez Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie (sygn. 1472/RPP1/443 246/06/US): Ustosunkowując się do stanowiska strony Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że zgodnie z treścią art. 7 ust 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 ze zm.), przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności: 1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników (...), 2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części. W myśl art. 8 ust. 2 jako odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również nieodpłatne świadczenie usług nie będące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników (...) oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów usług związanych z tymi usługami. Zatem czynności opisane we wniosku, polegające na przekazaniu towarów oraz usług w ramach świadczonej odpłatnie kompleksowej usługi nie wypełniają hipotezy przepisów art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Nie dochodzi do przekazania towarów ani do świadczenia usług bez wynagrodzenia, ponieważ spółka otrzymuje wynagrodzenie, co prawda nie od odbiorców, lecz od zleceniodawcy. Czynnością opodatkowaną jest usługa, a wartość przekazanych towarów jest wkalkulowana w jej cenę. Przekazanie jest tylko jednym z elementów usługi świadczonej na rzecz zleceniodawcy, nie może więc być opodatkowane odrębnie.
Uzasadniając odpowiedź na pytanie drugie Spółka stoi na stanowisku, że przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy odpłatnym nabyciu towarów, które zostaną następnie wydane w ramach umowy. Zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego, jeżeli:
- importowane lub nabyte towary lub usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności były wykonywane na terytorium kraju a
- podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.
W przedmiotowym przypadku, nie powinno ulegać wątpliwości, że obie z tych przesłanek są spełnione. Nabycie towarów jest niezbędne do wykonania usług marketingowych określonych w umowach, podlegających opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 28b ustawy. Bez ich nabycia Wnioskodawca nie mógłby prawidłowo wykonać usług. Jednocześnie, nie powinno ulegać wątpliwości, że Spółka posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi VAT zgodnie z art. 28b ustawy o VAT. Faktury dokumentujące nabycie towarów, które są następnie przekazywane przez Spółkę w ramach umów wliczane są do bazy kosztowej, tj. stanowią podstawę do kalkulacji wynagrodzenia za usługi świadczone na rzecz zleceniodawcy.
W konsekwencji Spółka uważa, że jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego. Spółka pragnie zauważyć, iż powyższe stanowisko potwierdza także Minister Finansów w następujących pismach, które dotyczą regulacji art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ale znajdują analogiczne zastosowanie w sprawie:
- Interpretacja
indywidualna z dnia 5 stycznia 2009 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
: Odnośnie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów, które następnie są wydawane w ramach akcji reklamowych i promocyjnych w formie nieodpłatnie przekazanych słuchaczom nagród, powołać należy przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17119 oraz art. 124.
- Interpretacja indywidualna z dnia 12 lutego 2010 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (sygn. IBPP4/443-1530/09/EJ): Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Ze stanu faktycznego wynika, że nabywanie nagród jest niezbędne do wykonania przez wnioskodawcę usługi reklamowej podlegającej opodatkowaniu VAT według stawki 22%. Bez nabycia nagród wnioskodawca nie mógłby wykonać usługi reklamowej. W związku z tym zakupy nagród służą wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanej, potwierdzonej fakturą VAT. Zatem przyjąć należy, że wnioskodawca dokonując zakupu nagród związanych bezpośrednio z wykonywaniem czynności opodatkowanej podatkiem VAT, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, nabył prawo do odliczenia podatku naliczonego na fakturze potwierdzającej nabycie przedmiotowych nagród.
Reasumując, Spółka stoi na stanowisku, iż przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów, wydawanych następnie zgodnie z postanowieniami umów. Biorąc pod uwagę powyższe wnoszę o potwierdzenie stanowiska przedstawionego przez Spółkę.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w wyżej wymienionym przepisie, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy), zaś przez świadczenie usług - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy zasadniczo rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy.
Z dniem 1 kwietnia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), która zmienia treść art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. W myśl nowego brzmienia tego artykułu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.
Stosownie natomiast do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Spółka zarządzająca płatnymi kanałami telewizyjnymi zawarła umowy w ramach, których zobowiązała się do świadczenia na rzecz zleceniodawców m.in.:
- profesjonalne wsparcie w zakresie promocji, marketingu i public relations produktów zleceniodawców w Polsce;
- doradztwo w zakresie wymogów prawa polskiego, postanowień umownych, odnawiania umów;
- pomoc przy dostosowaniu ofert zleceniodawców do oczekiwań polskiego konsumenta;
- udzielanie wsparcia technicznego polskim dystrybutorom produktów zleceniodawców;
- pośredniczenie pomiędzy zleceniodawcami a dystrybutorami kanałów telewizyjnych oraz operatorami kablowymi;
- badanie rynku polskiego (m.in. oferty konkurentów);
- przygotowanie raportów na temat abonentów;
- tłumaczenie na język polski obcojęzycznych materiałów dotyczących promocji i dystrybucji ofert programowych zleceniodawców;
- uczestniczenie w zawieraniu umów barterowych ze stroną trzecią.
W ramach świadczonych usług Spółka m.in. nabywa oraz przekazuje bezpłatnie towary na rzecz określonych podmiotów np. kontrahentów czy potencjalnych klientów zleceniodawców. Wskazane powyżej działania mają na celu promocję usług świadczonych przez zleceniodawców. Towary będące przedmiotem wydań w ramach akcji marketingowych kupuje we własnym imieniu lub otrzymuje nieodpłatnie od zleceniodawców. W obu przypadkach własność towarów jest przenoszona na Spółkę, która następnie dokonuje ich przekazania zgodnie z określoną strategią marketingową na rzecz podmiotów, które są grupą docelową działań marketingowych prowadzonych przez Spółkę. Wynagrodzenie Spółki ustalone jest na bazie koszt plus, tj. równe jest kwocie kosztów bezpośrednich i pośrednich związanych z wykonaniem umów powiększonych o wartość marży. Z uwagi na fakt, że zleceniodawcy są podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług, przedmiotowe usługi podlegają opodatkowaniu VAT w miejscu ich siedziby na podstawie przepisu art. 28b ust. 1 ustawy o VAT.
Z treści powołanych regulacji prawnych wynika, że przekazanie towarów stanowi dostawę towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Fakt przekazania poszczególnych towarów nie stanowi jednak, w analizowanym przypadku oddzielnej dostawy towarów w rozumieniu przytoczonego wyżej przepisu, jest natomiast nierozerwalnie związane z usługą świadczoną przez Spółkę mającą na celu promocję usług świadczonych przez zleceniodawców. Wartość przekazywanych towarów stanowi element niniejszej usługi promocyjno-marketingowej i wkalkulowana jest w jej cenę. Oznacza to, że wartość tych towarów jest jednym z elementów składowych podstawy opodatkowania świadczonej przez Spółkę usługi promocyjno-marketingowej, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, opodatkowanym w ramach tej usługi. Tym samym przekazywanie towarów opisanych we wniosku, w związku ze świadczoną usługą nie stanowi odrębnego przedmiotu opodatkowania podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów. Zatem art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy w zakresie przekazywanych towarów nie znajdzie zastosowania.
Jednocześnie zaznaczyć należy, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 precyzuje, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określona w fakturach otrzymanych przez podatnika.
Z powyższego wynika, iż uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego związanego z dokonywanymi zakupami, uzależnione jest od powiązania tych zakupów z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT.
Jednocześnie, na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że świadczone przez Spółkę usługi promocyjno-marketingowe na rzecz zleceniodawców, którzy są podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług, podlegają uregulowaniom art. 28b ust. 1 ustawy, co oznacza, że miejscem świadczenia usługi jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności. W związku z wykonywaniem ww. czynności Spółka ponosi koszty związane z nabyciem towarów, będących przedmiotem wydań w ramach usług promocyjno-marketingowych.
Usługi promocyjno-marketingowe realizowane przez Spółkę stanowią, co do zasady usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zatem mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przywołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż Spółce przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego, związanego z zakupem towarów, o których mowa we wniosku, pod warunkiem, że Spółka posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z czynnościami, o których mowa w art. 28b ust. 1 ustawy o podatku VAT.
Reasumując, przekazanie przez Spółkę towarów w ramach świadczonych przez nią usług promocyjno-marketingowych, nie stanowi odrębnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 i 2 ustawy. Sama dostawa rzeczy nie podlega odrębnemu opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż ich przekazanie jest częścią składową kompleksowo wykonanej usługi promocyjno-marketingowej. Nabywając towary, wykorzystywane do wykonywania usługi, Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego z tytułu tych zakupów, na zasadach przewidzianych w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
