
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego w związku z działalnością Urzędu, wykonującego działalność w zakresie zaopatrzenia w wodę i odbioru ścieków, w oparciu o zastosowanie proporcji na podstawie art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT i użycie indywidualnego prewspołczynnika ustalonego w ilości dostarczonej wody i ilości odebranych ścieków w m³. Uzupełnili go Państwo pismem z 26 września 2025 r. (wpływ) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina ... jest jednostką samorządu terytorialnego, która działa zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Wypełnia zawarte w tej ustawie zadania publiczne i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Gmina odpowiada za zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty min. w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 poz. 1465 ze zm.). W celu zapewnienia poprawności i spójności rozliczeń podatku VAT Gmina wraz z jednostkami podległymi podlega obowiązkowi centralizacji podatku VAT.
Urząd Gminy to jednostka podległa, która prowadzi ewidencje sprzedaży wody i ścieków jako główny typ działalności gospodarczej, na rzecz odbiorców wewnętrznych na potrzeby własne (dla urzędu, szkół, oczyszczalni ścieków ) – działalność niepodlegająca VAT i zewnętrznych (mieszkańcy, rolnicy, przedsiębiorcy)- działalność opodatkowana VAT a także ewidencje zakupów podlegających działalności wodno-kanalizacyjnej (faktury za dostawę materiałów, do usunięcia awarii, za energię elektryczną).
Wydatki na działalność wodno-kanalizacyjną służą i będą służyć przede wszystkim do zaopatrzenia w wodę i odbiór ścieków od podmiotów zewnętrznych, ale również jednostek wewnętrznych. W związku z tym część wydatków ponoszonych przez urząd gminy np. remonty sieci wodno-kanalizacyjnej, energia, usługi eksploatacyjne podlegają jednocześnie czynnościom opodatkowanych i niepodlegającym opodatkowaniu, co skutkuje obowiązkiem zastosowania proporcji zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy VAT.
Wobec powyższego Urząd Gminy jest w stanie określić proporcję, dla celów odliczeń podatku naliczonego od wydatków związanych z działalnością wodno-kanalizacyjną.
Proporcja jest liczona jako iloraz rocznej ilości dostarczonej wody i odebranych ścieków od odbiorców zewnętrznych do rocznej ogólnej ilości dostarczonej wody i odebranych ścieków (odbiorcy wewnętrzni i odbiorcy zewnętrzni) wyrażonej w wartości procentowej.
Ilość wody /ścieków czynności opodatkowane( odbiorcy zewnętrzni) ilość wody/ścieków czynności opodatkowane i niepodlegające (odbiorcy zewnętrzni i wewnętrzni).
Dane do wyliczenia proporcji są zebrane na podstawie urządzeń pomiarowych z ilości dostarczanej wody i odebranych ścieków z odczytu wodomierzy co odzwierciedla wysoką dokładność pomiaru i rzetelność danych.
Takie użycie proporcji ma zastosowanie tylko i wyłącznie w działalności wodno-kanalizacyjnej, gdzie istnieje możliwość łatwego przyporządkowania ilości usług opodatkowanych i nieopodatkowanych do wyliczenia proporcji, czego wynikiem jest prewspółczynnik do określonego typu działalności. Prewspółczynnikiem ilościowym ustalana jest kwota podatku VAT do odliczenia od wydatków na działalność wodno-kanalizacyjną w takim zakresie w jakim wydatki związane są z usługami na rzecz podmiotów zewnętrznych. Natomiast w zakresie w jakim wydatki te służą danej jednostce budżetowej, nie jest odliczany podatek VAT. Wykorzystanie wydatków na działalność wodno-kanalizacyjną do działalności opodatkowanej (usługi dla podmiotów zewnętrznych) oraz do działalności niepodlegającej opodatkowaniu (usługi dla podmiotów wewnętrznych) ustalane jest na podstawie ilości dostarczonej wody i ilości odebranych ścieków, które zostały dostarczone w danym roku, w tym z podziałem na odbiorców zewnętrznych i odbiorców wewnętrznych. Możliwe jest zatem ustalenie odrębnych ilości przeznaczonych na działalność opodatkowaną i na działalność niepodlegającą.
Uzupełnienie wniosku
Na pytania z wezwania o treści:
1.Na kogo są wystawione faktury dotyczące wydatków, o których mowa we wniosku?
2.Czy każda dostarczona woda będzie opomiarowana? Jeżeli nie to w jaki sposób ustalana będzie jej ilość?
3.Czy każdy odbiór ścieków będzie opomiarowany? Jeżeli nie to w jaki sposób ustalana będzie ich ilość?
4.Czy będą wykorzystywać Państwo wodę również do celów przeciwpożarowych oraz na cele technologiczne? Jeżeli tak, to:
a.Czy ilość wody wykorzystywanej do celów przeciwpożarowych oraz na cele technologiczne jest/będzie mierzona? Jeśli tak, jaką metodą?
b.W jaki sposób, przy użyciu jakich urządzeń (aparatura pomiarowa, wodomierze, inne – jakie?) dokonują Państwo pomiaru ilości wody dostarczonej na cele technologiczne oraz na cele przeciwpożarowe?
c.W jaki sposób będzie uwzględniona w opisanym przez Państwa indywidualnym sposobie określenia proporcji (prewspółczynniku)?
5.Proszę podać przesłanki, jakimi kierowali się Państwo, uznając że wskazany we wniosku sposób obliczenia proporcji będzie najbardziej reprezentatywny – najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez Państwa działalności oraz dokonywanych przez Państwa nabyć?
6.Czy wskazany we wniosku sposób obliczenia proporcji będzie zapewniał dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane?
7.Czy wskazany we wniosku sposób obliczenia proporcji obiektywnie będzie odzwierciedlał część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.)?
8.Należy wskazać przesłanki potwierdzające Państwa ocenę, że sposób określenia proporcji dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego wynikający z rozporządzenia Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników jest mniej reprezentatywny od zaproponowanego we wniosku?
9.Jakimi przesłankami kierują się Państwo uznając, że sposób ww. obliczenia proporcji objęty zakresem wniosku będzie bardziej reprezentatywny – bardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez Państwa działalności oraz dokonywanych nabyć w stosunku do sposobu obliczenia proporcji wynikającego z rozporządzenia Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999)?
10.Jakie przesłanki potwierdzają, że sposób określenia proporcji wynikający z ww. rozporządzenia w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników jest/będzie mniej reprezentatywny od sposobu zaproponowanego przez Państwa w złożonym wniosku?
11.Z jakich przyczyn, w celu określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, nie korzystają Państwo ze sposobu określenia proporcji wskazanego w § 3 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników?
12.Należy przedstawić analizę porównawczą prewspółczynnika wyliczonego według sposobu wskazanego przez Państwa oraz prewspółczynnika wyliczonego zgodnie z treścią ww. rozporządzenia.
Wskazali Państwo:
Ad. 1 Dokumentowanie zakupów towarów i usług w formie faktur, dokonywane jest na podstawie Zarządzania Wójta Gminy ... z 20.12.2016 r. o wprowadzeniu zasad centralizacji podatku VAT, które to określają sposób wystawienia faktur zakupu w następujący sposób:
Nabywca: Gmina ...
ul. ...
...
Odbiorca: Urząd Gminy (jednostka, i adres jednostki)
ul. ...
Ad. 2 Ilości dostarczanej wody są opomiarowane, na podstawie zamontowanych wodomierzy, co stanowi 99,995 % całości ilości zużytej wody. Jedynie w 11 gospodarstwach domowych jedno i dwu osobowych, ilość dostarczanej wody ustalana jest zgodnie z przeciętnym zużyciem wody na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 r., w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody dla poszczególnych odbiorców, które stanowią podstawę ustalania ilości pobranej wody w razie braku wodomierza.
Ad. 3 Odbiór ścieków ustala się na podstawie równej ilości pobranej wody z wodociągu. Sposoby rozliczeń są umocowane Uchwałą Nr ... Rady Gminy ..., w sprawie uchwalenia Regulaminu dostarczania i odprowadzania ścieków na terenie Gminy ..., oraz potwierdzone zapisem umownym z mieszkańcem, na podstawie Umowy o odprowadzaniu ścieków, § 6 Rozliczenia za wykonie usługi.
Ad. 4 Na terenie Gminy, wykorzystywana jest woda na cele technologiczne i przeciwpożarowe.
Ilość wykorzystywanej wody na cele przeciwpożarowe w działalności bieżącej, jest opomiarowana na podstawie zamontowanych wodomierzy w budynkach remiz. Natomiast w działalności bojowej na cele przeciwpożarowe jest określana w oparciu o pisemną informację składaną przez Komendanta Państwowej Straży Pożarnej w okresie kwartalnym.
Woda zużyta na cele technologiczne, np. do płukania wodociągu jest opomiarowana na podstawie montowanych wodomierzy. Urząd Gminy posiada w dyspozycji specjalny wodomierz o nazwie ... wodomierz hydrantowy nr ... cecha legalizacyjna 2025, który jest wykorzystywany do opomiarowania zużytej wody do celów technologicznych.
Woda wykorzystywana do celów przeciwpożarowych jest związana wyłącznie z działalnością niepodlegającą VAT i Urząd Gminy te ilości zamierza ujmować w mianowniku wzoru liczenia proporcji.
Ad. 5 Głównym typem działalności prowadzonym w Urzędzie Gminy ... jest działalność wodno-kanalizacyjna, dla której z łatwością można przypisać dokonywanie nabyć związanych z tą działalnością, kształtuje się ona na poziomie 90% w stosunku do ogólnej działalności gospodarczej która uwzględnia w pełni przepisy o proporcjonalnym odliczaniu podatku naliczonego. Stosowanie tego sposobu w działalności wodno-kanalizacyjnej jest bardziej miarodajny niż wyliczenie prewspółczynnika z Rozporządzenia Ministra Finansów, gdyż najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez Urząd Gminy działalności i dokonywanych przez niego nabyć. Pozostałe działalności to czynszowa ok. 7% oraz usługowa wynosząca około 3 % dla których trudniej jest przyporządkować dokonywanie nabyć związanych z typem działalności. A przesłanką do sposobu obliczenia proporcji są możliwości wynikające z ustawy o VAT art. 86 ust. 2a-2h, które dają umocowania do zastosowania proporcji, czyli obliczenia zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.
Ad. 6 Tak, wskazany we wniosku sposób obliczenia proporcji będzie zapewniał dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającego na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane.
Ad. 7 Tak, wskazany we wniosku sposób obliczenia proporcji obiektywnie będzie odzwierciedlał część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarczą, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7. ust. 2 i art. 8 ust.2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.)
Ad. 8 Oceniając sposób określony z Rozporządzenia Ministra Finansów dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, wskazać należy, iż zakres wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej jest oparty na zastosowaniu proporcji rocznego obrotu z działalności do wykonanych dochodów urzędu, takie stosowanie wzoru jest oparte na metodzie zrealizowanych dochodów i nie jest ono rzeczywistym odzwierciedleniem liczonym na podstawie sposobu przedstawionego w złożonym wniosku przez Urząd Gminy, który wykazuje faktyczne dokonania zakupów do sprzedaży. Sposób który Urząd Gminy chce zastosować, jest oparty na dokładności w przyporządkowaniu faktur zakupu do działalności wodno-kanalizacyjnej, bezpośrednie przyporządkowanie jest możliwe poprzez szczegółowy opis faktur, który osoba merytoryczna dokonuje. Dane które są potrzebne do obliczenia proporcji zawierają ilości dostarczanej wody i odebranych ścieków z urządzeń pomiarowych w m³. W proporcji liczone jest roczne zużycie dostarczonej wody i odebranych ścieków od odbiorców zewnętrznych (czynności opodatkowane) do rocznej ilości dostarczanej wody i odebranych ścieków od odbiorców zewnętrznych i wewnętrznych (czynności opodatkowane i niepodlegające).
Ad. 9 Główną przesłanką, którą kierowali się Państwo przy obliczeniu proporcji, są możliwości które daje ustawa o VAT a dokładniej art. 86 ust. 2a. Zastosowanie tej proporcji w rzeczywisty sposób przez Urząd jest sposobem bardziej miarodajnym i odzwierciedlającym działalność wodno-kanalizacyjną.
Podstawą dla której nie korzystają Państwo z proporcji liczonej wg rozporządzenia Ministra Finansów jest różnica wynikająca między prewspółczynnikiem rzeczywiście obliczonym a prewspółczynnikiem Ministra Finansów z 17 grudnia 2015r., w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021r. poz. 999,ze zm.: dalej Rozporządzenie), jest zakres prowadzenia działalności Urzędu, jaką uwzględnia się cały obszar działalności, prewspółczynnik z Rozporządzenia obrazuje działalność gospodarczą Urzędu na tle całej jej działalności. Natomiast przy kalkulacji prewspółczynnika rzeczywistego uwzględnia się wyłącznie dany zakres działalności Urzędu, w Państwa przypadku obrazuje działalność wodno-kanalizacyjną.
Dopuszczalne jest w ocenie Wnioskodawcy, stosowanie odrębnego prewspółczynnika VAT do działalności wodno-kanalizacyjnej , gdyż jest to działalność, którą można wyodrębnić z ogólnej działalności Urzędu.
Ad. 10 Sposób wynikający z Rozporządzenia jest mniej reprezentacyjny bo nie pozwala na precyzyjne oddzielenie wydatków związanych z działalnością wodno-kanalizacyjną od innych wydatków. Sposób liczenia proporcji z Rozporządzenia nie jest w stanie dokładniej zobrazować specyfiki działalności Urzędu, w której dominującą role pełni działalność wodno-kanalizacyjna opodatkowana podatkiem VAT.
Ad. 11 Przyczyną dla której nie korzystają Państwo ze sposobu określenia proporcji wg wskazanego w § 3 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015r. jest to ze nie jesteście Państwo zakładem budżetowym , dla którego obowiązuje wzór z powyższej podstawy prawnej.
Ad. 12 Sposób liczenia proporcji z Rozporządzania przy zastosowaniu dla Urzędu Gminy, jest mało miarodajny, oznacza to tyle iż odliczenie z proporcji kształtuje się na poziomie 4 % z danych za rok poprzedni, a liczona proporcja z ustawy o VAT w ujęciu rzeczywistym wynosi 99% za rok poprzedni. Zasadne jest stosowanie tego prewspołczynnika kształtującego się na poziomie 99% z działalności tylko i wyłącznie wodno-kanalizacyjnej niż stosowanie prewspołczynnika z Rozporządzenia dla ogólnej działalności jednostki. Wyższym procentem prewspółczynnika można by było odliczać VAT tylko z tych faktur, które są przyporządkowane dla działalności wodno-kanalizacyjnej np. za zakup części do naprawy sieci wodociągowej, za zużytą energię z hydroforni, oczyszczalni, zakup wodomierzy. W ciągu miesiąca jest zaledwie kilka faktur, które służą działalności wodno-kanalizacyjnej, i są one bezpośrednim dowodem zużycia.
Pytanie
Czy Urząd Gminy ... ma prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego w związku z działalnością Urzędu, wykonującego działalność w zakresie zaopatrzenia w wodę i odbioru ścieków, w oparciu o zastosowanie proporcji na podstawie art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT i użycie indywidualnego prewspołczynnika ustalonego w ilości dostarczonej wody i ilości odebranych ścieków w m³ jako metody najbardziej odpowiadającej specyfice działalności Urzędu?
Państwa stanowisko w sprawie
Przepisy ustawy o VAT poświęcone określaniu proporcji odliczenia podatku naliczonego w przypadku wykonywania działalności o charakterze mieszanym wskazują, że ustawodawca ze względu na możliwą różnorodność czynności dokonywanych przez podatnika nie narzuca w tej kwestii jakichkolwiek obowiązkowych rozwiązań. Przepisy pozostawiają podatnikowi swobodę i możliwość rozliczenia podatku VAT według proporcji bardziej reprezentatywnej dla prowadzonej przez niego działalności i dokonywanych nabyć, co nie oznacza jednak dowolności w odliczeniu – metoda ustalenia prewspółczynnika musi bowiem odpowiadać kryteriom określonym w art. 86 ust. 2a-2c ustawy o VAT.
Z treści art. 86 ust. 2a ustawy o VAT wynika, że w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Zgodnie z art. 86 ust. 2b ustawy o VAT sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy o VAT przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:
1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością. Biorąc pod uwagę ww. przepisy dopuszczalne jest zatem stosowanie dowolnego wybranego kryterium proporcji, pod warunkiem, że najbardziej odpowiada on specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Zdaniem tutejszego Urzędu zaproponowany sposób ustalenia prewspółczynnika, oparty jest na rzeczywistych ilościach dostarczonej wody i odebranych ścieków w m³, uwzględnia precyzyjne i rzetelne parametry danych z liczników wodomierzy oraz dokładnie oddaje rzeczywisty stopień wykorzystywania nabywanych towarów wykorzystywanych do celów podatkowych. Pracownicy Urzędu Gminy dokonują pomiaru ilości dostarczanej wody oraz odebranych ścieków przy użyciu wodomierzy (na ich podstawie wystawiane są faktury), a w przypadku ich braku na danej nieruchomości (na terenie gminy jest ich 11 szt., co stanowi 0,005 %) ilość dostarczanej wody ustalana jest zgodnie z przeciętnym zużyciem wody na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody dla poszczególnych odbiorców, które stanowią podstawę ustalania ilości pobranej wody w razie braku wodomierza.
Wobec powyższego należy wskazać, że motywując zasadność stosowania odrębnego prewspółczynnika do odliczenia podatku naliczonego związanego z działalnością wodno – kanalizacyjną, prewspółczynnik obliczony w zakresie dostarczania wody i odbioru ścieków jako suma określonych w m³ wody dostarczanej i odebranych ścieków w ramach transakcji zewnętrznych (udokumentowanych fakturami VAT) w sumie określonej w m³ ilości wody dostarczanej i odebranych ścieków w ramach ogółu transakcji (tj. zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych) najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez jednostkę działalności w tym zakresie i dokonywanych przez Urząd nabyć związanych z działalnością wodociągową i kanalizacyjną, a także uwzględnia w pełni przepisy o proporcjonalnym odliczaniu podatku naliczonego.
Zgodnie z proporcją opartą o realne zużycie, Urząd jest w stanie określić:
• zużycie przypisane wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT oraz
• zużycie łączne.
Stosowanie tego sposobu w działalności wodno-kanalizacyjnej jest bardziej miarodajne niż wyliczenie prewspołczynnika z Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17.12.2015 r. gdyż najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
W przypadku bowiem gdy podatnik dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie art. 86 ust. 22 uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji, jak wskazuje wprost art. 86 ust. 2h ustawy o VAT. W ocenie Wnioskodawcy, dopuszczalne jest stosowanie odrębnego prewspółczynnika VAT do działalności wodno-kanalizacyjnej Gminy, gdyż jest to działalność, którą można wyodrębnić z ogólnej działalności Urzędu.
Gmina uznała, że prewspółczynnik jeden, dla całej działalności Urzędu Gminy w..., w sposób wskazany w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r. poz. 2193, dalej: rozporządzenie), nie odpowiada najbardziej specyfice wykonywanej przez nią działalności i dokonywanych przez nią nabyć. Dla działalności wodno –kanalizacyjnej możliwe jest zastosowanie bardziej reprezentatywnego prewspółczynnika, jakim jest prewspółczynnik ilościowy.
Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 31 stycznia 2025 r., sygn. 0114- KDIP4-1.4012.608.2024.2.MK organ podatkowy uznał, że proponowany przez Gminę indywidualny prewspółczynnik jest prawidłowy, gdyż spełnia wymogi art. 86 ust. 2b ustawy o VAT. Stwierdził że zastosowany wzór lepiej obrazuje specyfikę działalności Gminy, w której dominującą rolę pełni działalność wodno-kanalizacyjna opodatkowana VAT, zaś czynności niepodlegające VAT mają marginalne znaczenie. Organ zgodził się, że taka metodologia pozwala na precyzyjne oddzielenie wydatków związanych z działalnością gospodarczą od innych wydatków Gminy. Dzięki temu metoda odzwierciedla rzeczywiste wykorzystane zakupionych towarów i usług w działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu.
Podobnie w interpretacji indywidualnej z dnia 7 czerwca 2024 r., sygn. 0114- KDIP4-1.4012.136.2024.2AM, która dotyczy ustalenia prawa do części odliczenia podatku naliczonego w związku z działalnością Urzędu, wykonującego m. in. działalność w zakresie zaopatrzenia w wodę i odbioru ścieków, organ podatkowy uznał prawidłowość w zastosowaniu częściowego odliczenia podatku w zakresie zaopatrzenia w wodę i odbioru ścieków. W oparciu o przepis art. 86 ust. 22 ustawy, Minister Finansów w Rozporządzeniu z dnia 17 grudnia 2015 r. określił dla jednostek samorządu terytorialnego, w tym dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, sposób określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanych przez te jednostki działalności i dokonywanych przez nie nabyć. Jednocześnie organ podatkowy uznał iż w przypadku gdy infrastruktura jest wykorzystywana za pośrednictwem Urzędu do świadczenia usług, to do wyliczenia podatku naliczonego, o którym mowa art. 86 ust. 2a ustawy, uwzględnia się zasady określone w § ust. 2 rozporządzenia. Sposób określenia proporcji powinien odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. Oznacza to że podatnik jest zobowiązany do wyodrębnienia takiej części podatku naliczonego, którą można przypisać do prowadzonej działalności gospodarczej.
Kolejnym przykładem interpretacji indywidualnej przy zastosowaniu prewspółczynnika indywidulanego jest wydana interpretacja z dnia 30 maja 2025 r., sygn. 0111- KDIB3-2.4012.231.2025.2AK potwierdzająca prawidłowość stosowania prewspołczynnika indywidualnego dla działalności wodno-kanalizacyjnej. Organ podatkowy uznał za prawidłowy sposób kalkulacji prewspółczynnika oparty na stosunku liczby metrów sześciennych dostarczonej wody/odebranych ścieków do/od podmiotów trzecich względem ogólnej rocznej liczby dostarczonej wody/odebranych ścieków. Sposób ten został uznany za najlepiej oddający specyfikę działalności Gminy, ponieważ działalność wodno-kanalizacyjna Gminy jest w przeważającej mierze opodatkowana. Metoda ta została też poparta orzecznictwem sądowym, które wskazuje na możliwość stosowania bardziej odpowiednich metod, które lepiej odzwierciedlają specyfikę działalności podatnika niż techniki wskazane w rozporządzeniu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Interpretacja została wydana na podstawie wskazania we wniosku, że „Stosowanie tego sposobu w działalności wodno-kanalizacyjnej jest bardziej miarodajne niż wyliczenie prewspółczynnika z Rozporządzenia Ministra Finansów, gdyż najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez Urząd Gminy działalności i dokonywanych przez niego nabyć.”, „(…)wskazany we wniosku sposób obliczenia proporcji będzie zapewniał dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającego na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane”, oraz „(…)wskazany we wniosku sposób obliczenia proporcji obiektywnie będzie odzwierciedlał część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarczą”. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Zastrzegam, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź kontroli celno-skarbowej zostanie ustalone, że metoda przedstawiona we wniosku, oceniona przez Państwa jako najbardziej reprezentatywna, nie zapewni dokonania odliczenia podatku naliczonego od wydatków objętych opisem sprawy związanych bezpośrednio z infrastrukturą wodociągową i kanalizacyjną wyłącznie w części przypadającej na działalność gospodarczą oraz nie będzie obiektywnie odzwierciedlała części wydatków przypadających na działalność gospodarczą oraz na inne cele, a więc nie będzie metodą najbardziej odpowiadającą specyfice wykonywanej przez Państwa działalności i dokonywanych przez Państwa nabyć, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Odnośnie powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, zauważam, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
