Czy Województwo jako beneficjent, które realizowało projekt, ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w jakikolwiek sposób? - Interpretacja - ITPP2/443-1402/12/AJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 06.12.2012, sygn. ITPP2/443-1402/12/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy Województwo jako beneficjent, które realizowało projekt, ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w jakikolwiek sposób?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2012 r. (data wpływu 16 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. XXX - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. XXX.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Urząd, na podstawie uchwały z dnia 21 kwietnia 2009 r. w partnerstwie z dziewiętnastoma powiatami, w ramach priorytetu II Turystyka, Działanie 2.1. Wzrost potencjału turystycznego, Poddziałanie 2.1.4. Publiczna infrastruktura turystyczna i okołoturystyczna, realizuje projekt pn. XXX dofinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Projekt został dofinansowany w 85% z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Realizowany jest w latach 2009-2012. W ramach podjętej uchwały podatek od towarów i usług był kosztem kwalifikowanym projektu.

Podstawowym zadaniem projektu jest rozbudowa infrastruktury turystycznej poprzez zainstalowanie na terenie województwa turystycznych znaków drogowych, w efekcie czego polepszy się dostęp do obiektów i zasobów atrakcyjnych turystycznie.

Aby osiągnąć zakładane rezultaty wykonano:

  1. Wykorzystując regionalną infrastrukturę drogową (krajową, wojewódzką, powiatową) zainstalowano 710 turystycznych znaków drogowych typu (...), (...), (...) w układzie punkt do punktu, a więc wskazujących konkretne obiekty turystyczne znajdujące się w bezpośrednim zasięgu komunikacji drogowej.
  2. Zainstalowano 51 informacyjnych tablic wielkogabarytowych (tablice-mapy). Znalazły się one przy wytypowanych ciągach/szlakach turystycznych. Zadaniem tablic wielkogabarytowych jest informowanie o potencjale turystyczno-krajoznawczym szlaku. Na każdej tablicy znajduje się kompleksowy opis obszaru i znajdujących się tam lokalnych zasobów turystycznych.

Prace poprzedzające ustawienie tablic wielkogabarytowych i znaków drogowych objęły:

  1. Projekty organizacji ruchu wraz z planem sytuacyjnym dla 710 turystycznych znaków drogowych.
  2. Prace polegające na wykonaniu dokumentacji techniczno-projektowej, w tym dokumentacji geotechnicznej do zainstalowania 51 tablic wielkogabarytowych.
  3. Opracowanie wzornictwa tablic wielkogabarytowych.
  4. Opracowanie wzornictwa do znaków drogowych (...), (...), (...).

Faktury VAT z tytułu nabywanych towarów i usług wystawiane były na Urząd, który był płatnikiem faktur. Do tego celu Urząd, jako beneficjent, otworzył wyodrębniony rachunek bankowy, na który Partnerzy projektu wpłacali corocznie swój wkład w realizację projektu. Z końcem każdego roku beneficjent rozliczał wpłacone środki zwracając niewykorzystany wkład Partnerom projektu.

Tablice wielkogabarytowe zostały przekazane Partnerom Projektu nieodpłatnie na podstawie protokołu przekazania. Znaki turystyczne typu (...), (...), (...) zostały własnością Województwa, jednak okres trwałości projektu (5 lat od zakończeniu projektu) zostaną one przekazane Partnerom na podstawie umów użyczenia. Przez 5 lat Partnerzy obowiązani będą do utrzymywania znaków. Po zakończeniu okres trwałości znaki planuje się przekazanie bezpłatnie Partnerom na podstawie protokołów przekazania.

Województwo jako Lider realizując ww. projekt nie mogło w żaden sposób odzyskać podatku od towarów i usług. Zakupy nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Województwo jako beneficjent, które realizowało ww. projekt, ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w jakikolwiek sposób...

Zdaniem Wnioskodawcy, Województwo nie może w żaden sposób odzyskać podatku od towarów i usług, nie może skorzystać z odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Urząd realizuje projekt polegający na zainstalowaniu na terenie województwa turystycznych znaków drogowych oraz tablic wielkogabarytowych. Projekt jest dofinansowany w ramach Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. W jego ramach wykonano między innymi 51 informacyjnych tablic wielkogabarytowych i 710 turystycznych znaków drogowych. Tablice i znaki zostały przekazane Partnerom projektu nieodpłatnie na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego. W okresie trwałości projektu (5 lat od daty jego zakończenia) zostaną nieodpłatnie przekazane Partnerom projektu na podstawie umowy użyczenia, po upływie tego okresu Urząd zamierza przekazać je nieodpłatnie Partnerom projektu na podstawie protokołów przekazania. Faktury VAT wystawiane były na rzecz Urzędu, a środki na zapłatę za dokonane zakupy zostały przekazane jako wkład własny Partnerów projektu na zadanie inwestycyjne.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Województwu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ jako nabywca towarów i usług wskazany na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w ramach projektu jest Urząd W.. Województwu nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Końcowo wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie odnosi się do kwestii możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-561 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy