
Temat interpretacji
Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2012r. (data wpływu 22 czerwca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 sierpnia 2012r. (data wpływu 9 sierpnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pod nazwą: xxx jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 czerwca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pod nazwą: xxx. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 sierpnia 2012r. (data wpływu 9 sierpnia 2012r.).
W przedmiotowym wniosku został przedstawione następujący stan faktyczny (doprecyzowany w piśmie z dnia 3 lipca 2012r.):
Wnioskodawca realizuje zadania własne gminy dotyczące m.in. zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie lokalnego transportu zbiorowego oraz organizacji ruchu drogowego zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Zadania w tym zakresie Prezydent Miasta R. wykonuje również przy pomocy Urzędu. Gmina Miasto R. - Urząd Miasta R. jest czynnym podatnikiem VAT zarejestrowanym pod NIP () realizuje projekt pod nazwą xxx planowany do współfinansowania przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013.
Wnioskodawca jest jedną z trzech jednostek realizujących projekt obok Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) oraz Miejskiego Zarządu Dróg (MZD), które są jednostkami budżetowymi Gminy.
Strategicznym celem projektu jest poprawa funkcjonalności transportu miejskiego poprzez optymalizację dostępu do centralnych obszarów miasta oraz zapewnienie efektywnego transportu wewnątrz R., co przyczyni się do zwiększenia potencjału rozwojowego i atrakcyjności aglomeracji r. oraz wzrostu mobilności mieszkańców. W ramach projektu Gmina realizuje dwa zadania: yyy oraz XXX, w ramach których dokonywać będzie zakupów towarów i usług o charakterze wydatków inwestycyjnych jak i bieżących, a w szczególności dotyczących:
- przygotowania dokumentacji projektowej, zarządzania projektem (m.in. pełnienie funkcji menadżera projektu, w tym nadzór na procesem budowlanym), promocji projektu, usług prawniczych oraz sprzętu biurowego wraz z oprogramowaniem do biura projektu.
- utworzenia centrum zarządzania siecią w tym budowa sieci szkieletowej (zawierającej sieć radiową), sieci dostępowej systemu (w tym urządzenia nadawczo - odbiorcze) oraz elementów do konfigurowania i zarządzania siecią szkieletową i dostępową wraz z oprogramowaniem.
Wszystkie zakupy towarów i usług w ramach wyżej wymienionego zakresu projektu dokonywane będą na rzecz nabywcy i dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę. Nabyte składniki stanowić będą jej własność i znajdą się w ewidencji Urzędu Miasta.
Utworzona Platforma Teleinformatyczna stanowiąca część systemu integrującego transport publiczny Miasta będzie zapewniała komunikację pomiędzy jednostkami organizacyjnymi realizującymi zadania z zakresu lokalnego transportu tj. Miejski Zarząd Dróg i Zarząd Transportu Miejskiego.
Platforma Teleinformatyczna służyć będzie do prowadzenia bieżącej transmisji danych (komunikacji) pomiędzy urządzeniami Inteligentnego Systemu Transportowego w mieście.
Bieżące funkcjonowanie systemów Platformy Teleinformatycznej tworzącej Inteligentne Systemy Transportu zapewni Biuro Obsługi Informatycznej i Telekomunikacyjnej Urzędu Miasta,
Platforma Teleinformatyczna będzie nieodpłatnie udostępniana własnym jednostkom organizacyjnym Miasta - MZD i ZTM - w celu zapewnienia działania inteligentnego Systemu Transportu jako całości. Majątek ten wykorzystywany będzie na potrzeby własne Miasta w celu realizacji zadań w zakresie lokalnego transportu publicznego, nałożonych ustawą o samorządzie gminnym, co stanowi czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych.
W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż efekty realizacji projektu (powstała Platforma Teleinformatyczna) nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Platforma będzie nieodpłatnie udostępniona MZD i ZTM w celu realizacji zadań własnych gminy. Jednostki organizacyjne gminy (MZD i ZTM) nie będą świadczyć na rzecz Wnioskodawcy żadnych usług w zamian za udostępnienie im platformy.
Wnioskodawca ponadto nie będzie wykorzystywać powstałej Platformy Teleinformatycznej do świadczenia odpłatnych usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy podatnikowi Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w związku z zakupami towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. xxx...
Stanowisko Wnioskodawcy:
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi Gminie nie będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn.: xxx.
Podatnikowi bowiem przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Natomiast zakupy dokonywane przez Gminę w ramach projektu będą służyły wyłącznie wykonywaniu zadań własnych nałożonych art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym, które podlegają wyłączeniu z ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 6.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Na wstępie tut. organ zauważa, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).
Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo bądź niepodlegające opodatkowaniu, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi. Ustawa wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy lokalnego transportu zbiorowego (art. 7 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest jedną z trzech jednostek realizujących projekt pod nazwą xxx obok Zarządu Transportu Miejskiego (ZTM) oraz Miejskiego Zarządu Dróg (MZD), które są jednostkami budżetowymi Gminy.
Gmina jest czynnym podatnikiem VAT.
W ramach projektu Gmina Miasto realizuje dwa zadania: xxx oraz xxx, w ramach których dokonywać będzie zakupów towarów i usług o charakterze wydatków inwestycyjnych jak i bieżących, a w szczególności dotyczących:
- przygotowania dokumentacji projektowej, zarządzania projektem (m.in. pełnienie funkcji Menadżera projektu, w tym nadzór na procesem budowlanym), promocji projektu, usług prawniczych oraz sprzętu biurowego wraz z oprogramowaniem do biura projektu.
- utworzenia centrum zarządzania siecią w tym budowa sieci szkieletowej (zawierającej sieć radiową), sieci dostępowej systemu (w tym urządzenia nadawczo - odbiorcze) oraz elementów do konfigurowania i zarządzania siecią szkieletową i dostępowa wraz z oprogramowaniem.
Wszystkie zakupy towarów i usług w ramach wyżej wymienionego zakresu projektu dokonywane będą na rzecz nabywcy i dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę. Nabyte składniki stanowić będą jej własność i znajdą się w ewidencji Urzędu Miasta.
Utworzona Platforma Teleinformatyczna stanowiąca część systemu integrującego transport publiczny Miasta będzie zapewniała komunikację pomiędzy jednostkami organizacyjnymi realizującymi zadania z zakresu lokalnego transportu tj. Miejski Zarząd Dróg i Zarząd Transportu Miejskiego.
Platforma Teleinformatyczna służyć będzie do prowadzenia bieżącej transmisji danych (komunikacji) pomiędzy urządzeniami Inteligentnego Systemu Transportowego w mieście. Bieżące funkcjonowanie systemów Platformy Teleinformatycznej tworzącej Inteligentne Systemy Transportu zapewni Biuro Obsługi Informatycznej i Telekomunikacyjnej Urzędu Miasta. Platforma Teleinformatyczna będzie nieodpłatnie udostępniana własnym jednostkom organizacyjnym Miasta - MZD i ZTM - w celu zapewnienia działania inteligentnego Systemu Transportu jako całości.
Efekty realizacji projektu (powstała Platforma Teleinformatyczna) nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Platforma będzie nieodpłatnie udostępniona MZD i ZTM w celu realizacji zadań własnych gminy. Jednostki organizacyjne gminy (MZD i ZTM) nie będą świadczyć na rzecz Wnioskodawcy żadnych usług w zamian za udostępnienie im platformy.
Wnioskodawca ponadto nie będzie wykorzystywać powstałej Platformy Teleinformatycznej do świadczenia odpłatnych usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje. Wnioskodawca wskazał bowiem, że efekty projektu nie będą wykorzystywane przez niego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W świetle powyższego, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał więc możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją zadania pod nazwą: xxx.
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Należy zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny w postaci braku możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją ww. projektu, jednakże podkreślenia wymaga, iż nie jest on związany z faktem, iż Wnioskodawca na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy nie jest podatnikiem podatku VAT, lecz tym, iż nabywane towary i usługi na potrzeby projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałej w wyniku realizacji projektu Platformy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i sług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z dnia 14 marca 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
