Wnioskodawca ma zatem prawo do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy ... - Interpretacja - IPTPP2/443-611/11-4/KW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 29.12.2011, sygn. IPTPP2/443-611/11-4/KW, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Wnioskodawca ma zatem prawo do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy w związku z realizacją projektu , w takiej części, w jakiej poniesione wydatki służą sprzedaży opodatkowanej, tj. zgodnie z ustaloną proporcją według art. 90 ust. 3 ustawy.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2011 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Łodzi 19 września 2011 r., do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim - 21 września 2011 r.), uzupełnionego dnia 5 grudnia 2011 r. (data wpływu 8 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z wydatkami poniesionymi w ramach realizacji projektu p.n. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2011 r. wpłynął do Izby Skarbowej w Łodzi (do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim data wpływu 21 września 2011 r.) wniosek o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z wydatkami poniesionymi w ramach realizacji projektu p.n. .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zawarł umowę o dofinansowanie projektu , z , reprezentowanym przez Zarząd zwanym Instytucją Zarządzającą . Umowa została zawarta dnia 31 grudnia 2010 r. Celem projektu jest wdrożenie nowych i rozbudowa już istniejących systemów teleinformatycznych w sześciu jednostkach służby zdrowia oraz zakupem niezbędnego sprzętu i oprogramowania systemowego, takiego jak:

  • platformy elektronicznej do wymiany danych medycznych z Regionalnym Centrum Certyfikacji dla Służby Zdrowia, Regionalnym Węzłem Teleradiologicznym i e-Kartą Zgłoszenia Nowotworu,
  • systemy szpitalne i laboratoryjne do prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej,
  • systemy elektronicznej diagnostyki obrazowej,
  • sprzęt i urządzenia do wyposażenia serwerowni i modernizacji sieci,
  • systemu i sprzętu do zapewnienia bezpieczeństwa danych i dostępu do informacji,
  • komputery wraz z oprogramowaniem użytkowym,
  • rozbudowa systemów zarządzaniem czasem pracy personelu,
  • aplikacje e-rejestracji pacjentów przez internet,
  • system identyfikacji towarów w aptece szpitalnej w oparciu o kody kreskowe,
  • system do budżetowania, prognozowania, raportowania i analiz wieloletnich.

Ostatecznymi odbiorcami projektu będą pacjenci, jednostki ochrony zdrowia, personel medyczny, personel administracji jednostek służby zdrowia, oraz całe społeczeństwo, głównie w regionie . W ramach projektu ponoszone będą wydatki związane z wyżej wymienionym sprzętem i oprogramowaniem oraz wydatki związane z promocją projektu w prasie, wykonaniem plakatów, zarządzaniem projektem.

Podstawowym zadaniem statutowym Wnioskodawcy jest świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia. Może też prowadzić działalność gospodarczą, z której zyski w całości przeznaczone będą na realizację działalności statutowej.

Zainteresowany jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT i dokonuje sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej.

W styczniu 2011 r. została wyliczona proporcja przewidziana w art. 90 ustawy o VAT, w oparciu o obrót z 2010 r., według której Wnioskodawca odlicza podatek naliczony. Co miesiąc Zainteresowany składa deklarację VAT-7 z tytułu prowadzenia działalności medycznej, które to czynności są zwolnione od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT oraz z działalności niemedycznej opodatkowanej stawkami 5%, 7%, 8% i 23%. Wydatki poniesione w związku z planowaną realizacją ww. projektu będą miały związek ze sprzedażą zwolnioną i w niewielkiej części ze sprzedażą opodatkowaną.

Ponadto w uzupełnieniu z dnia 5 grudnia 2011 r. (data wpływu 8 grudnia 2011 r.) Wnioskodawca wskazał, że:

  • w związku z realizacją przedmiotowego projektu, ponoszone wydatki będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Zainteresowanego,
  • w styczniu 2011 r. została wyliczona proporcja przewidziana w art. 90 ustawy o VAT, w oparciu o obrót z 2010 r. w wysokości 40%, według której Zainteresowany odlicza podatek naliczony.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo pomniejszyć podatek należny o podatek naliczony w związku z wydatkami, jakie będzie ponosić w wyniku realizacji projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, prawo do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Usługi służące ochronie zdrowia i życia ludzkiego świadczone przez Wnioskodawcę zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Podatek naliczony od realizowanego projektu stanowi koszt kwalifikowalny i nie podlegał odliczeniu od podatku należnego w części przypadającej do sprzedaży zwolnionej i nie ma możliwości odzyskania tego podatku, natomiast w części przypadającej do sprzedaży opodatkowanej podlega odliczeniu według obliczonej struktury sprzedaży zgodnie z art. 90 ustawy o VAT - stanowi koszt niekwalifikowalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawca w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych

W przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i z czynnościami w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, zastosowanie znajdują przepisy art. 90 ustawy.

Według art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, iż proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności (art. 90 ust. 5 ustawy), a także obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie (art. 90 ust. 6 ustawy).

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Zatem, dokonując analizy cyt. wyżej przepisów stwierdzić należy, iż na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Ponadto należy podkreślić, iż przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu. Natomiast nie dotyczą czynności, których wykonanie nie powoduje konsekwencji podatkowych, gdyż nie podlegają one przepisom ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT, zawarł umowę o dofinansowanie projektu , z , reprezentowanym przez Zarząd zwanym Instytucją Zarządzającą . Celem projektu jest wdrożenie nowych i rozbudowa już istniejących systemów teleinformatycznych w sześciu jednostkach służby zdrowia oraz zakupem niezbędnego sprzętu i oprogramowania systemowego. Zainteresowany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionej z opodatkowania. W styczniu 2011 r. została wyliczona proporcja przewidziana w art. 90 ustawy, w oparciu o obrót z 2010 r. w wysokości 40%, według której Zainteresowany odlicza podatek naliczony. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że w związku z realizacją przedmiotowego projektu, ponoszone wydatki będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Zainteresowanego.

W przedmiotowej sprawie, mając na uwadze okoliczność, iż wydatki w związku z realizacją projektu, służą działalności Wnioskodawcy, w ramach której dokonuje zarówno sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług oraz sprzedaży zwolnionej od podatku VAT należy stwierdzić, iż Zainteresowany może odliczyć podatek naliczony tylko w takim zakresie, w jakim wydatki poniesione na zakup towarów i usług w związku z realizacją projektu związane są z czynnościami opodatkowanymi. W sytuacji, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, ustawodawca zobowiązał do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego według art. 90 ust. 3 ustawy. Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca ustalił w 2011 r. ww. proporcję w wysokości 40%, na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzednim. W związku z powyższym Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy w związku z realizacją przedmiotowego projektu, ustalonego według proporcji.

Reasumując Wnioskodawca ma zatem prawo do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy w związku z realizacją projektu , w takiej części, w jakiej poniesione wydatki służą sprzedaży opodatkowanej, tj. zgodnie z ustaloną proporcją według art. 90 ust. 3 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z wydatkami poniesionymi w ramach realizacji projektu p.n. . Natomiast, kwestia dotycząca zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zaliczenia nieodliczonego podatku naliczonego do kosztów kwalifikowanych została załatwiona odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi