Możliwość wyboru zwolnienia od podatku od towarów i usług. - Interpretacja - ITPP1/443-46/12/MS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 04.04.2012, sygn. ITPP1/443-46/12/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Możliwość wyboru zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wyboru zwolnienia od podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie możliwości wyboru zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W okresie od 11 marca do 8 kwietnia 2011 r. przeprowadzono u Pana kontrolę podatkową, w wyniku której został Pan zobowiązany do zapłaty podatku od towarów i usług za okres od października 2008 r. do grudnia 2010 r. Podczas kontroli ustalono, iż w latach 2008-2010 prowadził Pan niezgłoszoną działalność gospodarczą. Działalność ta opierała się na sprzedaży za pośrednictwem portali internetowych (allegro), rzeczy używanych, głównie sprzętu audio przywiezionego z zagranicy. Złożył Pan za ten okres deklaracje VAT-7, regulując jednocześnie wszystkie sprawy finansowe, wynikające z przeprowadzonej kontroli. Od 4 kwietnia 2011 r. zarejestrował Pan działalność gospodarczą, natomiast 14 kwietnia 2011 r., składając druk VAT-R, zarejestrował się Pan jako podatnik VAT. Podczas rejestracji firmy oraz konsultacji z osobami prowadzącymi kontrolę, ustalono, iż Pana działalność musi zostać opodatkowana podatkiem VAT, ponieważ status podatnika (ustalenia kontroli) nabył Pan już w październiku 2008 r. Z uwagi na fakt, iż w 2011 r. nie przekroczył Pan obrotu 150.000 zł, to od 1 stycznia 2012 r. chciałby Pan zrezygnować z opodatkowania VAT. W związku z rezygnacją z podatku VAT, podczas składania dokumentów VAT-R, ze strony urzędu pojawiły się wątpliwości, czy jest Pan podatnikiem VAT od października 2008 r., czy też od 14 kwietnia 2011 r.

Po przedstawieniu zaistniałej u Pana sytuacji, konsultant Krajowej Informacji Podatkowej poinformował Pana, że jeśli forma Pana działalności, zgodnie z ustawą może być zwolniona z podatku VAT, a obroty z tytułu prowadzonej działalności nie przekroczyły w 2011 r. - 150.000 zł, to może Pan zrezygnować z opodatkowania VAT, gdyż jest Pan podatnikiem VAT od października 2008 r., pomimo, iż nie złożył Pan zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R.

Dokument VAT-R został przyjęty przez urząd, ale poproszono Pana by wystąpił o pisemną analizę Pana sytuacji, w celu przedstawienia tego dokumentu w urzędzie skarbowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionej sytuacji, może Pan zrezygnować z podatku VAT, jeśli płaci Pan VAT od października 2008 r. i jest Pan tzw. VAT-owcem, który to fakt został ustalony podczas przeprowadzonej kontroli, która obejmowała lata 2008-2010...

Pana zdaniem, z uwagi na fakt, iż w 2011 r. Pana obrót nie przekroczył 150.000 zł i płaci Pan podatek VAT od października 2008 r., może Pan od 1 stycznia 2012 r. wybrać zwolnienie z podatku VAT. W wyniku kontroli podatkowej stwierdzono jednoznacznie, iż jest Pan podatnikiem VAT od października 2008 r., wskutek czego złożył Pan deklaracje VAT-7 za okres październik 2008 r. grudzień 2010 r. i poniósł Pan wszelkie związane z tym konsekwencje. Podczas rejestracji działalności, został Pan poinformowany, że z uwagi na poprzednie lata 2008-2010 musi Pan zostać na zasadach ogólnych oraz podatku VAT w 2011 r., pomimo, iż forma prowadzonej przez Pana działalności, zgodnie z ustawą może być zwolniona od podatku VAT i mógłby Pan rozliczać się z urzędem skarbowym na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 113 ust. 5 cytowanej ustawy, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.()

Z kolei, zgodnie z art. 113 ust. 11 ww. artykułu, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Stosownie zaś do art. 113 ust. 13 cyt. ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników:

  1. dokonujących dostaw:

    1. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
    3. nowych środków transportu,
    4. terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;
  2. świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;
  3. niemających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

Minister Finansów w § 27 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.), określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w wyniku przeprowadzonej w okresie od 11 marca do 8 kwietnia 2011 r. kontroli podatkowej ustalono, iż w latach 2008-2010 prowadził Pan niezgłoszoną działalność gospodarczą, polegającą na sprzedaży za pośrednictwem portali internetowych, rzeczy używanych, głównie sprzętu audio przywiezionego z zagranicy. Złożył Pan za ten okres deklaracje VAT-7, regulując jednocześnie wszystkie zobowiązania finansowe, wynikające z przeprowadzonej kontroli. Od 4 kwietnia 2011 r. zarejestrował Pan działalność gospodarczą, natomiast 14 kwietnia 2011 r., składając druk VAT-R, zarejestrował się jako podatnik VAT. W 2011 r. nie przekroczył Pan obrotu 150.000 zł, dlatego też chcąc skorzystać ponownie ze zwolnienia od 1 stycznia 2012 r. , złożył Pan stosowne zgłoszenie na druku VAT-R.

Odnosząc przedstawione okoliczności sprawy do obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, iż skoro osiągnięty obrót nie przekroczył łącznie w roku 2011 kwoty 150.000 zł, a Pan jak wskazano we wniosku nie prowadzi działalności, która nie może być przedmiotem zwolnienia od podatku VAT, to od stycznia 2012 r. przysługuje Panu prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy