
Temat interpretacji
Czy taki sposób ewidencjonowania operacji jest wystarczający aby móc dalej korzystać ze zwolnienia w stosowaniu kasy fiskalnej (poz.37 załącznika rozporządzenia MF).
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2011 r. (data wpływu 6 grudnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 lutego 2012 (data wpływu 2 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotów przy zastosowaniu kasy rejestrującej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotów przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczonych usług.
Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem dnia 29 lutego 2012 (data wpływu 2 marca 2012 r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).
Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, opodatkowaną VAT i KPIR - zasady ogólne (PKD 69.20 Z) polegającą na usługowym obliczaniu podatku dochodowego za pracę w innych krajach (Niemcy, Belgia, Holandia Australia ). Celem jest obliczenie wartości podatku i jego ewentualnego zwrotu jeśli został nadpłacony. Klienci za usługę płacą prowizję w procentowej wartości od ewentualnego zwrotu podatku. W obecnej chwili płacą za usługę z góry na konto bankowe Wnioskodawczyni. Zainteresowana prowadzi odpowiednią ewidencję, która koresponduje z wpłatami na konto. W związku z tym korzysta ze zwolnienia w stosowaniu kasy fiskalnej na podstawie poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.07.2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących Obowiązek podatkowy Wnioskodawczyni realizuje na zasadach ogólnych po wykonaniu usługi z jednoczesną wpłatą prowizji na konto. W obecnej chwili Wnioskodawczyni pragnie uelastycznić formę zapłat za usługi i zamierza wprowadzić nową formę zapłaty prowizji polegającą na pobieraniu prowizji ze zwrotu jaki by został przelany na konto Wnioskodawczyni z zagranicznego Urzędu Podatkowego.
Transakcja odbywałaby się w następujący sposób:
- Podpisanie umowy z klientem na sporządzenie w jego imieniu deklaracji podatkowej innego kraju i wystąpienie o zwrot nadpłaconego podatku dochodowego na konto bankowe Wnioskodawczyni.
- Zwrot całego podatku wpłynąłby na konto bankowe Wnioskodawczyni.
- Po odliczeniu prowizji Wnioskodawczyni, resztę zwrotu przelałaby na konto KLIENTA.
- Zakończenie transakcji.
Wnioskodawczyni prowadzi usługi sklasyfikowane według PKWiU jako 69.20.32.0 przygotowanie deklaracji podatkowych dla osób indywidualnych.
Przed dniem 1 stycznia 2011 r. Wnioskodawczyni nie rozpoczęła ewidencjonowania wykonywanych czynności (świadczonych usług) przy użyciu kasy rejestrującej.
U Zainteresowanej nie wystąpił wcześniej obowiązek ewidencjonowania wykonywanych czynności (świadczonych usług) przy użyciu kasy rejestrującej.
Łączna kwota z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054) tj. z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, przekroczyła w 2010 roku działalności gospodarczej kwotę 40 000 zł.
Od momentu przekroczenia obrotów uprawniających do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej za świadczone usługi zapłata w całości następuje i będzie następowała za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy Wnioskodawczyni lub rachunek Wnioskodawczyni w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem). Jednocześnie z ewidencji i dowodów dokumentujących sprzedaż świadczonych usług jednoznacznie wynika i będzie wynikać, jakiej konkretnej transakcji zapłata dotyczy.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy taki sposób ewidencjonowania operacji jest wystarczający aby móc dalej korzystać ze zwolnienia w stosowaniu kasy fiskalnej (poz.37 załącznika rozporządzenia MF).
Zdaniem Wnioskodawczyni, jest to wystarczająca procedura pozwalająca na korzystanie ze zwolnienia na stosowanie kasy fiskalnej wg poz. 37 załącznika rozporządzenia Ministra Finansów. Procedura ta pozwala zidentyfikować każdą wpłatę na konto i przypisać ją do poszczególnej umowy zawartej z klientem.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.).
W myśl art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy towarów lub wykonywanych przez podatnika usług.
Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.
Jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.
Przy wydawaniu rozporządzenia minister właściwy do spraw finansów publicznych uwzględnia:
- wielkość i proporcje sprzedaży zwolnionej od podatku w danej grupie podatników;
- stosowane przez podatników zasady dokumentowania obrotu;
- możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących;
- konieczność zapewnienia realizacji obowiązku, o którym mowa w ust. 1, przy uwzględnieniu korzyści wynikających z ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz faktu zwrotu podatnikom przez budżet państwa części wydatków na zakup tych kas;
- konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczania podatku, w tym właściwego ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego;
- konieczność zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku;
- konieczność przeciwdziałania nadużyciom związanym z nieewidencjonowaniem obrotu przez podatników.
Od 1 stycznia 2011 r. obowiązują w tym zakresie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).
Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.
W poz. 37 ww. załącznika wymienione zostało świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła 2).
Z objaśnień zawartych w punkcie 2) wynika, iż zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.
Korzystanie ze zwolnienia określonego w poz. 37 wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji.
Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy można zatem stosować jeżeli:
- zapłata za świadczoną usługę w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
- z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,
- podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2011 r.
Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Natomiast zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 powołanego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.
Zwolnienie, o którym wyżej mowa, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy (§ 3 ust. 6).
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, opodatkowaną VAT i KPIR - zasady ogólne (PKD 69.20 Z) polegającą na usługowym obliczaniu podatku dochodowego za pracę w innych krajach (Niemcy, Belgia, Holandia Australia ). Celem usługi jest obliczenie wartości podatku i jego ewentualnego zwrotu jeśli został nadpłacony. Klienci za usługę płacą prowizję w procentowej wartości od ewentualnego zwrotu podatku. W obecnej chwili płacą za usługę z góry na konto bankowe Wnioskodawczyni. Zainteresowana prowadzi odpowiednią ewidencję, która koresponduje z wpłatami na konto. W związku z tym korzysta ze zwolnienia w stosowaniu kasy fiskalnej na podstawie poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.07.2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Wnioskodawczyni prowadzi usługi sklasyfikowane według PKWiU jako 69.20.32.0 przygotowanie deklaracji podatkowych dla osób indywidualnych.
Przed dniem 1 stycznia 2011 r. Wnioskodawczyni nie rozpoczęła ewidencjonowania wykonywanych czynności (świadczonych usług) przy użyciu kasy rejestrującej.
U Zainteresowanej nie wystąpił wcześniej obowiązek ewidencjonowania wykonywanych czynności (świadczonych usług) przy użyciu kasy rejestrującej.
Łączna kwota z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054) tj. z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, przekroczyła w 2010 roku kwotę 40 000 zł.
Od momentu przekroczenia obrotów uprawniających do korzystania ze zwolnienia ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej za świadczone usługi zapłata w całości następuje i będzie następowała za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy Wnioskodawczyni lub rachunek Wnioskodawczyni. w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem). Zainteresowana prowadzi odpowiednią ewidencję, która koresponduje z wpłatami na konto. Jednocześnie z ewidencji i dowodów dokumentujących sprzedaż świadczonych usług jednoznacznie wynika i będzie wynikać, jakiej konkretnej transakcji zapłata dotyczy.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż w sytuacji, gdy osiągnięty przez Wnioskodawczynię, obrót z tytułu świadczenia usług na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy przekroczył w 2010 roku kwotę 40.000 zł, to u Wnioskodawczyni powstał obowiązek ewidencjonowania świadczonych usług przy zastosowaniu kas rejestrujących na zasadach ogólnych.
Biorąc jednak pod uwagę okoliczność, że jak wskazała Wnioskodawczyni - za wszystkie świadczone usługi od momentu przekroczenia obrotów uprawniających do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotów za pomocą kas rejestrujących zapłata w całości następowała i nadal będzie następować przelewem na rachunek bankowy a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika i będzie wynikać, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy, to na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia, Wnioskodawczyni będzie mogła korzystać do dnia 31 grudnia 2012 r. ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej obrotu z tytułu świadczenia usług na rzecz osób wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy, o ile w tym okresie nie wystąpią przesłanki ograniczające to prawo.
Oceniając zatem stanowisko Wnioskodawczyni, w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotów przy zastosowaniu kasy rejestrującej, należy uznać je za prawidłowe.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotów przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczonych usług została rozstrzygnięta interpretacją nr IPTPP4/443-114/11-5/ALN.
W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Referencje
IPTPP4/443-114/11-5/ALN, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
