Z uwagi na fakt niespełnienia podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem cz... - Interpretacja - ITPP3/443-109/11/JK

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.07.2011, sygn. ITPP3/443-109/11/JK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Z uwagi na fakt niespełnienia podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2011 r. (data wpływu 26 kwietnia 2011 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2011 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca wskazuje, iż otrzymał ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko dofinansowanie na realizację projektu. W ramach projektu realizowane są trzy zadania polegające na budowie sieci kanalizacji sanitarnej, budowie sieci wodociągowej, przebudowie istniejącego kolektora tłoczonego, przebudowie z rozbudową miejskiej oczyszczalni ścieków.

Przy realizacji każdego z zadań występują wydatki z tytułu wykonania dokumentacji projektowej, wykonania robót budowlanych, pełnienia funkcji inspektora nadzoru. Oprócz powyższych kosztów Gmina ponosiła i ponosi wydatki na: wykonanie studium wykonalności inwestycji, działania informacyjne i promocyjne związane z realizacją całego projektu.

Gmina zamierza przekazać wytworzoną infrastrukturę w formie aportu do przedsiębiorstwa sp. z o.o. będącej w 100% własnością Gminy. Spółka świadczy usługi wodno-kanalizacyjne na terenie Gminy. W aporcie nie będą uwzględnione koszty związane z wykonaniem studium wykonalności inwestycji oraz działaniami informacyjnymi i promocyjnymi. We wniosku o dofinansowanie i umowie o dofinansowanie kwoty podatku od towarów i usług koszty ujęte zostały jako: niekwalifikowalne - związane z dokumentacją projektową, wykonaniem robót budowlanych, nadzorem nad robotami budowlanymi, kwalifikowalne - związane z wykonaniem studium wykonalności inwestycji oraz prowadzeniem działań informacyjnych i promocyjnych. Z treści wniosku wynika także, iż nabycie towarów i usług dotyczących wykonania studium wykonalności inwestycji oraz działań informacyjnych i promocyjnych zostanie udokumentowane fakturami.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina posiada możliwość odzyskania podatku od towarów i usług związanego z wykonaniem studium wykonalności inwestycji oraz prowadzeniem działań informacyjnych i promocyjnych związanych z realizacją opisanego projektu...

Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) za podatnika podatku od towarów i usług nie uznaje się organów władzy publicznej (w tym przypadku Gminy) oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W myśl art. 86 ust. 1 wskazanej ustawy, w zakresie w jakim towary są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość obniżenia przez Gminę kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w zakresie wykonania studium wykonalności inwestycji oraz działań informacyjnych i promocyjnych, ponieważ zakupione towary i usługi nie są i nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

Gmina wskazuje, iż we wskazanym przypadku zakupy towarów i usług związane z realizacją opisanego projektu mieszczą się w katalogu zadań własnych gminy określonych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Realizując zadanie publiczne nie będąc podatnikiem podatku od towarów i usług w tym zakresie Gmina nie ma prawa do zwrotu tego podatku poprzez odliczenie podatku naliczonego. Wnioskodawca posiada więc prawo do potraktowania go jako koszt kwalifikowalny.

Gmina wskazuje dodatkowo, że przy realizacji projektu nie korzystała ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wymienionych w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwana dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z kolei, przepis art. 15 ust. 6 ustawy stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wskazać należy, że na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei, towarami, stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Stwierdzić przy tym należy, że dostawa towarów mieści się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 ustawy, który stanowi, między innymi, iż sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zatem, wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, o której mowa we wskazanym art. 7 ust. 1 ustawy, a tym samym, w rozumieniu powołanego art. 2 pkt 22 ustawy, uznawane jest za sprzedaż.

Ponadto, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu wskazanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wyjaśnić należy, iż z odpłatnością za dostawę towarów mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniem (dostawą) a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu.

Mając na uwadze fakt, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, wskazać należy, iż warunek uprawniający do wskazanego odliczenia zostanie spełniony w niniejszej sprawie (czynność wniesienia aportu, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług). Konsekwentnie zatem, nie będzie miało zastosowanie w przedmiotowej sprawie zwolnienie wskazane przez Wnioskodawcę w treści wniosku o wydanie interpretacji podatkowej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina po wykonaniu zadania inwestycyjnego zamierza wnieść do spółki komunalnej (spółki z o.o.) tytułem aportu powstałą infrastrukturę z uwzględnieniem kosztów związanych z wykonaniem dokumentacji projektowej oraz wydatków z tytułu pełnienia funkcji inspektora nadzoru. W przekazywanym aporcie nie zostanie uwzględniona natomiast część kosztów przedmiotowego zadania, które będą związane z wydatkami na wykonanie studium wykonalności inwestycji oraz działań informacyjnych i promocyjnych opisanego projektu. W ocenie Wnioskodawcy, część elementów zadania inwestycyjnego - dotycząca studium wykonalności inwestycji oraz działań informacyjnych i promocyjnych - mieści się w katalogu zadań własnych Gminy. W związku z powyższym, w zakresie studium i wskazanych działań Gmina nie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług i w tym zakresie nie będzie posiadała możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę, wskazać należy, iż w opisanym przypadku, Gmina działać będzie jako podatnik podatku od towarów i usług, albowiem czynność wniesienia aportu do spółki komunalnej stanowić będzie czynność cywilnoprawną. Ponadto, jak jednoznacznie wynika z wniosku, wydatki za sporządzenie studium wykonalności inwestycji oraz działania informacyjne i promocyjne będą ponoszone w ramach opisanego zadania inwestycyjnego, którego efekty (infrastruktura) zostanie następnie przekazane aportem.

Zatem, w przedmiotowej kwestii zaistnieje bezpośredni i bezsporny związek dokonanych zakupów, w tym sporządzonego studium wykonalności inwestycji oraz działań informacyjnych i promocyjnych, z czynnościami opodatkowanymi, czyli aportem. Wobec powyższego, w związku planowaną czynnością wniesienia aportu do spółki komunalnej w postaci efektów opisanego zadania inwestycyjnego, jako że czynność ta wykazuje związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającą z faktur VAT także przy nabyciu studium wykonalności inwestycji oraz działań informacyjnych i promocyjnych związanych z tym projektem.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153 poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy