
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina (…) (dalej: Gmina, Wnioskodawca) jako jednostka samorządu terytorialnego działa zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, wypełnia zawarte w tej ustawie zadania publiczne i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 24 lipca 2000 r.
Gmina realizuje następującą inwestycje pn.: „(…)”.
Teren objęty zakresem budowy położony jest w miejscowościach (…) i (…) w gminie (…).
Projektuje się budowę sieci kanalizacji sanitarnej wraz z pompownią i zasilaniem energetycznym na działkach ewidencyjnych (…): nr (…) oraz na działkach ewidencyjnych (…): nr (…).
Przedmiotem zamierzenia budowlanego jest budowa:
a)sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej odprowadzającej ścieki do:
- projektowanej pompowni na działce (…) (węzeł (…)) długości 2455,6 m,
- istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej - węzeł (…) [działka (…)] długości 1348,1 m.
Całkowita długość kanałów grawitacyjnych 3803,7 m, zagłębienie 1,25/4,35 m ppt przy założeniu średniego przykrycia 1,4 m ponad rurę.
b)sieci kanalizacji sanitarnej tłocznej od projektowanej pompowni ścieków na działce (…) - węzeł (…) do studzienki rozprężnej na działce (…) - węzeł (…).
Całkowita długość kanału tłocznego wynosi 492,0 m, zagłębienie kanału 1,45/3,0 przy założeniu średniego przykrycia rury 1,4 m.
c)pompowni ścieków na działce (…) wraz z ogrodzeniem o wysokości 1,8 m, dojazdem technicznym. Pompownia zostanie wyniesiona 0,5 ponad teren.
d)zasilania energetycznego pompowni zgodnie z warunkami (…) z dnia 7 sierpnia 2023 r. wraz z oświetleniem i sterowaniem.
Inwestycja jest zgodna z zapisami MPZP Gminy (…), wydaną decyzją o uwarunkowaniach środowiskowych oraz uzgodnieniami. W ramach zadania konieczne będzie również przekroczenie potoku (…) oraz jego dopływów, na które inwestor uzyskał pozwolenie wodno-prawne.
W ramach zadania budowana jest sieć kanalizacyjna bez przyłączy.
Inwestycja będzie prowadzona głównie przez działki prywatne (ogrody, działki budowlane), działki gminne (drogi gminne gdzie kanał będzie prowadzony w pasie drogowym wzdłuż i w poprzek), działkę Wód Polskich.
Działki stanowiące przedmiot realizacji inwestycji zabudowane są istniejącymi i w trakcie realizacji budynkami mieszkalnymi i gospodarczymi służącymi rolnictwu. W obrębie inwestycji przepływa potok (…) wraz z dopływami.
W ramach zadania zostanie wybudowana sieć kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej o średnicach dn150 i dn200 oraz tłocznej z rur PE90 wraz z pompownią i infrastrukturą. Na kanałach zostaną zabudowane studzienki PE, PVC 425, 600 oraz betonowe (żelbetowe) o średnicach 1000, 1200.
Termin zakończenia realizacji inwestycji planowany jest pod koniec 2025 r. Przewidywana wartość inwestycji wyniesie około (…) zł brutto. W zakresie realizacji przedmiotowej inwestycji podatek VAT nie będzie kosztem kwalifikowanym.
Zadanie będzie częściowo realizowane ze środków własnych, a częściowo objęte wsparciem ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), zatwierdzony decyzją wykonawczą Rady (UE) z dnia 17 czerwca 2022 r. w sprawie zatwierdzenia oceny planu odbudowy i zwiększania odporności Polski COM(2022)268, zmieniony decyzją wykonawczą Rady (UE) z dnia 8 grudnia 2023 r. COM(2023)745 oraz decyzją wykonawczą Rady (UE) z dnia 16 lipca 2024 r. COM(2024)284.
Gmina w dniu 1 kwietnia 2025 r. podpisała z Samorządem Województwa (…) (dalej: Jednostka Wspierająca) umowę o objęcie przedsięwzięcia wsparciem bezzwrotnym z planu rozwojowego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach inwestycji B3.1.1 „Inwestycje w zrównoważoną gospodarkę wodno-ściekową na terenach wiejskich”.
Dofinansowanie z KPO wypłacone będzie po zakończeniu realizacji zadania inwestycyjnego. Mieszkańcy Gminy ani przedsiębiorcy nie partycypują w kosztach inwestycji.
Budowana sieć kanalizacyjna będzie podłączona do funkcjonującej i obsługiwanej przez Gminę infrastruktury wodno-kanalizacyjnej podpiętej do istniejącej oczyszczalni ścieków w (…), która jest wykorzystywana przede wszystkim w prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie odpłatnego dostarczania wody oraz odprowadzania i oczyszczania ścieków.
Ponoszone wydatki w odniesieniu do realizowanego zadania inwestycyjnego będą bezpośrednio i wyłącznie związane z ww. inwestycją i będą udokumentowane wystawionymi na Gminę (…) jako nabywcę, Urząd Gminy jako odbiorcę przez wykonawców/ dostawców fakturami VAT.
Inwestorem przedsięwzięcia i użytkownikiem będzie Gmina i po zakończeniu inwestycji powstała infrastruktura będzie utrzymywana przez Gminę w sposób ciągły.
Gmina będzie wykorzystywać przedmiot inwestycji do działalności opodatkowanej, bowiem do sieci zostaną podpięte jedynie podmioty zewnętrzne, tj. mieszkańcy Gminy.
Zostaną zawarte z nimi umowy cywilnoprawne na podstawie, których będą oni obciążani przez Gminę opłatami za odbiór ścieków w wyniku których Gmina będzie osiągać dochody i odprowadzać VAT należny.
Gmina nie będzie świadczyć usług (za pomocą wytworzonej infrastruktury) na rzecz odbiorców wewnętrznych (dokumentowanych notami księgowymi/obciążeniowymi).
Powstała infrastruktura w wyniku realizowanej inwestycji służyć będzie zatem działalności opodatkowanej VAT - w zakresie odbioru ścieków na podstawie umów cywilnoprawnych. Infrastruktura będąca przedmiotem wniosku będzie wykorzystywana przez Gminę wraz z jej jednostkami do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.).
Pytanie
Czy Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT od realizowanej inwestycji pn.: „(…)”?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy w ramach realizowanej inwestycji pn.: „(…)” Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT od realizowanej inwestycji.
Uprawnienie to wynika z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z uwagi na fakt, iż Gmina będzie dokonywać odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. Z art. 8 ust. 1-2 ustawy o VAT. Do wytworzonych inwestycji Gmina nie podłączy żadnej swojej jednostki organizacyjnej. Gmina w ramach inwestycji wskazanej powyżej świadczyć będzie usługi związane z odbiorem ścieków jedynie dla odbiorców zewnętrznych (mieszkańców, przedsiębiorców). W związku z realizowaną usługą Gmina będzie obciążać mieszkańców fakturami z 8% stawką podatku VAT. Wykazany na fakturach podatek zostanie ujęty w rejestrach sprzedaży oraz w deklaracji Gminy.
W podobnej sytuacji w dniu 10 marca 2017 r., została wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacja podatkowa, sygn. 0461-ITPP2.4512.165.2017.1.DM. Gmina zwróciła się o wydanie interpretacji podatkowej w zakresie możliwości pełnego odliczenia podatku naliczonego oraz zwrot podatku w związku z realizowaną inwestycją dotyczącą gospodarki wodno-ściekowej. Gmina wybudowany odcinek sieci wodociągowej i kanalizacyjnej będzie wykorzystywała wyłącznie do realizowania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przedmiotowa sieć wodociągowa i kanalizacyjna nie będzie wykorzystywana przez jednostki organizacyjne tej Gminy. W związku z tym, Gmina stanęła na stanowisku, iż w związku z realizacją tej inwestycji będzie jej przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z wystawionych na Gminę faktur. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał stanowisko Gminy, co do możliwości pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z rozbudową sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, za prawidłowe.
Również podobna sytuacja zaistniała w interpretacji z dnia 15 marca 2017 r., sygn. 3063-ILPP2-3.4512.29.2017.2.AŻ, w której również uznano stanowisko Gminy za prawidłowe w zakresie możliwości 100% odliczenia podatku VAT naliczonego. Gmina w złożonym wniosku opisała, iż planuje rozpocząć inwestycję polegającą na rozbudowie sieci kanalizacyjnej. Rozbudowa sieci kanalizacyjnej ma na celu podłączenie do niej odbiorców indywidualnych, z którymi to Gmina podpisze umowy. Gmina stanęła na stanowisku, iż całość nowo wybudowanej sieci będzie przez nią wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, wobec czego ma ona pełne, tj. 100% prawo do odliczenia podatku naliczonego z wystawionych w związku z realizacją ww. inwestycji faktur. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał stanowisko Gminy, co do możliwości pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z rozbudową sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, za prawidłowe.
W podobnej sytuacji również Gmina (…) otrzymała interpretację z dnia 13 listopada 2024 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.751.2024.1.MJ, w której również uznano stanowisko Gminy za prawidłowe w zakresie możliwości 100% odliczenia podatku VAT naliczonego od realizowanej inwestycji związanej z rozbudową sieci wodociągowej z przyłączami do budynków w ramach budowy infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej na terenie Gminy z podziałem na części.
Podsumowując w ocenie Gminy przysługiwać jej będzie pełne prawo do odliczenia podatku VAT z inwestycji pn.: „(…)”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:
- podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
- towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).
Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności:
- inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań, oraz
- mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Wskazali Państwo, że są zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Realizują Państwo inwestycję pn. „(…)”.
Będą Państwo wykorzystywać przedmiot inwestycji do działalności opodatkowanej, bowiem do sieci zostaną podpięte jedynie podmioty zewnętrzne, tj. mieszkańcy Gminy. Zostaną zawarte z nimi umowy cywilnoprawne na podstawie, których będą oni obciążani przez Państwa opłatami za odbiór ścieków w wyniku, których będą Państwo osiągać dochody i odprowadzać VAT należny. Nie będą Państwo świadczyć usług (za pomocą wytworzonej infrastruktury) na rzecz odbiorców wewnętrznych.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Inwestycji.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W analizowanej sprawie oba warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy są spełnione. Są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto, jak wynika z opisu sprawy powstała infrastruktura w wyniku realizowanej inwestycji służyć będzie do działalności opodatkowanej VAT - w zakresie odbioru ścieków na podstawie umów cywilnoprawnych. Jednocześnie nie będą Państwo świadczyć usług (za pomocą wytworzonej infrastruktury) na rzecz odbiorców wewnętrznych.
Zatem przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji pn. „(…)”.
Prawo to przysługuje Państwu, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pojęcie „koszty kwalifikowalne” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. Nie zajęto więc stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
