Stawka podatku VAT na budowę Klasztoru . Jedna umowa. PKOB 1130. 8%. - Interpretacja - ILPP1/443-988/11-4/MK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 17.10.2011, sygn. ILPP1/443-988/11-4/MK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Stawka podatku VAT na budowę Klasztoru . Jedna umowa. PKOB 1130. 8%.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2011 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 12 lipca 2011 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 14 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 września 2011 r. (data wpływu 22 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania obniżoną stawką podatku VAT budowy Klasztoru jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania obniżoną stawką podatku VAT budowy Klasztoru . Dnia 22 września 2011 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, prowadzi przygotowania do rozpoczęcia inwestycji obejmującej budowę p.n. Klasztor .

Inwestycja składa się z 3 budynków kubaturowych; tj. klasztoru, budynku gospodarczego i śmietnika. Na budowę tych obiektów wykonano projekt budowy i uzyskano pozwolenie na budowę.

Wnioskodawca jest wykonawcą I etapu inwestycji tj. stanu surowego otwartego.

Tabela załącznik PDF strona nr 3

W klasztorze znajduje się:

  • 6 mieszkań zakonników składających się z celi zakonnika, sypialni, łazienki i przedsionka o łącznej pow. użytkowej 154,19 m2,
  • 8 mieszkań (cel) postulantów (etap formacji zakonnej) składających się z pokoju, łazienki (dla dwóch pokoi), przedsionka (dla dwóch pokoi), o łącznej pow. użytkowej 125,15 m2,
  • 21 mieszkań dla rekolektantów, składających się z przedsionka, pokoju i łazienki o łącznej pow. użytkowej 416,50 m2.

Do obsługi tych mieszkań w budynku zlokalizowano kotłownię, kuchnię z zapleczem, bibliotekę, czytelnię, aulę (miejsce spotkań zakonników i rekolektantów), chór zakonny (kaplica własna - miejsca modlitw zakonników), ogólno dostępne dla mieszkańców klasztoru sanitariaty, dwa refektarze (miejsce posiłków dla zakonników i rekolektantów), sień z furtą (główne wejście do budynku klasztoru), magazyn na sprzęt dla obsługi budynku, oraz 2 magazyny pościeli.

W budynku klasztoru znajduje się również kaplica wraz z prezbiterium o łącznej powierzchni 182 m2. Kaplica jest dostępna dla mieszkańców klasztoru poprzez wejście wewnętrzne, ale również poprzez wejście zewnętrzne dla wiernych spoza klasztoru.

Dnia 22 września 2011 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego wskazując, iż budynek główny inwestycji, tj. klasztor mieści się w grupie 113 PKOB. Zapytanie nie dotyczy budynku gospodarczego i budynku śmietnika. Ponadto, jak wyjaśnił Wnioskodawca, umowa dotyczy całości budynku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jakie jest właściwe zastosowanie stawki podatku VAT do budowy wyżej opisanego obiektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze, że w budynku klasztoru (klasztor) znajdują się pomieszczenia mieszkalne (cele zakonników, postulantów i pokoje mieszkalne rekolektantów) i bezpośrednio związane z potrzebami mieszkalnymi pomieszczenia je obsługujące, obiekt należy uznać za obiekt budownictwa mieszkaniowego i na podstawie art. 41 ust. 2, ust. 12, ust. 12a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) do jego budowy należy zastosować stawkę VAT w wys. 8% z wyłączeniem części obiektu przeznaczonej na ogólnodostępną kaplicę, dla której należy zastosować stawkę VAT w wysokości 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się w myśl art. 41 ust. 12 ustawy do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ustawy obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Należy w tym miejscu wskazać, że dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Wg podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:

  • Budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,
  • Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,
  • Budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

W tym klasa 1130 - Budynki zbiorowego zamieszkania - obejmuje m. in.: budynki zbiorowego zamieszkania w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np.: domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itp.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż zleceniodawca prowadzi przygotowania do rozpoczęcia inwestycji obejmującej budowę klasztoru wraz z częścią rekolekcyjną, zespołem kaplicowo-chóralnym i obiektami towarzyszącymi kat X. Inwestycja składa się z 3 budynków kubaturowych; tj. klasztoru, budynku gospodarczego i śmietnika. Na budowę tych obiektów wykonano projekt budowy i uzyskano pozwolenie na budowę. Zapytanie Wnioskodawcy nie dotyczy jednak budowy śmietnika oraz budynku gospodarczego. Zainteresowany jest wykonawcą I etapu inwestycji, tj. stanu surowego otwartego. W klasztorze znajduje się 6 mieszkań zakonników składających się z celi zakonnika, sypialni, łazienki i przedsionka o łącznej pow. użytkowej 154,19 m2, 8 mieszkań (cel) postulantów (etap formacji zakonnej) składających się z pokoju, łazienki (dla dwóch pokoi), przedsionka (dla dwóch pokoi), o łącznej pow. użytkowej 125,15 m2 oraz 21 mieszkań dla rekolektantów, składających się z przedsionka, pokoju i łazienki o łącznej pow. użytkowej 416,50 m2. Do obsługi tych mieszkań w budynku zlokalizowano kotłownię, kuchnię z zapleczem, bibliotekę, czytelnię, aulę (miejsce spotkań zakonników i rekolektantów), chór zakonny (kaplica własna - miejsca modlitw zakonników), ogólno dostępne dla mieszkańców klasztoru sanitariaty, dwa refektarze (miejsce posiłków dla zakonników i rekolektantów), sień z furtą (główne wejście do budynku klasztoru), magazyn na sprzęt dla obsługi budynku, oraz 2 magazyny pościeli. W budynku klasztoru znajduje się również kaplica wraz z prezbiterium o łącznej powierzchni 182 m2. Kaplica jest dostępna dla mieszkańców klasztoru poprzez wejście wewnętrzne, ale również poprzez wejście zewnętrzne dla wiernych spoza klasztoru. Jak Zainteresowany wyjaśnił budynek główny inwestycji, tj. klasztor mieści się w grupie 113 PKOB, a umowa dotyczy całości budynku.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż budowa budynku klasztoru korzystać będzie z obniżonej stawki podatku od towarów i usług. Powyższe wynika z faktu, iż przedmiotowy obiekt jak wskazał Wnioskodawca sklasyfikowany jest według PKOB pod symbolem 1130, zatem wypełnia definicję obiektu budownictwa mieszkaniowego, w konsekwencji czego na podstawie art. 41 ust. 2 i ust. 12 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy, do jego budowy znajdzie zastosowanie obniżona, tj. 8% stawka podatku od towarów i usług. Ponadto, wyjaśnić należy, że preferencyjna stawka zastosowanie ma do budowy całości przedmiotowego obiektu gdyż zawarta umowa o roboty budowlane obejmuje całość budynku klasztoru (stan surowy otwarty) wraz z częścią rekolekcyjną oraz zespołem kaplicowo-chóralnym (kaplica stanowi integralną część klasztoru). Skutkiem powyższego także budowa obiektu w części obejmującej kaplicę korzystać będzie z obniżonej stawki podatku od towarów i usług.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania ww. budynku według PKOB. Należy bowiem zauważyć, iż tut. Organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości, dokonanego przez Wnioskodawcę, przyporządkowania formalnego budynku do grupowania statystycznego. Podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania budynku wskazanego we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska dotyczącego klasyfikacji przedmiotowego budynku.

Stosownie do zasad metodycznych klasyfikacji statystycznych na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - rozpatrzone.

Dotyczy to w szczególności kwestii opodatkowania budowy budynku gospodarczego i śmietnika.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu