Czy Gmina może w całości dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury VAT wystawionej przez wykonawcę projektu ? - Interpretacja - IPTPP1/443-528/11-4/ALN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 26.10.2011, sygn. IPTPP1/443-528/11-4/ALN, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy Gmina może w całości dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury VAT wystawionej przez wykonawcę projektu ?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2011 r. (data wpływu 22 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 października 2011r. (data wpływu 21 października 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury wystawionej przez wykonawcę projektu pn. jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury wystawionej przez wykonawcę projektu pn. .

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 października 2011r. (data wpływu 21 października 2011r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego oraz przedstawienia własnego stanowiska w sprawie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Gmina od dnia 1 stycznia 2008r. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina złożyła wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 321 "" Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013. Inwestycja polega na budowie oczyszczalni ścieków w miejscowości wraz z siecią kanalizacji sanitarnej i przyłączami. Środki trwałe uzyskane w wyniku realizacji ww. inwestycji wejdą w skład mienia gminnego - właścicielem będzie Gmina, nie dojdzie do przekazania tych środków trwałych innej jednostce.

Zakres rzeczowo-finansowy inwestycji obejmuje:

  1. oczyszczalnie ścieków: reaktor, obiekty kubaturowe, montaż technologii, wewnętrzne instalacje sanitarne, sieci zewnętrzne - międzyobiektowe, drogi dojazdowe, instalacje międzyobiektowe, zasilanie, opłata przyłączeniowa,
  2. sieć kanalizacji: technologia zasilanie pompowni, nadzór inwestorski.

Budowa oczyszczalni oraz całej infrastruktury jej towarzyszącej będzie służyła w całości sprzedaży opodatkowanej. Dla zachowania prawidłowego funkcjonowania oczyszczalni ścieków niezbędna jest droga dojazdowa, która będzie budowana w ramach prowadzonej inwestycji. W chwili obecnej do miejsca prowadzonej budowy nie ma drogi asfaltowej. Droga dojazdowa będzie wykorzystywana dla celów prowadzonej działalności oczyszczalni ścieków.

Gmina powierzyła wykonawcy wykonanie robót budowlanych projektu "" na podstawie umowy wykonawca zobowiązał się do wykonania na rzecz zamawiającego robót budowlanych.

Podstawą do końcowego rozliczenia finansowego pomiędzy stronami będzie wystawiona przez wykonawcę końcowa faktura VAT.

Oczyszczalnia w całości będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, sprzedaż usług odbioru nieczystości opodatkowana zostanie 8% stawką, podatku VAT, budowany odcinek drogi stanowiący część realizowanego projektu oczyszczalni nie będzie związany z czynnościami opodatkowanymi, nie będzie to odcinek drogi płatnej, jedynie umożliwi dojazd do oczyszczalni. Droga ta nie będzie stanowiła odrębnego środka trwałego tylko będzie częścią składową inwestycji polegającej na budowie oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacji sanitarnej z przyłączami i przepompowniami. Utwardzenie drogi umożliwi dojazd pojazdów asenizacyjnych do oczyszczalni ścieków. Budowana droga jest zadaniem własnym gminy w rozumieniu ustawy o samorządzie gminnym t.j. art. 7 pkt 3. Droga będzie utwardzona do oczyszczalni ścieków, natomiast przedłużenie tej drogi to droga piaszczysta prowadząca do pól mieszkańców Gminy. Budowana droga znajduje się na działce oznaczonej innym numerem ewidencyjnym, niż działka na której budowana jest oczyszczalnia ścieków. Gmina będzie zawierała umowy cywilnoprawne w sprawie odbioru ścieków z indywidualnymi klientami, nie dojdzie do przekazania infrastruktury innej jednostce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina może w całości dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury VAT wystawionej przez wykonawcę projektu ""...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), w związku z budową drogi dojazdowej, która jest częścią składową oczyszczalni ścieków można obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczy towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi droga dojazdowa jest konieczna dla prawidłowego funkcjonowania oczyszczalni ścieków oraz sieci kanalizacyjnej, a działalność oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej jest ściśle związana z prowadzoną działalnością gospodarczą i uzyskaną z tego tytułu sprzedażą opodatkowaną.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 535 ze zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust.4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a. ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Zasada ta wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a sprzedaż z działalności oczyszczalni ścieków oraz sieci kanalizacyjnej jest ściśle związana ze sprzedażą opodatkowaną.

Gmina może w całości dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury VAT wystawionej przez wykonawcę projektu ".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011r., Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ww. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) stanowi, że gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy min.: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3).

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje inwestycję polegającą na budowie oczyszczalni ścieków w miejscowości wraz z siecią kanalizacji sanitarnej i przyłączami. Środki trwałe uzyskane w wyniku realizacji ww. inwestycji wejdą w skład mienia gminnego.

Zakres rzeczowo-finansowy inwestycji obejmuje:

  1. oczyszczalnia ścieków: reaktor, obiekty kubaturowe, montaż technologii, wewnętrzne instalacje sanitarne, sieci zewnętrzne - międzyobiektowe, drogi dojazdowe, instalacje międzyobiektowe, zasilanie, opłata przyłączeniowa
  2. sieć kanalizacji: technologia zasilanie pompowni, nadzór inwestorski.

Zainteresowany wskazał, iż budowany odcinek drogi stanowiący część realizowanego projektu oczyszczalni nie będzie związany z czynnościami opodatkowanymi, nie będzie to odcinek drogi płatnej, jedynie umożliwi dojazd do oczyszczalni. Droga ta nie będzie stanowiła odrębnego środka trwałego tylko będzie częścią składową inwestycji polegającej na budowie oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacji sanitarnej z przyłączami i przepompowniami. Budowana droga jest zadaniem własnym Gminy. Zainteresowany będzie zawierał umowy cywilnoprawne w sprawie odbioru ścieków z indywidualnymi klientami, nie dojdzie do przekazania infrastruktury innej jednostce. Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Droga będzie utwardzona do oczyszczalni ścieków, natomiast przedłużenie tej drogi to droga piaszczysta prowadząca do pól mieszkańców Gminy. Budowana droga znajduje się na działce oznaczonej innym numerem ewidencyjnym, niż działka na której budowana jest oczyszczalnia ścieków.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Mając na uwadze powyższy opis zdarzenia przyszłego, tut. Organ stwierdza, iż droga jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania oczyszczalni ścieków, to jednak będzie ona ogólnodostępna i będzie służyła innym użytkownikom. Ponadto, jak wskazano powyżej, budowa drogi należy do zadań własnych Gminy. W związku z faktem, iż wydatki poniesione na budowę drogi nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej, w tym zakresie nie zostanie spełniony jeden z podstawowych warunków uprawniających do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Reasumując, Zainteresowanemu w odniesieniu do realizowanego projektu pn. nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia w całości kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury końcowej dokumentującej wydatki poniesione w związku z realizacją projektu, gdyż Wnioskodawca będzie wykorzystywał część powstałej infrastruktury, tj. drogę, do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Warunki uprawniające do odliczenia będą spełnione w części dotyczącej budowy oczyszczalni ścieków w miejscowości wraz z siecią kanalizacji sanitarnej i przyłączami, gdyż będą służyły sprzedaży opodatkowanej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy wskazać, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są na pisemny wniosek Zainteresowanego w jego indywidualnej sprawie. W związku z powyższym przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Tut. Organ podkreśla, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie się pokrywało z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi