
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 24 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 września 2025 r. (wpływ 5 września 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod numerem NIP (...), pod nazwą (...) (...).
W ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawca jest podmiotem o statusie niepublicznej placówki artystycznej: (...). Powyższe potwierdzają uzyskane przez Wnioskodawcę wpisy do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Starostwa Powiatowego w (...) (pod numerem (...)) oraz Starostwa Powiatowego w (...) (pod numerem (...)). Wnioskodawca przedkłada do niniejszego wniosku uzyskane zaświadczenia o ww. wpisach.
Tym samym Wnioskodawca wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych jest placówką oświatową wpisaną do ewidencji prowadzonej na podstawie art. 168 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 z późn. zm.) i jest placówką objętą uregulowaniami wynikającymi z systemu oświaty.
W ramach placówki artystycznej Wnioskodawca zapewnia:
(...)
Wnioskodawca prowadzi zajęcia dydaktyczne w salach przygotowanych do nauczania w wynajmowanych obiektach.
W ramach ww. działalności Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca ma zamiar rozwinąć działalność w ten sposób, iż chce świadczyć usługi w ramach ww. placówki artystycznej również poza wynajmowanymi obiektami (salami lekcyjnymi), tj. w domach potencjalnych klientów (uczniów).
Wnioskodawca wskazuje, iż istota szkoły (placówki) niepublicznej (placówki artystycznej w przypadku Wnioskodawcy) sprowadza się do braku wymagania zapewnienia jej powszechnej dostępności dla obywateli oraz braku ustawowej gwarancji bezpłatności kształcenia, wychowania lub opieki. Nie ulega jednak wątpliwości, iż placówka podlega wymogom systemu prawa oświatowego.
Art. 37 ustawy - Prawo oświatowe stanowi, iż na wniosek rodziców dyrektor odpowiednio publicznego lub niepublicznego przedszkola, szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowej, do której dziecko zostało przyjęte, może zezwolić, w drodze decyzji, na spełnianie przez dziecko odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 31 ust. 4, poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym w szkole podstawowej lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. Ustawa dopuszcza zatem możliwość kształcenia poza szkołą, bądź oddziałem szkolnym, czy przedszkolnym. W ocenie Wnioskodawcy, z uwagi na brak wyłączenia ustawowego jest także dozwolone w ramach prowadzonej placówki artystycznej.
Stosownie do art. 41 ust. 1 pkt 26 lit. a u.p.t.u. zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania. Warunkiem zastosowania zwolnienia jest łączne spełnienie przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy - Prawo oświatowe oraz przesłanki przedmiotowej odnoszącej się do rodzaju świadczonych usług, które muszą stanowić usługi w zakresie kształcenia i wychowania.
Ustawodawca nie definiuje jednocześnie pojęć kształcenia i wychowania, a zatem należy te pojęcia stosować w ich powszechnym znaczeniu. „Kształcić” oznacza przekazywać komuś pewien zasób wiedzy, umiejętności, wiadomości w jakiejś dziedzinie; uczyć kogoś, posyłać do szkół na naukę; rozwijać coś, doskonalić, urabiać. Kształcenie ma zatem szerokie znaczenie, a ustawodawca nie zawęził pojęcia „usługi w zakresie kształcenia” jedynie do kształcenia polegającego na odbywaniu nauki w szkole realizującej program nauczania (podstawę programową przedmiotu nauczania szkolnego).
Z kolei „wychowywać” oznacza zapewnić dziecku opiekę i doprowadzić je do samodzielności, przygotować kogoś do pracy w jakiejś dziedzinie, a „wychowanie” to ogół zabiegów mających na celu ukształtowanie człowieka pod względem fizycznym, moralnym i umysłowym oraz przygotowanie go do życia w społeczeństwie.
Analizując charakter świadczonych przez Wnioskodawcę usług, mając na względzie pracę kadry nauczycielskiej, przedmiot nauczania, program i sposób prowadzenia zajęć oraz realizowane cele edukacyjne i wychowawcze, należy dojść do wniosku, że zajęcia w placówce artystycznej realizowane poza siedzibą placówki, tj. w miejscu zamieszkania uczniów, będą polegać na kształceniu i wychowaniu, bowiem będą realizowały program (...).
Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w następujących interpretacjach podatkowych:
- interpretacja indywidualna z dnia 1 lipca 2025 r. 0114-KDIP4-2.4012.309.2025.3.MMA,
- interpretacja indywidualna z dnia 17 czerwca 2025 r. 0111-KDIB3-2.4012.315.2025.1.ASZ,
- interpretacja indywidualna z dnia 9 czerwca 2025 r. 0112-KDIL1-1.4012.153.2025.2.AR.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że:
Na pytanie Organu „Jakie konkretnie usługi kształcenia świadczy Pan w ramach prowadzonej niepublicznej placówki artystycznej? Proszę je dokładnie wymienić.”, odpowiedział Pan „Wnioskodawca prowadzi zajęcia (...) w formie lekcji indywidualnych i grupowych, obejmujące w szczególności:
(...).”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Jakie konkretnie usługi zamierza Pan świadczyć w ramach placówki artystycznej poza wynajmowanymi obiektami tj. w domach potencjalnych klientów (uczniów)? Proszę je dokładnie wymienić i wskazać, czy wszystkie wymienione usługi są objęte zakresem postawionego we wniosku pytania.”, odpowiedział Pan „W domach klienta świadczone byłyby usługi zajęć indywidualnych w postaci (...).”
Na pytanie Organu „Czy wszystkie usługi będące przedmiotem wniosku o interpretację stanowią usługi w zakresie kształcenia i wychowania, jeśli nie, to które ich nie stanowią? Proszę je wymienić.”, odpowiedział Pan „Tak. Wszystkie świadczone usługi mają charakter dydaktyczny i wychowawczy w rozumieniu prawa oświatowego. Nie są wykonywane inne usługi niezwiązane z edukacją artystyczną.”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy świadczone przez Pana usługi w domach klientów (uczniów) będą pozwalały na realizację założonych celów i zadań w zakresie przekazania wiedzy i nabywania przez te osoby umiejętności?”, odpowiedział Pan „Tak. Zajęcia prowadzone w domach uczniów będą oparte (bazować będą) o ten sam program nauczania wynikający ze (...).”
Na pytanie Organu „Czy wszystkie świadczone przez Pana usługi w domach klientów (uczniów), będą wymienione we wpisie do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy Prawo oświatowe? Jeśli nie, to które to będą usługi? Proszę je szczegółowo wymienić.”, odpowiedział Pan „Nie wprost. Wpis do ewidencji obejmuje adres siedziby i wskazane pomieszczenia dydaktyczne. Natomiast usługi świadczone w domach uczniów będą identyczne co do treści, charakteru i zakresu z usługami wynikającymi (...). Realizować będą one program (...). Zajęcia poza siedzibą nie będą wykraczać poza działalność statutową, lecz będą stanowić jej alternatywną formę organizacyjną.”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Kto będzie odbiorcą świadczonych przez Pana usług objętych zakresem wniosku, (...)?”, odpowiedział Pan „Odbiorcami usług będą potencjalnie zarówno (...), jak i (...), zainteresowane (...).”
Na pytanie Organu „Czy świadczone przez Pana usługi w innych miejscach aniżeli adres placówki niepublicznej wpisanej do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego będą świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe?”, odpowiedział Pan „Tak. Niezależnie od miejsca realizacji zajęć, usługi będą świadczone przez placówkę wpisaną do ewidencji niepublicznych placówek oświatowych, a więc jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy - Prawo oświatowe.”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy świadczone przez Pana usługi w innych miejscach niż adres placówki niepublicznej będą objęte wpisem do ewidencji niepublicznych placówek oświatowych?”, odpowiedział Pan „Formalnie wpis wskazuje adres prowadzenia zajęć w wynajmowanych obiektach. Jednak charakter i zakres zajęć prowadzonych poza siedzibą nie będzie różnić się od zajęć przewidzianych statutem i wpisem do ewidencji. Zajęcia te będą pozostawać elementem działalności placówki objętej systemem oświaty, realizującej cele edukacyjne i wychowawcze zgodnie z prawem oświatowym.”
Pytanie
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia w ramach prowadzonej placówki artystycznej poza siedzibą placówki - tj. w domach uczniów - mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług?
Pana stanowisko w sprawie
Świadczenie przez Wnioskodawcę usług kształcenia w formie placówki artystycznej poza siedzibą placówki - tj. w domach uczniów - będzie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (…).
Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.
Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Wskazania wymaga, że ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Powyższy przepis ma więc zastosowanie wyłącznie do tych usług, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty, tj. w ramach uzyskanego wpisu. Nadto zwolnienie to dotyczy tylko i wyłącznie tych usług kształcenia, które podmiot będący jednostką objętą systemem oświaty wskazał we wpisie do ewidencji placówek oświatowych. W zakresie bowiem tylko tych usług kształcenia, podatnik działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe, a w konsekwencji tylko w tym zakresie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Natomiast ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, korzystać mogą uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami w zakresie kształcenia.
Regulacja art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, stanowi implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. Urz. UE. L. Nr 347, str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:
Zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy 2006/112/WE Rady podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy 2006/112/WE Rady nie została jednak wskazana definicja „interesu publicznego”, nie zostały również określone podmioty, które mogą działać „w interesie publicznym”. Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa, jak i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu „interesu publicznego”.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wielokrotnie podkreślał, że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 szóstej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).
Z przedstawionych wyżej przepisów wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. kształcenia, ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.
W tym miejscu wskazania wymagają przepisy ustawy Prawo oświatowe.
Na podstawie art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1043 ze zm.):
System oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.
Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy Prawo oświatowe:
System oświaty obejmuje szkoły:
a) podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami przedszkolnymi, integracyjnymi, specjalnymi, przysposabiającymi do pracy, dwujęzycznymi, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe i mistrzostwa sportowego,
b) ponadpodstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, specjalnymi, dwujęzycznymi, przygotowania wojskowego, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze, leśne, morskie, żeglugi śródlądowej oraz rybołówstwa,
c) artystyczne.
W myśl art. 2 pkt 3 ustawy Prawo oświatowe:
System oświaty obejmuje placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:
Szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.
Jak stanowi ust. 2 tego artykułu:
Szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:
1)jednostkę samorządu terytorialnego;
2)inną osobę prawną;
3)osobę fizyczną.
Na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe:
Szkołą niepubliczną niebędącą szkołą artystyczną jest szkoła, która:
1) realizuje programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - również podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego;
2) realizuje obowiązkowe zajęcia edukacyjne w okresie nie krótszym oraz w wymiarze nie niższym niż łączny wymiar poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych określony w ramowym planie nauczania szkoły publicznej danego typu;
3) stosuje zasady klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów, o których mowa w ust. 1 pkt 5;
4) prowadzi dokumentację przebiegu nauczania ustaloną dla szkół publicznych;
5) w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - kształci w zawodach określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego;
6) zatrudnia nauczycieli obowiązkowych zajęć edukacyjnych, o których mowa w pkt 2, posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli szkół publicznych; przepisy art. 15 ust. 2, 4 i 6 stosuje się odpowiednio;
7) stosuje organizację roku szkolnego ustaloną dla szkół publicznych.
Stosownie art. 14 ust. 4 ustawy Prawo oświatowe:
Niepubliczna szkoła artystyczna może uzyskać uprawnienia publicznej szkoły artystycznej, o których mowa w ust. 2, jeżeli:
1) realizuje programy nauczania uwzględniające podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego, a w przypadku szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne - również podstawę programową kształcenia ogólnego;
2) realizuje zajęcia edukacyjne zgodnie z ramowym planem nauczania publicznej szkoły artystycznej danego typu;
3) przyjmuje kandydatów, którzy uzyskali pozytywny wynik sprawdzianu uzdolnień, predyspozycji lub praktycznych umiejętności niezbędnych do podjęcia kształcenia w danej szkole artystycznej, danym zawodzie, specjalności lub specjalizacji, uwzględniając limity wiekowe kandydatów określone dla kandydatów do publicznej szkoły artystycznej danego typu;
4) stosuje zasady klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów, o których mowa w ust. 1 pkt 5;
5) prowadzi dokumentację przebiegu nauczania ustaloną dla publicznych szkół artystycznych;
6) kształci w zawodach szkolnictwa artystycznego określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa artystycznego;
7) zatrudnia nauczycieli zajęć edukacyjnych, o których mowa w pkt 2, posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli szkół publicznych; przepisy art. 15 ust. 2, 4 i 6 stosuje się odpowiednio;
8) stosuje organizację roku szkolnego ustaloną dla publicznych szkół artystycznych.
Zgodnie z art. 168 ust. 1-3 ustawy Prawo oświatowe:
1. Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.
2. Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać niepubliczne szkoły artystyczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez specjalistyczną jednostkę nadzoru, o której mowa w art. 53 ust. 1.
3. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w drodze rozporządzenia, może powierzyć specjalistycznej jednostce nadzoru, o której mowa w art. 53 ust. 1, wydawanie decyzji, o których mowa w art. 176 ust. 4 i art. 179.
Na podstawie art. 168 ust. 9 ustawy Prawo oświatowe:
Organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.
Jak stanowi art. 53 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:
Nadzór pedagogiczny nad publicznymi i niepublicznymi szkołami i placówkami artystycznymi, placówkami, o których mowa w art. 2 pkt 8, dla uczniów szkół artystycznych oraz placówkami doskonalenia nauczycieli szkół artystycznych sprawuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, który w tym celu, a także w celu realizacji zadań organu prowadzącego w odniesieniu do szkół i placówek przez siebie prowadzonych, tworzy, w drodze rozporządzenia, specjalistyczną jednostkę nadzoru oraz określa jej organizację i zakres powierzonych zadań związanych ze sprawowaniem nadzoru pedagogicznego oraz zadań organu prowadzącego.
Z powyższych przepisów wynika, że placówki niepubliczne mogą być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Z opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności, jest Pan podmiotem o statusie niepublicznej placówki artystycznej: (...). Powyższe potwierdzają uzyskane przez Pana wpisy do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Starostwa Powiatowego w (...) (pod numerem (...)) oraz Starostwa Powiatowego w (...)(pod numerem (...)). Jest Pan wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej na podstawie art. 168 ustawy Prawo oświatowe i jest placówką objętą uregulowaniami wynikającymi z systemu oświaty.
W ramach placówki artystycznej zapewnia Pan:
(...)
Prowadzi Pan zajęcia dydaktyczne w salach przygotowanych do nauczania w wynajmowanych obiektach. Ma Pan zamiar rozwinąć działalność w ten sposób, iż chce świadczyć usługi w ramach ww. placówki artystycznej również poza wynajmowanymi obiektami (salami lekcyjnymi), tj. w domach potencjalnych klientów (uczniów).
Pana wątpliwości w sprawie dotyczą zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych usług kształcenia poza siedzibą placówki tj. w domach uczniów.
Odnosząc się do Pana wątpliwości należy zauważyć, że w przedmiotowej sprawie spełnione zostanie kryterium podmiotowe zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. Wskazał Pan bowiem, że jest Pan podmiotem o statusie niepublicznej placówki artystycznej: (...). Jest Pan wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej na podstawie art. 168 ustawy Prawo oświatowe i jest placówką objętą uregulowaniami wynikającymi z systemu oświaty.
Dalszej analizy wymaga przesłanka przedmiotowa uzasadniająca zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Wskazał Pan, że w ramach placówki artystycznej zapewnia Pan kształcenie zgodne z przyjętym statutem, zgodnym z wymogami prawa oświatowego. Wszystkie świadczone usługi mają charakter dydaktyczny i wychowawczy w rozumieniu prawa oświatowego. Nie są wykonywane inne usługi niezwiązane z edukacją artystyczną. Usługi świadczone w domach uczniów będą identyczne co do treści, charakteru i zakresu z usługami wynikającymi ze statutu placówki. Realizować będą one program oświatowy zatwierdzony w arkuszu organizacyjnym. Zajęcia poza siedzibą nie będą wykraczać poza działalność statutową, lecz będą stanowić jej alternatywną formę organizacyjną. Niezależnie od miejsca realizacji zajęć, usługi będą świadczone przez placówkę wpisaną do ewidencji niepublicznych placówek oświatowych, a więc jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy - Prawo oświatowe. Charakter i zakres zajęć prowadzonych poza siedzibą nie będzie różnić się od zajęć przewidzianych statutem i wpisem do ewidencji. Zajęcia te będą pozostawać elementem działalności placówki objętej systemem oświaty, realizującej cele edukacyjne i wychowawcze zgodnie z prawem oświatowym.
Tym samym, usługi zajęć indywidualnych w postaci nauki gry na instrumentach i zajęć wokalnych, które Pan zamierza świadczyć w domach uczniów, stanowić będą usługi w zakresie kształcenia, korzystające ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. Bez wpływu na to zwolnienie będzie pozostawał fakt, iż usługi te będą realizowane także w innych miejscach aniżeli adres założonej przez Pana placówki artystycznej. Nie nastąpi bowiem zmiana statusu placówki artystycznej jako jednostki oświatowej, a tym samym nie wpłynie to na zmianę kwalifikowania usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT.
Zatem, świadczone przez Pana jako jednostkę objętą systemem oświaty usługi kształcenia, na rzecz uczniów, które będą wykonywane w innych miejscach aniżeli adres placówki artystycznej tj. w domach uczniów, stanowić będą usługi w zakresie kształcenia, korzystające ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
W związku z powyższym Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. Biorąc pod uwagę powyższe, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
