Czy Wnioskodawca realizując inwestycję pn. , ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) zawartego w fakturach dotyczących wymienionego p... - Interpretacja - IPTPP1/443-546/11-4/ALN

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 25.10.2011, sygn. IPTPP1/443-546/11-4/ALN, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy Wnioskodawca realizując inwestycję pn. , ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) zawartego w fakturach dotyczących wymienionego projektu?Czy przy realizacji ww. zadania podatek VAT może być wydatkiem kwalifikowanym?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2011r. (data wpływu 26 lipca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 października 2011r. (data wpływu 13 października 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizowaną inwestycją pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizowaną inwestycją.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 października 2011r. (data wpływu 13 października 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 3 października 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca chce skorzystać z dotacji pochodzącej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 działanie 4.2 Osi 4 na realizację zadania inwestycyjnego pn. . Inwestorem i Beneficjentem projektu jest Wnioskodawca. Wykonane prace będą udokumentowane przez wykonawców fakturami VAT.

Wnioskodawca jako gmina jest jednostką samorządu terytorialnego bezpośrednio i całkowicie odpowiedzialną za prawidłowy przebieg i realizację przedmiotowego projektu.

Podstawowy zakres robót budowlanych to:

  1. Budowa stacji wodociągowej w miejscowości.
  2. Budowa sieci wodociągowej o łącznej długości 21 923 mb bez przyłączy do poszczególnych odbiorców wody.

Nie było przeszkód prawnych by o wykonanie przyłączeń ubiegała się Gmina. Wnioskodawca mógłby wystąpić o dotację na przyłącza, ale musiałby zapewnić udział własny w kosztach przyłączy. Ze względu na sytuację finansową Wnioskodawca postanowił wybudować z udziałem dotacji sieć główną i stację uzdatniania wody.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz. U. z 2006r., Nr 123, poz. 858) realizację budowy przyłączy do sieci oraz za urządzenie pomiarowe zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci.

Po zakończeniu inwestycji Wnioskodawca stanie się właścicielem inwestycji finansowanej ze środków RPO W, natomiast za zarządzanie projektem w okresie co najmniej 5 lat od chwili zakończenia inwestycji odpowiedzialna będzie jednostka organizacyjna gminy Zakład Gospodarki Komunalnej działający w formie samorządowego zakładu budżetowego.

Podsumowując Wnioskodawca po wybudowaniu głównej sieci wodociągowej wraz ze stacją wodociągową przekaże mienie powstałe w wyniku inwestycji Zakładowi Gospodarki Komunalnej do bezpłatnego użytkowania. Zakład ten jest powołany m.in. do realizacji obowiązków gminy wynikających w tym zakresie z ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu i czynności przekazania mienia w żadnym zakresie nie będzie miało związku z czynnościami opodatkowanymi. Zakład będzie dokonywał czynności zaopatrzenia mieszkańców w wodę, czyli będzie dokonywał sprzedaży usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (VAT).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawca realizując inwestycję pn. , ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) zawartego w fakturach dotyczących wymienionego projektu...

Czy przy realizacji ww. zadania podatek VAT może być wydatkiem kwalifikowanym...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwało odliczenie podatku naliczonego związanego z realizacją ww. zadania ze względu na fakt, iż nie występują po stronie Gminy jako podatnika podatku VAT czynności opodatkowane, do których wykorzystywana byłaby wybudowana infrastruktura wodociągowa. Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, zdaniem Wnioskodawcy, wówczas, gdy zostaną spełnione warunki: odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług, dokona zakupu towarów opodatkowanych w postaci wybudowanego wodociągu przez wykonawcę. Natomiast sprzedaż usług czyli wody nastąpi po stronie innego podatnika podatku VAT czyli Zakładu Gospodarki Komunalnej. Jak wynika ze stanu faktycznego Wnioskodawca nie wykorzysta projektu pn. do wykonywania czynności opodatkowanych jakimi jest sprzedaż wody. Wobec powyższego Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż podatek VAT przy realizacji projektu powinien być wydatkiem kwalifikowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT , podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18 () Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10 art. 86, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy o VAT).

Ustawodawca dał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, co m.in. oznacza, iż zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz nie zaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96 ustawy o VAT, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ww. ustawy o VAT, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 jako podatnika VAT zwolnionego.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, czyli takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot nie będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca wykluczył możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ważne jest bowiem, by związek ten w chwili dokonywania zakupów był uchwytny i oczywisty, nabyte towary i usługi muszą w sposób niewątpliwy służyć czynnościom opodatkowanym. Okoliczności towarzyszące konkretnej transakcji zakupu towaru lub usługi powinny wskazywać jednoznacznie, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej podatnika, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej lub planowanej przez niego działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, iż Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług, dokona zakupu towarów opodatkowanych w postaci wybudowanego przez wykonawcę wodociągu. Po zakończeniu inwestycji Gmina stanie się właścicielem inwestycji finansowanej ze środków RPO W, natomiast za zarządzanie projektem w okresie co najmniej 5 lat od chwili zakończenia inwestycji odpowiedzialna będzie jednostka organizacyjna gminy Zakład Gospodarki Komunalnej działający w formie samorządowego zakładu budżetowego. Wnioskodawca po wybudowaniu głównej sieci wodociągowej wraz ze stacją wodociągową przekaże powstałe w wyniku inwestycji mienie Zakładowi do bezpłatnego użytkowania. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu i czynności przekazania mienia w żadnym zakresie dla Gminy nie będzie miało związku z czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca nie wykorzysta przedmiotowego projektu do wykonywania czynności opodatkowanych jakimi jest sprzedaż wody. Bowiem to Zakład będzie dokonywał czynności zaopatrzenia mieszkańców w wodę, czyli będzie dokonywał sprzedaży usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizowanej inwestycji polegającej na wybudowaniu głównej sieci wodociągowej wraz ze stacją wodociągową.

W zakresie przedmiotowych wydatków Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego Gmina nie ma prawa do odzyskania podatku naliczonego w odniesieniu do realizowanej inwestycji, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto należy zauważyć, iż pojęcie kosztu kwalifikowanego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym. W związku z powyższym w zakresie pytania, czy przy realizacji ww. zadania podatek VAT może być wydatkiem kwalifikowanym, podjęto odrębne rozstrzygnięcie.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Ponadto należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi