Czy w zaistniałych okolicznościach 95% wartości usługi finansowana z projektu systemowego PARP, która nie będzie miała bezpośredniego związku ze sprze... - Interpretacja - IPTPP1/443-539/11-2/ALN

www.shutterstock.com

Interpretacja indywidualna z dnia 21.10.2011, sygn. IPTPP1/443-539/11-2/ALN, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy w zaistniałych okolicznościach 95% wartości usługi finansowana z projektu systemowego PARP, która nie będzie miała bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie będzie przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona będzie na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu, nie będzie obrotem i nie będzie stanowiła czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w świetle art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2011 r. (data wpływu 25 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dotacji otrzymanej na realizację projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dotacji otrzymanej na realizację projektu pn. .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja została założona w kwietniu 1994 r. z inicjatywy władz samorządowych Gminy Miasto oraz przedsiębiorstw i organizacji aktywnie działających na rzecz rozwoju lokalnego. Podstawowe cele działalności Fundacji skupiają się na kreowaniu oraz wspieraniu rozwoju przedsiębiorczości w regionie, upowszechnianiu lokalnego potencjału gospodarczego, promocji zatrudnienia oraz aktywizacji zawodowej osób zainteresowanych podnoszeniem swych kwalifikacji zawodowych.

Celem Fundacji jest działalność pożytku publicznego w zakresie: Wspomagania rozwoju gospodarczego, w tym rozwoju przedsiębiorczości, w szczególności inspirowania, tworzenia i wspierania mikro, małych i średnich przedsiębiorstw; Promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy; Nauki, edukacji i wychowania; Działania na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami; Działania na rzecz osób niepełnosprawnych; Upowszechnianie i ochrona praw kobiet i mężczyzn; Działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych; Promocja i organizacja wolontariatu; Działalność wspomagająca technicznie, szkoleniowo, informacyjnie i finansowo organizacje pozarządowe w wyżej wymienionej działalności pożytku publicznego.

Cele Fundacji realizowane są poprzez: Uruchamianie i prowadzenie inkubatorów przedsiębiorczości w mieście i regionie dla stworzenia korzystnych warunków rozwoju drobnej przedsiębiorczości i zapewnienia w ten sposób nowych miejsc pracy w szczególności dla osób bezrobotnych, niepełnosprawnych; Prowadzenie funduszy pożyczkowych i poręczeniowych; Zapewnienie przedsiębiorcom w regionie dostępu do wysokiej jakości usług doradczych, szkoleniowych i informacyjnych na każdym etapie rozwoju; Organizowanie różnych form promocji przedsiębiorczości w kraju i za granicą a szczególności konferencji, targów, spotkań i innych; Ułatwienie dostępu do nowych technologii i innowacji; Prowadzenie pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego; Organizowanie i prowadzenie aktywnych form przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu a szczególności pomoc osobom poszukującym pracy i bezrobotnym; Gromadzenie funduszy na realizację celów statutowych; Rozdzielanie funduszy na cele oświaty i wychowania, pomocy społecznej, rozwoju gospodarczego i inne zgodnie z celami statutowymi; Tworzenie, współudział i realizacja programów aktywnej walki z bezrobociem i rozwojem przedsiębiorczości; Tworzenie, współudział i realizacja programów na rzecz rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich; Współpraca z innymi organizacjami wspierającymi inicjatywy lokalne; Zapewnienie informacji o Unii Europejskiej; Współpraca z organizacjami krajowymi i zagranicznymi w zakresie pozyskiwania środków, wymiany doświadczeń i realizacji wspólnych programów w zakresie celów statutowych; Świadczenie usług dla firm w zakresie sponsoringu; Współdziałanie z organami administracji samorządowej i rządowej właściwymi w sprawach zatrudnienia i bezrobocia oraz rozwoju gospodarczego i rozwoju regionalnego; Prowadzenie działalności gospodarczej na cele statutowe; Podejmowanie wszelkich działań służących rozwojowi społeczności lokalnych oraz realizacji celów Fundacji. Działalność statutowa Fundacji stanowi nieodpłatną działalność pożytku publicznego. Fundacja nie prowadzi statutowej odpłatnej działalności pożytku publicznego. Działalność gospodarcza Fundacji prowadzona jest w rozmiarach służących realizacji celów statutowych.

Obecnie Fundacja realizuje m.in. projekty współfinansowane z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w tym projekt w ramach Poddziałania 2.2.1 PO KL: Wsparcie systemu kompleksowych usług informacyjnych dla przedsiębiorców oraz osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą poprzez finansowanie sieci Punktów Konsultacyjnych. Otrzymane przez Fundację dofinansowanie na realizację powierzonych zadań przeznaczone jest na pokrycie kosztów służących realizacji założonych we wniosku o dofinansowanie celów projektu i nie jest związane ze sprzedażą usług. Głównym celem projektu jest rozwój i upowszechnienie nowych pakietów usług stanowiących uzupełnienie i rozszerzenie oferty usług informacyjnych świadczonych w ramach Punktu Konsultacyjnego i pozostałych usług świadczonych przez Fundację o kompleksowe usługi doradztwa - asysty w prowadzeniu działalności gospodarczej dla przedsiębiorców. Cel ten zostanie zrealizowany przez cele szczegółowe, tj. zrealizowanie 42 usług doradztwa asysty w prowadzeniu działalności gospodarczej poprzedzonych podpisaniem 42 umów i zakończonych protokołem odbioru usługi; przeprowadzenie dla każdego klienta do 4 godzin diagnozy potrzeb biznesowych i do 20 godzin doradztwa, w tym wypełnienie formularza diagnozy, przygotowanie umowy doradczej, sporządzenie protokołu odbioru usługi oraz przygotowanie zaświadczenia o pomocy de minimis.

Fundacja realizuje projekt samodzielnie bez udziału partnerów. Projekt realizowany jest w okresie od 25 maja 2011 r. do 24 listopada 2011 r.

Całkowity koszt realizacji projektu to 112.000 zł, na co składa się szacowana wartość wyświadczonych usług doradczych, która wynosi - 100.800 zł (42 usługi o wartości 2.400 zł) i koszty Fundacji związane z przygotowaniem usługi doradczej, które stanowią do 10% całkowitych kosztów realizacji projektu i wynoszą -11.200 zł. Całkowita maksymalna kwota wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem związanych z realizacją projektu wynosi 106.960 zł, na co składa się 95% wartości wyświadczonych usług doradczych i koszty związane z przygotowaniem usługi doradczej. Pozostałe 5% wartości wyświadczonych usług doradczych ponoszone jest przez przedsiębiorców jako wkład własny i na tą część zostaną wystawione faktury VAT (120 x 42 = 5.040 zł).

Po spełnieniu warunków wynikających z umowy oraz Rozporządzenia PO KL, PARP wypłaci Fundacji wsparcie na realizację projektu w wysokości nie przekraczającej 106.960 zł oraz nieprzekraczającej 100% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem poniesionych w toku realizacji projektu.

Udzielone w ramach projektu wsparcie w 85% pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w 15% stanowi współfinansowanie krajowe w ramach dotacji celowej. Uzyskane wsparcie stanowi 100% wysokości wydatków kwalifikowanych. Wsparcie zostało udzielone na mocy umowy o udzielenie wsparcia nr () na przetestowanie i wdrożenie usługi pilotażowej - doradztwo - asysta w prowadzeniu działalności gospodarczej - realizowanej na podstawie wniosku o dofinansowanie na realizację Projektu systemowego PARP Wsparcie systemu kompleksowych usług informacyjnych dla przedsiębiorców oraz osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą poprzez finansowanie sieci Punktów Konsultacyjnych finansowanego w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013, zawartej w dniu 25 maja 2011 r. pomiędzy Fundacją a Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości działającą na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2007r., Nr 42, poz. 275 ze zm.).

Zgodnie z § 4 wskazanej umowy płatności przekazywane będą w formie zaliczki wypłacanej na początku realizacji projektu oraz refundacji wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem poniesionych wcześniej przez Fundację w formie płatności końcowej. Zaliczka wypłacana jest w wysokości do 50% kwoty wsparcia. Rozliczenie zaliczki polega na wskazaniu we wniosku o płatność końcową poniesionych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem lub na zwrocie zaliczki. Składając wniosek o płatność końcową Fundacja zobowiązana jest do rozliczenia 100% kwoty przekazanej zaliczki. W przypadku nierozliczenia kwoty stanowiącej 100% zaliczki przy złożeniu wniosku o płatność końcową do środków pozostałych do rozliczenia kwoty 100% zaliczki, nalicza się odsetki jak od zaległości podatkowych, liczone od dnia przekazania środków do dnia zwrotu nierozliczonej części zaliczki. Płatność zaliczki będzie dokonana na nieoprocentowany rachunek bankowy. Wpłaty z wyodrębnionego rachunku bankowego mogą być dokonywane wyłącznie, jako płatności za wydatki (usługi i dostawy) kwalifikujące się do objęcia wsparciem w ramach projektu. Kwota wsparcia obliczona będzie na podstawie faktycznie poniesionych przez Fundację wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem wykazanych we wniosku o płatność i zatwierdzonych przez PARP, z uwzględnieniem intensywności wsparcia oraz maksymalnych wysokości wsparcia. Pod pojęciem wydatków faktycznie poniesionych rozumiane są wydatki kwalifikowalne związane z realizacją wyświadczonych usług doradztwa, poświadczonych protokołem odbioru, poniesione w okresie kwalifikowalności wydatków.

Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia wsparciem są wydatki, które jednocześnie: są niezbędne do prawidłowej realizacji projektu; zostały wykazane w harmonogramie finansowym realizacji projektu; zostały faktycznie poniesione w okresie kwalifikowalności wydatków; zostały zweryfikowane i zatwierdzone przez PARP; zostały prawidłowo udokumentowane.

Warunkiem uznania wydatków za kwalifikujące się do objęcia wsparciem jest poniesienie ich w związku z realizacją projektu, zgodnie z postanowieniami umowy, katalogiem wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem oraz zgodnie z zasadami racjonalnej gospodarki finansowej, w szczególności zaś najkorzystniejszej relacji nakładów do rezultatów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w zaistniałych okolicznościach 95% wartości usługi finansowana z projektu systemowego PARP, która nie będzie miała bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie będzie przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona będzie na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu, nie będzie obrotem i nie będzie stanowiła czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w świetle art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazane wsparcie nie będzie miało bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie będzie przyznawane jako dopłata do ceny usługi, zatem nie będzie obrotem i nie będzie stanowiło czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, w całości natomiast posłuży sfinansowaniu działań w ramach projektu realizowanego przez Fundację.

Otrzymana dotacja w ramach projektu - Poddziałanie 2.2.1 PO KL ma na celu pokrycie części kosztów poniesionych w związku z realizowanym projektem, który dla Fundacji jest wypełnianiem działalności statutowej i nie będzie generował przychodów. Działania realizowane przez Fundację, w ramach projektu nie mają bezpośredniego związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, nie są adresowane do konkretnego odbiorcy, nie będą zatem stanowiły odpłatnej dostawy towarów, ani odpłatnego świadczenia usług, jak również nie mogą być traktowane jako takie w świetle art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Otrzymane przez Fundację dofinansowanie na realizację powierzonych zadań w ramach realizowanego projektu jest przeznaczone tylko i wyłącznie na pokrycie kosztów realizacji tych zadań w ramach projektu.

Art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

W związku z powyższym otrzymana dotacja nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Mając na uwadze opis sprawy i powołanych powyżej przepisów można stwierdzić, iż dotacja, którą pozyskała Fundacja od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości stanowi dofinansowanie ogólne przyznane na pokrycie kosztów realizacji tego konkretnego projektu, nie będzie ona miała bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez Fundację usług.

Oznacza to, że przedmiotowa dotacja (tj. środki pozyskane w ramach POKL przekazane przez PARP) ma charakter zakupowy, nie ma na celu sfinansowania sprzedaży. W konsekwencji w związku z realizacją projektu Fundacja nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów o VAT, a jedynie zwrot poniesionych kosztów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z brzmieniem art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, poz. 1 ze zm.) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując - podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca samodzielnie realizuje projekt pn. współfinansowany w części ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego a w części ze środków krajowych przyznanych z dotacji celowej. Otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie na realizację powierzonych zadań przeznaczone jest na pokrycie 95% kosztów służących realizacji założonych we wniosku o dofinansowanie celów projektu i nie jest związane ze sprzedażą usług. Pozostałe 5% wartości świadczonych usług doradczych ponoszone jest przez przedsiębiorców jako wkład własny i na tą część zostaną wystawione faktury VAT. Kwota udzielonego dofinansowania została przyznana na mocy umowy o udzielenie wsparcia zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości realizowanej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013. Kwota wsparcia obliczona będzie na podstawie faktycznie poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem wskazanych we wniosku o płatność i zatwierdzonych przez PARP. Przy czym pod pojęciem wydatków faktycznie poniesionych jak wskazał Wnioskodawca rozumiane są wydatki kwalifikowane związane z realizacją wyświadczonych usług doradztwa, poświadczone protokołem odbioru i poniesione w okresie kwalifikowalności wydatków.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę w tej kwestii opis stanu faktycznego oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja, dofinansowanie otrzymane na realizację projektu w celu pokrycia kosztów realizacji projektu nie stanowi dopłaty do ceny towaru lub usługi, tym samym nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi