prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu polegającego na budowie siedziby orkiestry - Interpretacja - IBPP4/443-924/11/JP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 26.08.2011, sygn. IBPP4/443-924/11/JP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu polegającego na budowie siedziby orkiestry

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2011r. (data wpływu 30 maja 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 sierpnia 2011r. (data wpływu 11 sierpnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 sierpnia 2011r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 lipca 2011r. nr IBPP4/443-924/11/JP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Miasto otrzymało dofinansowanie dla projektu pn. w ramach Działania 11.2 Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Inwestycja zakłada realizację obiektu kubaturowego przeznaczonego na siedzibę NOSPR. W budynku zlokalizowanym będzie 116 pomieszczeń dla funkcji podstawowej, w tym duża sala koncertów na 1.800 miejsc, sala kameralna na 300 miejsc, studio nagrań oraz pomieszczenia administracyjne, techniczne, gościnne oraz przeznaczone na archiwum. W części podziemnej znajdzie się m.in. parking na 100 aut dla pracowników i 2 busów służbowych.

Wzdłuż ulicy zlokalizowanej w południowej części działki istnieje możliwość podjazdu i postoju dla kilkudziesięciu taksówek. Przewidziano także możliwość wjazdu na plac wejściowy, bezpośrednio pod główne wejście. Ruch taki będzie ograniczony dla taksówek i samochodów specjalnych.

Inwestycja obejmuje ponadto zagospodarowanie terenu wokół budynku, w tym amfiteatr terenowy, obsługę komunikacyjną i infrastrukturalną oraz urządzenie zieleni. Siedziba NOSPR będzie również miejscem działalności Zespołu. Profesjonalne studio nagrań służyć będzie także nagraniom muzyki klasycznej, jazzowej i chóralnej innych zespołów śląskich.

Całkowite koszty realizacji inwestycji oszacowano na 265.000.000 zł z czego koszty kwalifikowane stanowią 264.933.876 zł. Kosztem nlekwalifikowanym jest koszt przygotowania wniosku aplikacyjnego 66.124 zł. Projekt zostanie sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - 122.200.000 zł oraz ze środków Miasta -142.800.000 zł (w tym kredyt - 98.338.971 zł).

W ramach projektu przewidziane są następujące roboty/usługi/dostawy związane bezpośrednio z jego realizacją:

  • opracowanie Programu funkcjonalno-użytkowego,
  • opracowanie Studium wykonalności dla projektu ,
  • wykonanie wstępnych badań geotechnicznych terenu przeznaczonego pod inwestycję, wypisy z rejestru gruntów, mapy, geodezja, ksera,
  • wybór koncepcji architektoniczno-urbanistycznej - w tym przygotowanie konkursu architektonicznego, honoraria sędziów konkursowych oraz nagrody konkursowe i opracowanie ekspertyzy oceniającej pod względem akustycznym prace projektowe,
  • wykonanie prac projektowych - w tym przygotowanie dokumentacji projektowej oraz wykonanie wizualizacji multimedialnej z prezentacją,
  • pełnienie funkcji Inżyniera Kontraktu,
  • wykonanie robót budowlanych i wyposażenie obiektu (wyposażenie stałe; wyposażenie ruchome zostanie zakupione przez NOSPR),
  • promocja projektu, w ramach której przewidziano następujące formy: tablica informacyjna, tablica pamiątkowa, informacja na stronach www oraz w mediach i prasie lokalnej, ulotki, foldery, informatory, broszury, uroczyste otwarcie obiektu).

Żadna z wymienionych wyżej czynności nie wiąże się dla Wnioskodawcy z opodatkowaniem podatkiem VAT.

Po zakończeniu i rozliczeniu inwestycji, wybudowana siedziba zostanie przekazana NOSPR w nieodpłatne użytkowanie, natomiast właścicielem majątku pozostanie Miasto. Umowa nieodpłatnego użytkowania zostanie zawarta bez podatku VAT z uwagi na to, że przekazanie nastąpi na cele związane z zadaniami Gminy tj. działalnością kulturalną a podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w zakupach inwestycyjnych.

Miasto realizując projekt pn. decyduje się na nieodliczanie VAT od zakupów inwestycyjnych j.w. z uwagi na fakt, że przekazanie gotowego obiektu będzie służyć celom kulturalnym. Cele te stanowią zadania własne Miasta, a Wnioskodawca nie będzie osiągał z tego tytułu żadnych przychodów.

Ponadto w piśmie z dnia 5 sierpnia 2011r. Wnioskodawca wskazał, iż żaden z produktów powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie generował dla Wnioskodawcy podatku należnego, ze względu na fakt, iż nowo powstały obiekt zostanie przekazany w nieodpłatne użytkowanie N.; również działalność prowadzona przez NOSPR w nowej siedzibie nie będzie generowała dla Wnioskodawcy podatku należnego, gdyż wszelkie uzyskane przychody z tytułu prowadzonej działalności będą przychodami N.

Nabywane towary i usługi na potrzeby całego projektu nie będą w jakiejkolwiek części związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT - również w zakresie kosztu przygotowania wniosku. Część projektu w postaci kosztu przygotowania wniosku została zakwalifikowana jako wydatek niekwalifikowany (nie stanowiący wobec tego przedmiotu zapytania), zgodnie z katalogiem wydatków kwalifikowanych, możliwych dla projektów XI Priorytetu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko nie można kosztu przygotowania wniosku zaliczyć do wydatków kwalifikowanych.

Promocja projektu jest całkowicie nieodpłatna. Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów z tego tytułu. Powstałe w wyniku realizacji projektu foldery, broszury i ulotki będą dystrybuowane całkowicie nieodpłatnie.

Ponadto wszystkie faktury dotyczące projektu pn.: będą wystawiane na Wnioskodawcę. Ujęty we wniosku o potwierdzenie wkładu finansowego koszt wyposażenia ruchomego został przedstawiony Komisji Europejskiej dla celów informacyjnych, jednakże nie jest on ujęty w budżecie Miasta i nie wchodzi w skład kosztów przewidzianych w ramach tego zadania inwestycyjnego. Wyposażenie ruchome (meble, komputery, itp.) obiektu zostanie zakupione ze środków użytkownika tj. NOSPR i będzie stanowić jego własność a nie własność Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wnioskodawcy przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Urząd Miasta realizuje projekt pn. . Realizacja przedmiotowego projektu nie ma związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, Wnioskodawca nie będzie osiągał z tego tytułu żadnych przychodów.

Realizacja zadania jest związana z zadaniami gminy w zakresie kultury określonymi w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym.

Wobec powyższego mając na uwadze art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca uważa, że nie posiada prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji powyższego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 cyt. ustawy, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 11a ust. 3 cyt. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta.

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Miasto otrzymało dofinansowanie dla projektu pn. w ramach Działania 11.2 Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Inwestycja zakłada realizację obiektu kubaturowego przeznaczonego na siedzibę NOSPR.

Po zakończeniu i rozliczeniu inwestycji, wybudowana siedziba zostanie przekazana NOSPR w nieodpłatne użytkowanie, natomiast właścicielem majątku pozostanie Miasto. Umowa nieodpłatnego użytkowania zostanie zawarta bez podatku VAT z uwagi na to, że przekazanie nastąpi na cele związane z zadaniami Gminy tj. działalnością kulturalną a podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w zakupach inwestycyjnych.

Żaden z produktów powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie generował dla Wnioskodawcy podatku należnego.

Nabywane towary i usługi na potrzeby całego projektu nie będą w jakiejkolwiek części związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT - również w zakresie kosztu przygotowania wniosku.

Promocja projektu jest całkowicie nieodpłatna. Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów z tego tytułu. Powstałe w wyniku realizacji projektu foldery, broszury i ulotki będą dystrybuowane całkowicie nieodpłatnie.

Wszystkie faktury dotyczące projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Ujęty we wniosku o potwierdzenie wkładu finansowego koszt wyposażenia ruchomego został przedstawiony Komisji Europejskiej dla celów informacyjnych, jednakże nie jest on ujęty w budżecie Miasta i nie wchodzi w skład kosztów przewidzianych w ramach tego zadania inwestycyjnego.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych. Wnioskodawca wskazał, że żaden z produktów powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie generował dla Wnioskodawcy podatku należnego, nabywane towary i usługi na potrzeby całego projektu nie będą w jakiejkolwiek części związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem Wnioskodawca (tj. Miasto ani też obsługujący je Urząd Miasta) nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w ramach projektu, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie realizacja projektu nie ma w jakimkolwiek zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego (np. odpłatnego świadczenia usług przy wykorzystaniu powstałej infrastruktury) udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach