Interpretacja indywidualna z dnia 12.08.2011, sygn. IPTPP1/443-140/11-4/MW, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
Temat interpretacji
Czy w świetle znowelizowanej ustawy VAT art. 43, usługi organizowania zielonych szkół i warsztatów edukacyjnych mogą nadal korzystać ze zwolnienia od 01 stycznia 2011 r. i według jakich zasad, ewentualnie według jakiej stawki winny być opodatkowane ?Czy w przypadku usług zwolnionych z opodatkowania należy w fakturze oprócz podawania podstawy prawnej usługi zwolnionej, podać również symbol klasyfikacji PKWiU tej usługi?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ośrodka Szkoleniowo Wypoczynkowego ZHP, przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2011 r. (data wpływu 2 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 lipca (data wpływu 1 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług organizowania obozów i kolonii jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 02 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług organizowania obozów i kolonii.
Wniosek został uzupełniony w dniu 1 sierpnia 2011r. w zakresie umocowania do reprezentacji, doprecyzowania stanu faktycznego sprawy oraz przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Ośrodek Szkoleniowo Wypoczynkowy ZHP jest wyodrębnioną, samobilansującą jednostką organizacyjną Komendy Chorągwi, działającą jako Stowarzyszenie ze statutem organizacji pożytku publicznego. Ośrodek jest wpisany w KRS o nazwie Związek Harcerstwa Polskiego.
Ośrodek prowadzi działalność statutową pożytku publicznego odpłatną i nieodpłatną oraz działalność gospodarczą, w ramach swojej działalności świadczy usługi zarówno opodatkowane VAT i zwolnione i jest niezależnym podatnikiem VAT. Ośrodek działa jako Terenowa Baza Edukacji Ekologicznej i wpisany jest na podstawie art. 82 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 z późn. zm.) do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.
W stanie prawnym obowiązującym przed dniem 01 stycznia 2011 r. Ośrodek świadczył następujące usługi, korzystające ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (załącznik Nr 4):
- obozy na zlecenie obce dla dzieci i młodzieży zapewniając kompleksowo całokształt usług tj. zakwaterowanie, wyżywienie, opiekę wychowawczą i medyczną, przewóz uczestników kolonii i obozów oraz zajęcia programowe. Były to głównie obozy i kolonie dla dzieci bez zabezpieczenia socjalnego na zlecenie Kuratorium Oświaty w drodze przetargu nieograniczonego na zamówienie publiczne na podstawie art. 39 i w związku z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 29.01.2004 r. Prawo zamówień publicznych
- organizacja zielonych szkół" i warsztatów edukacyjnych na zlecenie placówek oświatowo- wychowawczych w trakcie roku szkolnego dla dzieci i młodzieży do lat 18-stu z zakresu edukacji ekologicznej, których celem jest rozszerzenie wiedzy ekologicznej o otaczającym świecie, zdobycie wiedzy na temat wpływu człowieka na środowisko, dostrzeżenie związków i zależności między naturalnymi składnikami przyrody. Obozy, kolonie i zielone szkoły" organizowane są na rzecz szkół i jednostek objętych systemem oświaty.
- obozy językowe języka angielskiego organizowane dla uczniów uzdolnionych językowo mające na celu naukę i doskonalenie znajomości języka angielskiego, łamanie barier językowych poprzez codzienny udział w zajęciach z lektorami, wzbogacanie słownictwa, doskonalenie umiejętności wymowy i konwersacji w języku angielskim. W czasie pobytu organizowany jest program w formie intensywnych zajęć językowych prowadzonych przez lektorów I asystentów przy współudziale kadry opiekuńczo-wychowawczej. Organizacja ww. obozów, kolonii i zielonych szkół do końca 2011 r. korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT od towarów i usług na podstawie załącznika Nr 4 jako usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci w zakresie w jakim są one wykorzystywane w ramach odpłatnej i nieodpłatnej działalności pożytku publicznego przez organizacje posiadające status organizacji pożytku publicznego ex 55.23.11.
- organizacja imprez dla członków i osób niebędących członkami ZHP, np. Dzień Dziecka, organizacja imprez dla osób niepełnosprawnych o charakterze kulturalno-sportowo-rekreacyjnym organizacja zajęć i olimpiad sportowych dla dzieci i młodzieży oraz organizacja zawodów integracyjnych na rzecz osób niepełnosprawnych, w całości finansowane ze środków publicznych (dotacje od jednostek samorządu terytorialnego).
- realizacja kompleksowych działań profilaktycznych mających, na celu przeciwdziałanie problemom uzależnień, przemocy i agresji i dezintegracji, a także promocji zdrowego stylu życia i zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży jako realizacja zadania publicznego z zakresu ochrony zdrowia i promocji zdrowia - profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych prowadzonych w formie zajęć i warsztatów, sfinansowanych ze środków publicznych (dotacje od jednostek samorządu terytorialnego).
- organizacja i przeprowadzenie szkolenia na zlecenie przez jednostkę samorządową zapewniając kompleksową usługę, tj. zakwaterowanie, wyżywienie, sale wykładowe ze sprzętem oraz wykładowców zatrudnionych na umowę cywilno-prawną wskazanych przez Zamawiających. Uczestnikami szkolenia są pracownicy placówek oświatowych, placówek samorządowych i jednostek państwowych. Szkolenia te pozostają w bezpośrednim związku z wykonywanym zawodem i celem ich jest uzyskiwanie i uaktualnienie wiedzy do bieżącej pracy w związku z wykonywanym zawodem. Szkolenia w całości sfinansowane są ze środków publicznych - umowa z Zamawiającym zawarta jest w wyniku zamówienia udzielona bez stosowania ustawy na podstawie art. 4 pkt 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych.
- organizacja turnusów rehabilitacyjnych. Ośrodek uzyskał od Wojewody wpis do rejestru ośrodków, w którym mogą się odbywać turnusy rehabilitacyjne i uprawniony jest do przyjmowania zorganizowanych grup turnusowych osób niepełnosprawnych oraz wpis do rejestru organizatorów turnusów rehabilitacyjnych, w których uczestniczą osoby niepełnosprawne korzystające z dofinansowania ze środków PFRON i jest uprawniony do organizowania turnusów rehabilitacyjnych.
Ośrodek Szkoleniowo Wypoczynkowy ZHP jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 z późn. zm., zwanej dalej: ustawą o systemie oświaty") na podstawie art. 2 pkt 3 ww. ustawy, zgodnie z którym system oświaty obejmuje placówki oświatowo-wychowawcze. Status Wnioskodawcy jako placówki oświatowo-wychowawczej potwierdza zaświadczenie Starosty o zmianie wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych z dnia 23.03.2011 r. Fakt działania Wnioskodawcy w ramach systemu oświaty potwierdza również § 5 ust. 1 statutu wnioskodawcy, zgodnie z którym podstawą prawną działania placówki jest Statut oraz ustawa o systemie oświaty.
Zgodnie z definicjami kształcenia i wychowania zawartymi w Encyklopedii PWN kształcenie" to ogół czynności i procesów umożliwiających ludziom zarówno poznanie przyrody, społeczeństwa i kultury oraz udział w ich transformacji, jak i osiągnięcie możliwie wszechstronnego rozwoju sprawności fizycznej i umysłowej, zdolności i zainteresowań, natomiast wychowanie" to wszelkie zjawiska związane z oddziaływaniem środowiska społecznego i przyrodniczego na człowieka, kształtujące jego tożsamość, osobowość, postawy. Usługi opisane w pkt 2, 3 oraz 6 części G wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej niewątpliwie zaliczyć należy zatem do usług mających na celu kształcenie, przy czym usługi z pkt 6 mają na celu kształcenie zawodowe (związane z podniesieniem poziomu umiejętności niezbędnych do wykonywania danego zawodu), natomiast usługi opisane w pkt 4 i 5 części G wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jako usługi mające na celu wychowanie. Podkreślić przy tym należy, że świadczenie ww. usług przez Wnioskodawcę zgodne jest z przedmiotem działalności Zainteresowanego określonym w § 6 pkt I Statutu Wnioskodawcy, zgodnie z którym przedmiotem działalności zainteresowanego jest działalność edukacyjna, z uwzględnieniem edukacji ekologicznej oraz działalność oświatowo-wychowawcza.
Wnioskodawca został wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Starostę Powiatu na podstawie art. 82 ust. 5 ustawy o systemie oświaty jako placówka oświatowo-wychowawcza.
Usługi będące przedmiotem pytania nie są wskazane w ww. zaświadczeniu z uwagi na fakt, że zgodnie z treścią art. 82 ust. 3a ustawy o systemie oświaty zaświadczenie o wpisie nie zawiera wyszczególnienia usług, jakie świadczyć ma placówka oświatowo-wychowawcza, a jedynie następujące elementy:
- nazwę organu, który dokonał wpisu do ewidencji szkoły lub placówki;
- datę i numer wpisu do ewidencji;
- nazwę oraz odpowiednio typ i rodzaj szkoły lub placówki;
- osobę prawną lub fizyczną prowadzącą szkołę lub placówkę;
- adres szkoły lub placówki;
- w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - nazwy zawodów, w jakich szkoła kształci;
- w przypadku liceum profilowanego - nazwy profili kształcenia ogólnozawodowego, w jakich szkoła kształci.
Natomiast zadania Wnioskodawcy jako placówki oraz ich zakres określa zgodnie z treścią art. 84 ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy o systemie oświaty Statut Wnioskodawcy, który zgodnie z art. 82 ust. 2 pkt 4 ustawy o systemie oświaty jest załącznikiem do zgłoszenia do ewidencji i jako taki stanowi również podstawę do dokonania przez organ wpisu placówki do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.
Zgodnie z postanowieniami § 5 ust. 2 i 3 Statutu, celem powołania placówki jest prowadzenie szkoleń w formach kursowych, seminariów - edukacji ekologicznej dzieci i młodzieży oraz wypoczynku letniego i zimowego, zaś zadaniem podstawowym - poszerzanie i utrwalanie wiedzy oraz umiejętności praktycznych poprzez dokształcanie, kształcenie i udoskonalanie umiejętności. Natomiast zgodnie z postanowieniami § 6 Statutu przedmiotem działalności placówki jest edukacja z uwzględnieniem edukacji ekologicznej, działalność oświatowo-wychowawcza, organizacja turystyki i wypoczynku, organizacja Zielonych Szkół" i Zielonych Wakacji", organizacja i kursów szkoleniowych, konferencji, warsztatów, realizacja zadań statutowych wynikających ze Statutu ZHP oraz działanie na rzecz osób niepełnosprawnych.
Usługi wymienione w pkt 6 części G wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej niewątpliwie zaliczyć należy zatem do usług mających na celu kształcenie zawodowe pozostające w bezpośrednim związku z daną branżą i mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych.
Usługi będące przedmiotem wniosku nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
Świadczone przez wnioskodawcę usługi szkoleniowe, tj. usługi w zakresie kształcenia zawodowego opisane w pkt 6 części G wniosku finansowane są w całości ze środków publicznych.
Pozostałe usługi jak obozy i kolonie na zlecenie obce Kuratorium Oświaty wymienione w pkt 1 części G wniosku finansowane są w całości ze środków publicznych. Usługi organizacji imprez dla dzieci i młodzieży opisane w pkt 4 części G wniosku jak: Dzień Dziecka finansowane są w 83 % ze środków publicznych; organizacja imprez dla osób niepełnosprawnych o charakterze sportowym finansowane są 53 % ze środków publicznych, w pozostałej części ze środków własnych Wnioskodawcy.
Usługi realizacji kompleksowych działań profilaktycznych mających na celu przeciwdziałanie problemom uzależnień przemocy, agresji i dezintegracji, a także promocji zdrowego stylu życia i zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży prowadzone w formie zajęć i warsztatów opisane w pkt 5 części G wniosku finansowane są w 89 % ze środków publicznych a w pozostałej części ze środków własnych Wnioskodawcy.
Wnioskodawca nie jest zakładem opieki zdrowotnej, posiada jedynie wpis do rejestru ośrodków z dnia 12.03.200.9 r. i wpis do rejestru organizatorów turnusów rehabilitacyjnych nr z dnia 16.04.2009 r.
Jedynie organizowane przez Wnioskodawcę turnusy rehabilitacyjne (usługi z pkt 7 części G wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej), w których uczestniczą osoby niepełnosprawne są usługami w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.
Usługi świadczone przez wnioskodawcę opisane w pkt 7 części G wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie są usługami świadczonymi w ramach wykonywania zawodu lekarza lub zawodów medycznych, o których mowa w art. 18d ust 1 pkt 1 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.
Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą. Są to usługi opisane w pkt 1 części G wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z zakresu organizowania kolonii i obozów, głównie dla dzieci bez zabezpieczenia socjalnego na zlecenie Kuratorium Oświaty w drodze przetargu nieograniczonego na zamówienie publiczne na podstawie art. 39 w związku z art. 5 ustawy z dnia 29.01.2004 r. Prawo zamówień publicznych, wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty. Wnioskodawca nie sprawuje opieki nad dziećmi w wieku do lat 3.
Organizacja turnusów rehabilitacyjnych odbywa się zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, na zasadach określonych w tej ustawie.
Klasyfikacja statystyczna usług wynikających z opisu stanu faktycznego:
- usługi z pkt 1 części G wniosku - 85.59.19.0 Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane
- usługi z pkt 2 części G wniosku - 85.59.19.0 Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane
- usługi z pkt 3 części G wniosku - 85.59.19.0 Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane
- usługi z pkt 4 części G wniosku - 85.59.19.0 Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane
- usługi z pkt 5 części G wniosku - 85.59.19.0 Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane
- usługi z pkt 6 części G wniosku - 85.59.13.2 Pozostałe usługi w zakresie doskonalenia zawodowego, gdzie indziej niesklasyfikowane
- usługi z pkt 7 części G wniosku - 86.90.19.0 Pozostałe usługi w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowane.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Czy w świetle znowelizowanej ustawy VAT art. 43, usługi organizowania obozów i kolonii mogą nadal korzystać ze zwolnienia od 01 stycznia 2011 r. i według jakich zasad, ewentualnie według jakiej stawki winny być opodatkowane ...
Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku)
Od 1 stycznia 2011 r. art. 43 ustawy o VAT został znowelizowany. W wyniku nowelizacji usunięty został art. 43 ust. 1 pkt 1, co oznacza, że nie obowiązuje już Załącznik 4 do ustawy o VAT; w którym do dnia 31 grudnia 2010 r. wskazane były poszczególne rodzaje usług korzystających ze zwolnienia przedmiotowego. Ustawodawca całkowicie odstąpił od koncepcji wskazywania usług objętych zwolnieniem przedmiotowym w załączniku Jednocześnie katalog usług zwolnionych obowiązujący od 1 stycznia 2011 r. został zamieszczony bezpośrednio w treści art. 43 ust. 1. Katalog tych zwolnień znacząco jednak różni się od zakresu usług zwolnionych wskazanych w Załączniku 4. W nowym art. 43 ust. 1 wskazano dość precyzyjnie jakiego rodzaju usługi edukacyjne będą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego w podatku VAT.
I tak w świetle znowelizowanej ustawy, a zwłaszcza art. 43 usługi świadczone przez Ośrodek mogą korzystać ze zwolnienia, a mianowicie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24a usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty,
Ośrodek organizuje kolonie i obozy dla dzieci i młodzieży, wpisany jest do rejestru placówek oświatowo - wychowawczych, więc Wnioskodawca może korzystać z powyższego zwolnienia, organizując tego rodzaju usługę letniego i zimowego wypoczynku dla dzieci i młodzieży.
Wnioskodawca organizuje kolonie i obozy na zlecenie obce dla dzieci i młodzieży, zapewniając kompleksowo całokształt usługi: zakwaterowanie, wyżywienie, opiekę wychowawczą i medyczną, przewóz uczestników kolonii i obozów oraz zajęcia programowe, w tym głównie obozy i kolonie organizowane na zlecenie Kuratorium dla dzieci bez zabezpieczenia socjalnego, może korzystać ze zwolnienia na podstawie: art. 43 ust. 1 pkt 24a ustawy o VAT przewidzianego dla usług w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanej, wykonywanych w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty.
Ponadto zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 246, poz. 1649 ze zm.) zwalnia się od podatku usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze, organizowane przez szkoły i inne jednostki objęte ustawą o systemie oświaty, świadczone wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z tych szkół i jednostek.
W przypadku usług dotyczących wyłącznie zakwaterowania i wyżywienia możliwe jest stosowanie klasyfikacji dla jednego rodzaju usługi, tj. "usługi w zakresie noclegów i usługi towarzyszące świadczone przez hotele, motele, pensjonaty i inne obiekty hotelowe - 55.10.10.0".
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do treści art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Z art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust.1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Z treści art. 41 ust. 1 ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zgodnie z art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:
- w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
- przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.
Jednocześnie zgodnie z art. 41 ust. 17 ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
- nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
- ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Określając krąg usług objętych zwolnieniem na podstawie ww. art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a), ustawodawca odwołał się m.in. do przepisów o systemie oświaty.
I tak zgodnie z art. 92a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.) w czasie wolnym od zajęć szkolnych dla uczniów mogą być organizowane kolonie, obozy i inne formy wypoczynku.
Na podstawie dyspozycji zawartej w ust. 2 tego artykułu minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określił zasady organizowania form wypoczynku dla dzieci i młodzieży, o czym stanowi rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. Nr 12, poz. 67 ze zm.).
Stosownie do zapisów ww. rozporządzenia, organizatorami wypoczynku mogą być szkoły i placówki, osoby prawne i fizyczne, a także jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Rozporządzenie nie określa żadnych szczególnych wymagań co do formy prawnej, ani też warunków organizacyjno-finansowych, które powinien spełnić organizator. Ustala się jedynie wymagania dotyczące samych form wypoczynku: obowiązkiem organizatorów jest zapewnienie bezpiecznych warunków wypoczynku i właściwej opieki wychowawczej, a także zatrudnienie odpowiednio przygotowanej kadry pedagogicznej.
Zgodnie z § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia, organizator wypoczynku może zorganizować wypoczynek po przedstawieniu kuratorowi oświaty, właściwemu ze względu na miejsce siedziby lub zamieszkania organizatora, zgłoszenia wypoczynku, którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia, zawierającego:
- dane dotyczące organizatora wypoczynku,
- informację na temat formy wypoczynku, czasu trwania wypoczynku i liczby uczestników wypoczynku,
- dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych lub wolontariuszy i kierownika wypoczynku,
- informację na temat programu pracy z dziećmi i młodzieżą,
- informację na temat rodzaju zakwaterowania, miejsca wypoczynku i opieki medycznej podczas wypoczynku,
- w przypadku obozów wędrownych - informację na temat przebiegu trasy obozu wędrownego.
Katalog podmiotów objętych ustawą o systemie oświaty został wymieniony w art. 2 przedmiotowej ustawy, zgodnie z którym system oświaty obejmuje:
- przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego;
- szkoły
- podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,
- gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,
- ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,
- artystyczne;
- placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;
- placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
- placówki artystyczne - ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych;
- poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;
- młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki umożliwiające dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
- placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania;
- zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli;
- biblioteki pedagogiczne;
- kolegia pracowników służb społecznych.
Na mocy art. 2a ust. 1 ww. ustawy, system oświaty wspierają organizacje pozarządowe, w tym organizacje harcerskie, a także osoby prawne prowadzące statutową działalność w zakresie oświaty i wychowania.
Z treści złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest stowarzyszeniem. Prowadzi działalność statutową pożytku publicznego. Ponadto jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą poprzez organizowanie m.in obozów i kolonii na zlecenie obce, zapewniając kompleksowo całokształt usług, tj. zakwaterowanie, wyżywienie, opiekę wychowawczą i medyczną, przewóz uczestników kolonii i obozów oraz zajęcia programowe, bez zabezpieczenia socjalnego. Obozy i kolonie dla dzieci głównie organizowane są na zlecenie Kuratorium Oświaty w drodze przetargu nieograniczonego na zamówienie publicznego. Usługi organizowania obozów i kolonii wykonywane są w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty.
Mając powyższe na uwadze należy wskazać, że ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a) ustawy, korzysta organizowanie przez Wnioskodawcę obozów i kolonii, jako świadczenie usług przez jednostkę objętą systemem oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i usług ściśle z tymi usługami związane.
Przy czym dostawa towarów i świadczenie usług ściśle związanych z usługą podstawową korzysta ze zwolnienia z podatku VAT o ile są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, a ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
W związku z powyższym należy stwierdzić, że w niniejszej sprawie brak jest podstaw do rozważania zwolnienia z opodatkowania świadczonych ww. usług w zakresie organizowania kolonii i obozów na podstawie przepisów § 13 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. (Dz. U. Nr 73, poz. 392).
Jak wynika z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące nabywcy.
Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwane dalej rozporządzeniem.
Stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".
Elementy, jakie co najmniej powinna zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, zostały określone w § 5 ust. 1 rozporządzenia i są to:
- imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
- numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
- numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";
- dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
- nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
- miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
- cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
- wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
- stawki podatku;
- sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
- kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
- kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.
W myśl § 5 ust. 7 rozporządzenia, w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, poza danymi określonymi w ust. 1 pkt 5, wskazuje się również:
- symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy powołują ten symbol, lub
- przepis ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku, lub
- przepis dyrektywy, który zwalnia od podatku tę dostawę lub to świadczenie.
W świetle powyższego, Wnioskodawca w sytuacji, gdy świadczy usługi zwolnione od podatku, wystawiając fakturę VAT, jest zobowiązany uwzględnić wymogi wynikające z ww. § 5 ust. 7 ww. rozporządzenia, tj. w sytuacji gdy poda podstawę prawną zwolnienia z opodatkowania nie ma już obowiązku wskazywania symbolu usług określonych w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.
Reasumując należy stwierdzić, że organizowanie obozów i kolonii dla dzieci i młodzieży, w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty, podlega zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a) ustawy. Zwolnieniu podlega również dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z ww. usługami związanych, o ile nie występują negatywne przesłanki z art. 43 ust. 17 ustawy.
Dokumentując dostawę ww. usług zwolnionych, nie ma obowiązku podawać na fakturze, obok wskazania przepisu ustawy, na podstawie którego stosuje zwolnienie od podatku, symbolu usług określonych w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Tutejszy Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w zakresie ww. zadanego pytania Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające ze stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej, rozpatrzone.
Nadto tutejszy Organ zauważa, iż przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), na które powołuje się Wnioskodawca we własnym stanowisku w sprawie nie obowiązuje. Od dnia 6 kwietnia 2011 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części opodatkowania usług organizowania obozów i kolonii.
W pozostałej części wniosek załatwiono następującymi rozstrzygnięciami:
- IPTPP1/443-140/11-5/MW - w przedmiocie opodatkowania podatkiem VAT usług organizowania zielonych szkół, warsztatów edukacyjnych, obozów językowych;
- IPTPP1/443-140/11-6/MW - w przedmiocie opodatkowania podatkiem VAT usług organizowania obozów językowych;
- IPTPP1/443-140/11-7/MW w przedmiocie opodatkowania podatkiem VAT usług organizowania imprez dla członków i osób niebędących członkami ZHP, imprez dla osób niepełnosprawnych o charakterze kulturalno-sportowo-rekreacyjnym, zajęć i olimpiad sportowych dla dzieci i młodzieży oraz organizacja zawodów integracyjnych na rzecz osób niepełnosprawnych,
- IPTPP1/443-140/11-8/MW - w przedmiocie opodatkowania podatkiem VAT usług organizowania zajęć i warsztatów jako działań profilaktycznych mających na celu przeciwdziałanie problemom uzależnień, przemocy i agresji i dezintegracji,
- IPTPP1/443-140/11-9/MW w przedmiocie opodatkowania podatkiem VAT usług szkoleniowych
- IPTPP1/443-140/11-10/MW w przedmiocie opodatkowania podatkiem VAT usług organizowania turnusów rehabilitacyjnych
- IPTPP1/443-140/11-11/MW w przedmiocie klasyfikowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Referencje
IPTPP1/443-140/11-10/MW, interpretacja indywidualna
IPTPP1/443-140/11-5/MW, interpretacja indywidualna
IPTPP1/443-140/11-6/MW, interpretacja indywidualna
IPTPP1/443-140/11-7/MW, interpretacja indywidualna
IPTPP1/443-140/11-8/MW, interpretacja indywidualna
IPTPP1/443-140/11-9/MW, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi