Czy wewnętrzne rozliczenia Stron, w szczególności wypłata Stronom odpowiedniej dla każdej z nich części z zysku (z wynagrodzenia od Miasta), w tym wyp... - Interpretacja - IPPP1/443-908/08-9/IG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 13.08.2008, sygn. IPPP1/443-908/08-9/IG, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Czy wewnętrzne rozliczenia Stron, w szczególności wypłata Stronom odpowiedniej dla każdej z nich części z zysku (z wynagrodzenia od Miasta), w tym wypłata należna Liderowi, powinny być traktowane jako niepodlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podział zysku, nie jako zapłata z tytułu jakichkolwiek świadczeń?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2008 r. (data wpływu 12 maja 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 czerwca 2008 r. (data wpływu 19 czerwca 2008 r.), oraz uzupełniony pismem z dnia 31 lipca 2008r. (data wpływu do BKIP w Płocku w dniu 01 sierpnia 2008r.) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP1/443-908/08-3/IG z dnia 25 lipca 2008r. do uzupełnienia wniosku o pełnomocnictwo do reprezentowania wnioskodawcy i otrzymane w dniu 30 lipca 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania wewnętrznych rozliczeń pomiędzy Stronami Umowy konsorcjum tworzącej spółkę cywilną prawa niemieckiego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 18 czerwca 2008 r., oraz uzupełniony pismem z dnia 31 lipca 2008r. (data wpływu do BKIP w Płocku w dniu 01 sierpnia 2008r.) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP1/443-908/08-3/IG z dnia 25 lipca 2008r. do uzupełnienia wniosku o pełnomocnictwo do reprezentowania wnioskodawcy i otrzymane w dniu 30 lipca 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania wewnętrznych rozliczeń pomiędzy Stronami Umowy konsorcjum tworzącej spółkę cywilną prawa niemieckiego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Dwie spółki prawa niemieckiego oraz spółka handlowa prawa polskiego (zwane dalej Stronami) utworzyły Spółkę, która na mocy umowy zawartej pomiędzy tymi podmiotami (umowa konsorcjum) oraz w rozumieniu przepisów prawa niemieckiego została uznana za spółkę cywilną. Siedzibą Spółki są Niemcy. Spółka została zawiązana w celu realizacji projektu związanego z budową stadionu. Projekt realizowany przez Spółkę polegać będzie na świadczeniu usług przygotowawczych związanych z budową stadionu i obejmować m. in. usługi architektoniczne oraz inżynierskie na rzecz Miasta. W szczególności Spółka zobowiązana będzie do:

  • przygotowania dokumentacji projektowej dotyczącej stadionu i infrastruktury towarzyszącej,
  • aktualizacji map dla celów projektowych,
  • wykonania pomiarów geodezyjnych, badań gruntowych,
  • wykonania dokumentacji geologiczno-inżynierskiej,
  • uzyskania warunków technicznych przyłączenia do sieci uzbrojenia podziemnego,
  • zyskania od zarządców dróg publicznych warunków technicznych podłączenia do istniejącego i projektowanego układu drogowego wraz z uzyskaniem warunków przyłączenia mediów i przełożenia istniejących sieci i urządzeń podziemnych i naziemnych,
  • uzyskanie wszelkich pozwoleń, decyzji, postanowień i uzgodnień, administracyjnych opinii i innych wymaganych do rozpoczęcia robót budowlanych,
  • świadczenia usług konsultacji i udzielania wyjaśnień określonym organizacjom, uczestnictwo w spotkaniach z przedstawicielami organizacji piłkarskich w Polsce i poza granicami Polski,
  • wykonanie wizualizacji zewnętrznych i wewnętrznych stadionu wraz z otoczeniem na etapie koncepcji,
  • wykonywanie nadzoru autorskiego podczas realizacji robót budowlanych stadionu i inne podobne usługi.

Zgodnie z umową konsorcjum, zarząd Spółki powołał do prowadzenia jej spraw bieżących organ zwany Liderem, do którego zadań należeć będą m. in. negocjacje z kontrahentami, składanie ofert i podpisanie umów, koordynacja usług spółek (Stron) oraz podwykonawców, reprezentacja Spółki wobec kontrahentów, nadzór nad planowaniem technicznym, zarządzanie i kontrola finansowa, prowadzenie ksiąg, przygotowanie sprawozdań.

Spółka otworzy konto bankowe wspólne dla wszystkich członków, na które będą dokonywane wpłaty przez kontrahentów i regulowane zobowiązania Spółki. Wykonanie całości projektu będzie udokumentowane fakturą wystawioną przez Spółkę lub Lidera, ale w imieniu Spółki.

Ponadto na mocy umowy konsorcjum, każda ze Stron jest zobowiązana do wykonania określonych czynności, zgodnie z jej kwalifikacjami. Będą to: udostępnienie pracowników, wykonanie usług architektonicznych, inżynierskich, mierniczych itp. Do czasu uregulowania przez Miasto zapłaty za realizację projektu, Strony mogą być zobowiązane do przekazania na konto Spółki określonej kwoty lub regulowania zobowiązań Spółki wobec kontrahentów. Po otrzymaniu zapłaty od Miasta kwoty te zostałyby zwrócone. Strony poniosą również koszty nabycia usług obcych np. transportu osób, noclegowych, gastronomicznych, które będą zwrócone S przez Spółkę.

Strony odpowiadają za swoje działania (oraz podwykonawców) tak jakby każda a nich odrębnie zawarła umowę z kontrahentem, a jednocześnie odpowiadają solidarnie za świadczenia wykonywane na rzecz Miasta. Bez zgody pozostałych członków, Strony nie mogą samodzielnie działać w związku z realizacją projektu.

Wynagrodzenie otrzymane od Miasta za wykonanie projektu zostanie podzielone pomiędzy Strony proporcjonalnie, zgodnie z ilością osób każdej ze Stron faktycznie zaangażowanych w projekt.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy wewnętrzne rozliczenia Stron, w szczególności wypłata Stronom odpowiedniej dla każdej z nich części z zysku (z wynagrodzenia od Miasta), w tym wypłata należna Liderowi, powinny być traktowane jako niepodlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podział zysku, nie jako zapłata z tytułu jakichkolwiek świadczeń...

W jaki sposób powinny być dokumentowane wewnętrzne rozliczenia Stron z tytułu wspomnianego podziału części z zysku (z wynagrodzenia od Miasta)...

Zdaniem Wnioskodawcy: wewnętrzne rozliczenia Stron, w szczególności wypłata Stronom odpowiedniej dla każdej z nich części z zysku (z wynagrodzenia od Miasta), w tym wypłata należna Liderowi, powinny być traktowane jako niepodlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podział zysku, nie jako zapłata z tytułu jakichkolwiek świadczeń. Strony nie świadczą, bowiem żadnych usług na rzecz konsorcjum, są jednak uprawnione, jako członkowie tegoż konsorcjum, do udziału w zysku. Spółka podkreśla, iż nie należy traktować wewnętrznych rozliczeń pomiędzy Stronami (tj. podziału zysku czy zwrotu poniesionych kosztów) w ramach jednej Umowy konsorcjum, a więc w ramach jednego podmiotu jako rozliczenia z tytułu odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów lub przepisów Dyrektywy 112, i w konsekwencji, czynności podlegających opodatkowaniu. W ocenie Spółki, takie rozliczenia pomiędzy Stronami, a więc rozliczenia wewnątrz jednego podmiotu, powinny być uznane jako rozliczenia będące poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług.

Wypłata z tytułu wspomnianego podziału części z zysku (z wynagrodzenia od Miasta) powinna być dokumentowana np. notą księgową/obciążeniową, nie fakturą VAT.

Ponadto Spółka powołała wyrok C-77/01 w sprawie Expressa de Desenvolvirnento Mineiro SGPS SA, w którym ETS podkreślił, iż czynności wykonywane przez uczestników konsorcjum, zgodnie z warunkami umowy konsorcjum, w zakresie odpowiadającym udziałowi, jaki umowa ta określa dla każdego z uczestników nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Biorąc pod uwagę powyższe orzeczenie, uzasadnione jest twierdzenie, w myśl którego wypłata Stronom odpowiedniej dla każdej z nich części z zysku (z wynagrodzenia od Miasta), w tym wypłata należna Liderowi, jak również zwrot kosztów poniesionych w związku z realizacją Projektu (za np. usługi hotelowe, gastronomiczne, transportowe) realizowane na podstawie Umowy konsorcjum, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie stanowią ani odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie