Jeżeli wymienione we wniosku usługi są usługami doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych świadczonymi w imieniu i na r... - Interpretacja - IPPP1-443-1866/08-2/JL

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 17.12.2008, sygn. IPPP1-443-1866/08-2/JL, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Jeżeli wymienione we wniosku usługi są usługami doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych świadczonymi w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeniowego, mieszczącymi się w Sekcji J ex (65-67) PKWiU, to usługi te będą korzystały ze zwolnienia od podatku.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26.09.2008 r. (data wpływu 30.09.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30.09.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą sklasyfikowaną według PKD 67.20.Z Działalność pomocnicza związana z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno rentowymi (PKWiU 67.20.10-00).

Wykonuje czynności wstępnej likwidacji szkód, które obejmują:

  • przyjęcie zgłoszenia szkody
  • wykonanie oceny technicznej
  • oględziny miejsca zdarzenia
  • oględziny po naprawie
  • dojazd do zlecenia

Powyższe czynności wnioskodawca wykonuje na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego według zlecenia otrzymanego na podstawie umów dotyczących współpracy w zakresie wykonywania ocen i opinii od firmy P S.C. oraz Biura Ekspertyz Technicznych A S.C..

Przyjęcia zgłoszenia szkody wnioskodawca dokonuje na firmowych drukach firm ubezpieczeniowych, podpisując jako osoba przyjmująca zgłoszenie lub osoba upoważniona do występowania w imieniu firmy ubezpieczeniowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opisane czynności korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT...

Zdaniem wnioskodawcy ww. usługi korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Bez znaczenia jest według wnioskodawcy fakt, że płatnikami za jego usługi są firmy niebędące zakładami ubezpieczeń. O zwolnieniu z podatku decyduje bowiem zakres wykonywanych czynności oraz to, że w efekcie końcowym wykonywane są dla potrzeb firm ubezpieczeniowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 cyt. ustawy.

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy).

Ponadto z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT wynika, iż stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Ustawa przewiduje jednakże w art. 43 katalog czynności, których dokonanie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. W ust. 1 pkt 1 powołanego art. 43 ustawodawca zwolnił od podatku od towarów i usług usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod pozycją nr 3 wskazanego załącznika jako zwolnione od opodatkowania podatkiem od towarów i usług wymienione zostały usługi w zakresie pośrednictwa finansowego, sklasyfikowane według PKWiU w Sekcji J ex (65-67) z wyłączeniami. Usługi sklasyfikowane w dziale PKWiU 67 jako usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym dotyczą szerokiego kręgu usług pośrednio lub bezpośrednio związanych z usługami finansowymi i co do zasady podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług zgodnie z ww. przepisami. Wyłączeniu ze zwolnień, o których mowa powyżej podlegają m. in. usługi doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń.

Z powyższego przepisu wynika, że co do zasady usługi doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych są wyłączone ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, jednakże to wyłączenie nie dotyczy usług świadczonych w tym zakresie przez same zakłady ubezpieczeniowe (w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej) oraz podmioty działające w imieniu i na rzecz tych zakładów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca zawarł umowę z zakładem ubezpieczeń, w ramach której zakład ubezpieczeń zleca mu wykonywanie czynności pomocniczych (wskazanych we wniosku) w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń.

Jeżeli zatem wymienione we wniosku usługi są usługami doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych świadczonymi w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeniowego, mieszczącymi się w Sekcji J ex (65-67) PKWiU, to usługi te będą korzystały ze zwolnienia od podatku.

Obowiązek prawidłowego zakwalifikowania danej czynności do właściwego grupowania PKWiU ciąży na podmiocie wykonującym te czynności, bowiem zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Niniejsza interpretacja wydana została przy założeniu, że podana przez wnioskodawcę klasyfikacja jest prawidlowa.

Podkreślić należy, że o wystąpieniu kryterium na podstawie którego można zastosować zwolnienie od podatku VAT przy świadczeniu usług wymienionych we wniosku (tj. o tym czy one świadczone są w imieniu i na rzecz Zakładu Ubezpieczeń) nie decyduje organ podatkowy, wiedzę w tym zakresie winien posiadać wykonawca usług opierając się na zawartych umowach i posiadanych pełnomocnictwach.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie