
Temat interpretacji
w świetle art. 41 ust. 2 ustawy preparaty i produkty do użytku farmaceutycznego i chirurgicznego, z wyłączeniem wyrobów z ceramiki szlachetnej o symbolu PKWiU 24.66.48-63.00 podlegają opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 7%, natomiast dostawa sterylizatorów medycznych o symbolu PKWiU 32.50.12.0 podlega opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 22%.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10.09.2008 r. (data wpływu 15.09.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku 7 % dla dostawy artykułów chroniących zdrowie - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15.09.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku 7 % dla dostawy artykułów chroniących zdrowie.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Firma T Sp. z o.o. zajmuje się handlem artykułów kosmetycznych i farmaceutycznych oraz doradztwem stosowania tych artykułów. W najbliższym czasie Spółka zamierza włączyć do sprzedaży następujące produkty:
- sterylizatory medyczne (autoklawy) PKWiU 32.50.12.0;
- preparaty i produkty do użytku farmaceutycznego i chirurgicznego PKWiU 24.66.48-63.00.
Są to środki do dezynfekcji skóry, narzędzi i powierzchni związanych z ochroną zdrowia. Zapobiegają zakażeniom. Artykuły te będą sprzedawane do gabinetów kosmetycznych, fryzjerskich i stomatologicznych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy sprzedaż artykułów zapobiegających zakażeniom, stanowiących asortyment chroniący zdrowie, Wnioskodawca powinien opodatkować stawką 7% VAT (poz. 50, punkt a, b)...
Zdaniem Wnioskodawcy, iż z uwagi na to, że artykuły i narzędzia w/w służą ochronie zdrowia powinny być opodatkowane stawką 7% VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 2 pkt 6 ustawy przez pojęcie towary należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 120 ust. 1. Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (art. 41 ust. 2 ustawy).
W załączniku nr 3 do ustawy zawierającym: Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% w poz. 87 wymieniono sklasyfikowane do grupowania PKWiU ex. 24.66.48-63.00 produkty i preparaty do użytku farmaceutycznego i chirurgicznego, z wyłączeniem wyrobów z ceramiki szlachetnej. Z objaśnień do załącznika wynika, że wskazany symbol PKWiU wraz z oznaczeniem ex dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania.
Sterylizatory medyczne o symbolu PkWiU 32.50.12.0 nie zostały wymienione w ustawie, załącznikach do ustawy ani rozporządzeniach Ministra Finansów w sposób wskazujący na zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług.
Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza rozszerzyć asortyment sprzedawanych produktów o sterylizatory medyczne (autoklamry) PKWiU 32.50.12.0 oraz o preparaty i produkty do użytku farmaceutycznego i chirurgicznego PKWiU 24.66.48-63.00.
Analiza przepisów podatkowych prowadzi do wniosku, iż korzystanie z obniżonej stawki podatku od towarów i usług, w przypadku sprzedaży sterylizatorów medycznych oraz preparatów i produktów do użytku farmaceutycznego i chirurgicznego, jest bezpośrednio uzależnione od właściwej klasyfikacji tego towaru. Biorąc pod uwagę podane przez Wnioskodawcę symbole PKWiU, stwierdzić należy, że dla dostawy na terytorium kraju preparatów i produktów do użytku farmaceutycznego i chirurgicznego, z wyłączeniem wyrobów z ceramiki szlachetnej o symbolu PKWiU 24.66.48-63.00 będzie można stosować obniżoną stawkę podatku w wysokości 7 %, ponieważ towary te zostały wymienione pod poz. 87 załącznika nr 3 do ustawy. Natomiast sterylizatory medyczne (autoklamry) o symbolu PKWiU 32.50.12.0 nie zostały wymienione w żadnym z załączników do ustawy oraz rozporządzeniach Ministra Finansów. Zatem, opodatkowane będą podstawową stawką podatku w wysokości 22%.
Reasumując, w świetle art. 41 ust. 2 ustawy preparaty i produkty do użytku farmaceutycznego i chirurgicznego, z wyłączeniem wyrobów z ceramiki szlachetnej o symbolu PKWiU 24.66.48-63.00 podlegają opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 7%, natomiast dostawa sterylizatorów medycznych o symbolu PKWiU 32.50.12.0 podlega opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 22%.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towarów będących przedmiotem wniosku.
Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania należy zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.
Na podstawie § 2 rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm. - dla celów podatku i usług stosuje się do dnia 31 grudnia 2008 r. Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) w brzmieniu wynikającym z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) Dz. U. Nr 42 poz. 264 ze zm.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
