prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez koncesjonariusza za wykonanie obiektu parkingu, co do którego ustanowiono prawo do... - Interpretacja - IBPP1/443-1404/08/AZb

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna z dnia 09.12.2008, sygn. IBPP1/443-1404/08/AZb, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez koncesjonariusza za wykonanie obiektu parkingu, co do którego ustanowiono prawo do eksploatacji obiektu, na okres zwrotu nakładów, w kwocie równej wartości wynikającej z faktury za wykonanie obiektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uniwersytetu R., przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2008r. (data wpływu 22 września 2008r.), uzupełnionym pismami z dnia 24 listopada 2008r. (data wpływu 27 listopada 2008r.) oraz z dnia 2 grudnia 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury wystawionej przez Koncesjonariusza za wykonanie obiektu parkingu podziemnego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury wystawionej przez Koncesjonariusza za wykonanie obiektu parkingu podziemnego. W odpowiedzi na wezwanie tut. organu nr xxx z dnia 17 listopada 2008r. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 listopada 2008r. (data wpływu 27 listopada 2008r.) oraz pismem z dnia 2 grudnia 2008r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Uniwersytet ma zamiar zawrzeć umowę o współpracę w sprawie wspólnego udzielenia zamówienia publicznego w trybie negocjacji z ogłoszeniem, o udzielenie koncesji na budowę parkingu podziemnego wraz z przejściem podziemnym. Stronami umowy są Gmina, Uniwersytet R. i Uniwersytet J. Inwestycja będzie realizowana na działkach będących własnością Uniwersytetu R., Gminy, Skarbu Państwa, Uniwersytetu J. Strony wyznaczają Miasto jako zamawiającego upoważnionego do przeprowadzenia postępowania o udzielenie koncesji na zaprojektowanie i budowę parkingu podziemnego. Miasto zobowiązuje się do przygotowania postępowania przetargowego dla wyłonienia wykonawcy niezwłocznie po podpisaniu przedmiotowej umowy.

W ramach wykonania zapisów przedmiotowej umowy Miasto zobowiązuje się do:

  1. Pełnego opisu przedmiotu o udzielenie koncesji na budowę parkingu wraz ze zleceniem opracowania: programu funkcjonalno - użytkowego, analizy ekonomicznej opłacalności inwestycji, inwentaryzacji zieleni, wstępnej dokumentacji geologiczno - inżynierskiej dla terenu inwestycji,
  2. Przygotowania specyfikacji istotnych warunków zamówienia na koncesję,
  3. Przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem, zgodnie z procedurą przewidzianą w ustawie Prawo zamówień publicznych,
  4. Zawarcia umowy z wybranym koncesjonariuszem,
  5. Ustanowienia kierownika projektu wraz z zespołem inspektorów nadzoru do weryfikacji dokumentacji projektowej i nadzorowania realizacji budowy parkingu podziemnego wraz z przejściem podziemnym.

Przedmiotem planowanej umowy o koncesję będzie:

  1. Zaprojektowanie parkingu podziemnego wraz z przejściem podziemnym w ciągu ulic: xxx,
  2. Budowa parkingu podziemnego wraz z przejściem podziemnym w ciągu ulic: xxx,
  3. Zarządzanie wybudowanym parkingiem, przez określony w umowie okres zwrotu nakładów poniesionych przez koncesjonariusza.

Miasto wprowadzi do umowy o koncesję zapis gwarantujący niezmienność sposobu przeznaczenia parkingu podziemnego jako ogólnodostępnego za odpłatnością ustaloną przez koncesjonariusza.

Wnioskodawca i Uniwersytet J. zastrzegają sobie prawo do udziału swoich przedstawicieli w komisji związanej z budową i odbiorem robót budowlanych, współwłasność praw autorskich do dokumentacji projektowej po uzyskaniu pozwolenia na budowę i udziału w komisji przejęcia parkingu wraz z przejściem podziemnym po zakończeniu umownego okresu eksploatacji.

Po zakończeniu umowy przez Koncesjonariusza, komisja wspólna powołana do odbioru końcowego robót budowlanych określi prawo własności do środków trwałych składających się na obiekt parkingu podziemnego wraz z przejściem podziemnym, odpowiednio do prawa własności terenu, na którym został on wybudowany.

Faktury za wykonanie obiektu zostaną wystawione przez Koncesjonariusza na Strony umowy, tj: Miasto, Wnioskodawcę, Uniwersytet J. proporcjonalnie do posiadania przez nich prawa do własności do obiektu parkingu.

Strony umowy tj: Miasto, Wnioskodawca, Uniwersytet J. wystawią Koncesjonariuszowi (zgodnie co do wartości wynikającej z faktury za wykonanie obiektu), faktury za przekazanie prawa do eksploatacji obiektu przez okres zwrotu nakładów podany w ofercie. Od tego momentu Koncesjonariusz będzie obciążany przez uczelnie (Wnioskodawcę lub Uniwersytet J.) stosownym podatkiem od nieruchomości.

Ustanowienie prawa do użytkowania tj. prawa do eksploatacji przedmiotowego parkingu nastąpi w momencie (w dacie) zrealizowania przedmiotu umowy, tj. w dacie wystawienia faktury.

Przejście podziemne zostanie wykonane tylko i wyłącznie na gruncie będącym własnością Miasta i Wnioskodawca nie będzie ponosić żadnej części kosztów budowy przejścia podziemnego.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT od roku 2003 i składa miesięczne deklaracje VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy z faktur wystawionych przez koncesjonariusza za wykonanie obiektu opisanego powyżej, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT w 100%...

Wnioskodawca wystawi na Koncesjonariusza jednorazowo fakturę za prawo do eksploatacji obiektu, na okres zwrotu nakładów, w kwocie równej wartości wynikającej z faktury za wykonanie obiektu. Jest to czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż pomiędzy stronami wystąpi wzajemne świadczenie usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, wystąpi wzajemne świadczenie usług pomiędzy uczelnią a Koncesjonariuszem. Wnioskodawca przekaże prawo do eksploatacji obiektu, a Koncesjonariusz obciąży Wnioskodawcę kosztami wykonania obiektu. Istnieje możliwość przyporządkowania bezpośredniego kosztu wykonania obiektu z czynnością przekazania prawa do eksploatacji, a tym samym Wnioskodawca może odliczyć w 100% podatek VAT naliczony. Według Wnioskodawcy są to wzajemne świadczenia opodatkowane, w związku z tym podatek naliczony będzie podlegał rozliczeniu w 100% z podatkiem należnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., ostatnia zmiana ustawa z dnia 7 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw Dz. U. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca ma zamiar zawrzeć umowę o współpracę w sprawie wspólnego udzielenia zamówienia publicznego o udzielenie koncesji na budowę parkingu podziemnego wraz z przejściem podziemnym. Stronami umowy są Gmina, Wnioskodawca i Uniwersytet J. Inwestycja będzie realizowana na działkach będących własnością Wnioskodawcy, Gminy, Skarbu Państwa, Uniwersytetu J.

Przedmiotem planowanej umowy o koncesję będzie zaprojektowanie i budowa parkingu podziemnego wraz z przejściem podziemnym, oraz zarządzanie wybudowanym parkingiem, przez określony w umowie okres zwrotu nakładów poniesionych przez Koncesjonariusza. Po zakończeniu umowy przez Koncesjonariusza, komisja wspólna powołana do odbioru końcowego robót budowlanych określi prawo własności do środków trwałych składających się na obiekt parkingu podziemnego wraz z przejściem podziemnym, odpowiednio do prawa własności do terenu, na którym został on wybudowany.

Faktury za wykonanie obiektu zostaną wystawione przez Koncesjonariusza na Strony umowy, tj: Miasto, Wnioskodawcę, Uniwersytet J. proporcjonalnie do posiadania przez nich prawa do własności do obiektu parkingu. Strony umowy tj: Miasto, Wnioskodawca, Uniwersytet J. wystawią Koncesjonariuszowi (zgodnie co do wartości wynikającej z faktury za wykonanie obiektu), faktury za przekazanie prawa do eksploatacji obiektu przez okres zwrotu nakładów podany w ofercie. Wnioskodawca zaznacza, że przejście podziemne zostanie wykonane tylko i wyłącznie na gruncie będącym własnością Miasta i Wnioskodawca nie będzie ponosić żadnej części kosztów budowy przejścia podziemnego.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustalenie czy Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT wystawionej przez Koncesjonariusza, dokumentującej wykonanie obiektu parkingu, uzależnione jest w pierwszej kolejności od stwierdzenia, czy poniesiony przez Wnioskodawcę wydatek udokumentowany ww. fakturą będzie wykorzystywany (wykazuje bezpośredni i bezsporny związek) do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca we wniosku wskazał, iż Koncesjonariusz wystawi Wnioskodawcy fakturę za wykonanie obiektu parkingu proporcjonalnie do posiadania przez niego prawa własności, zaś Wnioskodawca wystawi na Koncesjonariusza jednorazowo fakturę za prawo do eksploatacji obiektu, na okres zwrotu nakładów, w kwocie równej wartości wynikającej z faktury za wykonanie obiektu. Ustanowienie prawa do użytkowania tj. prawa do eksploatacji przedmiotowego parkingu nastąpi w momencie (w dacie) zrealizowania przedmiotu umowy, tj. w dacie wystawienia faktury. Ponadto z treści wniosku wynika, iż ustanowienie prawa do eksploatacji obiektu parkingu stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wnioskodawca wskazał, iż istnieje możliwość przyporządkowania bezpośredniego kosztu wykonania obiektu z czynnością przekazania prawa do eksploatacji. Wobec powyższego należy stwierdzić, iż poniesiony przez Wnioskodawcę koszt wykonania obiektu parkingu udokumentowany fakturą wystawioną przez Koncesjonariusza wskazuje na bezpośredni i bezsporny związek z wykonywaniem czynności przekazania prawa do eksploatacji i użytkowania parkingu podziemnego.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że jeżeli czynność przekazania prawa do eksploatacji stanowi czynność opodatkowaną podatkiem VAT i jeżeli nabywana usługa dotycząca wykonania obiektu parkingu udokumentowana ww. fakturą VAT służyć będzie w całości wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (uzyskiwaniu obrotu z tytułu ustanowienia prawa do eksploatacji przedmiotowego parkingu), Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z ww. faktury VAT, o ile oczywiście nie będą zachodziły inne wyłączenia wskazane w art. 88 ustawy o VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji, tj. po dniu 1 grudnia 2008r.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna rozstrzyga tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub stanu prawnego.

Na marginesie niniejszej interpretacji tut. organ pragnie nadmienić, iż w przypadku gdy nabywana usługa dotycząca wykonania obiektu parkingu będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę zarówno do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, lub w latach następnych zmieniłoby się prawo do odliczenia podatku naliczonego, należy mieć na uwadze przepisy art. 90 i 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Nadmienia się, iż w kwestii określenia momentu powstania obowiązku podatkowego dla przekazania prawa do eksploatacji zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach