Czy w przypadku, gdy właścicielem gruntu jest osoba prawna prowadząca działalność gospodarczą i będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług ... - Interpretacja - ITPP1/443-1017/08/DM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.12.2008, sygn. ITPP1/443-1017/08/DM, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy w przypadku, gdy właścicielem gruntu jest osoba prawna prowadząca działalność gospodarczą i będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług jest ona zobowiązana do wystawienia faktury VAT, a tym samym czy Gmina może wypłacić odszkodowanie takiemu podmiotowi pomimo, że nie otrzyma faktury?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2008 r. (data wpływu 13 października 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 18 i 26 listopada 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wystawienia faktury VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2008 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismami z dnia 18 i 26 listopada 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wystawienia faktury VAT.

W przedmiotowym wniosku, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Na podstawie art. 98 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 162, poz. 2603) działki gruntu wydzielone pod drogi publiczne gminne przechodzą na własność gminy, z dniem z którym decyzja podziałowa stała się ostateczna. Natomiast stosownie do art. 98 ust. 3 ww. ustawy, za te działki gruntu przysługuje odszkodowanie w wysokości uzgodnionej między właścicielem a gminą. W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż właściciel nieruchomości wystąpił do Wójta Gminy o podział tej nieruchomości na dwie działki. Wójt Gminy, na mocy decyzji zatwierdził projekt podziału nieruchomości na 3 działki, w tym działkę, która zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przeznaczona jest pod drogę publiczną. Działka gruntu wydzielona pod drogę publiczną z nieruchomości, której podział został dokonany na wniosek właściciela przeszła na własność gminy z dniem, z którym decyzja zatwierdzająca podział stała się ostateczna. Właścicielowi gruntu przysługuje odszkodowanie w wysokości uzgodnionej pomiędzy nim i Gminą, ponadto zwrócił się on do Gminy o uzgodnienie wysokości odszkodowania i do takiego uzgodnienia doszło. Stosownie do art. 98 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami strony uzgodniły wysokość odszkodowania na określoną kwotę. Wójt zobowiązał się, że odszkodowanie będzie wypłacone w określonym terminie, właściciel zaś oświadczył, że ustalone odszkodowanie wyczerpuje jego roszczenia z tytułu utraty działki, która będzie stanowiła drogę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie :

Czy w przypadku, gdy właścicielem gruntu jest osoba prawna prowadząca działalność gospodarczą i będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług jest ona zobowiązana do wystawienia faktury VAT, a tym samym czy Gmina może wypłacić odszkodowanie takiemu podmiotowi pomimo, że nie otrzyma faktury...

Zdaniem Wnioskodawcy podmiot, który prowadzi działalność gospodarczą i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i będący jednocześnie właścicielem działki, która stała się drogą publiczną jest zobowiązany do wystawienia faktury VAT opiewającej na kwotę uzgodnionego odszkodowania, przy czym wartość uzgodnionego odszkodowania jest wartością brutto. Gmina wypłaca uzgodnione odszkodowanie dopiero po otrzymaniu faktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do uregulowań zawartych w art. 106 ust. 1 ww. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z kolei w myśl obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r. § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798) zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami FAKTURA VAT.

Natomiast od dnia 1 grudnia 2008 r. regulacja ta, zawarta jest w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).

Uwzględniając powyższe, a także biorąc pod uwagę to, iż kontrahent będący byłym właścicielem nieruchomości gruntowej, która przeszła na własność Gminy z dniem, z którym decyzja zatwierdzająca podział stała się ostateczna, jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, transakcja dokumentująca przeniesienie własności gruntu w zamian za odszkodowanie, o ile czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, winna być dokumentowana fakturą wystawioną na Wnioskodawcę. Z powołanych przepisów nie wynika także, aby obowiązek udokumentowania fakturą VAT czynności będących przedmiotem opodatkowania uzależniony był od uprzednio dokonanej zapłaty.

W tym miejscu wskazać należy, iż tut. organ nie zajął stanowiska odnośnie opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności przekazania nieruchomości gruntowej, gdyż nie było to przedmiotem zapytania.

Ponadto zauważyć należy, iż w sytuacji gdy ww. czynność będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, skoro odszkodowanie jest jedynym wynagrodzeniem z tytułu przeniesienia własności nieruchomości, to w świetle art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi ono kwotę należną zawierającą podatek od towarów i usług.

Końcowo stwierdzić należy, iż przepisy o podatku od towarów i usług nie kształtują stosunków cywilnoprawnych, a jedynie regulują ich skutki podatkowe. Dlatego też poza zakresem unormowań przepisów o podatku od towarów i usług pozostają kwestie związane ze sposobem czy też terminem płatności należności umownych.

Jednocześnie mając na uwadze fakt, że stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest Urząd zaznacza się, iż interpretacja nie ma mocy wiążącej dla byłego właściciela gruntu, który chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tego podmiotu.

Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy