INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - Interpretacja - IPPP2/443-1670/08-2/KK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 05.12.2008, sygn. IPPP2/443-1670/08-2/KK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2008r. (data wpływu 14 listopada 2008r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2008r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług,

W opisanym poniżej zdarzeniu przyszłym i stanie faktycznym.

Podatnik prowadzi działalność w zakresie promocji i prezentacji kina niezależnego, edukacji filmowej, dystrybucji i wyświetlania filmów, w tym w szczególności jest organizatorem Festiwalu, odbywającego się co roku w lipcu w C i Czeskim C, od roku 2006 we W. Głównym założeniem festiwalu jest prezentacja kina artystycznego, i niezależnego. Festiwal Filmowy jest członkiem The European Coordination ot Film Festivals z siedzibą w B. Organizacja festiwalu wspierana jest przez program Unii Europejskiej M P. W związku z prowadzoną działalnością (w tym w szczególności organizacją festiwalu) Podatnik otrzymuje następujące dotacje (rok 2007 i 2008):

1. Program M (dla krajów członkowskich UE i kilku innych europejskich nie należących do UE)

Program M przyznaje Podatnikowi dotację na organizację Międzynarodowego Festiwalu Filmowego - kosztami kwalifikowanymi, stanowiącymi podstawę kalkulacji dotacji są najem i zakup sprzętu.

2. Polski instytut sztuki filmowej

Dotacja otrzymywana jest na podstawie składanego wniosku na konkretne przedsięwzięcie z dziedziny kina. W przedmiotowym okresie (2007-2008) są to dotacje i dofinansowania do organizacji MFF. W roku 2008 są to dotacje w trzech częściach dotacja na pobyt gości związanych z organizacja festiwalu - do całości organizacji festiwalu, - wystawa na temat twórczości i osoby F. Felliniego.

3. Ministerstwo kultury i dziedzictwa narodowego

Ministerstwo(MKIDN) przyznaje dotacje na - organizację MFF , na program Edukacja filmowa, prowadzony w kinach w całej Polsce.

4. Gmina W

Gmina W przyznaje dotację, na podstawie zawartej umowy, dotację na realizację zadania: Międzynarodowy Festiwal Filmowy.

W związku z powyższym wnioskodawca zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie

Czy opisane powyżej dotacje (dofinansowania) podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w związku z regulacją art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 04.54.535, zwana dalej: ustawa z dnia 11 marca 2004 r.), w brzmieniu od dnia 1 czerwca 2005 r....

Zdaniem wnioskodawcy odpowiedź na postawione pytanie prawne, co do konieczności ewentualnego opodatkowania otrzymanej dotacji podatkiem od towarów i usług, uwarunkowana jest analizą przepisu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem, podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należna) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z przedmiotowej regulacji wynika, iż otrzymywana dotacja (subwencja, dopłata) - przypisana do konkretnej usługi (usług) i związana bezpośrednio z jej (ich) ceną podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki właściwej dla usługi. Opodatkowaniu podlegają (stanowią obrót) jednak jedynie te dotacje (subwencje, dopłaty), które nie tylko są związane z dostawą towaru lub świadczeniem usług, ale jednocześnie mają bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W opinii Podatnika regulacja art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. daje podstawę do stwierdzenia, iż opisane powyżej, otrzymywane przez Podatnika dotacje (dofinansowania) nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług brak jest bowiem w każdym z wymienionych przypadków elementu bezpośredniego związku otrzymywanej dotacji z ceną konkretnej, świadczonej usługi (np. konkretną ceną usługi dystrybucji czy ceną karnetu lub biletu na film wyświetlany podczas festiwalu). Decydującym dla opodatkowania dotacji podatkiem od towarów i usług powinien być element bezpośredniego związku dotacji z ceną jednostkową usługi (możliwość bezpośredniej alokacji kwoty dotacji w cenie usługi).

Jeżeli sposób kalkulacji dotacji związany jest z ceną jednostkową usługi jedynie pośrednio albo kalkulacja dotacji oderwana jest całkowicie od ceny jakiejkolwiek usługi świadczonej przez Podatnika, dotacja nie podlega opodatkowaniu. Zmiana brzmienia ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (od dnia 01 czerwca 2005 r.) polegająca na uznaniu, iż opodatkowaniu podlegają dopłaty mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należna) usług świadczonych przez podatnika a nie dopłaty związane ze świadczeniem usług, daje podstawę do stwierdzenia, iż omawiane dotacje otrzymywane przez Podatnika nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż sposób kalkulacji dotacji nie jest w żaden sposób związany z jednostkową cena usługi. Przyznanie dotacji na konkretne przedsięwzięcie (nawet w postaci organizacji konkretnego przedsięwzięcia np. festiwalu) i kalkulacja kwoty dotacji w tym zakresie oderwane są bowiem całkowicie od ceny usługi świadczonej przez Podatnika, np. w postaci sprzedaży biletów/karnetów na filmy wyświetlane w jego trakcie. Nie jest to też dotacja do jednostkowej ceny biletu do kina. W omawianych sytuacjach dotacja kalkulowana jest:

  • w programie M: co do zasady poprzez koszty kwalifikowane, stanowiące podstawę kalkulacji dotacji, którymi są najem i zakup sprzętu;
  • dotacje Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasta Wrocław przyznawane są na podstawie wniosku dotyczącego konkretnego przedsięwzięcia z dziedziny kina, w szczególności dotyczą organizacji (kosztów) festiwalu .

Nie są kalkulowane w oparciu o cenę jakiejkolwiek usługi Podatnika. Dotacja nie jest związana w żaden sposób z ceną za usługę dystrybucji świadczoną przez dystrybutora w zakresie konkretnego filmu, nie wpływa też na cenę jednostkową biletu.

Opisane powyżej, otrzymywane przez Podatnika dotacje, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - brak jest bowiem w każdym z wymienionych przypadków elementu bezpośredniego związku otrzymywanej dotacji z ceną konkretnej, świadczonej usługi (np. konkretną ceną usługi dystrybucji czy ceną biletu na film wyświetlany w kinie Podatnika czy podczas festiwalu). Stanowisko powyższe potwierdza praktyka interpretacyjna organów podatkowych.

W piśmie z dnia 30 listopada 2007 r. Ministra Finansów - Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPP1/443-295/07-2/GD podniesiono, iż z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego wynika, że otrzymuje on dotację z trzech różnych źródeł (Program ME, EUROPA CINEMAS, POLSKI INSTYTU SZTUKI FILMOWEJ). Każda z tych instytucji uzależniła przyznanie dotacji oraz ich wysokość od spełnienia różnych warunków. Otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja nie jest elementem kalkulacji ceny, nie ma wpływu na cenę usług świadczonych przez GF. Cena, którą płaci nabywca usług świadczonych przez Spółkę nie ulega zmniejszeniu w zależności od wysokości dotacji przyznanej Wnioskodawcy. Dotacje przyznawane GF służą pośrednio finansowaniu działalności Spółki polegającej na dystrybucji i wyświetlaniu filmów, ale nie mają bezpośredniego wpływu na cenę usługi dystrybucji lub ceną biletu na film wyświetlany w kinie należącym do Podatnika, dlatego też dotacje te nie będą wchodziły do podstawy opodatkowania, nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług..

W piśmie PP/005-1-143/04 z dnia 4 listopada 2004 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie podniósł, iż z przepisu (art. 29 ust. 1) wynika, że otrzymane dofinansowanie przez dostawcę lub usługodawcę od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, bezpośrednio związane z ceną tych transakcji np. na pokrycie części ceny lub jako rekompensata z powodu obniżenia ceny stanowią obok ceny uzupełniający ją element.

W piśmie Pl/005-824/04/CIP/01 z dnia 20.07.2004 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku podniósł, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z dostawą konkretnych towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia.

W innym piśmie podniesiono, iż nie każda dotacja i subwencja oraz inne dopłaty o podobnym charakterze będą podlegały temu opodatkowaniu, ale tylko te, które będą związane z przedmiotem opodatkowania VAT, czyli z dostawą towarów lub ze świadczeniem usług. Poza opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług pozostają zatem dotacje o charakterze ogólnym, przeznaczone na pokrycie kosztów działalności, a nie będące dofinansowaniem czy też refundacją usługi, nie związane ze świadczonymi usługami i nie mające bezpośredniego wpływu na cenę tych usług( PP/005-1-227104).

W postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kozienicach, sygn. 1408/PPM/443-6/07, z dnia 15.03.07 r. stwierdzono, iż w sytuacji gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług - otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie - tego rodzaju dopłata stanowi obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usługi. Aby jednak tak było, takie dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Elementem istotnym, wpływającym na ewentualne włączenie dopłat do podstawy opodatkowania, jest stwierdzenie, czy są one przekazywane w celu sfinansowania bądź dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi. Jeżeli dofinansowanie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na wartość (cenę) dostawy lub usługi, wówczas takie dopłaty nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem dla określenia, czy dana dotacja jest czy też nie jest opodatkowana - istotne są szczegółowe warunki jej ustalania. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wysokość przyznanej w 2006 r. dotacji ustalona została według stawki jednostkowej za dzień prowadzonych usług. Kryterium przyznania dotacji była nierentowność usług świadczonych przez jednostkę, co znaczy, że przychody uzyskiwane przez jednostkę z tych usług nie pokrywają w pełni kosztów jej funkcjonowania. Charakter świadczonych usług wskazuje na ich sezonowość, co wpływa na znaczne wahania po stronie przychodów jednostki w ciągu całego roku. Potwierdza to sposób wypłaty rat dotacji. W okresie wiosenno-letnim raty były niższe. Natomiast w okresie jesienno-zimowym - wyższe. Ponadto, jak przyznaje wnioskodawca, dotacje nie miały wpływu na cenę jednostkową za świadczone usługi, gdyż przy jej ustalaniu brano pod uwagę inne kryteria. Poza tym ich wysokość nie zmieniała się w zależności od otrzymywanych kwot dotacji. Mając na względzie przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny, w świetle obowiązujących przepisów prawnych, tut. organ podziela stanowisko wnioskodawcy, że takie dofinansowanie należy traktować jako dotację podmiotową, która w świetle art. 29 ust. 1 ustawy o VAT nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wreszcie w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 2.02.2007 r. Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław-Śródmieście sygn. PP 443-105/07 podkreślono, iż z regulacji art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny - tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usług. Aby jednak tak było, dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z daną dostawą lub świadczeniem usług (dotacja przedmiotowa). Jeżeli taki bezpośredni związek nie występuje, wówczas dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu. W wyroku w sprawie C-184/00 z dnia 22.11.2001 r. (LEX Nr 107850) Europejski Trybunał Sprawiedliwości stwierdza, ze pojęcie dotacji bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie dotacje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które wypłacane są przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego.

Kluczowym dla stwierdzenia czy dotacja jest bezpośrednio związana z ceną jest ustalenie czy nabywca towarów lub usług korzysta z dotacji udzielonej beneficjentowi. Cena, jaką płaci nabywca, musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalania ceny. Nabywca usług Podatnika (nabywca usługi dystrybucji, nabywca karnetu czy biletu na film wyświetlany w ramach Festiwalu nie korzysta bezpośrednio z dotacji udzielonej beneficjentowi (Podatnikowi). Cena, jaką płaci nabywca, nie jest ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej Podatnikowi i nie stanowi elementu ustalania ceny za tę usługę.

Tezy powyższych pism organów podatkowych potwierdzają więc także, iż omawiane dotacje, otrzymywane przez Podatnika, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem, od towarów i usług, gdyż sposób kalkulacji tych dotacji nie jest w żaden sposób związany z jednostkową ceną usługi. Powyższemu nie przeczy fakt, iż dotacje te pośrednio służą finansowaniu i realizacji działalności Podatnika w zakresie promocji i prezentacji kina niezależnego, edukacji filmowej, dystrybucji i wyświetlania filmów, w tym w szczególności organizacji Festiwalu. Każda dotacja bowiem w sensie ekonomicznym pośrednio wpływa na kalkulację ceny towaru czy usługi podatnika. Opodatkowana jest jednak tylko dotacja, która bezpośrednio związana jest z ceną towaru (usługi) i ma na nią bezpośredni wpływ.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Istota interpretacji

czy opisane powyżej dotacje (dofinansowania) podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w związku z regulacją art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 04.54.535, zwana dalej: ustawa z dnia 11 marca 2004 r.), w brzmieniu od dnia 1 czerwca 2005 r.?

Referencje
IPPP1/443-295/07-2/GD, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie