UZASADNIENIE - Interpretacja - IPPP1-443-1413/08-2/IZ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 17.11.2008, sygn. IPPP1-443-1413/08-2/IZ, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

UZASADNIENIE

W dniu 24.07.2008 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku przy wykonaniu projektu pn Modernizacja drogi powiatowej nr xx ul. O. , odcinek od ul. S. do ul. P. .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W okresie od 23.06.2005 do 15.11.2005 r. Powiat i, na podstawie umowy nr. Z/2.06/I/1.1.1/636/04/U/7/05 z dnia 21 lipca 2005 r. realizował projekt pn. Modernizacja drogi powiatowej nr xx L ul. O.i, odcinek od ul. S. do ul. P., współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 20042006 w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, Działanie 1.1 Modernizacja i rozbudowa regionalnego układu transportowego.

Projekt obejmował modernizację drogi na odcinku 1,061 km oraz modernizację istniejących i budowę nowych ciągów dla pieszych, budowę sieci kanalizacji deszczowej. W ramach tego projektu Powiat poniósł koszty związane z robotami ziemnymi, pomiarowymi, nawierzchnią, opracowaniem projektowym, nadzorem, promocją. Z uwagi na brak możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT, w związku z nabywanymi przez Powiat towarami i usługami niezbędnymi do realizacji projektu, został on zakwalifikowany i wykazany w kategorii kosztów kwalifikowalnych oraz zostały zrefundowane Stronie w wysokości faktycznie poniesionej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z obowiązującym stanem prawnym, w odniesieniu do zrealizowanego projektu Powiat ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części...

Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym, w odniesieniu do zrealizowanego projektu Powiat Krasnostawski nie miał możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części. Powiat Krasnostawski realizując projekt współfinansowany przez Europejski Fundusz Rozwoju

Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004- 2006 prawidłowo zaliczył podatek VAT do kosztów kwalifikowałnych i uzyskał jego refundację. Do współfinansowania przez Komisję Europejską nie kwalifikują się podatki, które są odzyskiwane (odliczane). zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), obniżanie lub zwrot podatku należnego zależy od związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Powiat, choć jest czynnym podatnikiem, to w przypadku opisanego projektu pn. Modernizacja drogi powiatowej nr xx ul. O. odcinek od ul. S.do ul. P.j nie ma do czynienia ze sprzedażą opodatkowaną. Nabywane przez Powiat towary i usługi nie służyły do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Zmodernizowany odcinek drogi ostał oddany do użytku publicznego, a samorząd nie pobierał i nie pobiera za to żadnych opłat. W tej sytuacji Powiat nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego. Co za tym idzie, podatek VAT w całości prawidłowo został uznany za koszt kwalifikowałny i zrefundowany powiatowi ze środków Unii Europejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 6 powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż realizując przedmiotową inwestycję Powiat wykonuje zadania publiczne określone w art. 4 ust. 1 pkt 6 wyżej powołanej ustawy o samorządzie powiatowym, które na podstawie ww. rozporządzenia korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Oznacza to, że efekt końcowy realizacji zadania wynikającego z projektu pn. Modernizacja drogi powiatowej nr xx ul. O., odcinek od ul. S. do ul. P. nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych, ale do świadczenia usług zwolnionych od podatku.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego Powiat nie ma możliwości do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, gdyż brak jest związku nabywanych towarów i usług dla potrzeb prowadzonego przedsięwzięcia ze sprzedażą opodatkowaną.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublinie po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Istota interpretacji

Powiat nie ma możliwości do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, gdyż brak jest związku nabywanych towarów i usług dla potrzeb prowadzonego przedsięwzięcia ze sprzedażą opodatkowaną.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie