Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządz... - Interpretacja - IPPP1/443-1344/08-4/SM

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 20.10.2008, sygn. IPPP1/443-1344/08-4/SM, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 09.07.2008 r. (data wpływu 14.07.2008 r.), uzupełnionego w dniu 13.10.2008 r. na wezwanie nr IPPP1/443-1344/08-2/SM z dnia 01.10.2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wynagrodzenia z tytułu inkasa opłaty skarbowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.07.2008 r. wpłynął wniosek ww. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wynagrodzenia z tytułu inkasa opłaty skarbowej. Wniosek został uzupełniony w dniu 13.10.2008r. na wezwanie nr IPPP1/443-1344/08-2/SM z dnia 01.10.2008 r. (data doręczenia 06.10.2008 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina Miasto Bxxxxxxx jest jednostką samorządu terytorialnego - gminą. Jednym z dochodów gminy jest opłata skarbowa - zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225, poz. 1635 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 8 ust. 2 rada gminy może zarządzić pobór opłaty skarbowej w drodze inkasa oraz wyznaczyć inkasentów i określić wysokość wynagrodzenia za inkaso. Na tej podstawie Rada Miasta Bxxxxxxx podjęła uchwałę w przedmiotowej sprawie i wyznaczyła Starostwo Powiatowe w Bxxxxxxxx na inkasenta opłaty skarbowej. Starostwo Powiatowe co miesiąc wystawia fakturę VAT opodatkowując należne mu wynagrodzenie stawką 22% podatku VAT.

Z ww. odpowiedzi na wezwanie wynika, że pytanie brzmi:

Czy otrzymywane przez starostwo powiatowe wynagrodzenie z tytułu inkasa opłaty skarbowej podlega czy też nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem wnioskodawcy:

Wynagrodzenie za inkaso opłaty skarbowej nie jest objęte podatkiem VAT. Obowiązek poboru opłaty skarbowej został nałożony na Starostwo Powiatowe aktem prawa miejscowego - stosowną uchwałą Rady Miasta Bxxxxxxx w oparciu o przepisy ustawy o opłacie skarbowej. Tym samym pomiędzy Gminą Miasto Bxxxxxxx a inkasentem został zawiązany stosunek publicznoprawny. Dodatkowym argumentem przemawiającym za takim stanowiskiem są przepisy rozdziału 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), a w szczególności art. 29 paragraf 4. W konsekwencji w przedmiotowej sytuacji gmina występuje we władczej roli, a inkasent realizuje zadania z zakresu administracji publicznej - i na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie jest podatnikiem podatku VAT.

Takie stanowisko zostało również zaprezentowane przez NSA sygn. akt. I FSK 1192/06.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 , rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że zgodnie z uchwałą Rady Miasta Bxxxxxx na inkasenta opłaty skarbowej zostało wyznaczone Starostwo Powiatowe w Bxxxxxxx. Starostwo Powiatowe co miesiąc wystawia fakturę VAT opodatkowując należne mu wynagrodzenie stawką 22% podatku VAT. Zatem Gmina Miasto Bxxxxxxx występuje tutaj w roli władczej, a Starostwo Powiatowe realizuje zadania z zakresu administracji publicznej.

Poboru opłaty skarbowej dokonuje się na mocy przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225, poz. 1635 ), której art. 8 ust. 2 stanowi, że rada gminy może zarządzić pobór opłaty skarbowej w drodze inkasa, wyznaczyć inkasentów oraz określić wysokość wynagrodzenia za inkaso.

Uwzględniając powyższe, czynność poboru opłaty skarbowej przez inkasenta (Starostwo Powiatowe) za wynagrodzeniem w wykonaniu uchwały Rady Gminy Miasta Bxxxxxxx stanowi świadczenie usług w myśl ww. art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy i tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stwierdzić należy, iż powyższy przepis nie ma zastosowania w powyższej sprawie. Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych. Wynika to z brzmienia art. 4 ust. 1 pkt 1-2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), zgodnie z którym sektor finansów publicznych tworzą:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa, sądy i trybunały;
  2. gminy, powiaty i samorząd województwa, zwane dalej "jednostkami samorządu terytorialnego", oraz ich związki.

Uwzględniając powyższe, nie korzystają one zatem z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz mogą być objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zgodnie z którym zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z uwagi zatem na fakt, iż we wniosku o wydanie interpretacji Gmina Miasto Bxxxxxx zwróciła się jedynie o rozstrzygnięcie problemu, czy przedmiotowe wynagrodzenie podlega czy też nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, dokonano interpretacji tylko w powyższym zakresie (nie odnoszono się do kwestii stawki podatkowej, czy zwolnienia od podatku przedmiotowych czynności).

Ponadto należy zauważyć, że zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy w celu rozstrzygnięcia, czy dana usługa podlega opodatkowaniu wg stawki podstawowej, obniżonej czy może mieć zastosowanie zwolnienie od podatku należy dokonać kwalifikacji tej usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. W myśl Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz.11) - zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe itp. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź).

Powołany przez Gminę wyrok NSA z dnia 6 września 2007 r., sygn. akt I FSK 1192/06 wydany został na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), obowiązującej do dnia 30 kwietnia 2004 r., czyli w innym stanie prawnym. Ponadto wyrok ten jest rozstrzygnięciem w konkretnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko do niego się zawęża, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Z uwagi na fakt, że występującym o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego jest Gmina, a zapytanie dotyczy Starostwa, wystawiającego fakturę na jej rzecz, przedmiotowa interpretacja nie wywoła skutków określonych w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Istota interpretacji

czynność poboru opłaty skarbowej przez inkasenta (starostwo powiatowe) w wykonaniu uchwały rady gminy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie