UZASADNIENIE - Interpretacja - ITPP2/443-713e/08/AK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10.11.2008, sygn. ITPP2/443-713e/08/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

UZASADNIENIE


W dniu 12 sierpnia 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dnia 13 i 27 października oraz 3 listopada 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu Budowa amfiteatru w C..


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W latach 2009 - 2010 planowana jest realizacja zadania inwestycyjnego pod nazwą B w labiryntach natury wzmocnienie konkurencyjności i pozycji regionu na turystycznej mapie Polski poprzez rozwój infrastruktury turystycznej. W ramach tego zadania realizowane będą następujące projekty:


  1. Turystyczne zagospodarowanie remizy S w C. (rozbudowa i przebudowa).
  2. Turystyczne zagospodarowanie remizy S w Z. (m.in. zagospodarowanie poddasza, rozbudowa systemu grzewczego).
  3. Wyposażenie wypożyczalni sprzętu wodnego przy Jeziorze W. (zakup sprzętu pływającego oraz rowerów).
  4. Zagospodarowanie plaży przy jeziorze w T. (m.in. zakup sanitariatów, koszy na śmieci, urządzenie boiska do siatkówki, wyposażenie w elementy zabawowe dla dzieci).
  5. Budowa amfiteatru w C.


Pomieszczenia S w C. i S w Z. będą oddane w zarząd Ośrodkowi Kultury, zaś wypożyczalnia sprzętu w dzierżawę podmiotowi prywatnemu. Z tytułu realizowanej inwestycji Gmina nie będzie otrzymywać żadnych przychodów. Całość zadania inwestycyjnego realizowana będzie ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 oraz ze środków własnych. Za zrealizowane zadania nie będzie przysługiwał zwrot podatku od towarów i usług na zasadach, o których mowa w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Realizowane zadanie służyć będzie działalności statutowej Gminy.

W pismach uzupełniających opis stanu faktycznego wskazano, iż amfiteatr w C. służyć będzie szeroko rozumianej działalności kulturalnej odbywać się tam będą wszelkiego rodzaju imprezy kulturalne organizowane przez Gminę, Ośrodek Kultury, stowarzyszenia lub inne podmioty za zezwoleniem Gminy. Nie będzie on przedmiotem jakichkolwiek umów cywilnoprawnych i nie będzie generował przychodu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Gmina ma prawo do odliczenia całości podatku od towarów i usług od planowanej inwestycji...


Zdaniem Wnioskodawcy Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Stosownie do dyspozycji przepisu § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowo-podmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanymi w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionych w złożonym wniosku okoliczności faktycznych sprawy wynika, że inwestycja wykonana zostanie w ramach zadań statutowych Gminy, amfiteatr nie będzie przedmiotem jakichkolwiek umów cywilnoprawnych i Gmina nie osiągnie żadnego przychodu w związku z funkcjonowaniem tego obiektu.

Reasumując, skoro nabywane w związku z realizowaną inwestycją towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących te zakupy.

Końcowo wskazać należy, iż kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją pozostałych inwestycji, rozstrzygnięte zostaną w odrębnych interpretacjach tut. organu.


Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Istota interpretacji

Czy Gmina ma prawo do odliczenia całości podatku od towarów i usług od planowanej inwestycji?

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy