
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2008 r. (data wpływu 11 lipca 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 września 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przyznane premie pieniężne - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 lipca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przyznane premie pieniężne.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji sprzętu elektroinstalacyjnego, jak również handlową i usługową w powyższym zakresie. Spółka podpisała w 2007 r. umowy współpracy z kilkoma firmami. W powyższych umowach zostały określone warunki współpracy w zakresie dostaw towarów wchodzących w skład oferty Spółki. W załączniku do umowy zapisano, że kontrahent uzyskuje premię pieniężną z tytułu dokonanych w 2007 r. zakupów ( z wyłączeniem wyszczególnionego asortymentu). Premia pieniężna liczona jest jako procent od zakupów netto i przysługuje odbiorcy kwartalnie, jeżeli dokona on zakupów o łącznej wartości netto, liczonej za każdym razem od początku roku w określonych wysokości. Premia wypłacana jest po każdym kwartale. Warunkiem wypłacania premii jest dokonywanie terminowych płatności za zrealizowane dostawy, odbiorca musi otrzymać potwierdzenie od Spółki o wysokościach osiągniętej premii w terminie 14 dni po zakończeniu okresu obliczeniowego. Zapłata premii następuje na podstawie faktury, którą wystawia odbiorca za usługę z 22% podatkiem VAT. Otrzymywane premie nie są związane z konkretną dostawą. Zarówno Spółka, jak i jej kontrahenci są podatnikami podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Zdaniem Wnioskodawcy premia pieniężna (określona w umowie) nie stanowi rabatu bo stanowi świadczenie odrębne. Premia pieniężna na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług może być uznana za odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia tej usługi powstaje po stronie podmiotu otrzymującego premię, który dokumentuje ten fakt fakturą VAT. Zatem premia pieniężna podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Ponadto Spółka stwierdza, iż z otrzymanej faktury VAT, dokumentującej przyznanie premii pieniężnej przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie stosownie do art. 14 c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
