Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządze... - Interpretacja - IPPP1-443-93/08-4/AK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 09.04.2008, sygn. IPPP1-443-93/08-4/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2008r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Warszawie: 15 stycznia 2008r., data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku: 21 stycznia 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 marca 2008r. (data wpływu 17 marca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku od towarów i usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2008r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku wpłynął ww. wniosek, przesłany przez Izbę Skarbową w Warszawie w dniu 16 stycznia 2008r. (data nadania), uzupełniony pismem z dnia 10 marca 2008r. (data wpływu do tut. organu 17 marca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, która polega na świadczeniu niżej wymienionych usług:

  • wynajem jachtów żaglowych głównie w Chorwacji ale także w Grecji i innych krajach UE - usługa polegająca na wynajmie jachtu na terenie Chorwacji, ale umowa zawierana jest w biurze na terenie RP z obywatelami zarówno RP jak i cudzoziemcami. Wynajem jachtów dokonywany jest w celach rejsowych. Klient zawiera umowę w biurze w Warszawie, w której to umowie Master Yachting zobowiązuje się do wynajmu jachtu (ze skiperem lub bez) w celu odbycia rejsu np. po Morzu Śródziemnym. Jacht na stałe stacjonuje w porcie Chorwackim. W/w jacht nie jest własnością firmy Master Yachting - właścicielem jest w większości firma austriacka.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług właściwe PKWiU:

  • 71.22.10-00.00 - Usługi dzierżawy lub wynajmu statków bez załogi
  • 61.10.31-00.00 - Usługi wynajmowania statków pełnomorskich z załogą.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

2. Czy w przypadku tego rodzaju usług Wnioskodawca może traktować rejsy po Morzu Śródziemnym jako usługi transportu morskiego i stosować stawkę VAT 0%, czy jest to sprzedaż nieopodatkowana?

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług w przypadku:

  1. Usługi te są wyłączone z opodatkowania VAT w Polsce.
  2. Podatnik uważa jednak, iż jacht jest środkiem transportu morskiego służącym do przewozu osób bez względu w jakim celu te osoby są przewożone (czy turystycznie czy w jakimś innym celu) i mógłby stosować stawkę 0%. Uważa również, że rejs jachtem nie jest usługą turystyczną, gdyż jego zadanie polegałoby tylko na wynajmie, a nie na świadczeniu kompleksowej imprezy turystycznej.

Usługa Wnioskodawcy polega na pośrednictwie w wynajmie jachtu w celach rejsowych, a uznaje on również, iż rejs jest transportem osób.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Natomiast zgodnie z uregulowaniami art. 8 ust. 3 cyt. ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, wynika iż prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wynajmu jachtów żaglowych, głównie w Chorwacji, a także w Grecji i innych krajach należących do Unii Europejskiej. Umowy na wynajem zarówno z obywatelami polskimi jak i cudzoziemcami zawierane są w biurze w Warszawie. Przedmiotowe umowy dotyczą wynajmu jachtu w celu odbycia rejsu po Morzu Śródziemnym. Właścicielem jachtu jest w większości firma austriacka.

Zgodnie z art. 27 ust. 3 cyt. ustawy w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz: 1) osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego lub 2) podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę:

  • miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

W myśl art. 27 ust. 4 pkt 6 cyt. ustawy przepis ust. 3 stosuje się do usług wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu. Należy zauważyć, że zawarte w tym przepisie wyłączenie dotyczy wszystkich środków transportu. Jacht, który jest przedmiotem najmu, jest zapewne środkiem transportu. Zatem do przedmiotowej usługi wynajmu, świadczonej przez Wnioskodawcę, nie będzie miał zastosowania przywołany art. 27 ust. 3, lecz art. 27 ust. 1 cyt. ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Zatem z uwagi na brzmienie przywołanego powyżej art. 27 ust. 1 cyt. ustawy, miejscem świadczenia usługi wynajmu jachtu, a w związku z tym również miejscem opodatkowania tej usługi podatkiem od towarów i usług będzie terytorium Polski (siedziba świadczącego usługę).

Podatnik wskazał ponadto, iż zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, usługi przez niego świadczone zostały zaklasyfikowane jako: 71.22.10-00.00 - Usługi dzierżawy lub wynajmu statków bez załogi oraz 61.10.31-00.00 - Usługi wynajmowania statków pełnomorskich z załogą.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c), art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Kolejne przepisy Działu VIII ustawy o podatku od towarów i usług, tj. przepisy od art. 41 ust. 2 - ust. 15 do art. 85 cyt. ustawy wskazują inne, niż określona w art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawki podatku VAT. Ponadto zgodnie z uregulowaniami art. 41 ust. 16 cyt. ustawy Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 3% lub 7% dla dostawy niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określić warunki stosowania obniżonych stawek, uwzględniając:

  1. specyfikę obrotu niektórymi towarami i świadczenia niektórych usług;
  2. przebieg realizacji budżetu państwa;
  3. przepisy Wspólnoty Europejskiej.

Wyjątek w zakresie opodatkowania usługi wynajmu jachtu stawką wskazaną w art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, wprowadza od 1 stycznia 2008r. art. 83 ust. 1 pkt 12, którego treść została zmieniona ustawą z dnia 19 września 2007r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 192, poz. 1382). Zgodnie z tym przepisem, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług najmu, dzierżawy, leasingu lub czarteru środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w pkt 1, oraz najmu, dzierżawy, leasingu lub czarteru wyposażenia tych środków.

Podobne do art. 83 ust. 1 pkt 12 cyt. ustawy uregulowania zawiera § 7 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia wykonawczego do ustawy, tj. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. (Dz. U. Nr 97, poz. 970) w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zmienionego od 1 stycznia 2008r. rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007r. (Dz. U. Nr 249, poz. 1861). W powyższym przepisie zawarto regulację, stanowiącą iż obniżoną do 0% stawkę podatku stosuje się również do najmu (czarteru) środków transportu wodnego, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, oraz najmu wyposażenia tych środków.

Zatem z powyższych przepisów, tj. uregulowań art. 83 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 7 ust. 1 pkt 4 cyt. rozporządzenia, w powiązaniu z art. 83 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy wynika, iż Podatnik będzie miał prawo do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% do wynajmu środków transportu morskiego, wyłącznie pod warunkiem, iż przedmiotem umowy najmu zawieranej między Wnioskodawcą a klientem będzie jacht o symbolu PKWiU 35.11.21, z wyłączeniem jachtów zaklasyfikowanych jako: 35.11.21-90.00 (oraz odpowiednio innych środków transportu morskiego, wskazanych w art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. b lit. g).

Należy również podkreślić, iż powołany przez Wnioskodawcę art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, stanowiący iż zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, nie znajdzie zastosowania w stanie faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę. Załącznik ten nie wymienia bowiem usług zaklasyfikowanych jako: 71.22.10-00.00 - Usługi dzierżawy lub wynajmu statków bez załogi oraz 61.10.31-00.00 - Usługi wynajmowania statków pełnomorskich z załogą. Zatem świadczone przez Podatnika usługi w zakresie wynajmu jachtów nie mogą korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy.

Reasumując, na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami), miejscem świadczenia usługi wynajmu jachtu oraz miejscem opodatkowania tej usługi, gdy usługa zawierana jest zarówno z kontrahentem polskim jak i z cudzoziemcem na terenie RP, będzie terytorium Polski (siedziba świadczącego usługę) według stawki, o której mowa w art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, tj. stawki 22%. Podatnik, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 12 cyt. ustawy i § 7 ust. 1 pkt 4 cyt. rozporządzenia, będzie miał prawo do zastosowania obniżonej do 0% stawki podatku VAT tylko i wyłącznie w sytuacji, gdy przedmiotem umowy najmu będą środki transportu morskiego wymienione w art. 83 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy.

Ponadto tut. organ informuje, iż obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania wyrobu lub usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na Podatniku. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Wniosek z dnia 11 stycznia 2008r., który wpłynął do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku w dniu 21 stycznia 2008r. został uzupełniony przez pełnomocnika Podatnika pismem z dnia 10 marca 2008r., które wpłynęło do tut. organu w dniu 17 marca 2008r. W piśmie tym zostało zawarte dodatkowe pytanie, które nie było uwzględnione we wniosku z dnia 11 stycznia 2008r. Dlatego też pytanie o treści: Jaką stawką VAT opodatkować szkolenie, np. na skipera które miałoby miejsce w Chorwacji? Czy ta usługa jest również wyłączona z opodatkowania?, zawarte w piśmie z dnia 10 marca 2008r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku z dnia 11 stycznia 2008r., nie mogło być przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie