
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia sposobu wyliczenia wartości prewspółczynnika za 2025 r. dla nowo powstałej jednostki budżetowej.
Uzupełnili go Państwo pismem z 30 czerwca 2025 r. (wpływ 30 czerwca 2025 r.) oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 sierpnia 2025 r. (wpływ 22 sierpnia 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (dalej: Miasto lub Wnioskodawca) jest podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek lub VAT), zarejestrowanym jako podatnik czynny.
W strukturze organizacyjnej Miasta funkcjonują jednostki budżetowe oraz zakład budżetowy (dalej: Jednostki).
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego, najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r. wszystkie jednostki samorządu terytorialnego zobowiązane zostały do dokonywania scentralizowanych rozliczeń VAT wraz ze swoimi Jednostkami.
Jednostki nie stanowią zatem odrębnych od Wnioskodawcy podatników VAT – obroty osiągane przez Jednostki są wykazywane w skonsolidowanych rozliczeniach VAT Miasta. Wśród ww. jednostek funkcjonuje samorządowy zakład budżetowy „A” (dalej: Zakład).
Zakład, w ramach swojej działalności, dokonuje m.in. czynności podlegających opodatkowaniu VAT oraz niepodlegających VAT. Z uwagi na powyższe, w przypadku nabycia przez Zakład towarów i usług wykorzystywanych do celów wykonywanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwoty podatku naliczonego związanego z działalnością gospodarczą, odliczane są przez Zakład na podstawie proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT (tzw. pre-współczynnik).
Zakład dokonuje wyliczenia tzw. pre-współczynnika w oparciu o Rozporządzenie. Zgodnie bowiem z § 3 ust. 1 Rozporządzenia, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Odpowiedni wzór przewidziany dla zakładu budżetowego został przewidziany w § 3 ust. 4 Rozporządzenia.
Wyliczona w ten sposób wartość wstępnego pre-współczynnika na 2025 r. dla Zakładu (na podstawie danych rzeczywistych za 2024 r.) wyniosła 37%.
W dniu 19 grudnia 2024 r. Rada Miasta podjęła uchwałę w sprawie likwidacji samorządowego zakładu budżetowego o nazwie „A”, w celu jego przekształcenia w jednostkę budżetową o nazwie Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji.
Zgodnie z ww. uchwałą, z dniem 1 lipca 2025 r. zostanie utworzona jednostka budżetowa o nazwie Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji (dalej również: MOSiR), która przejmie mienie pozostające w trwałym zarządzie i użytkowaniu likwidowanego Zakładu. Dotychczasowi pracownicy Zakładu staną się z dniem 1 lipca 2025 r. pracownikami Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji . Bilans zamknięcia Zakładu będzie jednocześnie bilansem otwarcia nowej jednostki budżetowej.
Nowo powstała jednostka budżetowa Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji będzie kontynuować działalność dotychczas prowadzoną przez Zakład w oparciu o przejęte mienie oraz należności i zobowiązania tego Zakładu.
Mając na uwadze powyższe, Zakład od 1 stycznia 2025 r. do 30 czerwca 2025 r. będzie prowadził działalność jako samorządowy zakład budżetowy, a następnie od 1 lipca 2025 r. do 31 grudnia 2025 r. będzie prowadził działalność w formie jednostki budżetowej (MOSiR).
W związku z powyższym, Miasto powzięło wątpliwość w kwestii sposobu wyliczenia pre-współczynnika dla Zakładu po zakończeniu 2025 r.
Pismem z 22 sierpnia 2025 r. (wpływ 22 sierpnia 2025 r.) uzupełnili Państwo opis sprawy, udzielając odpowiedzi na poniższe pytania:
1.Co rozumieją Państwo pod stwierdzeniem: „(…) dla celów obliczenia wartości pre-współczynnika rzeczywistego za 2025 r. dla MOSiR”?
Odpowiedź: Miasto wskazuje, że pod pojęciem pre-współczynnika rzeczywistego na 2025 r. rozumie pre-współczynnik wyliczony na podstawie Rozporządzenia w oparciu o dane za 2025 r. Tak wyliczony pre-współczynnik, zgodnie z przepisami, stanowi pre-współczynnik wstępny do stosowania przez daną jednostkę w 2026 r. oraz pre-współczynnik rzeczywisty (uwzględniający dane dla zakończonego roku podatkowego), stosowany w celu dokonania korekty, o której mowa w art. 90c ustawy o VAT.
Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Jednocześnie, zgodnie z art. 86 ust. 2d ustawy o VAT, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.
Jednocześnie Miasto wskazuje, że zgodnie z art. 90c ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku nabytych towarów i usług, w odniesieniu do których kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie z art. 86 ust. 2a, po zakończeniu roku podatkowego, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, podatnik jest obowiązany dokonać korekty podatku odliczonego przy ich nabyciu, uwzględniając dane dla zakończonego roku podatkowego. Przepisy art. 91 ust. 2-9 stosuje się odpowiednio.
2.Czy pod pojęciem „prewspółczynnika rzeczywistego” rozumieją Państwo prewspółczynnik obliczony poprzez dokonanie korekty podatku naliczonego za 2025 rok przy uwzględnieniu danych dla zakończonego roku, o którym mowa w art. 90c ustawy o podatku od towarów i usług?
Odpowiedź: Tak.
3.Jeśli chodzi o inny prewspółczynnik rzeczywisty, to należy wskazać jaki i na podstawie jakich danych wyliczony.
Odpowiedź: Nie dotyczy.
4.Za który rok i na podstawie jakich przepisów ustawy o podatku od towarów i usług chcą Państwo dokonywać odliczeń, o których mowa we wniosku?
Odpowiedź: Miasto chce dokonać właściwego rozliczenia VAT naliczonego za 2025 r. i 2026 r. Jak zostało to wskazane w treści wniosku, Zakład od 1 stycznia 2025 r. do 30 czerwca 2025 r. będzie prowadził działalność jako samorządowy zakład budżetowy, a następnie od 1 lipca 2025 r. do 31 grudnia 2025 r. będzie prowadził działalność w formie jednostki budżetowej (MOSiR). Z uwagi na powyższe Miasto powzięło wątpliwość co do sposobu wyliczenia pre-współczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a oraz Rozporządzeniu po zakończeniu 2025 r. – mając na względzie przepisy art. 90c ust. 1 ustawy o VAT.
5.W jaki sposób (przy zastosowaniu jakiego prewspółczynnika) aktualnie dokonują Państwo odliczeń podatku VAT dla zakładu budżetowego „A” i dla MOSiR, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe?
Odpowiedź: Jak zostało wskazane w treści wniosku. W przypadku nabycia przez Zakład towarów i usług wykorzystywanych do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwoty podatku naliczonego związanego z działalnością gospodarczą odliczane są przez Zakład na podstawie proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy VAT (tzw. pre-współczynnik). Ww. pre-współczynnik wyliczany jest zgodnie ze wzorem przewidzianym dla zakładu budżetowego, zgodnie z § 3 ust. 4 Rozporządzenia.
Zakład dokonywał ww. odliczenia do dnia 30 czerwca 2025 r., tj. do czasu jego likwidacji. Jak zostało wskazane w treści wniosku, z dniem 1 lipca została utworzona jednostka budżetowa MOSiR, która przejęła mienie pozostające w trwałym zarządzie i użytkowaniu likwidowanego Zakładu.
MOSiR nie dokonywał dotychczas odliczenia VAT od wydatków wykorzystywanych do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z uwagi na wątpliwości dotyczące właściwego wyliczenia pre-współczynnika z Rozporządzenia.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
W jaki sposób Miasto powinno dokonać wyliczenia wartości pre-współczynnika za 2025 r. (tj. pre-współczynnika rzeczywistego za 2025 r. i wstępnego na 2026 r.), o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT oraz Rozporządzeniu, dla MOSiR (tj. jednostki budżetowej powstałej w wyniku przekształcenia i likwidacji Zakładu)?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Państwa zdaniem, dla celów obliczenia wartości pre-współczynnika za 2025 r. dla MOSiR (tj. po zakończeniu 2025 r., w oparciu o rzeczywiste dane za 2025 r.), Miasto powinno dokonać wyliczenia wspólnego pre-współczynnika na podstawie danych za cały 2025 r. dotyczących zarówno Zakładu, jak i nowo powstałej jednostki MOSiR, tj. w ten sposób, iż na potrzeby obliczenia obrotu MOSiR z działalności gospodarczej Miasto uwzględni roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez pierwsze 6 miesięcy (1 stycznia 2025 r. – 30 czerwca 2025 r.) przez Zakład oraz kolejne 6 miesięcy (1 lipca 2025 r. – 31 grudnia 2025 r.) przez nowo powstałą jednostkę budżetową (MOSiR), a na potrzeby obliczenia dochodów wykonanych MOSiR Miasto uwzględni sumę przychodów wykonanych Zakładu (za okres 1 stycznia 2025 r – 30 czerwca 2025 r.) oraz sumę dochodów wykonanych nowo powstałej jednostki budżetowej MOSiR (za okres 1 lipca 2025 r. – 31 grudnia 2025 r.).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.
Zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
W myśl art. 86 ust. 2c ustawy:
Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:
1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.
Na mocy art. 86 ust. 2d ustawy:
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.
Stosownie do art. 86 ust. 2e ustawy:
Podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo. Podatnik jest obowiązany zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o przyjętych danych wyliczonych szacunkowo w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten sposób określenia proporcji został zastosowany po raz pierwszy, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.
Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy:
Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.
Stosownie do art. 86 ust. 2h ustawy:
W przypadku, gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.
Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
Na podstawie powyższej delegacji zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999).
Zgodnie z § 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:
Rozporządzenie:
1)określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”,
2)wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.
W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.
Stosownie do § 2 pkt 8 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to:
a)urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,
b)jednostkę budżetową,
c)zakład budżetowy.
Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia:
W przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.
Oznacza to, że sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla:
·urzędu obsługującego jednostki samorządu terytorialnego (tj. urzędu Gminy, urzędu miasta, starostwa powiatowego oraz urzędu marszałkowskiego),
·jednostki budżetowej,
·zakładu budżetowego.
W przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jego poszczególnych jednostek organizacyjnych.
Wyżej wymienione rozporządzenie wprowadza wzory, według których wyznaczane są sposoby określenia proporcji, uznane za najbardziej odpowiadające specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć. Metody te mają charakter „obrotowy”, polegający na ustaleniu „udziałów” z tytułu działalności gospodarczej w całkowitym „obrocie” z tytułu działalności gospodarczej oraz działalności pozostającej poza sferą podatku od towarów i usług.
Zgodnie z § 3 ust. 3 rozporządzenia:
Jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku jednostki budżetowej sposób ustalony według wzoru:
X = A x 100/D
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez zakład budżetowy, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,
D – dochody wykonane jednostki budżetowej.
W myśl § 3 ust. 4 rozporządzenia:
Jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku zakładu budżetowego sposób ustalony według wzoru:
X = A x 100/P
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez zakład budżetowy, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,
P – przychody wykonane zakładu budżetowego.
Stosownie do § 2 pkt 4 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o obrocie – rozumie się przez to podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie:
a)dokonywanych przez podatników:
-odpłatnych dostaw towarów na terytorium kraju,
-odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,
-eksportu towarów,
-wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b)odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem gdyby były wykonywane na terytorium kraju.
Zgodnie z § 2 pkt 10 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o dochodach wykonanych jednostki budżetowej – rozumie się przez to dochody obejmujące dochody publiczne w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, z wyjątkiem dochodów, o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 4 lit. b-d i pkt 5 ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, zrealizowane lub otrzymane przez tę jednostkę, wynikające ze sprawozdania z wykonania:
a)planu finansowego jednostki budżetowej oraz
b)planu dochodów i wydatków zgromadzonych na wydzielonym rachunku, o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, jeżeli dana jednostka budżetowa prowadzi taki rachunek
-powiększone o kwotę stanowiącą równowartość środków przeznaczonych na zasilenie tej jednostki celem realizacji przypisanych jej zadań jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem środków przeznaczonych na wypłatę, na podstawie odrębnych przepisów, zasiłków, zapomóg i innych świadczeń o podobnym charakterze na rzecz osób fizycznych.
Jak stanowi § 2 pkt 11 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o przychodach wykonanych zakładu budżetowego – rozumie się przez to przychody zakładu budżetowego w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, w tym dotacje przekazane temu zakładowi z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, pomniejszone o kwoty dotacji, które zostały zwrócone, wynikające ze sprawozdania z wykonania planu finansowego, z których zakład ten pokrywał koszty swojej działalności wykonując przypisane mu zadania jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem odsetek od środków na rachunkach bankowych zaliczonych do przychodów z mienia tego zakładu budżetowego oraz odszkodowań należnych temu zakładowi innych niż odszkodowania stanowiące zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy.
W myśl art. 90c ustawy:
1.W przypadku nabytych towarów i usług, w odniesieniu do których kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie z art. 86 ust. 2a, po zakończeniu roku podatkowego, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, podatnik jest obowiązany dokonać korekty podatku odliczonego przy ich nabyciu, uwzględniając dane dla zakończonego roku podatkowego. Przepisy art. 91 ust. 2-9 stosuje się odpowiednio.
2.W przypadku gdy korekty podatku odliczonego dokonuje podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie art. 86 ust. 22, może on uwzględnić dane za rok podatkowy poprzedzający poprzedni rok podatkowy, jeżeli takie dane przyjęto w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w art. 86 ust. 2a.
3.Dokonując korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik może przyjąć inny sposób określania proporcji, niż został przyjęty dla danego roku podatkowego, jeżeli byłby on bardziej reprezentatywny dla zakończonego roku.
Z art. 90c ust. 1 ustawy wynika obowiązek korekty rocznej podatku naliczonego (odliczanego wstępnie przy zastosowaniu sposobu określenia proporcji ustalonego za poprzedni rok podatkowy) na podstawie rzeczywistych danych dla zakończonego roku podatkowego. W art. 90c ust. 3 ustawy wskazano ponadto, że podatnik przy dokonywaniu tej korekty może zastosować inny sposób określenia proporcji, jeśli jest on bardziej reprezentatywny.
Jak wynika z art. 90 ust. 1 ustawy:
W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
W myśl art. 91 ust. 1 ustawy:
Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a lub 10c-10g, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10, 10a lub 10c-10g lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.
Stosownie natomiast do treści art. 91 ust. 2 ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
Zgodnie z art. 91 ust. 3 ustawy:
Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej – w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.
W myśl natomiast art. 91 ust. 4 ustawy:
W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.
Stosownie do art. 91 ust. 5 ustawy:
W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 – w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.
Przepis art. 91 ust. 6 ustawy stanowi, że:
W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:
1)opodatkowane – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
2)zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.
W myśl art. 91 ust. 7 ustawy:
Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.
Stosownie do art. 91 ust. 7a ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.
W oparciu o art. 91 ust. 7b ustawy:
W przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.
Jak stanowi art. 91 ust. 7c ustawy:
Jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje – korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.
W myśl art. 91 ust. 7d ustawy:
W przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.
Natomiast zgodnie z art. 91 ust. 8 ustawy:
Korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania.
Z powołanych wyżej przepisów art. 90c ust. 1 oraz art. 91 ust. 1-3 ustawy, wynika, że po zakończeniu roku podatkowego podatnik prowadzący działalność mieszaną jest zobowiązany do obliczenia prewspółczynnika oraz wskaźnika proporcji, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy dla tego właśnie roku. Na ich podstawie będzie można skorygować dokonane już wstępnie rozliczenia podatku VAT za cały miniony rok podatkowy. Te same proporcje (prewspółczynnik i wskaźnik proporcji) posłużą także do wstępnego rozliczania podatku naliczonego w następnym roku podatkowym.
Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy, Gmina Miejska jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, w której strukturze organizacyjnej funkcjonują jednostki budżetowe oraz zakład budżetowy. Jednostki te nie stanowią odrębnych od Gminy Miejskiej podatników VAT – obroty osiągane przez Jednostki są wykazywane w skonsolidowanych rozliczeniach VAT Miasta.
Wśród ww. jednostek funkcjonuje samorządowy zakład budżetowy „A”, który w ramach swojej działalności dokonuje m.in. czynności podlegających opodatkowaniu VAT oraz niepodlegających VAT. W przypadku nabycia przez Zakład towarów i usług wykorzystywanych do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwoty podatku naliczonego związanego z działalnością gospodarczą, odliczane są przez Zakład na podstawie proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy, tzw. pre-współczynnika.
Zakład dokonuje wyliczenia pre-współczynnika w oparciu o Rozporządzenie. Wartość wstępnego pre-współczynnika na 2025 r. wyliczona dla Zakładu, na podstawie danych rzeczywistych za 2024 r., wyniosła 37%.
W 2024 r. Rada Miasta podjęła uchwałę w sprawie likwidacji samorządowego zakładu budżetowego o nazwie „A”, w celu jego przekształcenia w jednostkę budżetową o nazwie Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji.
Zgodnie z uchwałą, z dniem 1 lipca 2025 r. zostanie utworzona jednostka budżetowa o nazwie Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, która przejmie mienie pozostające w trwałym zarządzie i użytkowaniu likwidowanego Zakładu. Dotychczasowi pracownicy Zakładu staną się z dniem 1 lipca 2025 r. pracownikami Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji. Bilans zamknięcia Zakładu będzie jednocześnie bilansem otwarcia nowej jednostki budżetowej.
Nowo powstała jednostka budżetowa Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji będzie kontynuować działalność dotychczas prowadzoną przez Zakład w oparciu o przejęte mienie oraz należności i zobowiązania tego Zakładu.
Wobec powyższego, Zakład od 1 stycznia 2025 r. do 30 czerwca 2025 r. będzie prowadził działalność jako samorządowy zakład budżetowy, a następnie od 1 lipca 2025 r. do 31 grudnia 2025 r. będzie prowadził działalność w formie jednostki budżetowej (MOSiR).
Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.):
Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego tworzy, łączy, przekształca w inną formę organizacyjno-prawną i likwiduje samorządowy zakład budżetowy.
Stosownie do art. 16 ust. 3 ustawy o finansach publicznych:
Likwidując samorządowy zakład budżetowy, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa przeznaczenie mienia znajdującego się w użytkowaniu tego zakładu.
W myśl art. 16 ust. 5 ustawy o finansach publicznych:
Przekształcenie samorządowego zakładu budżetowego w inną formę organizacyjno-prawną wymaga uprzednio jego likwidacji.
Zgodnie z art. 16 ust. 7 ustawy o finansach publicznych:
Należności i zobowiązania samorządowego zakładu budżetowego likwidowanego w celu przekształcenia w inną formę organizacyjno-prawną przejmuje utworzona jednostka.
Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że jednostka samorządu terytorialnego (organ stanowiący) może dokonywać przekształcenia samorządowego zakładu budżetowego w inną formę organizacyjno-prawną. Likwidując zakład budżetowy, jednostka określa przeznaczenie mienia należącego do tego zakładu. Należności i zobowiązania przekształcanego zakładu przejmuje nowa jednostka.
W analizowanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której od 1 lipca 2025 r. podmiotem kontynuującym (przejmującym) dotychczasową działalność (wraz z majątkiem) zakładu budżetowego o nazwie „A” będzie nowo utworzona jednostka budżetowa o nazwie Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji. Tym samym, w rozpatrywanej sprawie nie dojdzie do likwidacji zakładu budżetowego, ale do jego przekształcenia w jednostkę budżetową, która będzie kontynuować działalność dotychczas prowadzoną przez zakład w oparciu o przejęte mienie oraz należności i zobowiązania tego Zakładu. Zarówno zakład budżetowy, jak i nowo utworzona jednostka budżetowa, przy odliczaniu podatku naliczonego (z uwagi na wykonywanie działalności gospodarczej oraz działalności innej niż gospodarcza) stosowały/będą stosowały prewspółczynnik. Przejęcie zadań zakładu budżetowego przez nowo utworzoną jednostkę organizacyjną Gminy, jaką będzie MOSiR, nastąpi z dniem 1 lipca 2025 r.
Państwa wątpliwości w przedmiotowej sprawie dotyczą ustalenia, w jaki sposób Miasto powinno dokonać wyliczenia wartości pre-współczynnika za 2025 r. (tj. pre-współczynnika rzeczywistego za 2025 r. i wstępnego na 2026 r.), o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy oraz Rozporządzeniu, dla MOSiR, tj. jednostki budżetowej powstałej w wyniku przekształcenia i likwidacji Zakładu.
Stosownie do powołanego wcześniej art. 86 ust. 2c pkt 3 ustawy, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza.
Kryterium obrotowe wzięto również pod uwagę ustalając w rozporządzeniu w § 3 ust. 3 i 4 ww. wzory w zakresie sposobu określenia proporcji dla zakładu budżetowego i jednostki budżetowej.
Z uwagi na fakt, że proponowany przez Państwa sposób określenia proporcji oparty jest na odpowiednich danych dotyczących zarówno zakładu budżetowego, jak i powstałej jednostki budżetowej, na które to kryterium wskazuje ww. art. 86 ust. 2c pkt 3 ustawy i które zostały wzięte pod uwagę przy określaniu wzorów, o których mowa w § 3 ust. 3 i 4 rozporządzenia, dla celów obliczenia wartości prewspółczynnika dla nowo powstałej jednostki, mogą Państwo za 2025 r. ustalić wspólny prewspółczynnik na podstawie danych za 12 miesięcy niezależnie od formy prowadzenia działalności.
Z powołanych wyżej przepisów prawa wynika również, że w stosunku do zakupów, do których zastosowanie miał prewspółczynnik, po zakończeniu roku podatkowego, w którym miało miejsce przejęcie przez nowo utworzoną jednostkę budżetową działalności Zakładu (2025), zobowiązani będą Państwo do wyliczenia za ten rok ostatecznego prewspółczynnika w sposób określony w art. 86 ust. 2a-2h ustawy i ww. rozporządzeniu i odpowiedniego skorygowania kwot podatku naliczonego, o które został obniżony podatek należny, zgodnie z wytycznymi zawartymi w przepisach art. 90c ust. 1 oraz art. 91 ust. 2-3 cyt. ustawy.
Biorąc pod uwagę powyższe, prewspółczynnik na 2025 r. dla nowo utworzonej jednostki budżetowej (MOSiR) należy ustalić z uwzględnieniem łącznych danych dotyczących zakładu budżetowego i jednostki budżetowej.
Podsumowując stwierdzam, że dla celów wyliczenia wartości prewspółczynnika za 2025 r. dla MOSiR (tj. pre-współczynnika rzeczywistego za 2025 r. i wstępnego na 2026 r.), należy dokonać wyliczenia wspólnego prewspółczynnika na podstawie danych za cały 2025 r. dotyczących zarówno Zakładu, jak i nowo powstałej jednostki, przy wykorzystaniu łącznych danych dotyczących zakładu budżetowego i nowo powstałej jednostki budżetowej.
Tym samym, Państwa stanowisko, zgodnie z którym Miasto powinno dokonać wyliczenia wspólnego pre-współczynnika na podstawie danych za cały 2025 r. dotyczących zarówno Zakładu, jak i nowo powstałej jednostki MOSiR, uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zauważam, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Podkreślam, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
