Interpretacja indywidualna z dnia 31.03.2008, sygn. IPPP1-443-297/08-2/JL, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta L, przedstawione we wniosku z dnia 14.02.2008 r. (data wpływu 18.02.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18.02.2008 r. wpłynął wniosek Miasta L o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w
indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Miasto L, jako zamawiający w dniu 09.01.2008 r. poprzez zamieszczenie ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych Nr XX wszczęło postępowanie na rewaloryzację i modernizację parku miejskiego w L.
Rodzaj zamówienia - robota budowlana. Na powyższe zamawiający posiada projekt rewaloryzacji i modernizacji parku, prawomocną decyzję pozwolenie na budowę.Zakres prac związanych z rewaloryzacją i modernizacją parku miejskiego w L obejmuje:
- roboty w zakresie oczyszczania terenu,
- roboty w zakresie burzenia i rozbiórki obiektów budowlanych, roboty ziemne,
- roboty w zakresie usuwania gruzu,
- roboty w zakresie kształtowania parków,
- skatepark - wykonanie nawierzchni toru,
- wykonanie nawierzchni żwirowych typu A,
- wykonanie nawierzchni żwirowych typu B,
- wykonanie ścieżek,
- wykonanie nawierzchni placów zabaw,
- wykonanie schodów terenowych,
- fundamenty pod wyposażenie skatepark,
- wykonanie fontanny,
- montaż urządzeń hydraulicznych,
- układanie okładzin zewnętrznych,
- wykonanie sceny,
- wykonanie sieci wodno kanalizacyjnej na terenie parku,
- instalacje wodociągowe,
- instalacje kanalizacyjne,
- montaż armatury oraz elementowi urządzeń instalacji wodociągowej,
- studnie,
- zagospodarowanie zielenią,
- realizacja projektu gospodarki drzewostanem w zakresie drzew do pilnego usunięcia (klasa K(- 1),
- realizacja projektu gospodarki drzewostanem w zakresie pozostałych drzew do usunięcia, w czasie rewaloryzacji (klasa KO),
- realizacja projektu gospodarki drzewostanem polegające na wykonaniu zabiegów, pielęgnacyjnych w drzewostanie w czasie rewaloryzacji,
- prace agrotechniczne - porządkowe i przygotowawcze,
- roboty w zakresie kształtowania terenu parku wraz z pracami agrotechnicznymi,
- wykonanie obsadzeń,
- wykonanie kwietników,
- pielęgnacja w okresie gwarancyjnym,
- montaż wyposażenia parku,
- montaż wyposażenia placów zabaw dla dzieci młodszych,
- montaż wyposażenia placów zabaw dla dzieci starszych,
- montaż elementów zabawowych skateparku,
- instalacja oświetlenia parku.
Zakres wymienionych prac stanowi łącznie jedną inwestycję budowlaną pod nazwą rewaloryzacja i modernizacja parku miejskiego w L.
Po otwarciu ofert stwierdzono, że 3 wykonawców w swoich ofertach zastosowało stawkę VAT w wysokości 22%, a 2 pozostałych dwie stawki VAT tj. 22% dla robót budowlanych i 3 % dla robót związanych z zagospodarowaniem terenów zielonych. Zgodnie z art. 89 ust 1 pkt 6 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655) zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera omyłki
rachunkowe w obliczeniu ceny, których nie można poprawić na podstawie art. 88 lub błędy w obliczeniu ceny. Nieprawidłowa stawka podatku VAT zastosowana przez wykonawców traktowana jest jako błąd w obliczeniu ceny i skutkuje odrzuceniem oferty, dlatego zamawiający zobligowany jest na etapie badania i oceny ofert do ustalenia prawidłowej stawki podatku VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiot zamówienia winien być opodatkowany 22 % stawką. Mimo, że w zakres prac objętych rewaloryzacją i modernizacją parku wchodzą usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych ujęte w grupowaniu PKWiU 01.41.12-00.00 podlegające opodatkowaniu wg stawki 3% to jednak jest to inwestycja budowlana sklasyfikowana w Polskiej Klasyfikacji Budowlanej do grupy 2412 Budowle sportowe i rekreacyjne pozostałe, w tym parki publiczne.
Do ustalenia stawki podatku VAT winny mieć zastosowanie przepisy art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 z póz. zm.). Zastosowanie przepisu art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy według naszej oceny dotyczy wyłącznie prac związanych z zagospodarowaniem terenów zielonych nie wchodzących w skład inwestycji budowlanych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy poprzez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Stosownie do art. 8 ust. 3 ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.
Co do zasady stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 (art. 41 ust. 1 ustawy).
Natomiast zgodnie z treścią art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Z objaśnień do załącznika nr 3 do ustawy wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawką 0% i 3%.
Należy zauważyć, iż w myśl regulacji art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 30 kwietnia 2008 r. stosuje się stawkę w wysokości 3 % w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5, których przedmiotem są towary i usługi wymienione w załączniku nr 6 do ustawy.
W poz. 64 załącznika nr 6 do ustawy o podatku od towarów i usług wymieniono usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyjątkiem usług weterynaryjnych, podkuwania koni i schronisk dla zwierząt, o symbolu PKWiU ex. 01.4, jako opodatkowane stawką podatku w wysokości 3%.
W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym Miasto L ogłosiło przetarg na wykonanie rewaloryzacji i modernizacji parku.
Wnioskodawca wskazuje, że jest to inwestycja budowlana sklasyfikowana w Polskiej Klasyfikacji Budowlanej do grupy 2412 Budowle sportowe i rekreacyjne pozostałe, w tym parki publiczne.
W związku z tym, że dla robót budowlanych o tym charakterze ustawodawca nie przewidział stawki preferencyjnej, dla wykonania tej inwestycji winna być zastosowana stawka podatku od towarów i usług w wysokości 22%.
Podkreślenia jednakże wymaga fakt, że Minister Finansów nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług, bowiem uprawnionym w tym zakresie jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, Urzędu Statystycznego w Łodzi, przy czym odpowiedzialnym za prawidłową klasyfikację jest podmiot świadczący usługę lub dokonujący dostawy towarów.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.