
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 08 kwietnia 2008 r. (data wpływu 10 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży działki budowlanej -jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 kwietnia 2008r. wpłynął ww. wniosek o
udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży działki budowlanej.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca zamierza sprzedać działkę o powierzchni 3,81 ha. Działkę tą nabył w listopadzie 2002r. jako rolną. W roku następnym (2003r.) Urząd Gminy zmienił na wniosek Wnioskodawcy przeznaczenie działki na budowlaną. Obok bowiem, właściciel przylegającej działki nosił się z zamiarem jej sprzedaży, na co reflektował kolega Wnioskodawcy. Wspólnie z nim Wnioskodawca zamierzał zbudować jakiś niewielki obiekt, by służył do rozpoczęcia działalności gospodarczej. Jednakże właściciel sąsiedniej działki zwlekał jakiś czas z ostateczną odpowiedzią, co do jej sprzedaży, a w roku 2004 po wejściu Polski do Unii Europejskiej zrezygnował ze sprzedaży działki. Już więcej
Wnioskodawca nie interesował się tą sąsiednią działką, tym bardziej, że do tego czasu już wystarczająco nabraliśmy przekonania, że uzyskanie z banku środków na budowę i uruchomienie oraz rentowne prowadzenie działalności, to sprawa nierealna z praktycznego punktu widzenia w konkretnej sytuacji Wnioskodawcy (wysokie koszty kredytu, możliwość utraty obiektu wraz z gruntem na poczet niespłaconego kredytu, przy tym rozciągłość w czasie załatwiania tych wszystkich spraw, niemal 2 lata minęły choćby oczekując na nieskuteczny ostatecznie zakup są sąsiedniej działki). A tymczasem pogarsza się stan zdrowia, Wnioskodawca zbliża się do wieku emerytalnego. W tej sytuacji Wnioskodawca podjął ostateczną decyzję o sprzedaży działki.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Zdaniem Wnioskodawcy, jako osoba fizyczna nie prowadząca działalności
gospodarczej i nie będąca podatnikiem podatku VAT, nie powinna płacić podatku VAT od sprzedaży w/w działki. Sprzedaż tej działki, to czynność jednorazowa a nie w sposób częstotliwy (dopiero sposób częstotliwy mógłby być zgodnie ze wspomnianym art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług uznany za działalność gospodarczą). Ani blisko 6 lat temu w roku zakupu w/w działki (rok 2002), ani później Wnioskodawca nie prowadził i nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, ani też nie sprzedawał żadnej nieruchomości w tym okresie.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju, przez którą należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarami zaś, zgodnie z art. 2 pkt 6 cytowanej ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wymienionych w art. 5 ust. 1 w/w ustawy, a także grunty.
Nie każda czynność, stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy VAT, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Musi być ona objęta zarówno zakresem przedmiotowym, jak również zakresem podmiotowym ustawy o podatku od towarów i usług.
Podatnikiem, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, jest każdy podmiot, zarówno osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, który wykonuje działalność gospodarczą w sposób samodzielny, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza, stosownie do treści ust. 2 powołanego wyżej przepisu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Biorąc pod uwagę treść powołanych przepisów należy wskazać, że ustawodawca, wzorem przepisów unijnych, wyraźnie powiązał pojęcie Podatnika z pojęciem działalności gospodarczej, uzależniając przyznanie statusu Podatnika VAT od prowadzenia przez niego działalności gospodarczej. Działalność gospodarcza związana jest z profesjonalnym obrotem i w związku z tym powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością wykonywania. Oznacza to, że celem ustawodawcy było obciążenie podatkiem od towarów i usług, z uwagi na jego charakter, podmiotów profesjonalnych. Podatek VAT jest, bowiem szczególną formą podatku obrotowego pobieranego w ramach profesjonalnego obrotu gospodarczego realizowanego w sposób zorganizowany i ciągły.
Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca nie był i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotowa nieruchomość została nabyta z zamiarem budowy obiektu, a więc prowadzenia działalności gospodarczej. Przedstawione zdarzenie przyszłe nie wskazuje na zamiar nadania czynnościom stałego (zorganizowanego) charakteru, co jest warunkiem uznania tych czynności za działalność gospodarczą. Strona zamierza sprzedać działkę w całości nie podjęto działań w celu jej podziału. Taka sprzedaż przedmiotowej działki stanowić będzie wyłącznie wykonywanie przysługującego Stronie prawa własności, a zatem Wnioskodawca nie będzie działał w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.
Reasumując, mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, należy stwierdzić, że w sytuacji sprzedaży działki budowlanej, która nie była nabyta w celu jej odsprzedaży, nie kwalifikuje tych czynności jako działalności gospodarczej podejmowanej w celach zarobkowych. Zatem sprzedaż ta nie będzie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
