Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozp... - Interpretacja - IBPP1/443-879/08/AL (KAN-6056/6/08/KAN-8366/8/08/KAN-9572/9/08)

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 16.09.2008, sygn. IBPP1/443-879/08/AL (KAN-6056/6/08/KAN-8366/8/08/KAN-9572/9/08), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2008r. (data wpływu 17 czerwca 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 sierpnia 2008r. (data wpływu 14 sierpnia 2008r.) oraz pismem z dnia 15 września 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymywanej premii pieniężnej i konieczności dokumentowania jej otrzymania fakturą VAT jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymywanej premii pieniężnej i konieczności dokumentowania jej otrzymania fakturą VAT.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 12 sierpnia 2008r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-879/08/AL z dnia 1 sierpnia 2008r. oraz pismem z dnia 15 września 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi sprzedaż hurtową artykułów spożywczych. Ma podpisaną umowę o współpracy z producentem soków na czas nieokreślony.

W przypadku wykonania celu sprzedaży dystrybutorowi, czyli Wnioskodawcy przysługuje premia za:

1.1. Odsprzedaż w wysokości:
1.1.1. 6% wartości odsprzedaży do PSD obsługiwanych przez producenta
1.1.2. 8% wartości odsprzedaży do pozostałych PSD (nie obsługiwanych przez Producenta),
1.1.3 3% wartości odsprzedaży do PSH,
1.2. Realizację targetów w wysokości:
1.2.1. 3% wartości odsprzedaży do PSD
1.2.2. 3% wartości odsprzedaży do PSH.

PSD punkty sprzedaży detalicznej określone w systemie ECOD, do których dystrybutor odsprzedaje produkty,
PSH punkty sprzedaży hurtowej oraz magazyny centralne sieci detalicznych określone w systemie ECOD,
ECOD Elektroniczna Platforma Wymiany Dokumentów interfejs instalowany na sprzęcie dystrybutora.
Cel sprzedaży (target) planowana wielkość odsprzedaży produktów rozliczana miesięcznie.

Warunki jakie musi spełnić Wnioskodawca aby otrzymać premię pieniężną to:

  • posiadanie pełnego asortymentu produktów producenta
  • eksponowanie materiałów reklamowych i innych znaków dostarczanych przez producenta,
  • przyjmowanie zamówień od klientów,
  • terminowe zapłaty za towar.

Otrzymywane przez Wnioskodawcę premie za odsprzedaż oraz za realizację targetów nie są powiązane z konkretnymi dostawami. Otrzymywane przez Wnioskodawcę premie za odsprzedaż i za realizację targetów są wypłacane przez producenta po przekroczeniu określonego pułapu obrotów.

Premię pieniężną Wnioskodawca otrzymuje po przekroczeniu planowanej wielkości odsprzedaży produktów, tzn. że wysokość premii jest uzależniona od wartości odsprzedaży produktów, ale dopiero po przekroczeniu celu sprzedaży. Premia wyliczana jest procentowo, za dany okres rozliczeniowy. Im wyższa wartość odsprzedawanych produktów przekraczających cel sprzedaży, tym wyższa premia.

Jednocześnie Wnioskodawca poinformował, iż producent zobowiązał go, jako dystrybutora do wystawienia noty obciążeniowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Zdaniem Wnioskodawcy premia za odsprzedaż towarów i za realizację targetów powinna podlegać opodatkowaniu stawką 22%, co oznacza, że Wnioskodawca powinien wystawić fakturę VAT 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU jako klasyfikacji, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe wypłaconych premii pieniężnych są uzależnione od wielu czynników, m. in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie.

W przypadkach gdy wypłacona premia pieniężna związana jest z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy - obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Taka premia pieniężna ma bezpośredni wpływ na wartość dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości dostawy.

W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca prowadzi sprzedaż hurtową artykułów spożywczych. Ma podpisaną umowę o współpracy z producentem soków na czas nieokreślony.

W przypadku wykonania celu sprzedaży dystrybutorowi, czyli Wnioskodawcy przysługuje premia za:

Odsprzedaż w wysokości:

  • 6% wartości odsprzedaży do punktów sprzedaży detalicznej obsługiwanych przez producenta,
  • 8% wartości odsprzedaży do pozostałych punktów sprzedaży detalicznej (nie obsługiwanych przez Producenta),
  • 3% wartości odsprzedaży do punktów sprzedaży hurtowej oraz magazynów centralnych sieci detalicznej.

Realizację targetów w wysokości:

  • 3% wartości odsprzedaży do punktów sprzedaży detalicznej,
  • 3% wartości odsprzedaży do punktów sprzedaży hurtowej.

Cel sprzedaży (target) to planowana wielkość odsprzedaży produktów, rozliczana miesięcznie.

Wnioskodawca otrzymuje od kontrahenta (producenta) premię pieniężną po przekroczeniu planowanej wielkości odsprzedaży produktów, tzn. że wysokość premii jest uzależniona od wartości odsprzedaży produktów, ale dopiero po przekroczeniu celu sprzedaży. Premia wyliczana jest procentowo, za dany okres rozliczeniowy. Im wyższa wartość odsprzedawanych produktów przekraczających cel sprzedaży, tym wyższa premia.

Warunki jakie musi spełnić Wnioskodawca aby otrzymać premię pieniężną to:

  • posiadanie pełnego asortymentu produktów producenta
  • eksponowanie materiałów reklamowych i innych znaków dostarczanych przez producenta,
  • przyjmowanie zamówień od klientów,
  • terminowe zapłaty za towar.

Otrzymywane przez Wnioskodawcę premie za odsprzedaż oraz za realizację targetów nie są powiązane z konkretnymi dostawami. Otrzymywane przez Wnioskodawcę premie za odsprzedaż i za realizację targetów są wypłacane przez producenta po przekroczeniu określonego pułapu obrotów.

Premia ta nie ma więc charakteru dobrowolnego, ale uzależniona jest od określonego zachowania kupującego Wnioskodawcy. Usługobiorcą jest dostawca, który realizuje swój interes ekonomiczny poprzez tworzenie sytuacji, w której np. kupujący decyduje się na zakup u niego, a nie u innego dostawcy.

Zatem zachowanie Wnioskodawcy polegające na przekroczeniu przez Wnioskodawcę określonego pułapu obrotów: czyli po przekroczeniu celu sprzedaży targetu oraz po przekroczeniu określonego pułapu odsprzedawanych towarów, a także spełnienie przez Wnioskodawcę dodatkowych warunków tj.: posiadania pełnego asortymentu produktów producenta, eksponowania materiałów reklamowych i innych znaków dostarczanych przez producenta, przyjmowania zamówień od klientów, terminowych zapłat za towar, uznać należy za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i opodatkować podatkiem od towarów i usług wg stawki 22% zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT.

W myśl bowiem art. 41 ust. 13 ww. ustawy o podatku od towarów i usług towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Ponadto, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zatem w przedmiotowej sytuacji zachowanie Wnioskodawcy, za które ustalono wynagrodzenie nazwane premią pieniężną, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według 22% stawki podatku VAT, oraz winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę Wnioskodawcę faktury VAT na rzecz nabywcy usług, tj. producenta wypłacającego premię pieniężną (za odsprzedaż towarów i za realizację targetów oraz spełnienie innych warunków wynikających z umowy).

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach