Brak prawa do odliczenia podatku VAT poniesionego w ramach realizacji zadania. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.615.2023.1.KS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 17 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.615.2023.1.KS

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT poniesionego w ramach realizacji zadania.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT poniesionego w ramach realizacji zadania pn. „...”. Uzupełnili go Państwo pismem z 11 października 2023 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Dom Kultury (dalej zwany również Wnioskodawcą) jest samorządową instytucją kultury, której podstawowym celem statutowym jest prowadzenie działalności kulturalnej.

Dom Kultury prowadzi działalność kulturalną polegającą na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Działa na podstawie statutu Domu Kultury nadanego Uchwałą Rady Gminy nr … z dnia … w sprawie zmiany nazwy i nadania statutu Domu Kultury.

Dom Kultury wpisany jest do Rejestru Instytucji Kultury nr .... Działa na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej z dnia 25 października 1991 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 1983).

Dom Kultury jest samodzielnym podmiotem pod względem prawnym, finansowym i organizacyjnym, posiada osobowość prawną. Organem zarządzającym jest Dyrektor Domu Kultury powołany na podstawie zarządzenia nr … Wójta Gminy z dnia ..., który kieruje jego działalnością i reprezentuje instytucję na zewnątrz.

Dom Kultury w ramach prowadzonej działalności statutowej jest organizatorem licznych wydarzeń i imprez kulturalnych, edukacyjnych, spektakli teatralnych, konkursów, koncertów i występów zespołów artystycznych.

Wydarzenia te organizowane są w budynku Domu Kultury (sala widowiskowa) oraz na obszarze Gminy. Są to wydarzenia m.in. o charakterze kulturalnym, edukacyjnym i promocyjnym, podczas których szerzone jest i promowane lokalne dziedzictwo kulturowe.

Dom Kultury złożył wniosek w ramach naboru ogłoszonego przez LGD: … Inicjatywa Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem w Zakresie/zakresach: 4.6 Rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej, rekreacyjnej, lub kulturalnej w tym wyposażenie podmiotów działających w sferze kultury.”

Projekt pn. „...” ma na celu zachowanie dziedzictwa lokalnego poprzez remont oraz zakup niezbędnego wyposażenia do Sali kinowo-koncertowej. Realizacja zaplanowanych zadań pozwoli na szerokie promowanie i wzmacnianie lokalnej tradycji, zacieśnianie więzi międzypokoleniowych, rozwój kompetencji kulturalnych u dzieci, młodzieży i dorosłych oraz wypracowanie relacji opartej na wymianie doświadczeń. Zaplanowane do realizacji celu działania nie będą możliwe do wykonania bez zakupu wyposażenia m.in. do realizacji imprez, tj. przedstawienia teatralne, występy artystyczne, koncerty.

Operacja była zgodna z celem ogólnym LSR oraz szczegółowym poprzez zakup wyposażenia do sali widowiskowej, modernizację sali poprzez zamontowanie kratek wylotowych w scenie na głośniki, montaż okablowania sygnałowego, instalację stołu cyfrowego, malowanie ścian i sufitów. W sali zostały również zorganizowane bezpłatne inicjatywy kulturalne. Zgodnie z umową o przyznaniu pomocy, refundacji podlega część kosztów kwalifikowanych poniesionych i opłaconych przez Wnioskodawcę, w tym podatek VAT, który wykazano jako kwalifikowalny, ponieważ realizując projekt niemożliwe było odzyskanie uiszczonego podatku VAT na podstawie art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, gdyż nabyte usługi i towary były wykorzystane wyłącznie do czynności zwolnionych od VAT i niepodlegających opodatkowaniu.

W związku ze złożeniem wniosku o płatność Urząd Marszałkowski zwraca się z prośbą do Wnioskodawcy o przedłożenie interpretacji indywidualnej prawa podatkowego odnośnie kwalifikowalności podatku VAT. Brak indywidualnej interpretacji w sprawie zakwalifikowania podatku VAT do kosztu kwalifikowalnego pozbawi Wnioskodawcę pełnej płatności zgodnie z umową o przyznaniu pomocy.

Dom Kultury nie figuruje w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Dom Kultury jest samorządową instytucją kultury, której głównym źródłem przychodów jest dotacja (dofinansowanie podmiotowe) z urzędu Gminy oraz uzyskane przychody z wynajmu pomieszczeń, opłat za zajęcia stałe oraz refakturowanie poniesionych wydatków np. na energię elektryczną, wywóz odpadów, odprowadzenie ścieków czy zużycie wody. Wartość przychodów z tych usług w ubiegłym roku nie przekroczyła kwoty 200.000,00 zł

Dom Kultury nie figuruje w rejestrze podatników podatku VAT, nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Koszty bieżące, w ramach których można kwalifikować do refundacji poniesiony VAT są niezbędne do funkcjonowania i realizacji zadań wynikających z przeprowadzonej modernizacji sali kinowo-koncertowej, ponadto Wnioskodawca oświadcza, że towary i usługi nabywane w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich - LEADER, nie będą wykorzystywane przez Dom Kultury do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Pytanie

Czy Dom Kultury w związku z realizacją projektu w ramach działania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem w Zakresie/zakresach: 4.6 Rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej, rekreacyjnej, lub kulturalnej w tym wyposażenie podmiotów działających w sferze kultury pn. „...” ma możliwość odliczenia podatku VAT poniesionego w ramach realizacji zadania?

Państwa stanowisko w sprawie

Dom Kultury dalej zwany DK, w ramach realizacji projektu zakupił i zamontował sprzęt nagłośnieniowy oraz dokonał modernizacji sali kinowo-koncertowej. W Państwa ocenie nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach za usługi i materiały zakupione w ramach realizacji tego zadania.

DK nie jest czynnym podatnikiem VAT, gdyż korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, albowiem wartość przychodów w roku ubiegłym nie przekroczyła 200.000.00 zł. Również w roku bieżącym nie zostanie przekroczony ten pułap - łącznie z kwotą dofinansowania, dlatego też Dom Kultury korzystając ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego zapłaconego w związku z realizacją zadania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ - jak Państwo wskazali - nie są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz towary i usługi nabywane w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich - LEADER, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji opisanego we wniosku zadania. Tym samym, nie przysługuje Państwu z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane powyżej przepisy prawa stwierdzam, że nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku VAT poniesionego w ramach realizacji zadania pn. „...”, ponieważ nie są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz efekty powstałe w ramach ww. zadania nie będą przez Państwa wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym, Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu zaistnienia zdarzenia.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Należy zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).