Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IPPP1/443-739/08-4/AW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 19.06.2008, sygn. IPPP1/443-739/08-4/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10.04.2008r. (data wpływu 14.04.2008r.) uzupełnione pismem z dnia 28.04.2008 (data wpływu 30.04.2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług budowlano montażowych wykonywanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.04.2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług budowlano montażowych wykonywanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Firma Wnioskodawcy wykonuje, produkuje i montuje bramy garażowe (wraz z automatyką oraz bez automatyki) dla osób fizycznych i prawnych będących właścicielami budynków mieszkalnych jednorodzinnych, gdzie garaż jest integralną częścią budynku, jest umiejscowiony w jego bryle. Niektóre domy jednorodzinne mają powierzchnię przekraczającą 300 m². Ponadto moja firma wykonuje prace na rzecz firm budujących mieszkania (deweloperów) w budynkach wielorodzinnych np. segmenty mieszkaniowe, budynki mieszkalne wielorodzinne. Deweloperzy zamawiają usługi budowlano - montażowe w formie wykonania bramy garażowej oraz jej zamontowania w budowanym obiekcie. W budynkach tych znajdują się lokale mieszkalne o powierzchni przekraczającej 150 m². Wykonywane są również prace remontowe w przypadku wystąpienia awarii zamontowanej bramy garażowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy zasady opodatkowania od 1 stycznia 2008 roku budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zostały określone w art. 41 ust. 12 - 12c w związku z art. 2 pkt 12 ustawy o VAT. Zgodnie z nowym brzmieniem art. 41 ust. 12 przywołanej ustawy, stawkę 7% podatku stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Wszystkie te czynności czy to dostawa towarów, czy to świadczenie usług (budowa, remont, modernizacja lub przebudowa mieszkaniowych obiektów budowlanych lub ich części) - podlegać będą opodatkowaniu według stawki 7% o ile obiekty te zostały zaliczone do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Definicję budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zawarto w art. 41 ust. 12a ustawy.

Zgodnie z tym przepisem przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych. Stosownie jednak do art. 41 ust. 12b ustawy o VAT do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m² oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m². Zgodnie jednak z zasadą, iż lex specialis derogat legi generali na podstawie § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów powyżej opisane ograniczenia powierzchniowe zostały usunięte. Zgodnie bowiem z tym przepisem w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte stawką 7 % na podstawie przepisów ustawy należy zastosować uzupełniające normy prawne zawarte w przepisach rozporządzenia, które stanowią jego uzupełnienie. Usługi świadczone przez firmę Wnioskodawcy w zakresie dostarczania i montowania oraz remontów bram garażowych (z automatyką lub bez) niewątpliwie zaliczają się do robót budowlano - montażowych. Bramy te montowane są w budynkach jednorodzinnych jak i w domach wielorodzinnych gdzie garaże stanowią ich integralne części. W dzisiejszych czasach do zwyczajnego standardu mieszkaniowego należy to, iż budynek mieszkalny posiada część garażową, która jest jego immanentną częścią, ważne jest, iż firma Wnioskodawcy wykonuje usługi w zakresie budowy obiektów sklasyfikowanych w rozdziale 11 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Tak więc wykonywanie, montaż, i remont bram garażowych należy do czynności opisanych w przywołanych wyżej przepisach. Również fakt, iż Wnioskodawca wykonuje usługi z jednej strony na rzecz bezpośrednio finalnego konsumenta czyli osoby fizycznej/osoby prawnej będącej właścicielem obiektu mieszkalnego oraz na rzecz firmy budowlanej/dewelopera nie ma znaczenia dla zastosowania stawki 7% podatku VAT. Przepisy ustawy i rozporządzenie nie ograniczają zastosowanie stawki 7% podatku od faktu, jaki podmiot jest odbiorcą usługi. Reasumując firma wnioskodawcy wykonując usługi opisane we wniosku o udzielenie interpretacji jest uprawniona do stosowania stawki 7% bez ograniczeń powierzchniowych oraz bez ograniczeń na rzecz jakich podmiotów wykonywana jest usługa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7 ustawy.

Stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust 7, art. 120 ust 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust 1. Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jaki i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Stawkę podatku o której mowa w ust 2 stosuje się zgodnie z art. 41 ust. 12 do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, w myśl ust. 12a powołanego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Przepis art. 41 ust. 12b ustawy stwierdza, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się

  • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m².

Zgodnie z ust. 12c cyt. artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

W § 5 ust.1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 97 poz. 970 z póżn. zm zmiany wprowadzono rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007r zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Dz. U. z 2007r. Nr 249 poz. 1861 i obowiązują od 01.01.2008r.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7 % również w odniesieniu do :

  • robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy,
  • w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy - rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że roboty budowlano montażowe, polegające na wykonaniu i montażu bram garażowych w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych i wielorodzinnych, (które nie mieszczą się ze względu na metraż określony w art. 41 ust. 12b ustawy w definicji budynków objętych społecznym programem mieszkaniowym), i zostały sklasyfikowane w PKOB w dziale 11 jako obiekty budownictwa mieszkaniowego, wykonywane w ramach realizacji całego zadania inwestycyjnego na rzecz generalnego wykonawcy, będą korzystały z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7% na podstawie § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 97 poz. 970 z póżn. zm zmiany wprowadzono rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007r zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Dz. U. z 2007r. Nr 249 poz. 1861 i obowiązują od 01.01.2008r.).

Należy jednak zauważyć, że roboty budowlano - montażowe, polegające na wykonaniu i montażu bram garażowych w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych i wielorodzinnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11 (na rzecz ostatecznego odbiorcy budynku/lokalu), wykonywane po zakończeniu ich budowy, (bez względu na powierzchnię budynku/lokalu) będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT przy zastosowaniu stawki podstawowej (art. 41 ust. 1 ustawy). Powyższe uregulowania wynikają z faktu, iż wybudowany garaż, przynależny do budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub lokalu użytkowego, powinien być traktowany jak lokal użytkowy, gdyż nie stanowi lokalu mieszkalnego ani pomieszczenia pomocniczego służącego zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych. Prawdą jest, że co do zasady może przynależeć do budynku mieszkalnego, jednak nie zmienia to jego funkcji jako pomieszczenia, które nie służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęć: lokal mieszkalny i lokal użytkowy, dlatego też należy posiłkować się w tym zakresie przepisami ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. 2000r. Nr 80, poz. 903 z póżn. zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 2 tej ustawy samodzielnym lokalem mieszkalnym jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Do lokalu mieszkalnego przynależeć mogą, jako jego części składowe, pomieszczenia, choćby nawet do niego bezpośrednio nie przylegały lub były położone w granicach nieruchomości gruntowej poza budynkiem, w którym wyodrębniono dany lokal, a w szczególności: piwnica, strych, komórka, garaż, zwane dalej pomieszczeniami przynależnymi, o czym stanowi art. 2 ust. 4 cytowanej ustawy o własności lokali.

Treść przywołanych wyżej zapisów wskazuje na wyraźne rozróżnienie pomiędzy dwoma pojęciami normatywnymi:

  • pojęciem pomieszczenie pomocnicze pomieszczenie, które wraz z izbą lub zespołem izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych (w danym przypadku chodzi więc wyraźnie o taki funkcjonalny związek tych pomieszczeń z izbą lub zespołem izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, który polega na wykorzystaniu całej tej przestrzeni bezpośrednio dla zaspokajania mieszkalnych potrzeb ludzi) art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 2004 r.,
  • pojęciem pomieszczenie przynależne, które w sensie funkcjonalnym nie zawsze jest przestrzenią przeznaczoną dla bezpośredniego zaspokajania mieszkaniowych potrzeb ludzi, lecz ma służyć zaspokojeniu innych potrzeb tych osób, które korzystają z samodzielnego lokalu mieszkalnego art. 2 ust. 4 cyt. wyżej ustawy.

W powołanym wyżej art. 41 ust. 12 ustawy oraz w § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. ustawodawca wyłączył spod opodatkowania obniżoną stawką 7% lokale użytkowe. Termin lokal użytkowy nie został zdefiniowany na gruncie przepisów prawa podatkowego. Stosowną definicję zawiera rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.), gdzie w § 3 pkt 12-14 czytamy, że lokalem użytkowym jest jedno pomieszczenie lub zespół pomieszczeń, niebędących mieszkaniem, pomieszczeniem technicznym albo pomieszczeniem gospodarczym.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że stawka podatku od towarów i usług, obniżona do wysokości 7% nie ma zastosowania do usług budowlano montażowych, wykonywanych w garażach znajdujących się w wybudowanych budynkach mieszkalnych jednorodzinnych i wielorodzinnych (bez względu na powierzchnię tych budynków bądź lokali), świadczonych na rzecz finalnego odbiorcy budynku/lokalu na podstawie oddzielnej umowy. Właściwą stawką dla świadczonych w tym zakresie usług będzie stawka podstawowa w wysokości 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie informuję, że z uwagi na to, iż ilość stanów faktycznych zawartych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest mniejsza niż ilość wniesionych opłat, kwota w wysokości 75 zł stanowi nadpłatę i podlega zwrotowi zgodnie z § 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29.06.2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. z 2006r. nr 116, poz. 783). Powyższa kwota zostanie zwrócona na numer rachunku bankowego widniejący w dowodzie wpłaty.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie