Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporząd... - Interpretacja - IPPP1-443-445/07-2/JF

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 09.01.2008, sygn. IPPP1-443-445/07-2/JF, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 31.10.2007 r. (data wpływu 05.11.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur korygujących w formie papierowej do faktur wystawianych i przesyłanych w formie elektronicznej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31.10.2007r. (data stempla pocztowego) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur korygujących w formie papierowej do faktur wystawianych i przesyłanych w formie elektronicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka dokonuje nabyć towarów od kontrahentów krajowych, jak również zagranicznych z państw Unii Europejskiej oraz z państw spoza Unii zarejestrowanych dla potrzeb podatku od towarów i usług w Polsce. W celu ułatwienia rozliczeń prowadzonych dla potrzeb VAT przez Spółkę oraz Jej dostawców, intencją stron jest wystawianie, przesyłanie oraz przechowywanie faktur w formie elektronicznej. W tym celu strony planują podpisać umowę, w oparciu o którą faktury wystawiane będą elektronicznie przy zastosowaniu elektronicznej wymiany danych (zwana dalej EDI). Szczegółowe procedury mające zapewnić autentyczność pochodzenia faktur oraz integralność ich treści będą zagwarantowane przez strony w ww. umowie dotyczącej fakturowania za pośrednictwem EDI. Na obecnym etapie, funkcjonalność systemu informatycznego, który ma zostać zaimplementowany do dokonywania rozliczeń pomiędzy Spółką oraz dostawcami nie przewiduje możliwości wystawiania faktur korygujących w formie elektronicznej. W konsekwencji, strony w celu zapewnienia prawidłowości rozliczeń rozważają możliwość wystawiania tradycyjnych (tj. papierowych) faktur korygujących do faktur wystawionych elektronicznie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Zdaniem Wnioskodawcy, w celu dokonania oceny czy Spółce przysługiwać będzie prawo do dokonania korekty kwoty netto oraz kwoty podatku naliczonego w oparciu o otrzymane od kontrahentów papierowe faktury korygujące do faktur elektronicznych, decydujące jest określenie czy w opisanym stanie faktycznym dopuszczona będzie możliwość przesyłania przez kontrahentów Spółki faktur korygujących do faktur elektronicznych w formie papierowej.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. z 2005r. Nr 133 poz. 1119, zwane dalej rozporządzeniem o fakturach elektronicznych) faktury korygujące oraz duplikaty faktur do faktur wystawianych i przesyłanych w formie elektronicznej przesyła się w tej samej formie. Tym niemniej, w ust. 2 powyższego paragrafu przewidziano, iż w sytuacji, gdy przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiają wystawianie i przesyłanie faktur korygujących oraz duplikatów faktur do faktur wystawianych i przesyłanych w formie elektronicznej, w szczególności w przypadku cofnięcia przez odbiorcę faktur zgody na ich wystawianie i przesyłanie w formie elektronicznej, podatnik wystawia ten dokument w formie papierowej, zamieszczając na nim adnotację, że odpowiednio faktura korygująca lub duplikat faktury dotyczy faktury wystawionej w formie elektronicznej.

Zgodnie z ww. przepisem, możliwość przesyłania przez kontrahentów spółki papierowych faktur korygujących do faktur elektronicznych uzależniona będzie od zaistnienia łącznie 2 przesłanek:

  • Możliwe będzie uznanie ograniczeń systemu informatycznego, za pośrednictwem którego będzie odbywać się fakturowanie drogą elektroniczną za przeszkodę techniczną, o której mowa w § 5 ust. 2 rozporządzenia o fakturach elektronicznych.
  • Ograniczenia systemu informatycznego spowodują, iż nie będzie możliwe wystawienie faktur korygujących w formie elektronicznej.

W ocenie spółki, w opisanym stanie faktycznym zaistnieją obie z ww. przesłanek. Zatem dopuszczalne będzie, aby kontrahenci spółki wystawiali papierowe faktury korygujące do faktur elektronicznych. Fakt ten zgodnie z argumentacją Spółki spowoduje, iż faktury te będą stanowić podstawę do dokonania przez Spółkę korekty kwot netto oraz odliczenia podatku naliczonego w rozliczeniach VAT.

Przepisy dotyczące podatku VAT nie przewidują szczegółowych zasad dotyczących rozliczenia papierowych faktur korygujących wystawianych do faktur elektronicznych w przypadku, gdy przeszkody formalne uniemożliwiają ich wystawienie.

W konsekwencji, w ocenie Spółki, zastosowanie powinny znaleźć zasady ogólne, tj. dotyczące faktur korygujących przewidziane w § 16 oraz § 17 rozporządzenia fakturowego. Oznaczać to będzie, iż Spółka:

  • będzie zobowiązana do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymała papierową fakturę korygującą zmniejszającą do faktury elektronicznej;
  • będzie miała prawo do zwiększenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymała papierową fakturę korygującą zwiększającą do faktury elektronicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. z 2005r. Nr 133, poz. 1119) zwanego dalej rozporządzeniem, faktury korygujące oraz duplikaty faktur do faktur wystawianych i przesyłanych w formie elektronicznej przesyła się w tej samej formie. W § 5 ust. 2 rozporządzenia, zapisano, iż w przypadkach, gdy przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiają wystawianie i przesyłanie dokumentu, o którym mowa w ust. 1, w formie elektronicznej, w szczególności w przypadku cofnięcia przez odbiorcę faktur zgody na ich wystawianie i przesyłanie w formie elektronicznej, podatnik wystawia ten dokument w formie papierowej, zamieszczając na nim adnotację, że odpowiednio faktura korygująca lub duplikat faktury dotyczy faktury wystawionej w formie elektronicznej.

W związku z powyższymi przepisami przypadek, w którym podatnik może wystawić fakturę w formie papierowej do faktury wystawionej w formie elektronicznej, dotyczy sytuacji nadzwyczajnych, takich kiedy system informatyczny używany przez podatnika umożliwiał mu wystawianie i przesyłanie faktur korygujących w formie elektronicznej, jednak z przyczyn technicznych, czy też formalnych w danym momencie nie jest możliwe wystawianie i przesłanie faktur korygujących w formie elektronicznej. Oznacza to, że wystawianie faktur korygujących i duplikatów faktur w formie papierowej powinno mieć charakter incydentalny. Taką przeszkodą techniczną może być np. przejściowa awaria komputera, serwera, systemu. Natomiast korzystający z systemu informatycznego, nie ma prawa do wystawienia faktury korygującej e-fakturę w formie papierowej w sytuacji, w której z założenia, system informatyczny odbiorcy faktur nie jest przystosowany do przyjmowania korekt w formie elektronicznej. Niedopuszczalne jest przyjęcie z góry zasady wystawiania faktur korygujących i duplikatów w formie papierowej do wystawianych wcześniej faktur w formie elektronicznej.

Mając na uwadze powyższe, nie można zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, iż wskazane przez Zainteresowanego przeszkody wynikające z ograniczeń systemowych do wystawiania faktur lub duplikatów w formie elektronicznej spełniają przesłanki przeszkody technicznej, o której mowa w § 5 ust. 2 ww. rozporządzenia. Konstrukcja § 5 ust. 2 wyżej cytowanego rozporządzenia, mówi o dokumencie, o którym mowa w ust. 1, tj. fakturze korygującej lub duplikacie faktury czyli w liczbie pojedynczej, a nie w liczbie mnogiej o dokumentach. Przeszkodą taką może być czasowe przeszkody techniczne. Mając na uwadze powyższe skoro Spółka i Jej dostawcy nie są przygotowani do przyjmowania faktur korygujących w formie elektronicznej, należy odstąpić od tej zasady i wystawiać faktury pierwotne i faktury je korygujące w formie papierowej.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym należy stwierdzić, iż Spółce nie przysługuje prawo dokonania korekty podatku naliczonego na podstawie faktury korygującej w formie papierowej do faktur wystawionych formie elektronicznej. Tym samym do przedmiotowych faktur korygujących nie mają zastosowania przepisy § 16 i § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95 poz. 798 ze zm.).

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie