Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IPPP1/443-933/08-2/AW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 17.06.2008, sygn. IPPP1/443-933/08-2/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23.04.2008r. (data wpływu 14.05.2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania świadczonych usług za usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wykonanie tych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.05.2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania świadczonych usług za usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wykonanie tych usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

XXX (zwana dalej Spółką) zarządza siecią nowoczesnych magazynów owocowo warzywnych zaopatrujących w owoce i warzywa hipermarkety spożywczo przemysłowe oraz nowoczesne centra zaopatrzenia hurtowego zlokalizowane w całej Polsce.

Spółka zaopatruje się w owoce i warzywa u wyspecjalizowanych dostawców.

W ramach prowadzonej działalności, Spółka zgodnie z najnowszymi trendami dotyczącymi organizacji sieci dystrybucyjnych, podejmuje szereg działań zmierzających do poprawy obsługi swoich ostatecznych klientów (tj. hipermarketów i centrów zaopatrzenia hurtowego). Działania te mają na celu zwiększenie sprzedaży towarów (nabytych uprzednio od dostawców) do klientów Spółki. Istnienie sieci nowoczesnych magazynów owocowo warzywnych jako zorganizowanej struktury sprzedaży towarów przynosi więc korzyść dostawcom, których towary obecnie są w sieci. Skuteczność prowadzonej działalności Spółki w tym zakresie odzwierciedlana jest przez wartość towarów nabytych przez Spółkę od poszczególnych dostawców, która wpływa wprost na wartość korzyści uzyskiwanych przez dostawców (zwiększenie sprzedaży towarów przez dostawców).

Korzyści wynikające z istnienia sieci zarządzanej przez Spółkę oraz podejmowane przez nią działania dotyczące poprawy obsługi jej klientów dostrzegają dostawcy współpracujący ze Spółką.

Zgodnie z postanowieniami umów zawartych przez Spółkę z dostawcami oraz załączników do tych umów, Spółka otrzymuje od dostawców wynagrodzenie za wszelkie działania zmierzające do zwiększenia satysfakcji konsumenta, a w konsekwencji do efektywnej sprzedaży towarów dostawcy. Wynagrodzenie to mierzone jest w oparciu o nabycie określonej wartości towarów w określonym czasie i przyjmuje formę tzw. premii pieniężnych miesięcznych. Zgodnie z treścią załącznika do umowy premie pieniężne miesięczne (zwane dalej Premiami pieniężnymi) stanowią:

wynagrodzenie należne Zamawiającego za wszelkie działania zmierzające do zwiększenia satysfakcji konsumenta, a w konsekwencji do efektywnej sprzedaży towarów Dostawcy mierzone w oparciu o nabycie przez Zamawiającego określonej łącznej wartości towarów w miesiącu rozliczane na zasadach określonych w Załączniku do Umowy (...).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Spółki w opisanym stanie faktycznym ma miejsce świadczenie usług przez Spółkę na rzecz poszczególnych dostawców, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, a uzyskane przez Spółkę premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za świadczenie tych usług.

Jak wynika z postanowień umownych obowiązujących między Spółką a dostawcami, otrzymywane przez Spółkę premie pieniężne nie są związane z żadną konkretną dostawą towarów, lecz stanowią korzyści dostawców z całokształtu działań Spółki zmierzających do efektywnej sprzedaży towarów dostawców, a wysokość premii pieniężnych powiązana jest ze skutecznością tych działań.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega w szczególności odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie natomiast do przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Zdaniem Spółki w omawianym stanie faktycznym dochodzi z jej strony do świadczenia usług w rozumieniu powyższych przepisów na rzecz dostawców, które polegają na całokształcie wpisanych w istnienie sieci dystrybucyjnej działań zmierzających do poprawienia efektywności jej funkcjonowania, zwiększenia satysfakcji konsumenta, a w konsekwencji - do bardziej efektywnej sprzedaży towarów (zakupionych uprzednio przez Spółkę od dostawców). Działaniami tymi są np. wykorzystywane przez Spółkę know how w zakresie zbytu i przechowywania towarów, relacji z klientem, zarządzania asortymentem i prezentacja towarów, bieżącej działalności operacyjnej nowoczesnych magazynów owocowo warzywnych itp. W świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, świadczeniem usług może być zaś każde zachowanie się Spółki w wykonaniu zobowiązania umownego.

Za wyjątkiem przypadków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdy jest wykonywane odpłatnie. Zważywszy, że w zamian za opisane w stanie faktycznym działania Spółka otrzymuje wynagrodzenie w formie premii pieniężnych, zachodzi bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem. Premie pieniężne są ekwiwalentem za wykonywane przez Spółkę usługi i stanowią należne Spółce świadczenie wzajemne. Premie pieniężne nie mają bowiem charakteru dobrowolnego, a ich wysokość powiązana jest ze skutecznością działań Spółki, mierzoną w oparciu o nabycie określonej wartości towarów od dostawców w określonym czasie.

Podsumowując zdaniem Spółki, podejmowany przez nią całokształt działań zmierzających do zwiększenia satysfakcji swoich konsumentów, za które dostawca na mocy łączących strony postanowień umownych zdecydował się wynagrodzić Spółkę w formie premii pieniężnych obliczanych w oparciu o nabycie określonej wartości towarów od dostawców w określonym czasie, stanowi podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług odpłatne świadczenie usług.

W kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z wystawionych przez Spółkę faktur VAT dokumentujących opisane wyżej usługi Spółka stoi na stanowisku, iż podatek od towarów i usług wykazany w wystawionych fakturach dokumentujących usługi, które wynagradzane są w formie premii pieniężnych stanowią dla dostawców podatek naliczony w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a regulacje art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT nie znajdują zastosowania do tego podatku.

Wystawiane przez Spółkę faktury VAT dokumentujące usługi, zawierają podatek od towarów i usług z tytułu świadczenia tych usług. Zważywszy, że świadczone przez Spółkę usługi przekładają się na wartość towarów nabywanych przez nią od dostawców, a tym samym przynoszą dostawcom korzyść (prowadzą do zwiększenia sprzedaży przez dostawców), dostawcom przysługuje na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT na zasadach ogólnych prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych przez Spółkę faktur VAT. Biorąc pod uwagę powyższe konkluzje, zdaniem Spółki, przy określaniu zakresu prawa dostawców do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych przez Spółkę faktur VAT, nie znajduje zastosowania przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT. Regulacja ta bowiem dotyczy tych faktur, które dokumentują czynności niepodlegające opodatkowaniu lub zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, co nie ma miejsca w przedstawionym stanie faktycznym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie informuję, że z uwagi na to, iż ilość stanów faktycznych zawartych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest mniejsza niż ilość wniesionych opłat, kwota w wysokości 75 zł stanowi nadpłatę i podlega zwrotowi zgodnie z § 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29.06.2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. z 2006r. nr 116, poz. 783). Powyższa kwota zostanie zwrócona na numer rachunku bankowego widniejący w dowodzie wpłaty.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie