Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozp... - Interpretacja - IBPP1/443-471/08/AL (KAN-2856/3/08/KAN-5870/6/08)

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 17.06.2008, sygn. IBPP1/443-471/08/AL (KAN-2856/3/08/KAN-5870/6/08), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu Opieki Zdrowotnej w J. zawarte we wniosku z dnia 17 marca 2008r. (data wpływu 18 marca 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 czerwca 2008r. (data wpływu 11 czerwca 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług nabyte w związku z realizacją projektu pn.: Poprawa jakości usług medycznych oferowanych przez ZOZ w J. jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług nabyte w związku z realizacją projektu pn.: Poprawa jakości usług medycznych oferowanych przez ZOZ w J.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 9 czerwca 2008r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-471/08/AL z dnia 30 maja 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zakład Opieki Zdrowotnej w J. jest podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca, zgodnie ze statutem, prowadzi działalność w zakresie ochrony zdrowia, zwolnionej z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 9 zał. Nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, tj :

    - podstawowa opieka lekarska symbol PKWiU 85.12.11,
    - podstawowa opieka pielęgniarki środowiskowej symbol PKWiU 85.14.12,
    - podstawowa opieka położnej środowiskowej symbol PKWiU 85.14.12,
    - podstawowa opieka pielęgniarki szkolnej symbol PKWiU 85.14.12,
    - usługi rehabilitacyjne symbol PKWiU 85.14.12,
    - usługi stomatologiczne symbol PKWiU 85.13.12.

Od maja 2006 r. do dnia 29 lutego 2008r. Wnioskodawca realizował projekt pn.: Poprawa jakości usług medycznych oferowanych przez ZOZ w J.

W związku z realizacją projektu Instytucja Pośrednicząca Wojewoda przyznał ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu 1 oraz Priorytetu 3 ZPORR 2004-2006 dofinansowanie: 751.342,97 zł (85% wydatków kwalifikowanych), w tym: środki z Funduszu 662.949,67 zł (75% wartości), budżet państwa 88.393,30 zł (10% wartości). Całkowita wartość projektu wynosiła 883.932,91 zł.

W ramach projektu dokonano remontu (modernizacji) budynku przychodni, w którym zamontowano urządzenie dźwigowe, dokonano wymiany pokrycia dachowego, zmodernizowano elewację, wykonano centralne ogrzewanie. Zakupiono nowoczesny sprzęt medyczny ultrasonograf, aparaty do badań analitycznych, autoklaw, unity stomatologiczne.

ZOZ uzyskuje przychody z Narodowego Funduszu Zdrowia OW w R.

Wydatki poniesione w trakcie realizacji projektu, a dotyczące remontu (modernizacji) budynku oraz zakup nowoczesnego sprzętu medycznego, są udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Zakład Opieki Zdrowotnej.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż całkowita powierzchnia budynku ZOZ w J. przy ul. M. wynosi 877,80m, z czego powierzchnia 688,90 m jest wykorzystywana przez Wnioskodawcę do świadczenia usług medycznych, (które są zwolnione z podatku VAT, jako związane z ochroną zdrowia).

Natomiast pozostała powierzchnia 188,90 m jest wynajmowana na dwa gabinety, gdzie wykonywane są usługi medyczne (pracownia RTG i usługi w zakresie ortodoncji) oraz jedno pomieszczenie dla NFZ w R. Z powyższego najmu Wnioskodawca, po wystawieniu faktur VAT otrzymuje comiesięczny czynsz, który ujmowany jest do przychodów i z tego tytułu odprowadzany jest do Urzędu Skarbowego w J. podatek VAT w wymiarze 22%.

Ponadto Wnioskodawca świadczy też w znikomych ilościach usługi sterylizacyjne narzędzi medycznych dla potrzeb innych podmiotów. Z tego tytułu Wnioskodawca wystawia faktury VAT i usługi opodatkowuje 22% stawką VAT, który również odprowadza do Urzędu Skarbowego w J.

W związku z opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 86 ust. 1 w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Biorąc pod uwagę, że usługi medyczne na podstawie art. 43 ust.1 pkt 1 i poz. 9 zał. Nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione z podatku od towarów i usług, to nie przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Tak więc podatek VAT wynikający z faktur za remont i modernizację budynku oraz zakup sprzętu medycznego, nie mógł być odliczony przez ZOZ w J., gdyż budynek, jak również sprzęt medyczny jest wykorzystywany do świadczeń usług zdrowotnych zwolnionych z podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca, zgodnie ze statutem, prowadzi działalność w zakresie ochrony zdrowia - PKWiU 85.

Od maja 2006 r. do dnia 29 lutego 2008r. Wnioskodawca realizował projekt pn.: Poprawa jakości usług medycznych oferowanych przez ZOZ w J. W trakcie realizacji projektu poniesiono wydatki związane z remontem (modernizacją) budynku przychodni, w którym zamontowano urządzenie dźwigowe, dokonano wymiany pokrycia dachowego, zmodernizowano elewację, wykonano centralne ogrzewanie. Zakupiono również nowoczesny sprzęt medyczny ultrasonograf, aparaty do badań analitycznych, autoklaw, unity stomatologiczne.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, całkowita powierzchnia budynku ZOZ w J. przy ul. M. wynosi 877,80m, z czego powierzchnia 688,90 m jest wykorzystywana przez Wnioskodawcę do świadczenia usług medycznych, (które są zwolnione z podatku VAT, jako związane z ochrona zdrowia). Natomiast pozostała powierzchnia 188,90 m jest wynajmowana na dwa gabinety, gdzie wykonywane są usługi medyczne (pracownia RTG i usługi w zakresie ortodoncji) oraz jedno pomieszczenie dla NFZ w R. Z powyższego najmu Wnioskodawca, po wystawieniu faktur VAT otrzymuje comiesięczny czynsz, który ujmowany jest do przychodów i z tego tytułu odprowadzany jest do Urzędu Skarbowego w J. podatek VAT w wymiarze 22%.

Ponadto Wnioskodawca świadczy też, w znikomych ilościach, usługi sterylizacyjne narzędzi medycznych dla potrzeb innych podmiotów. Z tego tytułu Wnioskodawca wystawia faktury VAT i usługi opodatkowuje 22% stawką VAT, który również odprowadza do Urzędu Skarbowego w J..

Z powyższego wynika, iż zmodernizowany budynek ZOZ w J. jest w części wynajmowany czyli wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych. Jak stwierdza sam Wnioskodawca, z tytułu najmu odprowadza stosowny podatek VAT w wysokości 22% VAT. Ponadto część zakupionego sprzętu medycznego jest w niewielkim stopniu wykorzystywana przez Wnioskodawcę do świadczenia na rzecz innych podmiotów czynności opodatkowanych stawką 22% VAT - usługi sterylizacyjne.

W związku z powyższym zakupiony nowoczesny sprzęt medyczny służący do wykonywania usług sterylizacyjnych, jak również zakupione towary i usługi związane z modernizacją budynku są w części wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania przez niego czynności opodatkowanych związanych z najmem i usługami sterylizacyjnymi. Natomiast pozostały sprzęt medyczny jest związany z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami zwolnionymi.

W świetle powyższego zastosowanie w przedmiotowej sprawie znajdą przepisy art. 90 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ww. ustawy o VAT w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W myśl art. 90 ust. 2 ww. ustawy o VAT jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3 ustawy o VAT).

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej (art. 90 ust. 4 ustawy o VAT).

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów, o których mowa w art. 87 ust. 3, używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności (art. 90 ust. 5 ustawy o VAT).

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy w poz. 3, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie (art. 90 ust. 6 ustawy o VAT).

Podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu (art. 90 ust. 8 ustawy o VAT).

Przepis ust. 8 stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna (art. 90 ust. 9 ustawy o VAT).

W myśl art. 90 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;
  2. nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego nie związanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych, tj. z nabyciem nowoczesnego sprzętu medycznego (ultrasonografu, aparatów do badań analitycznych, unitów stomatologicznych). Natomiast Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakup towarów i usług związanych z remontem (modernizacją) budynku oraz dokumentujących zakup nowoczesnego sprzętu medycznego służącego do sterylizacji (autoklaw) w takiej części, w jakiej zakupy te służą czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług z uwzględnieniem wymienionych przepisów art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, w szczególności art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach