Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozp... - Interpretacja - IBPP1/443-600/07/AL/KAN 2819/KAN 400/08

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 04.03.2008, sygn. IBPP1/443-600/07/AL/KAN 2819/KAN 400/08, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2007r. (data wpływu 10 grudnia 2007r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 stycznia 2008r. (data wpływu 14 stycznia 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z inwestycją realizowaną przez Gminę w ramach jej zadań własnych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2007r. wpłynął ww. wniosek (uzupełniony pismem z dnia 8 stycznia 2008r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie braku możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z inwestycją realizowaną przez Gminę w ramach jej zadań własnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Gmina, realizująca zadania miasta na prawach powiatu, w 2007r. rozpoczęła realizację inwestycji pod nazwą: Przystosowanie budynku Domu Pomocy Społecznej dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach, przy pomocy kul i baloniku, dotyczącą przebudowy wiatrołapu, budowy szybu windy osobowej, zakupu i montażu windy, wykonaniu robót towarzyszących itp. dla Domu Pomocy Społecznej nr 2 w X.Wyżej wymieniona inwestycja otrzymała dofinansowanie ze środków Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Y. Dofinansowanie obejmuje również podatek od towarów i usług jeżeli nie podlega on odliczeniu.

Przedmiotowa inwestycja jest dokonywana na mieniu Gminy budynek jest bowiem jej własnością - używanym przez Dom Pomocy Społecznej nr 2 w X. Przedmiotowa inwestycja podniesie wartość budynku.Gmina nie będzie wykorzystywać przedmiotowej inwestycji do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.Użytkownik (DPS 2) świadczy w budynku usługi w zakresie pomocy społecznej sklasyfikowane wg PKWiU 85.3, które zgodnie z poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy zwolnione są z podatku od towarów i usług.

W związku z opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Zdaniem Wnioskodawcy w związku z faktem, iż w analizowanym przypadku inwestorem jest gmina K., a działalność nieopodatkowaną prowadzi inny podatnik tj. Dom Pomocy Społecznej w X, ani Gmina, nie mają i nie będą mieć w przyszłości możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do inwestycji. Inwestycja zostanie zrealizowana w ramach zadań własnych Gminy na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm).

W związku z powyższym Gmina w zakresie inwestycji, realizowanej w opisanym stanie faktycznym, nie jest podatnikiem podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.Do zadań własnych gminy na podstawie art. 7 ust.1 pkt 6 ww. ustawy o samorządzie gminnym należy m.in. zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnot. W szczególności zadania własne obejmują sprawy pomocy społecznej w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań w zakresie pomocy społecznej realizuje inwestycję - dofinansowaną ze środków Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Y - w Domu Pomocy Społecznej w X polegającą na przebudowie wiatrołapu, budowie szybu dla windy osobowej, zakupie i montażu windy, wykonaniu robót towarzyszących. Inwestycja powyższa będzie wykorzystywana przez Dom Pomocy Społecznej do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług a Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał przedmiotowej inwestycji do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie służą czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonaniem zadań publicznych, tak więc nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

W związku z powyższym stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2007r. (uzupełnionym pismem z dnia 8 stycznia 2008r.) uznać należy za prawidłowe.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny. Organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym stanie faktycznym np. Wnioskodawca rozpocznie wykorzystywanie przedmiotowej inwestycji do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny.

Na marginesie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie dotyczy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przez Dom Pomocy Społecznej w Krośnie gdyż nie sformułowano zapytania w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach