Nieodpłatne przekazanie nakładów inwestycyjnych w obcym środku trwałym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. - Interpretacja - IBPP4/443-171/11/KG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 28.04.2011, sygn. IBPP4/443-171/11/KG, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Nieodpłatne przekazanie nakładów inwestycyjnych w obcym środku trwałym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2011r. (data wpływu 28 stycznia 2011r.), uzupełnionym pismami z dnia 9 marca 2011r. (data wpływu 18 marca 2011r.) oraz z dnia 30 marca 2011r. (data wpływu 6 kwietnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku do naliczenia podatku należnego od przekazywanych nakładów poniesionych w obcym środku trwałym jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku do naliczenia podatku należnego od przekazywanych nakładów poniesionych w obcym środku trwałym. Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 9 marca 2011r. (data wpływu 18 marca 2011r.) oraz z dnia 30 marca 2011r. (data wpływu 6 kwietnia 2011r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina T zamierza zawrzeć z S.A. umowę, której przedmiotem ma być modernizacja peronu wraz z infrastrukturą towarzyszącą na stacji oraz partycypacja przez Miasto T w kosztach tego zadania.

Peron zlokalizowany jest na działce gminnej oddanej w wieczyste użytkowanie S.A.

Prace inwestycyjne prowadzić będzie spółka .

Firma dokonująca modernizacji wybrana zostanie w przetargu, który nadzorowany będzie przez pracowników Gminy, a wszelkie decyzje związane z inwestycją podejmowane będą z udziałem Gminy.

Wskutek wykonania umowy powstanie inwestycja w obcym środku trwałym na kwotę 1 000 000 zł, gdzie do wskazanej wysokości Gmina zapłaci środki do Spółki na podstawie faktur za wykonane prace.

Gmina chce dofinansować inwestycję ze środków własnych, a po jej zakończeniu nieodpłatnie przekazać spółce poniesione nakłady.

Nazwa projektu .

Okres realizacji projektu: 16 grudnia 2010 30 września 2011r.

Gmina będzie realizowała projekt w oparciu o art. 6 ust 1 ustawy o samorządzie gminnym, który stanowi, że do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, a taką ustawą jest ustawa z dnia 28 marca 2003r o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007r, Nr 16 poz. 94), którą w art. 38 ust. 2 dopuszcza finansowanie inwestycji linii kolejowych o charakterze państwowym ze środków jednostek samorządu terytorialnego.

Za wykonane prace związane z realizacją projektu Gmina otrzyma faktury, od których za zakupione towary i usługi nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach, gdyż towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystane przez wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Efekty projektu będą przekazane nieodpłatnie i nie będą wykorzystane przez Gminę do czynności opodatkowanych.

Peron zlokalizowany jest na działce oddanej w wieczyste użytkowanie S.A.

Decyzja uwłaszczeniowa z dnia 23 kwietnia 2008 r. stwierdzającą nabycie z mocy prawa przez P. prawa wieczystego użytkowania gruntu.

Organ odstąpił od naliczenia opłat z tytułu wieczystego użytkowania gruntu na podstawie art. 8 ustawy z dnia 28 marca 2003r. o transporcie kolejowym Grunty zajęte pod infrastrukturę kolejową są zwolnione od opłat z tytułu użytkowania wieczystego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina przekazując nieodpłatnie poniesione nakłady w obcym środku trwałym jest zobowiązana do naliczenia podatku należnego od przekazywanych nakładów...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 9 marca 2011r.), nie odliczając podatku naliczonego zawartego w fakturach za realizowany projekt nie naliczy podatku należnego od nieodpłatnie przekazywanych nakładów poniesionych w obcym środku trwałym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6

Przez towary, zgodnie z art. 2 pkt 6 ww. ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast jak stanowi art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi lokalnego transportu zbiorowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W myśl art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 2003r. o transporcie kolejowym (t. j. Dz. U. 2007 Nr 16 poz. 94 ze zm.) z budżetu państwa są finansowane:

  1. inwestycje wynikające z umów i porozumień międzynarodowych;
  2. inwestycje, remonty, eksploatacja i utrzymanie linii kolejowych o znaczeniu wyłącznie obronnym;
  3. koszty przygotowania i realizacji inwestycji obejmujących linie kolejowe o znaczeniu państwowym.

Zadania, o których mowa w ust. 1, mogą być również finansowane ze środków zarządcy i jednostek samorządu terytorialnego oraz z innych źródeł (art. 38 ust. 2 ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza ponieść nakłady w obcym środku trwałym polegające na modernizacji peronu wraz z infrastrukturą towarzyszącą na stacji. Efekty projektu będą przekazane nieodpłatnie.

Stosownie do treści art. 47 § 1 cyt. Kodeksu, część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych. Z treści § 2 cyt. przepisu wynika, iż częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego. W myśl § 3 powołanej normy, przedmioty połączone z rzeczą tylko dla przemijającego użytku nie stanowią jej części składowych.

Przepis art. 48 Kodeku cywilnego stanowi, że z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Ustawa o podatku od towarów i usług posługuje się w odniesieniu do dostawy towarów sformułowaniem przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy), a więc nie uzależnia dostawy towarów od tytułu własności dostarczanych towarów. Należy zatem stwierdzić, iż nieodpłatne przekazanie nakładów poniesionych na modernizacji peronu wraz z infrastrukturą towarzyszącą w obcym środku trwałym nie może zostać uznane za dostawę towarów, gdyż nie mamy tu do czynienia z odrębną rzeczą (art. 2 pkt 6 ustawy), która mogłaby stanowić towar. Zatem nieodpłatne nakłady inwestycyjne poczynione przez Gminę należy traktować jako nieodpłatne świadczenie usług.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, iż nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzeniem przez podatnika przedsiębiorstwa.

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu lokalnego transportu zbiorowego, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność przekazania efektów projektów podmiotowi (nakładów inwestycyjnych w obcym środku trwałym), jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż nieodpłatnie przekazanie S.A. powstałej infrastruktury w ramach realizacji przedmiotowego projektu, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie będzie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy nieodpłatne przekazanie nakładów inwestycyjnych w obcym środku trwałym odbędzie się w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto, tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14 b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym tut. organ w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie w zakresie obowiązku do naliczenia podatku należnego od przekazywanych nakładów poniesionych w obcym środku trwałym.

Tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga czy Wnioskodawca zasadnie uznał, że prowadzona przez niego inwestycja realizowana jest w ramach zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego (art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym w związku z art. 38 ust. 2 ustawy o transporcie kolejowym). Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny gdyż nie jest regulowane przepisami prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym udzielona interpretacja traci swą aktualność, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności gdyby inwestycja w obcym środku trwałym nie została zaliczona do zakresu działania Gminy czyli jej przekazanie stanowiłoby świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Końcowo zaznacza się, iż w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą , wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach