Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem. - Interpretacja - IPPP3/443-189/11-2/SM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 29.04.2011, sygn. IPPP3/443-189/11-2/SM, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 19.01.2011 r. (data wpływu 07.02.2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07.02.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zgodnie z paragrafem 4 ust. 2 Statutu Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zatem płatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług. Oznacza to, iż nie może odzyskać w żaden sposób uiszczonego podatku VAT. W związku z obowiązkiem przedstawienia interpretacji w/w przepisów prawa w Urzędzie Marszałkowskim Województwa dla celów refundacji wydatków w ramach projektu Leader - Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 (Oś IV) - Wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju (Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania. Nabywanie Umiejętności i Aktywizacja), Stowarzyszenie wnosi o wydanie interpretacji dotyczącej braku możliwości odzyskania VAT. Zaznacza, iż Stowarzyszenie nie figuruje w ewidencji płatników VAT, ani też nigdy nie figurowało. Stowarzyszenie nigdy nie prowadziło działalności gospodarczej, ani też nigdy nie miało możliwości odzyskania podatku VAT. Natomiast zaistniały stan faktyczny tyczy się takich sytuacji jak zakup materiałów biurowych, zakup usług cateringowych, usług przeprowadzania szkoleń/warsztatów, zakup nagród rzeczowych, usługa w postaci przeprowadzenia analizy i badań na terytorium Stowarzyszenia, zakup usług telekomunikacyjnych, druk materiałów informacyjnych, najem sal.

Wszystkie te sytuacje (zakup towarów i usług) dotyczy jednego stanu faktycznego - realizowanie projektu Leader rok 2011. Wszystkie dokonywane zakupy są refundowane ze środków unijnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Stowarzyszenie wnosi o interpretację powyższego w zakresie niemożności odzyskania podatku VAT od zakupionych towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Biorąc pod uwagę zapis paragrafu 4 ust. Statutu oraz art. 15 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług Stowarzyszenie stoi na stanowisku, iż nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podatnikiem dany podmiot będzie tylko w odniesieniu do czynności podlegających opodatkowaniu, które wykonuje w ramach działalności gospodarczej. Należy to rozumieć w taki sposób, że wykonywanie określonych czynności - będących dostawą towarów czy też świadczeniem usług - mające miejsce w ramach działalności gospodarczej, jest działaniem w charakterze podatnika, a w konsekwencji - podlega opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

W przedstawionym stanie faktycznym Stowarzyszenie dokonuje zakupu materiałów biurowych, zakup usług cateringowych, usług przeprowadzania szkoleń/warsztatów, zakup nagród rzeczowych, usługi w postaci przeprowadzenia analizy i badań na terytorium Stowarzyszenia, zakup usług telekomunikacyjnych, druk materiałów informacyjnych, najem sal w ramach projektu Leader rok 2011 - Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 (Oś IV) - Wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju (Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania. Nabywanie Umiejętności i Aktywizacja).

Z wniosku wynika, że Stowarzyszenie nie figuruje w ewidencji płatników VAT, ani też nigdy nie figurowało. Stowarzyszenie nigdy nie prowadziło działalności gospodarczej. Tym samym nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie jest również zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższymi Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług związanego z projektem realizowanym ramach PROW na lata 2007-2013 (Oś IV) - Wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju (Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania. Nabywanie Umiejętności i Aktywizacja).

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie