Czy właściwą stawką na opodatkowanie wyżej wymienionych usług będzie preferencyjna 8% stawka VAT? - Interpretacja - ILPP1/443-107/11-2/NS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 15.04.2011, sygn. ILPP1/443-107/11-2/NS, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy właściwą stawką na opodatkowanie wyżej wymienionych usług będzie preferencyjna 8% stawka VAT?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2011 r. (data wpływu 20 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązującej stawki VAT w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej polegającej na organizacji występów artystycznych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązującej stawki VAT w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej polegającej na organizacji występów artystycznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie organizacji występów artystycznych. Odbiorcami usług są głównie instytucje samorządowe i spółki prawa handlowego. Wynagrodzenie za organizację jest ustalane w umowie i stanowi kwotę ryczałtową ustaloną przed organizacją występu. Według klasyfikacji PKWiU z 1997 r. jest to usługa oznaczona symbolem 92.31.21-00.00 natomiast według klasyfikacji PKWiU z 2008 r. jest to usługa zaliczana do grupowania 90.02.12.0.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy właściwą stawką na opodatkowanie wyżej wymienionych usług będzie preferencyjna 8% stawka VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, właściwą stawką podatku od dnia 1 stycznia 2011 r. na organizację występów artystycznych będzie 8%. Nie będzie miało zastosowania zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, które dotyczy usług kulturalnych świadczonych przez określone podmioty (m. in. podmioty prawa publicznego nie osiągające systematycznych zysków). Z kolei poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy, który zawiera wykaz towarów i usług objętych stawką 8%, odnosi się do usług świadczonych przez twórców i artystów wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub udzielanie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania. Świadczone przez Stronę usługi wiążą się z przekazywaniem lub udzielaniem licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania. Z artystami zawierane są umowy, które upoważniają Zainteresowanego do pobierania prowizji z organizowanych występów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Na mocy art. 5a ustawy, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 33 zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Podkreślić należy, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

Brzmienie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy dopuszcza stosowanie zwolnienia z opodatkowania w odniesieniu do usług w zakresie kultury oraz dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanej. Jednakże, usługi te aby mogły korzystać ze zwolnienia muszą być świadczone przez określone podmioty takie jak: podmioty prawa publicznego, podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, a także indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Słusznie zatem przyjął Wnioskodawca, iż nie będzie miał zastosowania przepis art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, w zakresie zwolnienia z podatku od towarów i usług, pod warunkiem, że sam Zainteresowany nie należy do żadnej z wyżej wymienionych grup podmiotów.

Jednocześnie wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie nie znajdzie również zastosowania preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 8 %, przewidziana dla usług wymienionych w poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy, gdzie wymieniono usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, które wynagradzane są w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, bez względu na symbol PKWiU.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie organizacji występów artystycznych, a odbiorcami usług są głównie instytucje samorządowe i spółki prawa handlowego. Wynagrodzenie za organizację występu stanowi kwotę ryczałtową, ustalaną w umowie przed organizacją występu. Pod warunkiem, że sam Zainteresowany nie świadczy usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, które wynagradzane są w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, świadczone usługi organizacji występów będą podlegały opodatkowaniu stawką 23%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu