
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:
·nieprawidłowe w części dotyczącej możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na wizyty u fryzjera, kosmetyczki, makijażystki, wizażystki, usługi logopedy oraz szkolenia z zakresu wystąpień publicznych;
·prawidłowe w pozostałej części.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 16 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismami z 22 lipca 2025 r. (wpływ 22 lipca 2025 r.) oraz z 1 sierpnia 2025 r. (wpływ 1 sierpnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i korzysta Pan z opodatkowania na zasadach ogólnych, według skali podatkowej.
W Pana działalności jest Pan sportowcem, a jej zakres obejmuje (…), udział w wydarzeniach branżowych oraz prowadzenie działalności promocyjnej i marketingowej poprzez media społecznościowe. Pana głównym kodem PKD jest kod 93.19.Z Działalność sportowa, gdzie indziej niesklasyfkowana. Działalność ta jest zarówno źródłem Pana przychodu, jak i wymaga stałego utrzymywania wysokiej sprawności fizycznej jako sportowiec oraz ponoszenia szeregu specjalistycznych i niezbędnych wydatków.
1.Sprzęt i jego transport:
W celu realizacji pokazów sportowych oraz udziału w zawodach sportowych dojeżdża Pan samochodem do miejsc ich organizacji, (…). (…). Koszty eksploatacji pojazdu (paliwo, serwis, części, ubezpieczenie) są bezpośrednio związane z działalnością.
2.Ubezpieczenie osoby i sprzętu:
Z uwagi na wysokie ryzyko urazów i kontuzji związanych z wykonywaniem (…) i treningów, planuje Pan zawrzeć ubezpieczenie sportowe obejmujące zarówno Pana jako wykonawcę działalności, jak i wykorzystywany w niej sprzęt sportowy. Brak takiego ubezpieczenia może skutkować całkowitą niezdolnością do kontynuowania działalności i utratą przychodów.
3.Udział w treningach:
Aby utrzymać wymaganą sprawność fizyczną i doskonalić umiejętności niezbędne do świadczenia usług, regularnie uczestniczy Pan w treningach, również poza miejscem zamieszkania. W związku z tym ponosi Pan koszty przejazdów (…), noclegów i innych niezbędnych wydatków związanych z wyjazdem służbowym. Okazjonalnie również będzie Pan podróżować samolotem do miejsc pokazów i zawodów sportowych, zabierając ze sobą niezbędny do tego sprzęt.
4.Opieka medyczna i regeneracja:
Z uwagi na intensywny charakter Pana aktywności fizycznej, korzysta Pan z usług lekarzy specjalistów, fizjoterapeutów, trenerów oraz innych profesjonalistów (np. masażystów, rehabilitantów, kosmetologów). Realizuje Pan także zalecenia medyczne, nabywając leki, odżywki, suplementy oraz specjalistyczną dietę. Wszystkie te działania są konieczne, aby utrzymać zdolność do wykonywania działalności sportowej w sposób ciągły i bezpieczny. Korzysta Pan również z obiektów sportowych: baseny, sauny, spa, siłownie, itp., a nawet rozpoczął Pan budowę swojej własnej sauny. Po zakończeniu treningów, pokazów i zawodów w celu przyspieszenia regeneracji organizmu, korzysta Pan z urządzeń takich jak elektrostymulatory mięśni, lampy do naświetlania, okulary blokujące światło niebieskie, maty do akupresury, co pozwala na skrócenie przerw w pracy i kontynuowanie działalności bez uszczerbku dla zdrowia.
5.Działalność marketingowa i promocyjna:
W ramach promocji Pana marki bierze Pan udział w treningach, gdzie tworzy nagrania wideo oraz zdjęcia, które następnie publikuje w mediach społecznościowych. Dzięki temu buduje Pan swoją rozpoznawalność i pozyskuje kontrahentów i sponsorów. Wydatki obejmują m.in. koszty wyjazdów, wynajmu pomieszczeń do sesji zdjęciowych oraz zakup sprzętu fotograficznego i video.
6.Zakup sprzętu i infrastruktury treningowej:
W celu dalszego rozwoju jako sportowca posiada Pan swój własny (…). W związku z utrzymaniem go wymaga to zakupu (…), a także kontenera magazynowego do przechowywania (…). Na samym kontenerze chciałby Pan zamontować panele fotowoltaiczne, które w dłuższej perspektywie sprawiłyby, że nie ponosiłby Pan tak wysokich wydatków na prąd do działalności. W bliskiej przyszłości planuje Pan również rozszerzyć działalność o (…). Kontenery będą wtedy służyć Pana klientom do odpoczynku, przebrania się, skonsumowania posiłków, (…).
7.Odzież i wyposażenie ochronne:
Ze względu na charakter wykonywanej działalności sportowej, niezbędne jest posiadanie odpowiedniego, specjalistycznego stroju ochronnego, w tym: (…). Odzież ta pełni funkcję ochronną (…). (…).
8.Rozszerzenie form treningowych:
W przyszłości planuje Pan zakup roweru typu X, który służyć będzie jako narzędzie treningowe. Charakter wykonywanych na nim manewrów jest zbliżony do tych wykonywanych (…), co pozwoli Panu na rozwój umiejętności przy jednoczesnym ograniczeniu ryzyka i kosztów treningowych. Niezbędne będzie też zakupienie wyposażenia sportowego, (…).
9.Efektywna dieta:
Jako sportowiec musi Pan trzymać odpowiednią dietę, by móc osiągnąć pełną efektywność podczas (…). Jest to niezbędne w Pana działalności. W związku z tym trzeba zrobić zakupy w sklepie np. w celu kupienia produktów do ugotowania odpowiedniej diety, produkty wysokobiałkowe czy woda do picia.
10.Wystąpienia publiczne:
Jako sportowiec jest Pan też osobą publiczną, w związku z tym ponosi Pan wydatki na wizyty u fryzjera, kosmetyczki, makijażystki i wizażystki, usługi logopedy oraz szkolenia z zakresu wystąpień publicznych. Jest to niezbędne by efektywnie reklamować Pana markę i pozyskiwać efektywnie nowych klientów.
Uzupełnienie wniosku nr 1
Z jakiego tytułu/tytułów uzyskuje Pan przychody z prowadzonej działalności, tj. jakie czynności/usługi wykonywane przez Pana w ramach tej działalności generują dla Pana przychód – proszę dokładnie wymienić?
Z tytułu prowadzonej działalności uzyskuje Pan przychody z udziału w (…) oraz z współprac reklamowych i marketingowych.
Czy w ramach działalności promocyjnej i marketingowej, publicznych wystąpień również uzyskuje Pan przychody z działalności gospodarczej?
W ramach działalności promocyjnej i marketingowej oraz publicznych wystąpień również uzyskuje Pan przychody z prowadzonej działalności gospodarczej.
Czy odzież i wyposażenie ochronne, o których mowa we wniosku, zostały/zostaną opatrzone stałym, zewnętrznym logo Pana firmy (jeśli tak, czy logo to jest/będzie umieszczone w widocznym miejscu)?
Odzież i wyposażenie sportowe, o których mowa we wniosku, zostały opatrzone stałym logiem Pana firmy – są umieszczone (…). Na odzieży i wyposażeniu znajdują się również loga Pana sponsorów.
Czy wartość któregokolwiek ze sprzętów/urządzeń/narzędzi/maszyn, o których mowa we wniosku, przekracza 10 000 zł; jeśli tak, proszę wskazać ten sprzęt?
Wartość części sprzętów/urządzeń/narzędzi/maszyn, o których mowa we wniosku, przekracza 10 000 zł; obecnie jest Pan w posiadaniu(…).
Czy wydatki opisane we wniosku są/będą odpowiednio dokumentowane dla celów prowadzonej działalności gospodarczej; w jaki sposób dokumentuje Pan te wydatki?
Opisane we wniosku wydatki są oraz będą odpowiednio udokumentowane dla celów prowadzonej działalności gospodarczej; są oraz będą dokumentowane na podstawie faktur VAT oraz rachunków.
Czy wydatki te zostały/zostaną poniesione przez Pana?
Wydatki zostały/zostaną poniesione przez Pana.
Co należy rozumieć pod pojęciem „nabycia specjalistycznej diety” użytym w zawartym przez Pana sformułowaniu „Realizuję także zalecenia medyczne, nabywając (…) specjalistyczną dietę”?
Pod pojęciem „nabycia specjalistycznej diety” należy rozumieć sportowy catering dietetyczny, w którym wszystkie makro- i mikroelementy są już odpowiednio wyliczone przez specjalistę – doktora dietetyki.
Czy zakup produktów do sporządzenia odpowiedniej diety, produktów wysokobiałkowych oraz wody jest podyktowany potrzebą zaspokojenia Pana potrzeb życiowych czy wynika wyłącznie z obowiązku przestrzegania odpowiedniej diety zalecanej dla Pana jako sportowca – proszę wyjaśnić związek wydatków poniesionych na zakup produktów do sporządzenia odpowiedniej diety, produktów wysokobiałkowych oraz wody z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą?
Zakup produktów do sporządzenia odpowiedniej diety, produktów wysokobiałkowych oraz wody jest podyktowany wyłącznie z obowiązku przestrzegania odpowiedniej diety zalecanej przez specjalistę – doktora dietetyki. Gdyby nie wykonywanie Pana działalności oraz wynikające z niej zalecenia specjalisty, nie korzystałby Pan z takiej diety.
Doprecyzował Pan pytanie oznaczone nr 4 przez wskazanie, czy dotyczy ono również możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie usług kosmetologów; jeśli tak to proszę to wskazać oraz uzupełnić opis sprawy przez wskazanie z jakiego rodzaju usług świadczonych przez kosmetologów korzysta Pan w ramach „Opieki medycznej i regeneracji” – proszę wyjaśnić:
-na czym polegają te usługi,
-czy i jaki jest ich związek z osiągnięciem, zachowaniem lub zabezpieczeniem przychodów z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej?
Tak, dotyczy ono również możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie usług kosmetologów:
·Usługi polegają na: (…).
·Powyższe wydatki są związane z osiągnięciem, zachowaniem lub zabezpieczeniem przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej, ponieważ usprawniają regenerację organizmu (…), a także poprawiają wydajność, która wpływa na konkurencyjność działalności.
W uzupełnieniu nr 2 wyjaśnił Pan, że nie oczekuje Pan wydania interpretacji w zakresie planowanych przyszłych wydatków na: samochód serwisowy, profesjonalne dmuchane (…), ciężki sprzęt (np. mini koparka) do przygotowania (…) treningowego, (…).
Pytania
1.Czy wydatki eksploatacyjne poniesione w związku z wykorzystywaniem (…) w działalności można zawrzeć w kosztach uzyskania przychodów w wysokości 100%, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
2.Czy składki na ubezpieczenie sportowe Wnioskodawcy, zabezpieczające możliwość dalszego prowadzenia działalności w przypadku kontuzji, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
3.Czy wydatki na dojazdy (bilety kolejowe, bilety lotnicze, transport lokalny) oraz noclegi związane z udziałem w treningach niezbędnych do wykonywania działalności gospodarczej (…) mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
4.Czy wydatki na usługi lekarzy specjalistów, fizjoterapeutów, masażystów, kosmetologów, a także inne zabiegi regeneracyjne (…) razem z zaleceniami specjalistów (np. specjalistyczne diety), wstęp do obiektów sportowych, wydatki na budowę sauny oraz zakup sprzętu wykorzystywanego do regeneracji po treningach, (…), takiego jak elektrostymulatory mięśni, maty do akupresury, okulary blokujące światło niebieskie itp., mogą stanowić koszt uzyskania przychodów w prowadzonej działalności, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
5.Czy wydatki na wynajem pomieszczeń do sesji zdjęciowych i nagrań dla sponsorów oraz do celów marketingowych można uznać za koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
6.Czy zakup sprzętu i narzędzi niezbędnych do utrzymania (…) treningowego (…), a także kontenerów razem z panelami fotowoltaicznymi może zostać uznany za koszt uzyskania przychodu w działalności gospodarczej, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
7.Czy zakup odzieży i akcesoriów ochronnych niezbędnych do bezpiecznego wykonywania (…) może stanowić koszt uzyskania przychodu, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
8.Czy zakup roweru typu X, wykorzystywany jako narzędzie wspomagające treningi (…) oraz wyposażenie sportowe mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
9.Czy wydatki na zakup produktów do sporządzenia odpowiedniej diety, produkty wysokobiałkowe czy woda do picia mogą stanowić koszt uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych?
10.Czy wydatki ponoszone na wizyty u fryzjera, kosmetyczki, makijażystki i wizażystki, usługi logopedy oraz szkolenia z zakresu wystąpień publicznych mogą stanowić koszt uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pana stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są wszelkie wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodu, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodu, z wyjątkiem wydatków wymienionych w art. 23 tej ustawy.
Wszystkie wskazane wydatki mają bezpośredni lub funkcjonalny związek z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, polegającą na realizowaniu (…) z tym związanych. Ich ponoszenie jest obiektywnie uzasadnione, celowe i racjonalne w kontekście osiągania przychodów oraz zabezpieczenia źródła przychodów, dlatego – zdaniem Wnioskodawcy – spełniają przesłanki do uznania ich za koszty uzyskania przychodów.
1.Wydatki eksploatacyjne na (…)
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wydatki eksploatacyjne ponoszone w związku z używaniem (…) (np. paliwo, części zamienne, serwis) w prowadzonej działalności gospodarczej mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w wysokości 100%. (…). Wydatek taki nie ma charakteru osobistego ani nie znajduje się w katalogu wyłączeń z art. 23 ustawy o PIT.
2.Składki na ubezpieczenie sportowe Wnioskodawcy
Zdaniem Wnioskodawcy, składki na ubezpieczenie sportowe, które zabezpiecza możliwość dalszego prowadzenia działalności w przypadku wypadku lub kontuzji podczas wykonywania pokazów sportowych, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów. Ubezpieczenie to ma na celu ochronę źródła przychodu – a więc bezpośrednio służy zachowaniu ciągłości działalności gospodarczej. Takie wydatki są uznawane za dopuszczalne koszty podatkowe, co znajduje potwierdzenie w orzecznictwie organów podatkowych.
3.Wydatki na dojazdy i noclegi związane z treningami
Wnioskodawca uważa, że wydatki na dojazdy środkami komunikacji publicznej (…), bilety samolotowe oraz na noclegi podczas wyjazdów treningowych powinny stanowić koszt uzyskania przychodu. Treningi są niezbędnym elementem przygotowania do (…), bez których nie byłoby możliwe wykonywanie działalności na wymaganym poziomie technicznym. Wydatki te mają związek funkcjonalny z przychodem i nie mają charakteru prywatnego.
4.Wydatki na opiekę medyczną, regenerację i dietę
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wydatki ponoszone na usługi lekarzy specjalistów, fizjoterapeutów, masażystów, a także na zabiegi regeneracyjne (…) oraz wydatki na realizację ich zaleceń (np. suplementacja, specjalistyczna dieta), wstęp do obiektów sportowych i wydatki na budowę sauny mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów. Również zakup urządzeń służących do regeneracji (np. maty akupresyjne, okulary blokujące światło niebieskie, elektrostymulatory) pozostaje w funkcjonalnym związku z wykonywaną działalnością – wspierają one utrzymanie sprawności fizycznej niezbędnej do świadczenia usług (…). Wydatki poniesione na usługi kosmetologów (zabiegi fizykoteraupeutyczne: endermologia, drenaż limfatyczny i infraterapia) mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów.
5.Koszty marketingu – sesje zdjęciowe, nagrania
Wnioskodawca uznaje, że wydatki na wynajem pomieszczeń do sesji zdjęciowych i nagrań, zarówno w celach marketingowych, jak i na potrzeby współpracy ze sponsorami, stanowią koszt uzyskania przychodu. Nagrania i materiały promocyjne publikowane są w social mediach Wnioskodawcy oraz przekazywane kontrahentom i sponsorom, co bezpośrednio przekłada się na pozyskiwanie nowych zleceń i zwiększenie przychodów.
6.Koszty budowy i utrzymania (…) treningowego
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zakup sprzętu i narzędzi potrzebnych do utrzymania własnego (…) treningowego, takich jak (…), stanowi koszt uzyskania przychodu. Treningi na własnym (…) służą bezpośrednio utrzymaniu wysokiej jakości usług, zwiększają bezpieczeństwo i ograniczają koszty wynajmu obiektów zewnętrznych. Również zakup kontenera razem z panelami fotowoltaicznymi do przechowywania (…) i narzędzi, wykorzystywanych wyłącznie w działalności, uzasadnia ich ujęcie w kosztach.
7.Odzież i sprzęt ochronny
W ocenie Wnioskodawcy, zakup specjalistycznej odzieży i akcesoriów ochronnych, takich jak (…), może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Tego rodzaju wyposażenie służy wyłącznie do wykonywania działalności i jest niezbędne z punktu widzenia wymogów bezpieczeństwa, co czyni go typowym wydatkiem zawodowym.
8.Zakup roweru X
Wnioskodawca uważa, że zakup roweru typu X, wykorzystywanego jako narzędzie wspomagające treningi (…), również spełnia przesłanki do uznania za koszt uzyskania przychodu. Tego typu rower umożliwia trenowanie technik zbliżonych do tych wykonywanych podczas (…), stanowi więc uzupełnienie procesu przygotowania fizycznego i technicznego do właściwych występów. Również zakup wyposażenia sportowego do treningów niezależnie od warunków pogodowych spełnia znamiona kosztu uzyskania przychodu.
9.Efektywna dieta
W opinii Wnioskodawcy wydatki na zakupy składników do sporządzenia diety sportowca jak najbardziej mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. Efektywna dieta przekłada się na wydajność podczas pokazów sportowych oraz udziału w zawodach sportowych, a także na wyższą jakość świadczonych usług, co przekłada się bezpośrednio na przychód z działalności gospodarczej.
10.Wystąpienia publiczne
Zdaniem Wnioskodawcy wydatki ponoszone na wizyty u fryzjera, kosmetyczki, makijażystki i wizażystki, usługi logopedy oraz szkolenia z zakresu wystąpień publicznych mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. Wydatki te mają na celu reklamę marki osobistej oraz dzięki temu przyciąganie kolejnych klientów, co realnie wpływa na przychody firmy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest:
·nieprawidłowe w części dotyczącej możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na wizyty u fryzjera, kosmetyczki, makijażystki, wizażystki, usługi logopedy oraz szkolenia z zakresu wystąpień publicznych;
·prawidłowe w pozostałej części.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera wykazu wydatków, który przesądzałby o ich zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, dlatego przyjmuje się, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.
W takim ujęciu kosztami tymi są zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów), nawet wówczas, gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty.
Jednak, aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, podatnik musi wykazać jego związek z prowadzoną działalnością oraz to, że jego poniesienie miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Ustawodawca wiąże bowiem koszty uzyskania przychodów z celem ich poniesienia, jakim jest osiągnięcie przychodów, ewentualnie zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów.
Podkreślam, że o tym co jest celowe i potrzebne w prowadzonej działalności, decyduje podmiot prowadzący działalność gospodarczą, a nie organ podatkowy. Na podatniku spoczywa obowiązek wykazania związku poniesionych kosztów nie tyle co z działalnością gospodarczą, ale przede wszystkim okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiągniętych przychodów, zwłaszcza w sytuacji wystąpienia sporu w tej kwestii.
W złożonej rzeczywistości życia gospodarczego istnieje obiektywna i zasadnicza trudność w precyzyjnym wyznaczeniu linii rozgraniczającej poszczególne przejawy aktywności gospodarczej, wykazywanej przez przedsiębiorców. Chodzi tu o ich podstawową działalność (produkcję, handel, usługi) i towarzyszące tej działalności przedsięwzięcia o charakterze marketingowym, promocyjnym, reklamowym, reprezentacyjnym – dotyczące sprzedaży towarów i usług oraz relacji z aktualnymi i potencjalnymi kontrahentami.
Zatem kosztem uzyskania przychodów nie są wszystkie wydatki, ale tylko takie, które nie są wymienione w art. 23 ww. ustawy i których poniesienie pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z uzyskaniem (zwiększeniem) przychodu z danego źródła bądź też zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów. Jednak ciężar wykazania owego związku spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.
Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, winien, w myśl powołanego na wstępie przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:
·pozostawać w związku przyczynowo-skutkowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
·nie znajdować się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, enumeratywnie wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
·być właściwie udokumentowany.
Dokonując powyższej kwalifikacji należy mieć również na uwadze negatywny katalog kosztów zawarty w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl przepisu art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia reprezentacji, reklamy oraz promocji, zatem przy wykładni powyższych pojęć, należy odnieść się do ich wykładni językowej.
Reprezentacja odnosi się do dobrego reprezentowania firmy. W konsekwencji o reprezentacji należy mówić w odniesieniu do całokształtu działań mających na celu stworzenie i utrwalenie jak najkorzystniejszego wizerunku firmy na zewnątrz, to jest w relacji z kontrahentami (ich przedstawicielami), gośćmi i potencjalnymi klientami.
Właściwy wizerunek to taki, który może sprawić, że kształtowany dzięki reprezentacji „obraz przedsiębiorcy” przełoży się na nabywanie jego produktów lub usług. Świadome kształtowanie więc właściwego wizerunku przez przedsiębiorcę ma na celu stworzenie o nim takiego wyobrażenia, które spowoduje pozytywne postrzeganie tegoż przedsiębiorcy przez osoby zewnętrzne, które z kolei będzie zachętą do podjęcia rozmów, współpracy, zakupów jego produktów czy usług.
Reprezentacja dotyczy działań zmierzających do kształtowania, rozpowszechniania wizerunku podatnika jako podmiotu gospodarczego, natomiast reklama dotyczy działań zmierzających do kształtowania, rozpowszechniania wizerunku nie samego podatnika, lecz jego produktów (towarów i usług). Podnosi się także, że reklama polega na przedstawianiu towarów i usług oraz nakłanianiu do ich nabycia w sposób bezpośredni, zaś reprezentacja pośrednio promuje podmiot gospodarczy poprzez stworzenie dobrego wizerunku firmy (J. Marciniuk, Podatek dochodowy od osób prawnych, rok 2007, Komentarz, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2007, teza 438 do art. 16, s. 568).
Z kolei reklama to działania podmiotu gospodarczego kształtującego popyt na dane towary, usługi lub markę, poprzez poszerzenie wiedzy o nich, zachwalanie, mające na celu skłonienie jak największej liczby potencjalnych klientów do zakupu towarów lub usług tego podmiotu gospodarczego.
Pojęcie „reklamy” należy rozumieć jako wszelkie celowe działania podatnika mające na celu rozpowszechnienie wiedzy o oferowanych przez niego produktach lub usługach, działania, których celem jest kształtowanie popytu, poprzez poszerzenie wiedzy przyszłych nabywców o towarach bądź usługach, ich cechach i przeznaczeniu, w celu zachęcenia do nabywania towarów, bądź usług od tego właśnie a nie innego podmiotu gospodarczego (B. Brzeziński, M. Kalinowski, Podatek dochodowy od osób prawnych, Komentarz, Warszawa 1997, s. 159; zob. też wyrok NSA z dnia 10 listopada 1999 r., sygn. akt I SA/Lu 1030/98, Lex nr 46935).
Istotne zatem jest rozróżnienie między nakładami ukierunkowanymi na reprezentowanie firmy oraz budowanie jej prestiżu (reprezentacja), a wydatkami mającymi na celu zachęcanie potencjalnych klientów do nawiązania bądź utrzymania kontaktów z przedsiębiorcą oraz nabywania towarów lub usług danej firmy (reklama). Ocena charakteru wydatku możliwa jest na podstawie całokształtu działalności prowadzonej przez podatnika. Ocena ta powinna być dokonywana każdorazowo przez podatnika, który prowadząc działalność gospodarczą może najlepiej dokonać właściwej kwalifikacji danego wydatku pod kątem funkcji, jaką będzie spełniać w firmie.
Jednocześnie należy podkreślić, że nie każdy wydatek, choćby jego poniesienie – z punktu widzenia podatnika – posiadało racjonalne i ekonomiczne uzasadnienie, może stanowić koszt uzyskania przychodów w działalności gospodarczej. Prowadząc działalność gospodarczą podatnik ponosi szereg wydatków, zarówno takich, których poniesienie w sposób bezpośredni związane jest z działaniami firmy (np. zakup towarów i usług mających na celu zabezpieczenie podstawowej działalności), jak również i takich, których cechy – po przedstawieniu odpowiedniej argumentacji – uzasadniałyby ich związek z potencjalnym uzyskaniem przychodów, utrzymaniem źródła przychodów, bądź jego zabezpieczeniem.
Jak wskazano w wyroku NSA z 16 października 2012 r., sygn. akt II FSK 430/11 oraz wyroku NSA z 17 stycznia 2017 r. sygn. akt II FSK 3813/14, wydatek należy oceniać mając na uwadze racjonalność określonego działania dla osiągnięcia przychodu. Poniesienie wydatku musi zatem być powiązane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, ukierunkowaną na uzyskanie przychodów. Kosztowa kwalifikacja konkretnego wydatku u konkretnego podatnika musi więc uwzględniać charakter i profil prowadzonej działalności gospodarczej oraz ekonomiczną racjonalność poniesionego wydatku.
Natomiast w wyroku WSA we Wrocławiu z 17 października 2013 r., sygn. I SA/Wr 1291/13 wyjaśniono, że: Nie jest (…) wykluczone, że dany wydatek teoretycznie może się przyczynić do uzyskania przychodu, niemniej jednak faktycznie jest on obojętny dla uzyskiwania przychodu. W praktyce występują bowiem sytuacje, w których podatnicy zaliczają do kosztów uzyskania przychodów wydatki, które przeznaczone są na realizację ich potrzeb osobistych, a ich możność przyczynienia się do powstania przychodu jest czysto teoretyczna.
Kryterium celowości nie wyznacza w sposobu ostry granicy pozwalającej odróżnić wydatki, które można uznać za koszy uzyskania przychodów, od tych, które już nimi nie są. Niemniej jednak kryterium to nie może służyć rekomendowaniu otwartego ciągu zdarzeń, tworząc w ten sposób niekończący się związek skutkowo-przyczynowy (patrz wyrok NSA z 8 sierpnia 2017 r. sygn. II FSK 1859/15).
Zauważam również, że aby wydatki mogły stanowić koszt uzyskania przychodu prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, muszą być poniesione wyłącznie na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej. Oznacza to, że wydatki nie mogą mieć charakteru osobistego, ponieważ wydatki osobiste nie mają na celu uzyskania przychodu z działalności gospodarczej, czy też zachowania lub zabezpieczenia tego źródła przychodu. W konsekwencji wydatki ponoszone w celach prywatnych (osobistych) nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, tj. jest Pan sportowcem i (…). Uczestniczy Pan również w wydarzeniach branżowych oraz prowadzi Pan działalność promocyjną i marketingową w mediach społecznościowych. Osiąga Pan przychody z udziału w (…), imprezach sportowych oraz ze współpracy reklamowej i marketingowej i wystąpień publicznych. Pana działalność wymaga od Pana stałego utrzymania wysokiej sprawności fizycznej jako sportowca oraz ponoszenia szeregu wydatków, które zaklasyfikował Pan w odpowiednie kategorie:
1)sprzęt i jego transport – transport (…), koszty eksploatacji pojazdu, paliwo serwis, części, ubezpieczenie;
2)ubezpieczenie osoby i sprzętu – ubezpieczenie sportowe;
3)udział w treningach – koszty przejazdów, transport lokalny, noclegi, inne niezbędne wydatki związane z wyjazdem służbowym;
4)opieka medyczna i regeneracja – usługi lekarzy specjalistów, fizjoterapeutów, trenerów, masażystów, rehabilitantów, kosmetologów, leki, odżywki, suplementy, specjalistyczna dieta, baseny, sauna, spa, siłownie, korzystanie z urządzeń takich jak elektrostymulatory mięśni, lampy do naświetlania, okulary blokujące światło niebieskie, maty do akupresury;
5)działalność marketingowa i promocyjna – koszt wyjazdu i wynajmu pomieszczeń do sesji zdjęciowych, zakup sprzętu fotograficznego i video;
6)zakup sprzętu i infrastruktury treningowej – narzędzia budowlane i ogrodnicze (…), przyczepa, (…), kontener magazynowy, panele fotowoltaiczne;
7)odzież i wyposażenie ochronne – (…), odzież techniczna;
8)rozszerzenie form treningowych – rower typu X, (…)
9)dieta – sportowy catering dietetyczny, produkty wysokobiałkowe, woda;
10)wystąpienia publiczne – wizyty u fryzjera, kosmetyczki, makijażystki, wizażystki, usługi logopedy, szkolenia z zakresu wystąpień publicznych.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa, stwierdzam, że wydatki szczegółowo opisane w pkt 1-9, tj. poniesione na sprzęt i jego transport, ubezpieczenie osoby i sprzętu, udział w treningach, opiekę medyczną i regenerację, działalność marketingową i promocyjną, zakup sprzętu i infrastruktury treningowej, odzież i wyposażenie ochronne, rozszerzenie form treningowych, dietę – mogą stanowić koszty uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem prawidłowego ich udokumentowania.
We wniosku i jego uzupełnieniu szczegółowo opisał Pan powiązania wymienionych w pkt 1-9 wydatków z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wydatki te niewątpliwie pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, tj. przyczyniają się do powstania, zachowania, zabezpieczenia przychodów z tego źródła.
Z opisu sprawy wynika również, że jako osoba publiczna ponosi Pan wydatki na wizyty u fryzjera, kosmetyczki, makijażystki i wizażystki, usługi logopedyczne oraz szkolenia z zakresu wystąpień publicznych – ujęte w grupowaniu „wystąpienia publiczne”.
Odnośnie do tych wydatków zauważam, że stanowią one co do zasady wydatki związane z faktem funkcjonowania osoby w życiu społecznym. Niezależnie bowiem od rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, każda osoba może nabywać dostosowane do własnych wymagań usługi np. kosmetyczki, fryzjera itp. Z tej też przyczyny zakup tych usług stanowi co do zasady spełnienie zwykłych, normalnych potrzeb danej osoby fizycznej.
Usługi logopedy oraz szkolenia z zakresu wystąpień publicznych nie są niezbędne do realizacji celów w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, a są raczej związane z rozwojem osobistym. Nie wykazał Pan związku kosztów usług logopedy i kosztów szkoleń z możliwością uzyskiwania konkretnych przychodów, a więc związek tych kosztów z możliwością uzyskania przychodu jest czysto teoretyczny.
Zwracam uwagę na fakt, że koszty powinny być poniesione „w celu uzyskania przychodów”, a nie np. „w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą”.
Zatem ponoszenie wydatków na wizyty u fryzjera, kosmetyczki, makijażystki i wizażystki, a także na nabycie usług logopedycznych oraz szkolenia z zakresu wystąpień publicznych noszą przede wszystkim znamiona wydatków o charakterze osobistym, a te nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów.
Podsumowanie:
Ponoszone przez Pana wydatki opisane w pkt 1-9, tj. wydatki na sprzęt i jego transport, ubezpieczenie osoby i sprzętu, udział w treningach, opiekę medyczną i regenerację, działalność marketingową i promocyjną, zakup sprzętu i infrastruktury treningowej, odzież i wyposażenie ochronne, rozszerzenie form treningowych oraz dietę, mogą stanowić koszty uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem prawidłowego ich udokumentowania.
Jednocześnie ponoszone przez Pana wydatki na wizyty u fryzjera, kosmetyczki, makijażystki i wizażystki, usługi logopedyczne oraz szkolenia z zakresu wystąpień publicznych nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanów faktycznych, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
