Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z budową sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. - Interpretacja - IBPP4/443-453/11/KG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 21.04.2011, sygn. IBPP4/443-453/11/KG, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z budową sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2011r. (data wpływu 10 marca 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wniosek aplikacyjny o przyznanie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu III Rozwój lokalny, Działania 3.1 Obszary wiejskie, pn. , został złożony przez Gminę K. w Urzędzie Marszałkowskim Województwa w dniu 16 listopada 2004r. i zarejestrowany pod numerem xxx. Projekt został wybrany do współfinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego uchwałą nr 1169/05 Zarządu Województwa z dnia 14 września 2005r.

Przedmiotem projektu była budowa sieci wodociągowej o łącznej długości 2 497 m, 18 szt. przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych o łącznej długości 3 180 m dla miejscowości Y. Umowa pomiędzy Gminą a Wojewodą o dofinansowanie projektu nr xxx została podpisana w dniu 25 stycznia 2006r. i zarejestrowana pod numerem xxx.

Na realizację projektu instytucja pośrednicząca przyznała beneficjentowi dofinansowanie w wysokości 975 663,82 PLN, co stanowi 75% wydatków kwalifikowanych w ramach projektu, w tym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego dofinansowanie wynosiło 845 575,31 PLN, tj. 65% wydatków kwalifikowanych, a ze środków budżetu państwa współfinansowanie wynosiło 130 088,51 PLN, tj. 10% wydatków kwalifikowalnych. Gmina zobowiązała się do wydatkowania wkładu własnego w wysokości 325 221,28 PLN, jak również do pokrycia pozostałych wydatków niekwalifikowanych w ramach projektu. Całkowite wydatki kwalifikowane wynosiły 1 300 885,10 PLN, natomiast całkowita wartość projektu wynosiła 1 417 999,60 PLN. Rozpoczęcie projektu 7 luty 2006r., rzeczowe zakończenie 30 wrzesień 2007r., finansowe zakończenie 15 październik 2007r.

Realizacja projektu wynika z wykonania zadań własnych gminy (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Inwestycja na żadnym etapie realizacji nie była wykorzystywana do działań opodatkowanych podatkiem VAT.

Inwestycja bezpośrednio po zakończeniu została nieodpłatnie przekazana na podstawie umowy użyczenia do Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w K., będącego odrębnym od Gminy podmiotem.

W trakcie realizacji inwestycji wykonanie przyłącza odbywało się do granic nieruchomości, a pozostałą jego część wykonywała osoba ubiegająca się o przyłączenie, zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę.

W związku z zaleceniami Komisji Europejskiej oraz Ministra Rozwoju Regionalnego, w celu zapewnienia informacji w sprawie kwalifikowalności podatku VAT dla projektów realizowanych w ramach ZPORR, Gmina jest zobowiązana do dostarczania instytucji pośredniczącej corocznie przez 5 lat od zakończenia realizacji projektu aktualnego zaświadczenia z urzędu skarbowego zawierającego informację, czy beneficjent jest płatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z zrealizowaniem inwestycji pn. , Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z zrealizowaniem przedmiotowej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca złożył wniosek aplikacyjny o przyznanie dofinansowania do projektu pn. .

Przedmiotem projektu była budowa sieci wodociągowej, 18 szt. przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych dla miejscowości Y.

Wykonanie przyłącza odbywało się do granic nieruchomości, a pozostałą jego część wykonywała osoba ubiegająca się o przyłączenie, zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę.

Realizacja projektu wynika z wykonania zadań własnych gminy (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Inwestycja na żadnym etapie realizacji nie była wykorzystywana do działań opodatkowanych podatkiem VAT.

Inwestycja bezpośrednio po zakończeniu została nieodpłatnie przekazana na podstawie umowy użyczenia do Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w K., będącego odrębnym od Gminy podmiotem.

Z treści wniosku wynika, iż Gmina nie będzie wykorzystywać obiektu powstałego w efekcie projektu (sieci wodociągowej i kanalizacyjnej) do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów, bowiem po wybudowaniu zostanie ona przekazana nieodpłatnie na podstawie umowy użyczenia do Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w K.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż nie została spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w ramach projektu pn. .

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach