Zwolnienie od podatku do szkoleń wykonywanych w ramach realizowanych projektów oraz do świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami zwią... - Interpretacja - ITPP2/443-123a/11/MD

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 20.04.2011, sygn. ITPP2/443-123a/11/MD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku do szkoleń wykonywanych w ramach realizowanych projektów oraz do świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku dnia 20 stycznia 2011 r. (data wpływu 27 stycznia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 28 marca 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku do szkoleń wykonywanych w ramach realizowanych projektów oraz do świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 28 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku do szkoleń wykonywanych w ramach realizowanych projektów oraz do świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja (czynny podatnik podatku od towarów i usług) jest organizacją niezależną, wspieraną publicznie, zachęcającą szerokie grono donatorów do wspierania potrzeb społeczności lokalnej i pośredniczącą w realizacji celów dobroczynnych. Celem Fundacji jest popieranie rozwoju gospodarczego miasta, w tym m. in. działalności edukacyjnej w zakresie przedsiębiorczości, wspieranie rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw. Realizuje swoje cele inicjując, bądź wspierając organizacyjnie, rzeczowo i finansowo, m.in. przedsięwzięcia z zakresu gospodarki, edukacji, programy szkoleń i doradztwa dla powstających i rozwijających się przedsiębiorstw i inne wymienione w jej statucie. Oprócz inicjowanych przez siebie przedsięwzięć Fundacja współdziała z innymi instytucjami, organizacjami dla osiągnięcia celów statutowych. Współdziałanie to może mieć charakter wsparcia częściowego lub całkowitego finansowania przedsięwzięcia.

Środki na realizację celów statutowych i pokrycie kosztów działalności, pochodzą m.in. ze środków pieniężnych otrzymanych od fundatora, z otrzymanych dotacji, dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej przez Fundację.

W ramach działalności Fundacja realizuje kilka projektów finansowanych - w całości lub w części - z otrzymanych dotacji. Są to m.in.:

1."Mentoring " - projekt finansowany ze środków EFS PO KL w ramach działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia" w wysokości 100%.

Dla beneficjentek ostatecznych udział w projekcie jest bezpłatny. Odbiorcami są osoby fizyczne wyrażające wolę udziału, które po spełnieniu określonych kryteriów i zakwalifikowaniu mają obowiązek uczestniczyć w projekcie.

Zakres projektu:

I etap - przygotowanie i przeprowadzenie - warsztaty rozwoju osobistego Kobieta ", w łącznym wymiarze 40 godzin, obejmujący m.in. planowanie drogi rozwoju, ustalenie celów osobistych i zawodowych oraz blok szkoleń z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej w łącznym wymiarze 40 godzin, składający się z następujących modułów: Pierwsze Kroki Przedsiębiorcy; Wprowadzenie do biznesplanu; Prawo handlowe; Prawo pracy; Kadry i płace, ubezpieczenia społeczne; Rachunkowość, finanse i podatki; Marketing i dodatkowo szkolenia komputerowe: MS Word. MS Excel, MS Power Point.

II etap - instrumenty wsparcia: Wsparcie finansowe (dotacja inwestycyjna i wsparcie pomostowe); Opieka Mentora; Szkolenia specjalistyczne oraz spotkanie w grupie wsparcia obejmujące wymianę doświadczeń; Doradztwo wysokospecjalistyczne (ll etap obejmuje okres 6-12 m-cy).

2."Partnerstwo " -projekt finansowany ze środków EFS PO KL w ramach działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samo zatrudnienia" w wysokości 100%. Dla beneficjentów ostatecznych udział w projekcie jest bezpłatny. Odbiorcami są osoby fizyczne wyrażające wolę udziału, które po spełnieniu określonych kryteriów i zakwalifikowaniu mają obowiązek uczestniczyć w projekcie. Celem projektu jest przeciwdziałanie negatywnym konsekwencjom zmniejszenia zatrudnienia w przemyśle stoczniowym woj. poprzez szkolenia, doradztwo i wsparcie finansowe.

Zakres projektu:

  • I etap - Promocja projektu,
  • II etap - Rekrutacja uczestników projektu,
  • III etap - Szkolenia z zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej - szkolenia w 5 modułach tematycznych - podstawy prawa gospodarczego, aspekty finansowe i podatkowe działalności gospodarczej, podstawy prawa pracy, skuteczny marketing, obsługa pakietu biurowego i programu księgowego,
  • IV etap - Preinkubacja - szkolenia i konsultacje w zakresie przygotowania biznesplanu własnej działalności gospodarczej, przygotowanie biznesplanów wraz z harmonogramem inwestycji, ranking biznesplanów,
  • V etap - Inkubacja - wsparcie szkoleniowe i doradcze, opieka indywidualnego doradcy, spotkania w grupie wsparcia, dotacja inwestycyjna oraz wsparcie pomostowe przez 6-12 m-cy.

3."Wysokie " - projekt finansowany ze środków EFS PO KL w ramach działania 8.1.1. "Wsparcie dla przedsiębiorstw i ich pracowników" w wysokości 100%. Dla beneficjentów ostatecznych udział w projekcie jest bezpłatny. Odbiorcami są osoby fizyczne wyrażające wolę udziału, które po spełnieniu określonych kryteriów i zakwalifikowaniu mają obowiązek uczestniczyć w projekcie. Celem projektu jest podniesienie i dostosowanie kwalifikacji osób pracujących, które chcą się doskonalić zawodowo poprzez organizowanie doradztwa i szkoleń ułatwiających podwyższanie lub zdobywanie nowych kwalifikacji wśród pracowników. Zakres projektu: przygotowanie i przeprowadzenie szkoleń: Skuteczny Handlowiec; Profesjonalny Menedżer; Profesjonalny Księgowy; Turystyka i Hotelarstwo; Specjalista ds. Projektów UE; Sprawna Administracja Publiczna; Prawo Zamówień Publicznych; Sprawna Administracja Publiczna; Prawo Ochrony Środowiska; Kursy komputerowe - obsługa pakietu biurowego i Internetu; Kurs języka angielskiego; Kurs języka niemieckiego.

W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie.

Czy szkolenia oraz świadczone usługi i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związane (czyli wszystkie czynności w ramach poszczególnych projektów), finansowane z dotacji, realizowane przez Fundację są zwolnione od podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi wykonywane w ramach ww. projektów, są zwolnione od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jako świadczenie usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane ze środków publicznych w całości lub w co najmniej 70%, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Artykuł 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, określa zakres podmiotowy i przedmiotowy usług zwolnionych z podatku, obejmując usługi realizowane przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania oraz kształcenia na poziomie wyższym. System oświaty kształtowany jest na podstawie ustawy o systemie oświaty wraz z rozporządzeniami wykonawczymi określającymi warunki kształcenia zawodowego i zakres umiejętności koniecznych dla wykonywania danego zawodu.

Zdaniem Fundacji, skoro artykuł 43 ust. 1 pkt 29 ustawy zwalnia usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26, to uznać należy, iż są to usługi kształcenia na różnym poziomie, w tym przygotowanie do prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek, nie obarczone warunkami podmiotowymi i przedmiotowymi wynikającymi z pkt 26. Szkolenia realizowane przez Fundację w ramach projektów mają na celu kształcenie w zakresie nabywania, uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe określonych umiejętności i kwalifikacji pomocnych zarówno w realizacji samozatrudnienia, jak i zdobywania zatrudnienia w innych formach, np. umowę o pracę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z brzmienia powyższej regulacji wynika, iż warunkiem opodatkowania określonej dostawy lub usługi, która przedmiotowo wchodzi w zakres działania ustawy o podatku od towarów i usług, jest jej odpłatny charakter. Odpłatność oznacza w tym przypadku wykonanie jej za wynagrodzeniem. Pomiędzy otrzymaną zapłatą a wykonanym świadczeniem (dostawą towarów, czy też usługą) powinien istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

W świetle ust. 2 ww. artykułu - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011 r. - nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że w ramach swojej działalności Fundacja (czynny podatnik podatku od towarów i usług) realizuje kilka projektów finansowanych z otrzymanych dotacji. Są to m. in. projekty: "Mentoring ", "Partnerstwo ", "Wysokie ". Projekty te finansowane są ze środków EFS PO KL w wysokości 100%. Dla ich beneficjentów ostatecznych udział jest nieodpłatny. Odbiorcami są osoby fizyczne wyrażające wolę udziału, które po spełnieniu określonych kryteriów i ich zakwalifikowaniu mają obowiązek uczestniczyć w projekcie.

Na tym tle Fundacja powzięła wątpliwość dotyczącą możliwości zastosowania zwolnienia od podatku do szkoleń wykonywanych w ramach tych projektów oraz do świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług, stwierdzić należy, że mimo otrzymania przez Fundację dotacji, mamy do czynienia z wykonywaniem na rzecz ostatecznych beneficjentów usług nieodpłatnych, które w sytuacji przedstawionej we wniosku co do zasady nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Usługi takie w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 nie wchodzą w zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług. Wobec powyższego stanowisko Fundacji, zgodnie z którym ww. usługi są zwolnione od podatku, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy