Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

- stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych podziału Spółki przez wyodrębnienie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

(…) Sp. z o. o. (dalej jako „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest polskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawca jest spółką zależną (…) w skład której wchodzi 12 podmiotów oraz zarazem pełni rolę spółki dominującej niższego szczebla w (…) (dalej: „Grupa”) w skład której wchodzą 4 spółki oraz pełni rolę spółki dominującej w (…).

Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest działalność (…).

Wnioskodawca jest właścicielem (…). Obiekt oferuje miejsca noclegowe oraz usługi gastronomiczne dla klientów indywidualnych a także organizację przyjęć okolicznościowych, wesel, eventów, spotkań biznesowych oraz konferencji.

Ponadto Wnioskodawca poprzez swoją spółkę zależną realizuje działalność w segmencie (…).

W związku z szerokim zakresem działalności gospodarczej, prowadzonej przez Wnioskodawcę od wielu lat, na terenie Polski, faktycznie funkcjonująca struktura organizacyjna działała w ramach pięciu dużych i wyodrębnionych komórek organizacyjnych tj.: (…).

W ramach struktury organizacyjnej ww. komórek realizowane są następujące usługi: (…)Dla każdej wyodrębnionej komórki organizacyjnej, w celach zarządczych, przygotowywane są raporty wynikowe oraz strategie finansowe.

Ww. struktura, została formalnie powołana przez uchwałę Zarządu, w której wyodrębniono komórki organizacyjne a w ramach tych komórek prowadzone są usługi:

- (…),

- (…),

- (…),

- (…)

- (…).

Każda z komórek organizacyjnych mogłyby samodzielnie realizować przypisane im cele biznesowe. Szczególnie dotyczy to działalności prowadzonej w ramach (…), odrębnej w swojej specyfice od pozostałych działalności.

W przyszłości rozważany jest podział Wnioskodawcy w formie wyodrębnienia działalności hotelarsko-gastronomicznej (dalej jako „Podział”) do nowo zawiązanej spółki kapitałowej (dalej jako „Nowa Spółka”) w zamian za udziały w tej spółce, które obejmie Wnioskodawca (spółka dzielona). Po przeprowadzeniu Podziału Wnioskodawca będzie kontynuować działalność w zakresie (…), którym przypisana część majątku pozostanie w Spółce. Podjęcie decyzji o Podziale zostało poprzedzone szeregiem analiz zewnętrznych oraz wewnętrznych mających na celu weryfikację sytuacji rynkowej, finansowej, majątkowej, operacyjnej i organizacyjnej Wnioskodawcy. Przede wszystkim uwzględniono efektywność działalności prowadzonej przez Spółkę, jak i całą Grupę Podział będzie spełniał przesłanki podziału przez wyodrębnienie zgodnie z art. 529 § 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 18 z późn. zm., dalej jako „k.s.h.”) w brzmieniu znowelizowanym ustawą z dnia 16 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1705 ), która weszła w życie 15 września 2023 r.

Komórka organizacyjna, której wyodrębnienie dotyczy niniejszy Wniosek, prowadzi działalność w obszarze usług hotelarsko - gastronomicznych pod nazwą (…) (dalej: „Hotel”) z wykorzystaniem składników majątku będących własnością Wnioskodawcy, w skład którego wchodzą w szczególności:

   1. rzeczowe aktywa, takie jak:

   - budynki hotelowe i restauracyjne oraz gospodarcze położone w (…),

   - grunty,

   - wszystkie budowle i infrastruktura znajdująca się na gruncie (z wyjątkiem elementów infrastruktury będących własnością przedsiębiorstw przesyłowych lub dostawców usług),

   - wszelkie ruchomości znajdujące się w Hotelu lub na gruncie, na którym Hotel jest usytuowany, niezbędne do funkcjonowania Hotelu oraz wyposażenie Hotelu,

   - zapasy towarów i materiałów znajdujące się w magazynach Hotelu;

   2. prawa własności intelektualnej, jak m.in.:

oprogramowanie używane w związku z funkcjonowaniem Hotelu,

opracowany i wdrożony system identyfikacji wizualnej, będący również oznaczeniem indywidualizującym;

   3. zezwolenia i koncesje;  

   4. prawa i obowiązki wynikające z wszelkich umów określających stosunek pracy, w przypadku których Hotel jest zakładem pracy;

   5. inne prawa, roszczenia, należności, zobowiązania i obowiązki związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą w ramach Hotelu, jak m.in.:

wszelkie prawa, roszczenia i wierzytelności (należności),

wszelkie obowiązki i zobowiązania;

  6. bieżące rezerwacje hotelowe, tj. aktywne/trwające rezerwacje związane z usługami zakwaterowania złożone przez klientów (gości lub osoby prawne lub jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej);

  7. bazę danych klientów/kontrahentów Hotelu;

  8. środki pieniężne w kasach Hotelu i restauracji;

  9. środki pieniężne na rachunkach bankowych;

    10. wszelkie licencje;

      11. polisy ubezpieczeniowe.

Organizacyjne i funkcjonalne wyodrębnienie Hotelu od Spółki ma swoje odzwierciedlenie również w zakresie:

    1. odrębnych dla Hotelu dysków sieciowych, macierzy dyskowych, osobnych dedykowanych dla działalności hotelarsko-gastronomicznej folderów w ramach już istniejącej infrastruktury informatycznej Spółki,

    2. posiadania przez Hotel odrębnych danych teleadresowych tj. numerów telefonów oraz osobnych stopek e-mail utworzonych dla pracowników i współpracowników Hotelu,

    3. osobnych wizytówek dla pracowników i współpracowników Hotelu,

    4. okresowych spotkań zespołu Hotelu,

    5. systemu przechowywania dokumentacji umożliwiającej wyszukanie dokumentacji finansowej przypisanej do Hotelu oraz odrębnej archiwizacji dokumentacji handlowej dotyczącej działalności hotelarsko-gastronomicznej.

Działalność hotelarsko-gastronomiczna funkcjonuje w oparciu o przypisane do niej aktywa i pasywa oraz zobowiązania i należności. W szczególności Wnioskodawca przygotowuje wewnętrzny rachunek zysków i strat oraz inne raporty finansowe to znaczy, że w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa identyfikuje się, odrębnie dla Hotelu, przychody i koszty oraz aktywa i pasywa związane z działalnością hotelarsko-gastronomiczną, w tym m.in. rozliczenia finansowe z klientami i kontrahentami oraz zobowiązania pracownicze.

Natomiast, w zakresie tych elementów rachunku zysków i strat oraz innych raportów, których nie da się jednoznacznie przypisać do Hotelu, czyli w sytuacji, gdy alokacja na poszczególne komórki organizacyjne nie jest bezpośrednio możliwa, Wnioskodawca stosuje uzasadniony klucz alokacji kosztów. Dzięki temu możliwe jest ustalenie wyniku finansowego działalności hotelarsko-gastronomicznej niezależnie od wyniku finansowego całego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Dla Hotelu przygotowywane są oddzielne cele strategiczne, finansowe oraz budżet (wchodzący w skład całościowego budżetu Wnioskodawcy).

W zakresie kont księgowych Hotel posiada własne konta analityczne, które w programie księgowym wykorzystywanym przez Spółkę, pozwalają na dokładne wskazanie, które przychody i koszty oraz pozostałe zapisy na kontach bilansowych związane są z działalnością Hotelu.

Wnioskodawca identyfikuje środki pieniężne bezpośrednio powiązane z działalnością prowadzoną przez Hotel (od strony wpływów i wydatków).

Do Hotelu przyporządkowany został jeden rachunek bankowy czyli rachunek bieżący (podstawowy) w PLN razem z rachunkiem VAT oraz rachunek dotyczący karty służbowej dla pracownika Hotelu. Środki pieniężne skalkulowane dla Hotelu i niezbędne do jego funkcjonowania znajdą się wśród składników majątkowych przenoszonych do nowej spółki w ramach Podziału.

Wskutek podziału działalność hotelarsko-gastronomiczna będzie kontynuowana, z wykorzystaniem przekazanych w trakcie Podziału przez Wnioskodawcę składników majątkowych, w takim samym zakresie. Nie będzie konieczne wykorzystanie dodatkowych składników majątku czy potrzeby zatrudniania nowego personelu.

Działania o charakterze administracyjno-finansowym dotyczące m.in. zarządzanie zasobami ludzkimi, rozliczanie wynagrodzeń, usługi księgowe, usługi informatyczne oraz obsługi administracyjnej są wykonywane na rzecz Hotelu przez Centralę jako działania konieczne również w zakresie działalności podstawowej Spółki. Do Hotelu są przypisywane koszty Centrali związane z działalnością hotelarsko-gastronomiczną.

Dokumentacja księgowa dotycząca Hotelu przechowywana jest w sposób umożliwiający jej zidentyfikowanie w ramach dokumentacji Spółki.

Po dokonaniu podziału przez wyodrębnienie Wnioskodawca będzie prowadził działalność w zakresie usług ochrony fizycznej, usług czystościowych, monitoringu i zabezpieczenia technicznego oraz usług parkingowych, w ramach (…). Po formalnym wyodrębnieniu Hotelu siedziba Wnioskodawcy nadal mieścić się będzie pod dotychczasowym adresem Spółki.

Do kontynuowania działalności Spółki wykorzystywane będą te same co obecnie składniki materialne i niematerialne związane z działalnością Wnioskodawcy w obszarze prowadzenia usług ochrony fizycznej, usług czystościowych, monitoringu i zabezpieczenia technicznego oraz usług parkingowych, a w szczególności:

1. środki trwałe i wartości niematerialne prawne związane z prowadzoną działalnością,

   - budynki biurowe i gospodarcze położone w (…),

   - grunty,

   - wszystkie budowle i infrastruktura znajdująca się na gruncie (z wyjątkiem elementów infrastruktury będących własnością przedsiębiorstw przesyłowych lub dostawców usług),

   - wszelkie ruchomości znajdujące się w siedzibie lub na gruncie, niezbędne do funkcjonowania oraz wyposażenie,

   - zapasy towarów i materiałów znajdujące się w magazynach związanych z działalnością usług ochrony, czystościowych, monitoringu i zabezpieczenia technicznego oraz usług parkingowych,

   - oprogramowanie, licencje.

2. inwestycje długoterminowe - udziały;

3. zezwolenia i koncesje;

4. prawo do zarejestrowanych znaków towarowych (będących również oznaczeniami indywidualizującymi);

5. prawo do domen internetowych;

6. zobowiązania i należności;

7. prawa i obowiązki z umów cywilnoprawnych;

8. umowy z pracownikami oraz współpracownikami;

9. polisy ubezpieczeniowe.

Organizacyjne i funkcjonalne wyodrębnienie (…) ma swoje odzwierciedlenie również w zakresie:

 1. odrębnych dla (…) dysków sieciowych, macierzy dyskowych, osobnych dedykowanych dla działalności hotelarsko-gastronomicznej folderów w ramach już istniejącej infrastruktury informatycznej Spółki posiadania odrębnych danych teleadresowych tj. numerów telefonów oraz osobnych stopek e-mail utworzonych dla pracowników i współpracowników;

 2. osobnych wizytówek dla pracowników i współpracowników;

 3. okresowych spotkań zespołów (…);

 4. sytemu przechowywania dokumentacji umożliwiającej wyszukanie dokumentacji finansowej alokowanej do (…) oraz odrębnej archiwizacji dokumentacji handlowej.

W zakresie kont księgowych (…) posiada własne konta analityczne, które w programie księgowym wykorzystywanym przez Spółkę pozwalają na dokładne wskazanie, które przychody i koszty oraz pozostałe zapisy kont bilansowych związane są z działalnością usług ochrony, czystościowych, monitoringu i zabezpieczenia technicznego oraz usług parkingowych.

Wnioskodawca identyfikuje środki pieniężne bezpośrednio powiązane z działalnością prowadzoną przez (…) (od strony wpływów i wydatków).

Do (…) został przypisany jeden rachunek bankowy tj. rachunek bieżący (podstawowy) w PLN (razem z rachunkiem VAT) oraz kilkanaście rachunków pomocniczych.

Dokumentacja księgowa dotycząca (…) przechowywana jest w sposób umożliwiający jej zidentyfikowanie w ramach dokumentacji Spółki.

Jak wskazał Wnioskodawca w przyszłości rozważany jest Podział, który ma polegać na przeniesieniu działalności hotelarsko-gastronomicznej do odrębnej nowo zawiązanej spółki w drodze podziału przez wyodrębnienie tzn. nowego rodzaju podziału spółek kapitałowych. W szczególności, w ramach Podziału dojdzie do przeniesienia Hotelu do Nowej Spółki tzn. dojdzie do wyodrębnienia działalności hotelarsko - gastronomicznej do Nowej Spółki. Nowa Spółka, w oparciu o nabyty w ramach wyodrębnienia Hotel zamierza kontynuować działalność gospodarczą w zakresie usług hotelarsko-gastronomicznych.

Jednocześnie po Podziale Wnioskodawca dalej będzie prowadzić działalność gospodarczą w ramach (…).

W ramach Podziału do Nowej Spółki zostaną przeniesione wszystkie składniki majątkowe pierwotnie alokowane do Hotelu a następnie również wymienione i szczegółowo opisane w planie Podziału przygotowanym zgodnie z art. 534 § 1 pkt 7 K.S.H. oraz zasoby ludzkie - wg stanu na dzień Podziału i zaktualizowane na skutek bieżącej działalności Hotelu od daty zgłoszenia planu Podziału, do daty Podziału.

Od dnia Podziału, dotychczasowe uzgodnienia wewnętrzne w sprawie przyporządkowania części kosztów Centrali do Hotelu zostaną przekształcone w umowę cywilnoprawną między Spółką a Nową Spółką, na podstawie której Spółka (w ramach (...)) będzie świadczyć usługi na rzecz Nowej Spółki. Wynagrodzenie za wyżej wymienione usługi zostanie ustalone na zasadach rynkowych w oparciu o przepisy o cenach transferowych.

Ponadto, w ramach Wyodrębnienia zostaną dokonane wszystkie inne czynności oraz procedury wymagane do przejęcia działalności Hotelu przez Nową Spółkę.

W związku z Podziałem nie dojdzie do zamknięcia ksiąg rachunkowych Spółki. Niemniej w celach ewidencyjnych i rozliczeniowych na dzień Podziału sporządzony zostanie bilans oraz rachunek zysków i strat Hotelu oraz (…). Na mocy art. 93c ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm., dalej jako „Ordynacja podatkowa”) z dniem Podziału Nowa Spółka wstąpi we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki Wnioskodawcy pozostające w związku z Hotelem. Struktura funkcjonowania oraz finansowo-księgowa i organizacja Hotelu oraz (…) w dacie Wyodrębnienia będzie analogiczna do tej, o której mowa powyżej.

Składniki majątkowe wchodzące w skład Hotelu zostaną dla celów podatkowych przyjęte przez Nową Spółkę w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Spółki (kontynuacja wyceny). Między innymi, wartość początkowa przenoszonych środków trwałych oraz wartości niematerialnych ustalona zostanie w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Spółki - zgodnie z obowiązującymi Nową Spółkę przepisami ustawy o CIT.

Nowa Spółka po Podziale będzie dokonywać odpisów amortyzacyjnych z uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów oraz będzie kontynuować metodę amortyzacji przyjętą przez Spółkę, jeżeli składniki te były wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Spółki - zgodnie z obowiązującymi Nową Spółkę przepisami ustawy o CIT. W odniesieniu natomiast do pozostałych przejętych w drodze Podziału składników majątku wchodzących w skład Hotelu, wartość tych składników dla celów podatkowych ustalona zostanie w wysokości przyjętej dla celów podatkowych i wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu dzielonego tzn. Spółki (na dzień Podziału) - na zasadzie następstwa prawnego (sukcesji podatkowej) z art. 93c Ordynacji podatkowej.

Planowany Podział - obejmujący m.in. wyodrębnienie, którego dotyczy niniejszy Wniosek - będzie posiadał uzasadnienie ekonomiczne tj. głównym lub jednym z głównych celów tej czynności nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. Podział ma na celu wyeliminowanie problemów zarządczych związanych z prowadzeniem usług o bardzo odmiennym charakterze jakimi są usługi ochrony fizycznej, czystościowe, monitoringu i zabezpieczenia technicznego oraz parkingowe w odniesieniu do usług hotelarsko-gastronomicznych, realizowanych w ramach jednego przedsiębiorstwa. Podział pozwoli również na usprawnienie działalności Hotelu oraz (…). Działanie nie jest ukierunkowane na uzyskanie żadnej korzyści podatkowej.

W szerszym ujęciu planowany Podział wpisuje się w cel o znaczeniu strategicznym dla całej Grupy, dotyczący zmiany zasad zarządzania biznesami istniejącymi w jej ramach, w tym w szczególności ich ujednoliceniu. Obecnie można bowiem wyróżnić dwa modele zarządzania biznesami Grupy, tzn.:

  - pośrednie zarządzanie przez Spółkę biznesami działającymi w ramach spółek zależnych, w których szefowie biznesu są jednocześnie członkami zarządu danej spółki;

  - bezpośrednie zarządzanie przez Zarząd Spółki liniami biznesowymi i segmentami wspomagającymi działającymi w ramach Spółki, w których szefowie biznesu nie należą do Zarządu Spółki, ponoszącego odpowiedzialność za działalność Spółki.

Takie rozróżnienie modeli zarządzania wewnątrz Grupy powoduje, że w jej ramach występują różnice w zakresie odpowiedzialności, samodzielności i swobody zarządzania pomiędzy szefami biznesów prowadzonych przez spółki zależne od Wnioskodawcy a kierującymi działami (tzn. liniami biznesowymi formalnie wyodrębnionymi w ramach działalności Wnioskodawcy, np. Hotelu).

Prowadzona przez Zarząd Spółki obserwacja funkcjonowania linii biznesowych Grupy w obu modelach zarządzania wskazuje, że bardziej optymalny jest model zarządzania pośredniego przez Zarząd Spółki liniami biznesowymi funkcjonującymi w ramach spółek zależnych, ponieważ wpływa on na wzrost poczucia samodzielności, przedsiębiorczości, odpowiedzialności kadry kierowniczej za podstawowe aspekty związane z danym biznesem (w tym za realizację strategii, wyniki, wewnętrzną organizację oraz zagadnienia prawne, czy pracownicze).

Zmiana obecnego modelu zarządzania komórkami organizacyjnymi funkcjonującymi wewnątrz Spółki na model pośredni będzie skutkowała także racjonalizacją zadań Zarządu Spółki. Pozwoli ona na pełne ukierunkowanie działalności Zarządu Spółki na zadania związane z opracowywaniem i realizacją strategii Grupy oraz rozwojem i podnoszeniem jej wartości, m.in. poprzez utrzymanie jak największych korzyści płynących ze współpracy i synergii pomiędzy spółkami w Grupie - w ramach działalności Centrali.

Przejście na model pośredniego zarządzania, umożliwi reorganizację operacyjną oraz obniżenie kosztów działalności całej Grupy poprzez wprowadzenie ujednoliconych standardów dla wszystkich spółek Grupy w zakresie m.in. zarządzania zasobami ludzkimi, rozliczania wynagrodzeń, usług księgowych, usług informatycznych oraz obsługi administracyjnej.

Ponadto, na płaszczyźnie finansowej przeniesienie Hotelu do Nowej Spółki w drodze wyodrębnienia umożliwi precyzyjną ocenę jego kondycji finansowej oraz rentowności, pozwoli także na większą integralność wyodrębnionego podmiotu. Zarząd nowo utworzonej Spółki będzie mógł dostosować koszty ogólne do charakteru działalności samego Hotelu, a Zarząd Spółki dzielonej do działalności (…) (dotychczas koszty ogólne ponoszone przez Spółkę musiały odpowiadać potrzebom wszystkich jednostek).

Fakty opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym są aktualne na moment złożenia niniejszego wniosku. Jednakże, mogą one częściowo ulec zmianie/modyfikacji do dnia Podziału. Zmiany te będą wynikać z bieżącego funkcjonowania Hotelu oraz (…) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i są normalnym zjawiskiem gospodarczym.

W uzupełnieniu wniosku odpowiadając na zadane pytania wskazali Państwo, że:

Na dzień dokonania opisanej we wniosku transakcji - podziału Spółki przez wyodrębnienie - będące przedmiotem transakcji składniki majątkowe komórki organizacyjnej „…” (działalności hotelarsko-gastronomicznej) będą stanowiły zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Spółka przejmująca (Nowo Zawiązana) będzie miała faktyczną możliwość kontynuowania działalność prowadzonej dotychczas w zakresie działalności hotelarsko-gastronomicznej, bez konieczności angażowania innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowania dodatkowych działań faktycznych lub prawnych niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie, w jakim Spółka prowadzi ją obecnie.

Wśród składników majątku przenoszonych w drodze podziału przez wyodrębnienie nie będzie praw i obowiązków z umów, na podstawie których udzielono finansowania dłużnego na realizację, nabycie, modernizację, adaptację lub przebudowę przenoszonych nieruchomości gdyż Spółka nie korzysta z takiego finansowania w zakresie realizacji, nabycia, modernizacji, adaptacji lub przebudowy przenoszonych nieruchomości.

Wśród składników majątku przenoszonych w drodze podziału przez wyodrębnienie nie będzie umowy o zarządzanie nieruchomością gdyż Spółka nie jest stroną takiej umowy i nie jest ona konieczna do kontynuowania realizowanej uprzednio w Spółce działalności gospodarczej w zakresie działalności hotelarsko-gastronomicznej.

Wśród składników majątku przenoszonych w drodze podziału przez wyodrębnienie nie będzie umowy o zarządzanie aktywami gdyż Spółka nie jest stroną takiej umowy i nie jest ona konieczna do kontynuowania realizowanej uprzednio w Spółce działalności gospodarczej w zakresie działalności hotelarsko-gastronomicznej.

Wśród składników majątku przenoszonych w drodze podziału przez wyodrębnienie będą należności o charakterze pieniężnym związane z przenoszonym majątkiem.

Ww. umowy nie będą przedmiotem podziału przez wyodrębnienie, dlatego że (…) Spółka z o.o. nie jest stroną umów dotyczących komórki organizacyjnej „…” w zakresie finansowania, zarządzania nieruchomością oraz aktywami gdyż obecnie, tego typu umowy, nie są konieczne do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie działalności hotelarsko-gastronomicznej.

Pytania

  1. Czy wyodrębniany ze Spółki do Nowej Spółki Hotel, na moment Podziału przez wyodrębnienie, będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej jako: „ZCP”) w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT?

  2. Czy w związku z planowanym podziałem Spółki przez wyodrębnienie Hotelu, po stronie Spółki powstanie obowiązek podatkowy na gruncie ustawy o VAT?

  3. Czy dokonanie omawianego Podziału będzie się wiązało z obowiązkiem dokonania korekty podatku naliczonego przez Spółkę?

Państwa stanowisko w sprawie

Pytanie nr 1

W ocenie Wnioskodawcy w dacie Podziału Hotel będzie stanowić ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2024 r. poz. 361, dalej: „ustawa o VAT”).

Ustawa o VAT definiuje ZCP, w art. 2 pkt 27e, jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W świetle powyższych regulacji, składniki majątkowe tworzą ZCP, jeżeli:

1. stanowią zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;

2. zespół składników materialnych i niematerialnych został wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie;

3. zespół składników materialnych i niematerialnych został wyodrębniony finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie;

4. zespół składników materialnych i niematerialnych potencjalnie może stanowić niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze (wyodrębnienie funkcjonalne).

Jako uzupełnienie przedstawionej wyżej definicji, orzecznictwo organów podatkowych i sądów posiłkowo posługuje się definicją przedsiębiorstwa na gruncie regulacji prawa cywilnego. W świetle art. 55¹ k.c. przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.

Obejmuje ono w szczególności:

  1) oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

  2) własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

  3) prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

  4) wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

  5) koncesje, licencje i zezwolenia;

  6) patenty i inne prawa własności przemysłowej;

  7) majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

  8) tajemnice przedsiębiorstwa;

  9) księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

W celu ustalenia, czy w dacie Podziału Hotel stanowić będzie ZCP w rozumieniu ustawy o VAT należy dokonać analizy, czy w odniesieniu do działalności hotelarsko-gastronomicznej prowadzanej przez Wnioskodawcę spełnione są wyżej wymienione przesłanki.

Warunkiem uznania Hotelu za ZCP w rozumieniu ustawy o VAT jest, aby przyporządkowane do niego były składniki materialne i niematerialne Spółki niezbędne do prowadzenia przypisanego Hotelowi zakresu działalności.

Zgodnie z uchwałą Zarządu, dotyczącą wyodrębnienia komórek organizacyjnych, do Hotelu przypisane zostały najistotniejsze składniki materialne i niematerialne oraz zobowiązania związane z działalnością Spółki w obszarze prowadzenia usług hotelarsko-gastronomicznych, a w szczególności:

  1. rzeczowe aktywa, takie jak:

   - budynki hotelowe i restauracyjne oraz gospodarcze położone w (…),

   - grunty,

   - wszystkie budowle i infrastruktura znajdująca się na gruncie (z wyjątkiem elementów infrastruktury będących własnością przedsiębiorstw przesyłowych lub dostawców usług),

   - wszelkie ruchomości znajdujące się w Hotelu lub na gruncie, na którym Hotel jest usytuowany, niezbędne do funkcjonowania Hotelu oraz wyposażenie Hotelu,

   - zapasy towarów i materiałów znajdujące się w magazynach Hotelu;

  2. prawa własności intelektualnej, jak m.in.:

   - oprogramowanie używane w związku z funkcjonowaniem Hotelu,

   - opracowany i wdrożony system identyfikacji wizualnej, będący również oznaczeniem indywidualizującym;

  3. zezwolenia i koncesje;

  4. prawa i obowiązki wynikające z wszelkich umów określających stosunek pracy, w przypadku których Hotel jest zakładem pracy;

  5. inne prawa, roszczenia, należności, zobowiązania i obowiązki związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą w ramach Hotelu, jak m.in.:

   - wszelkie prawa, roszczenia i wierzytelności (należności),

   - wszelkie obowiązki i zobowiązania;

 6. bieżące rezerwacje hotelowe, tj. aktywne/trwające rezerwacje związane z usługami zakwaterowania złożone przez klientów (gości lub osoby prawne lub jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej);

 7. bazę danych klientów/kontrahentów Hotelu;

 8. środki pieniężne w kasach Hotelu i restauracji;

 9. środki pieniężne na rachunkach bankowych;

   10. wszelkie licencje;

   11. polisy ubezpieczeniowe.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że do Hotelu przyporządkowano, jak opisuje art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, zarówno składniki materialne, jak i niematerialne oraz zobowiązania. W wykazie tych składników figurują również te, o których mowa w art. 55¹ k.c., tzn. indywidualizujące oznaczenie działalności hotelarsko-gastronomicznej, prawo własności nieruchomości, ruchomości, wierzytelności, licencje i prawa własności intelektualnej i przemysłowej. Składnikiem Hotelu są również dokumenty dotyczące prowadzonej działalności, w tym dokumenty księgowe.

W ocenie Wnioskodawcy do Hotelu alokowano zatem wszystkie składniki wchodzące w skład przedsiębiorstwa Spółki, a niezbędne do prowadzenia działalności przez Hotel.

Ponadto, jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, w ramach wyodrębnienia do Nowej Spółki zostaną przeniesione wszystkie składniki majątkowe przypisane pierwotnie do Hotelu na podstawie uchwały Zarządu, a następnie również w planie Podziału oraz zasoby ludzkie (zmiana pracodawcy, przeniesienie zakładu pracy) - wg stanu na dzień Podziału (uwzględniając zmiany w stanie majątku jakie zajdą między datą planu Podziału a datą Podziału).

Struktura organizacyjna Hotelu w dacie Podziału będzie analogiczna do tej, o której mowa w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Mając powyższe na względzie, zdaniem Wnioskodawcy w dacie Podziału Hotel będzie spełniał przesłankę zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań.

Wyodrębnienie organizacyjne Hotelu

Ustawa o VAT nie wskazuje jak ma wyglądać organizacyjne wyodrębnienie danej masy majątkowej, aby mogła ona zostać uznana za ZCP. Dotychczasowa linia orzecznicza organów podatkowych wskazuje, że wystarczające jest wyodrębnienie danego zespołu składników w statucie, regulaminie lub innym akcie (np. uchwale zarządu). Hotel został formalnie wyodrębniony w strukturze organizacyjnej Spółki mocą uchwały Zarządu, zatem ww. przesłanka została spełniona.

Odrębność organizacyjna oznacza również możliwość ustalenia w każdym momencie, które składniki majątkowe przedsiębiorstwa przynależą do danego ZCP. Odrębność organizacyjna wymaga, aby możliwe było przyporządkowanie do takiego odrębnego zespołu składników majątkowych i niemajątkowych odrębnej dokumentacji, łącznie z umowami stanowiącymi źródło praw i obowiązków dotyczących wyłącznie zakresu działalności prowadzonej przez ten ZCP.

W świetle powyższego oraz zgodnie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wyodrębnienie organizacyjne ZCP w postaci Hotelu ma swoje uzasadnienie w szczególności w:

1. formalnym wyodrębnieniu Hotelu mocą uchwały Zarządu,

2. przyporządkowaniu do Hotelu umów związanych z jego działalnością oraz wynikających z nich praw i obowiązków.

Istnieje możliwości identyfikacji dokumentacji dotyczącej Hotelu, w tym umów związanych z jego działalnością oraz wynikających z nich praw i obowiązków.

Ponadto, odrębność organizacyjna Hotelu przejawia się również w szeregu innych aspektów:

1. odrębnych dla Hotelu dysków sieciowych, macierzy dyskowych, osobnych dedykowanych dla działalności hotelarsko-gastronomicznej folderów w ramach już istniejącej infrastruktury informatycznej Spółki;

 2. posiadaniu przez Hotel odrębnych danych teleadresowych tj. numerów telefonów oraz osobnych stopek e-mail utworzonych dla pracowników i współpracowników Hotelu;

 3. osobnych wizytówkach dla pracowników i współpracowników z oznaczeniem Hotelu;

 4. okresowych spotkaniach zespołu Hotelu;

 5. systemie przechowywania dokumentacji umożliwiającej wyszukanie dokumentacji finansowej przyporządkowanej do Hotelu, odrębnej archiwizacji dokumentacji handlowej dotyczącej Hotelu;

 6. położenie niezależne od siedziby Wnioskodawcy;

 7. istnieniu stanowiska Managera Hotelu - jego zadaniem jest kierowanie działalnością Hotelu i zapewnienie jego należytego funkcjonowania;

 8. przyporządkowaniu do Hotelu pracowników i współpracowników.

Ponadto, struktura organizacyjna Hotelu w dacie Podziału będzie analogiczna do tej, o której mowa powyżej.

Mając powyższe na względzie, zdaniem Wnioskodawcy Hotel w dacie Podziału będzie spełniać przesłankę wyodrębnienia organizacyjnego.

Wyodrębnienie finansowe Hotelu

Definicja ZCP wskazana w ustawie o VAT nie precyzuje, co należy rozumieć przez wyodrębnienie finansowe. Organy podatkowe prezentują stanowisko, zgodnie z którym wyodrębnienie finansowe nie oznacza konieczności prowadzenia osobnych ksiąg dla poszczególnych ZCP, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do ZCP.

W zakresie kont księgowych Hotel posiada własne konta analityczne oraz korzysta z systemu tzw. Miejsc Powstawania Kosztów (MPK), które w programie księgowym wykorzystywanym przez Spółkę pozwalają na dokładne wskazanie, które przychody/koszty związane są z działalnością Hotelu. Z kolei w zakresie kont bilansowych (aktywa pasywa), wpisy dotyczące Hotelu albo księgowane są na osobnych kontach analitycznych albo możliwe jest wydzielenie pozycji dotyczących Hotelu z kont Spółki. Dla celów zarządczych sporządzane są poglądowe rachunki zysków i strat, okresowe bilanse oraz prognozy finansowe.

O wyodrębnieniu finansowym Hotelu świadczą również następujące przesłanki:

 1. identyfikowanie przez Spółkę środków pieniężnych bezpośrednio powiązanych z działalnością prowadzoną przez Hotel (od strony wpływów i wydatków),

 2. rachunek bankowy przyporządkowany do Hotelu tj. rachunek bieżący (podstawowy) w PLN (razem z rachunkiem VAT). Środki pieniężne skalkulowane dla Hotelu i niezbędne do funkcjonowania znajdą się wśród składników majątkowych przenoszonych w ramach wyodrębnienia do Nowej Spółki,

 3. działalność sprzedażowa w obszarze prowadzenia usług hotelarsko-gastronomicznych również przy pomocy portali internetowych, a więc posiadanie przez Hotel źródła bieżącego finansowania działalności,

 4. przechowywanie dokumentacji księgowej dotyczącej Hotelu w sposób umożliwiający jej zidentyfikowanie w ramach dokumentacji Spółki.

Ponadto, struktura funkcjonowania oraz finansowo-księgowa Hotelu w dacie Podziału będzie analogiczna do tej, o której mowa powyżej. Na dzień poprzedzający dzień Podziału sporządzony zostanie w celach ewidencyjnych i rozliczeniowych bilans oraz rachunek zysków i strat Hotelu.

Mając powyższe na względzie, zdaniem Wnioskodawcy, Hotel spełnia i w dacie Podziału będzie spełniać przesłankę wyodrębnienia finansowego.

Wyodrębnienie finansowe Hotelu

Definicja ZCP wskazana w ustawie o VAT nie precyzuje, co należy rozumieć przez wyodrębnienie finansowe. Organy podatkowe prezentują stanowisko, zgodnie z którym wyodrębnienie finansowe nie oznacza konieczności prowadzenia osobnych ksiąg dla poszczególnych ZCP, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do ZCP.

W zakresie kont księgowych Hotel posiada własne konta analityczne oraz korzysta z systemu tzw. Miejsc Powstawania Kosztów (MPK), które w programie księgowym wykorzystywanym przez Spółkę pozwalają na dokładne wskazanie, które przychody/koszty związane są z działalnością Hotelu. Z kolei w zakresie kont bilansowych (aktywa/pasywa), wpisy dotyczące Hotelu albo księgowane są na osobnych kontach analitycznych albo możliwe jest wydzielenie pozycji dotyczących Hotelu z kont Spółki. Dla celów zarządczych sporządzane są poglądowe rachunki zysków i strat, okresowe bilanse oraz prognozy finansowe.

Wyodrębnienie funkcjonalne Hotelu/realizacja określonych zadań gospodarczych.

Poza wyodrębnieniem organizacyjnym i finansowym w istniejącym przedsiębiorstwie, składniki materialne i niematerialne, by mogły stanowić ZCP w rozumieniu ustawy o VAT, muszą być przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych. Jednocześnie konieczne jest, by zespół takich składników potencjalnie mógł stanowić niezależne przedsiębiorstwo, realizujące własne zadania gospodarcze.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, przedmiotem działalności Hotelu jest aktywność Spółki w zakresie:

1. usług noclegowych;

2. usług gastronomicznych;

3. organizacji przyjęć okolicznościowych, wesel, eventów, spotkań biznesowych oraz konferencji.

W świetle powyższego, niewątpliwie do Hotelu przypisane zostały konkretne, własne zadania gospodarcze. Wyznaczono również Managera Hotelu, który jest odpowiedzialny za ich realizację.

W części aspektów przesłanka wyodrębnienia funkcjonalnego zazębia się z wyodrębnieniem organizacyjnym. Jak szczegółowo wskazano w uzasadnieniu dotyczącym wyodrębnienia organizacyjnego, do Hotelu przypisano składniki materialne i niematerialne oraz zobowiązania, które znajdowały się w przedsiębiorstwie, a które są istotne dla działalności prowadzonej przez Hotel. Hotel dysponuje więc w ocenie Wnioskodawcy masą majątkową oraz zasobami ludzkimi, które umożliwiają jego funkcjonowanie jako niezależnego przedsiębiorstwa. Nie bez znaczenia jest też w tym kontekście fakt, że Wnioskodawca identyfikuje środki pieniężne bezpośrednio powiązane z działalnością prowadzoną przez Hotel (od strony wpływów i wydatków) i dokonał przyporządkowania jednego rachunku bankowego, tzn. rachunku bieżącego (podstawowego) w PLN (wraz z rachunkiem VAT) do Hotelu. Środki pieniężne skalkulowane dla Hotelu i niezbędne do jego funkcjonowania znajdą się wśród składników majątkowych przenoszonych do Nowej Spółki w ramach Wyodrębnienia.

Mając powyższe na względzie, zdaniem Wnioskodawcy, Hotel w dacie Podziału będzie spełniać przesłankę wyodrębnienia funkcjonalnego w celu realizacji określonych zadań gospodarczych.

Podsumowując, zespół składników majątkowych i niemajątkowych, składający się na Hotel wraz z przypisanymi do tych składników przychodami, kosztami, należnościami, zobowiązaniami oraz zespołem ludzkim, ze względu na ich organizacyjne, finansowe i funkcjonalne wyodrębnienie należy uznać, na dzień złożenia niniejszego wniosku, a także na dzień Podziału, mając na względzie, że jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego stan faktyczny w nim wskazany nie ulegnie zmianie innej niż związanej z normalnym, bieżącym funkcjonowaniem, za ZCP Spółki w rozumieniu art. art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Pytanie nr 2

W ocenie Wnioskodawcy w związku z planowanym podziałem Wnioskodawcy przez wyodrębnienie Hotelu do Nowej Spółki, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek podatkowy na gruncie ustawy o VAT.

W myśl art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów tej ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wskazać należy, że użyte w tym przepisie sformułowanie „transakcji zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, co oznacza, że zakres pojęcia „zbycie” obejmuje wszystkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

W tym miejscu podkreślić należy, że również w sytuacji, gdy w wyniku podziału Spółki przez wyodrębnienie przedmiotem przeniesienia jest zorganizowana część przedsiębiorstwa to mamy do czynienia z transakcją zbycia w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, który to przepis wyłącza taką czynność z zakresu regulacji ustawy o VAT.

Przepis art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, powinien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (czyli wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Podział przez wyodrębnienie (art. 529 § 1 pkt 5 KSH) wyróżnia się tym, że w nowej spółce lub spółce istniejącej, do której następuje przeniesienie części majątku spółki dzielonej, udziały lub akcje obejmuje spółka dzielona.

Uwzględniając powyższe uznać należy, że podział Spółki przez wyodrębnienie Hotelu i przeniesienie go do Nowej Spółki, jako transakcja dotycząca ZCP w rozumieniu ustawy o VAT nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Mając na uwadze powyższe, jak i stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania numerem 1, w opinii Spółki podział Wnioskodawcy przez wyodrębnienie Hotelu nie spowoduje po stronie Wnioskodawcy powstania obowiązku podatkowego na gruncie ustawy o VAT.

Pytanie nr 3

W ocenie Wnioskodawcy dokonanie omawianego podziału nie będzie się wiązało z obowiązkiem dokonania korekty podatku naliczonego przez Spółkę.

Prawa i obowiązki podatnika związane z tzw. korektą kwoty podatku odliczonego reguluje art. 91 ustawy o VAT. Przewiduje on m.in., że obowiązek dokonywania korekty w odniesieniu do nieruchomości wynosi 10 lat. Na dzień dokonania podziału Spółki przez wyodrębnienie, okres korekty jeszcze nie upłynie, a przeniesienie jej w ramach wydzielonego majątku do Nowej Spółki nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Nie oznacza to jednak, że Spółka będzie zobowiązana dokonać korekty podatku naliczonego. Zgodnie z art. 93c §1-2 i art. 93e Ordynacji Podatkowej, osoby prawne wstępują, z dniem podziału albo z dniem wydzielenia albo z dniem wyodrębnienia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im w planie podziału składnikami majątku - chyba, że odrębne ustawy stanowią inaczej.

Jak już zostało wykazane, zarówno majątek wydzielany ze Spółki, jak i majątek w niej pozostający będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Ponadto, odrębne ustawy nie stanowią inaczej w omawianym zakresie. Określenie „transakcja zbycia” obejmuje przeniesienie własności zorganizowanej części przedsiębiorstwa w wyniku podziału spółki przez wyodrębnienie. Dokonanie omawianego podziału nie będzie się wiązało z obowiązkiem dokonania takiej korekty przez Spółkę.

Podsumowując, Podział nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego na gruncie ustawy o VAT po stronie Spółki, w odniesieniu do wyodrębnienia Hotelu stanowiącego ZCP oraz nie będzie się wiązał z obowiązkiem dokonania korekty podatku naliczonego przez Spółkę w myśl art. 19a ust. 1 ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 z zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jednocześnie przepis art. 6 ustawy wskazuje na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są w nim wskazane czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszczące się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług, z uwagi jednak na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.

I tak, na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:

Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zatem w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czynność ta nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Przepisy regulujące prawną instytucję podziału spółek stanowią treść działu II ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18 ze zm.), zwanej dalej „Ksh”.

W art. 529 § 1 Ksh pkt 5 wyróżniono sposoby dokonania podziału spółek kapitałowych. Zgodnie z ww. przepisem:

Podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących lub nowo zawiązanych, które obejmuje spółka dzielona (podział przez wyodrębnienie).

Przewidziany w art. 529 § 1 pkt 5 Kodeksu spółek handlowych podział dokonany przez wyodrębnienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub nowo zawiązaną spółkę powoduje przeniesienie prawa własności wyodrębnionych części majątku. Złożoność procedur związanych z podziałem spółki nie ma przy tym znaczenia. Istotny jest efekt końcowy - przeniesienie własności.

W świetle powyższych regulacji, dokonany na podstawie Kodeksu spółek handlowych podział przez wyodrębnienie poszczególnych części majątku spółki dzielonej jest, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, operacją obejmującą zdarzenia podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, powinien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

W myśl art. 2 pkt 27e ustawy:

Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem wynikającym z powyższego przepisu jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).

Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.

Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1) istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;

2) zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

3) składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

4) zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy, uwzględnić należy następujące okoliczności:

1) zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz

2) faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy natomiast zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

Zakres powyższego wyłączenia zdefiniował w wyrokach Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z 27 listopada 2003 r. w sprawie Zita Modes Sarl C-497/01, TSUE stwierdził, że: „(…) celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie - nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu - do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów.”

W wyroku z 10 listopada 2011 r., w sprawie C-444/10 Finanzamt Ludenscheid przeciwko Christel Schriever, TSUE wywiódł, że regulacja art. 5 (8) VI Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 Dyrektywy 112) obejmuje przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, nie obejmuje natomiast samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów. Jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, że nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga, by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. W wyroku tym Trybunał wywiódł, że jeżeli działalność gospodarcza tego nie wymaga, przedmiotem zbycia nie muszą być wszystkie składniki z nią związane, aby czynność ta wyłączona była z opodatkowania na podstawie art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy.

Ponadto, w wyroku z dnia 21 czerwca 2012 r., sygn. I FSK 1586/11 NSA zauważył, że „Sam tylko fakt wyłączenia jakiegokolwiek składnika majątku nie pozwala na stwierdzenie, że już z tego powodu przedmiotem zbycia nie jest zorganizowana część przedsiębiorstwa, bowiem decydującą jest okoliczność, czy przy użyciu tej części można samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. (…) Jeśli wyłączenie określonego składnika nie pozbawi wydzielonego kompleksu majątkowego cech przedsiębiorstwa bądź jego zorganizowanej części, to zbycie w takiej postaci nie podlega podatkowi od towarów i usług”.

W wyroku NSA z dnia 28 sierpnia 2013 r., sygn. akt II FSK 2529/11 stwierdzono: „Żaden z przepisów prawa powoływanych przez Sąd pierwszej instancji oraz wnoszącego skargę kasacyjną nie zawiera wprost, dosłownie i jednoznacznie wymogu, zgodnie z którym dla bytu prawnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części niezbędne jest prawo własności nieruchomości. Organy podatkowe nie ustaliły też w sprawie, że składniki wnoszonego aportem przedsiębiorstwa (...) nie mogły funkcjonować jako zorganizowana część przedsiębiorstwa bez prawa własności nieruchomości albo też z wykorzystaniem innych nieruchomości niż te, których podatnik nie wniósł do spółki. Istotne znaczenie ma również podnoszona przez Sąd pierwszej instancji okoliczność, że w dniu wniesienia - otrzymania aportu spółka kapitałowa otrzymała także, tytułem dzierżawy, prawo do przywoływanych powyżej nieruchomości”.

O tym, czy nastąpiło zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 1 i 2 budzi kwestia ustalenia, czy wyodrębniany ze Spółki do Nowej Spółki Hotel, na moment Podziału przez wyodrębnienie, będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT oraz czy w związku z planowanym podziałem Spółki przez wyodrębnienie Hotelu, po stronie Spółki powstanie obowiązek podatkowy na gruncie ustawy o VAT.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości, wskazać należy, że jak już wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie przekazania określonych składników majątkowych (na ile stanowią w nim w tym momencie, wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo polskim rezydentem podatkowym. Są Państwo spółką zależną Grupy (…) w skład której wchodzi 12 podmiotów oraz zarazem pełnią Państwo rolę spółki dominującej niższego szczebla w (…) (Grupa) w skład której wchodzą 4 spółki oraz pełnią Państwo rolę spółki dominującej w (…).

Głównym przedmiotem Państwa działalności jest działalność usług ochrony mienia. Spółka działa głównie w sektorach: handlowym, edukacyjnym, państwowym czy rekreacyjnym. Wykorzystuje nowoczesne systemy on-line, pozwalające na bieżącą weryfikację i śledzenie zdarzeń oraz informacji o chronionym obiekcie. Państwa działalność obejmuje również montaż systemów zabezpieczeń oraz prowadzenie sieci strzeżonych i monitorowanych parkingów. Działają Państwo także w usługach czystościowych oferując kompleksowe usługi porządkowe w szerokim zakresie.

Są Państwo właścicielem (…). Obiekt oferuje miejsca noclegowe oraz usługi gastronomiczne dla klientów indywidualnych a także organizację przyjęć okolicznościowych, wesel, eventów, spotkań biznesowych oraz konferencji.

Ponadto poprzez swoją spółkę zależną realizują Państwo działalność w segmencie usług medycznych i rehabilitacyjnych, prowadząc specjalistyczną poradnię medyczną oraz centrum rehabilitacji.

W związku z szerokim zakresem działalności gospodarczej, prowadzonej przez Państwa od wielu lat, na terenie Polski, faktycznie funkcjonująca struktura organizacyjna działała w ramach pięciu dużych i wyodrębnionych komórek organizacyjnych tj.:(…).

W ramach struktury organizacyjnej ww. komórek realizowane są następujące usługi: ochrony fizycznej, czystościowe, monitoringu i zabezpieczenia technicznego, parkingowe oraz hotelarsko - gastronomiczne. Natomiast Centrala świadczy usługi o charakterze pomocniczym, m.in. zarządzania zasobami ludzkimi, rozliczania wynagrodzeń, usługi księgowe, usługi informatyczne oraz obsługi administracyjnej. Dla każdej wyodrębnionej komórki organizacyjnej, w celach zarządczych, przygotowywane są raporty wynikowe oraz strategie finansowe.

Ww. struktura, została formalnie powołana przez uchwałę Zarządu, w której wyodrębniono komórki organizacyjne a w ramach tych komórek prowadzone są usługi: (…).

Każda z komórek organizacyjnych mogłyby samodzielnie realizować przypisane im cele biznesowe. Szczególnie dotyczy to działalności prowadzonej w ramach (…), odrębnej w swojej specyfice od pozostałych działalności.

W przyszłości rozważany jest przez Państwa podział w formie wyodrębnienia działalności hotelarsko-gastronomicznej (Podział) do nowo zawiązanej spółki kapitałowej (Nowa Spółka) w zamian za udziały w tej spółce, które obejmą Państwo (spółka dzielona). Po przeprowadzeniu Podziału będą Państwo kontynuować działalność w zakresie  (…) i, którym przypisana część majątku pozostanie w Spółce. Podjęcie decyzji o Podziale zostało poprzedzone szeregiem analiz zewnętrznych oraz wewnętrznych mających na celu weryfikację Państwa sytuacji rynkowej, finansowej, majątkowej, operacyjnej i organizacyjnej. Przede wszystkim uwzględniono efektywność działalności prowadzonej przez Spółkę, jak i całą Grupę.

Podział będzie spełniał przesłanki podziału przez wyodrębnienie zgodnie z art. 529 § 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych.

Komórka organizacyjna, której wyodrębnienie dotyczy niniejszy Wniosek, prowadzi działalność w obszarze usług hotelarsko-gastronomicznych pod nazwą „…” z wykorzystaniem składników majątku będących własnością Wnioskodawcy, w skład którego wchodzą w szczególności:

        1. rzeczowe aktywa, takie jak:

   - budynki hotelowe i restauracyjne oraz gospodarcze położone w (…),

   - grunty,

   - wszystkie budowle i infrastruktura znajdująca się na gruncie (z wyjątkiem elementów infrastruktury będących własnością przedsiębiorstw przesyłowych lub dostawców usług),

   - wszelkie ruchomości znajdujące się w Hotelu lub na gruncie, na którym Hotel jest usytuowany, niezbędne do funkcjonowania Hotelu oraz wyposażenie Hotelu,

   - zapasy towarów i materiałów znajdujące się w magazynach Hotelu,

        2. prawa własności intelektualnej, jak m.in.:

   - oprogramowanie używane w związku z funkcjonowaniem Hotelu,

   - opracowany i wdrożony system identyfikacji wizualnej, będący również oznaczeniem indywidualizującym,

        3. zezwolenia i koncesje,

        4. prawa i obowiązki wynikające z wszelkich umów określających stosunek pracy, w przypadku których Hotel jest zakładem pracy,

        5. inne prawa, roszczenia, należności, zobowiązania i obowiązki związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą w ramach Hotelu, jak m.in.:

   - wszelkie prawa, roszczenia i wierzytelności (należności),

   - wszelkie obowiązki i zobowiązania;

        6. bieżące rezerwacje hotelowe, tj. aktywne/trwające rezerwacje związane z usługami zakwaterowania złożone przez klientów (gości lub osoby prawne lub jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej),

        7. bazę danych klientów/kontrahentów Hotelu,

        8. środki pieniężne w kasach Hotelu i restauracji,

        9. środki pieniężne na rachunkach bankowych,

           10. wszelkie licencje,

           11. polisy ubezpieczeniowe,

Organizacyjne i funkcjonalne wyodrębnienie Hotelu od Spółki ma swoje odzwierciedlenie również w zakresie:

 1. odrębnych dla Hotelu dysków sieciowych, macierzy dyskowych, osobnych dedykowanych dla działalności hotelarsko-gastronomicznej folderów w ramach już istniejącej infrastruktury informatycznej Spółki,

 2. posiadania przez Hotel odrębnych danych teleadresowych, tj. numerów telefonów oraz osobnych stopek e-mail utworzonych dla pracowników i współpracowników Hotelu,

 3. osobnych wizytówek dla pracowników i współpracowników Hotelu,

 4. okresowych spotkań zespołu Hotelu,

 5. systemu przechowywania dokumentacji umożliwiającej wyszukanie dokumentacji finansowej przypisanej do Hotelu oraz odrębnej archiwizacji dokumentacji handlowej dotyczącej działalności hotelarsko-gastronomicznej.

Działalność hotelarsko-gastronomiczna funkcjonuje w oparciu o przypisane do niej aktywa i pasywa oraz zobowiązania i należności. W szczególności przygotowują Państwo wewnętrzny rachunek zysków i strat oraz inne raporty finansowe to znaczy, że w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa identyfikuje się, odrębnie dla Hotelu, przychody i koszty oraz aktywa i pasywa związane z działalnością hotelarsko-gastronomiczną, w tym m.in. rozliczenia finansowe z klientami i kontrahentami oraz zobowiązania pracownicze.

Natomiast, w zakresie tych elementów rachunku zysków i strat oraz innych raportów, których nie da się jednoznacznie przypisać do Hotelu, czyli w sytuacji, gdy alokacja na poszczególne komórki organizacyjne nie jest bezpośrednio możliwa, stosują Państwo uzasadniony klucz alokacji kosztów. Dzięki temu możliwe jest ustalenie wyniku finansowego działalności hotelarsko-gastronomicznej niezależnie od wyniku finansowego całego przedsiębiorstwa Spółki. Dla Hotelu przygotowywane są oddzielne cele strategiczne, finansowe oraz budżet (wchodzący w skład Państwa całościowego budżetu).

W zakresie kont księgowych Hotel posiada własne konta analityczne, które w programie księgowym wykorzystywanym przez Spółkę, pozwalają na dokładne wskazanie, które przychody i koszty oraz pozostałe zapisy na kontach bilansowych związane są z działalnością Hotelu.

Identyfikują Państwo środki pieniężne bezpośrednio powiązane z działalnością prowadzoną przez Hotel (od strony wpływów i wydatków).

Do Hotelu przyporządkowany został jeden rachunek bankowy czyli rachunek bieżący (podstawowy) w PLN razem z rachunkiem VAT oraz rachunek dotyczący karty służbowej dla pracownika Hotelu. Środki pieniężne skalkulowane dla Hotelu i niezbędne do jego funkcjonowania znajdą się wśród składników majątkowych przenoszonych do nowej spółki w ramach Podziału.

Wskutek podziału działalność hotelarsko-gastronomiczna będzie kontynuowana, z wykorzystaniem przekazanych w trakcie Podziału przez Państwa składników majątkowych, w takim samym zakresie. Nie będzie konieczne wykorzystanie dodatkowych składników majątku czy potrzeby zatrudniania nowego personelu.

Działania o charakterze administracyjno-finansowym dotyczące m.in. zarządzanie zasobami ludzkimi, rozliczanie wynagrodzeń, usługi księgowe, usługi informatyczne oraz obsługi administracyjnej są wykonywane na rzecz Hotelu przez Centralę jako działania konieczne również w zakresie działalności podstawowej Spółki. Do Hotelu są przypisywane koszty Centrali związane z działalnością hotelarsko-gastronomiczną.

Dokumentacja księgowa dotycząca Hotelu przechowywana jest w sposób umożliwiający jej zidentyfikowanie w ramach dokumentacji Spółki.

W przyszłości rozważany jest Podział, który ma polegać na przeniesieniu działalności hotelarsko-gastronomicznej do odrębnej nowo zawiązanej spółki w drodze podziału przez wyodrębnienie tzn. nowego rodzaju podziału spółek kapitałowych. W szczególności, w ramach Podziału dojdzie do przeniesienia Hotelu do Nowej Spółki tzn. dojdzie do wyodrębnienia działalności hotelarsko-gastronomicznej do Nowej Spółki. Nowa Spółka, w oparciu o nabyty w ramach wyodrębnienia Hotel zamierza kontynuować działalność gospodarczą w zakresie usług hotelarsko-gastronomicznych. Jednocześnie po Podziale dalej będą Państwo prowadzić działalność gospodarczą w zakresie usług ochrony fizycznej, usług czystościowych, monitoringu i zabezpieczenia technicznego oraz usług parkingowych, w ramach (…). Po formalnym wyodrębnieniu Hotelu Państwa siedziba nadal mieścić się będzie pod dotychczasowym adresem Spółki.

W ramach Podziału do Nowej Spółki zostaną przeniesione wszystkie składniki majątkowe pierwotnie alokowane do Hotelu, a następnie również wymienione i szczegółowo opisane w planie Podziału przygotowanym zgodnie z art. 534 § 1 pkt 7 k.s.h. oraz zasoby ludzkie - wg stanu na dzień Podziału i zaktualizowane na skutek bieżącej działalności Hotelu od daty zgłoszenia planu Podziału, do daty Podziału.

Od dnia Podziału, dotychczasowe uzgodnienia wewnętrzne w sprawie przyporządkowania części kosztów Centrali do Hotelu zostaną przekształcone w umowę cywilnoprawną między Spółką a Nową Spółką, na podstawie której Spółka (w ramach (…)) będzie świadczyć usługi na rzecz Nowej Spółki. Wynagrodzenie za wyżej wymienione usługi zostanie ustalone na zasadach rynkowych w oparciu o przepisy o cenach transferowych.

Ponadto, w ramach Wyodrębnienia zostaną dokonane wszystkie inne czynności oraz procedury wymagane do przejęcia działalności Hotelu przez Nową Spółkę.

W związku z Podziałem nie dojdzie do zamknięcia ksiąg rachunkowych Spółki. Niemniej w celach ewidencyjnych i rozliczeniowych na dzień Podziału sporządzony zostanie bilans oraz rachunek zysków i strat Hotelu. Na mocy art. 93c ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa z dniem Podziału Nowa Spółka wstąpi we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki Wnioskodawcy pozostające w związku z Hotelem. Struktura funkcjonowania oraz finansowo-księgowa i organizacja Hotelu w dacie Wyodrębnienia będzie analogiczna do tej, o której mowa powyżej.

Przedstawione przez Państwa okoliczności sprawy wskazują, że opisany zespół składników materialnych i niematerialnych przypisany do wyodrębnianego Hotelu (działalności hotelarsko-gastronomicznej) cechuje się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym oraz funkcjonalnym.

Jak bowiem Państwo wskazali, struktura Państwa działalności, została formalnie powołana przez uchwałę Zarządu, w której wyodrębniono komórki organizacyjne a w ramach tych komórek prowadzone są usługi: (…) i przypisano do nich odpowiednich składników materialnych i niematerialnych niezbędnych do prowadzenia przez Hotel samodzielnej działalności gospodarczej i prawidłowego wykonywania powierzonych tym jednostkom zadań, w szczególności środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, umowy związane z prowadzoną działalnością, środki pieniężne, należności i zobowiązania. W Państwa Spółce prowadzona jest ewidencja zdarzeń gospodarczych, umożliwiająca adekwatne przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do Hotelu.

Działalność hotelarsko-gastronomiczna funkcjonuje w oparciu o przypisane do niej aktywa i pasywa oraz zobowiązania i należności. W szczególności przygotowują Państwo wewnętrzny rachunek zysków i strat oraz inne raporty finansowe to znaczy, że w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa identyfikuje się, odrębnie dla Hotelu, przychody i koszty oraz aktywa i pasywa związane z działalnością hotelarsko-gastronomiczną, w tym m.in. rozliczenia finansowe z klientami i kontrahentami oraz zobowiązania pracownicze.

Natomiast, w zakresie tych elementów rachunku zysków i strat oraz innych raportów, których nie da się jednoznacznie przypisać do Hotelu, czyli w sytuacji, gdy alokacja na poszczególne komórki organizacyjne nie jest bezpośrednio możliwa, stosują Państwo uzasadniony klucz alokacji kosztów. Dzięki temu możliwe jest ustalenie wyniku finansowego działalności hotelarsko-gastronomicznej niezależnie od wyniku finansowego całego przedsiębiorstwa Spółki. Dla Hotelu przygotowywane są oddzielne cele strategiczne, finansowe oraz budżet (wchodzący w skład całościowego budżetu Spółki).

W zakresie kont księgowych Hotel posiada własne konta analityczne, które w programie księgowym wykorzystywanym przez Spółkę, pozwalają na dokładne wskazanie, które przychody i koszty oraz pozostałe zapisy na kontach bilansowych związane są z działalnością Hotelu.

Spółka identyfikuje środki pieniężne bezpośrednio powiązane z działalnością prowadzoną przez przez Hotel (od strony wpływów i wydatków).

W ramach wyodrębnienia do Nowej Spółki zostaną przeniesione zasoby ludzkie (zmiana pracodawcy, przeniesienie zakładu pracy) - wg stanu na dzień Podziału (uwzględniając zmiany w stanie majątku jakie zajdą między datą planu Podziału a datą Podziału).

Ponadto jak wynika z uzupełnienia wniosku, na dzień podziału Spółki przez wyodrębnienie, składniki majątkowe komórki organizacyjnej „…” (działalności hotelarsko-gastronomicznej) będą stanowiły zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, które będą stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące te zadania.

Spółka przejmująca (Nowo Zawiązana) będzie miała faktyczną możliwość kontynuowania działalność prowadzonej dotychczas w zakresie działalności hotelarsko-gastronomicznej, bez konieczności angażowania innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji oraz nie będzie konieczności podejmowania dodatkowych działań faktycznych lub prawnych (np. zawarcia nowych umów) niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie, w jakim prowadzona jest obecnie.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że zespół składników materialnych i niematerialnych przypisany do Hotelu, które zamierzają Państwo przenieść do Nowej Spółki (Spółki Przejmującej), będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

W konsekwencji, czynność wyodrębnienia Hotelu do Nowej Spółki (Spółki Przejmującej) będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy, zatem po Państwa stronie nie wystąpi obowiązek podatkowy w podatku VAT z tytułu tej transakcji.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytań nr 1 i 2 jest prawidłowe.

Przedmiotem wątpliwości Państwa w rozpatrywanej sprawie jest również obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego przez Spółkę (pytanie nr 3).

Ustawodawca na gruncie podatku od towarów i usług wprowadził regulacje szczególne związane z przypadkiem zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego zostały określone w art. 91 ustawy.

Stosownie do art. 91 ust. 1 ustawy:

Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10, 10a lub 10c-10g lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Przepisy art. 91 ust. 2-8 ustawy regulują zasady dokonywania korekty, o której mowa w ust. 1.

Zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy:

W przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Analiza przedstawionego opisu sprawy oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że skoro przedmiotem zbycia będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa, to w związku z tą czynnością nie są Państwo zobowiązani do dokonania korekty wcześniej odliczonego podatku, ponieważ zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy obowiązek ewentualnego dokonania korekty ciąży na nabywcy zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Podsumowując, nie mają Państwo obowiązku dokonania korekty podatku VAT wcześniej odliczonego przy zakupie składników majątkowych wchodzących w skład zbywanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W konsekwencji Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz

-zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy i własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.  

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

   - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

   - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

   - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm., dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.