zwolnienie od podatku VAT usług badań laboratoryjnych wykonanych komercyjnie przez uczestnika projektu - Interpretacja - IBPP4/443-215/11/AZ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 29.04.2011, sygn. IBPP4/443-215/11/AZ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

zwolnienie od podatku VAT usług badań laboratoryjnych wykonanych komercyjnie przez uczestnika projektu

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2011r. (data wpływu 1 lutego 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług badań laboratoryjnych wykonanych komercyjnie przez uczestnika projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług badań laboratoryjnych wykonanych komercyjnie przez uczestnika projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Z to projekt naukowo - badawczy finansowany ze środków Polsko - Norweskiego Funduszu Badań Naukowych oraz - Instytut, służący prewencji chorób cywilizacyjnych, w szczególności onkologicznych oraz chorób układu krążenia.

Głównym wykonawcą projektu jest Instytut Podwykonawcą jest konsorcjum utworzone przez (Wnioskodawcę) oraz Y.

Uczestnikami projektu są mieszkańcy województwa w wieku 45-64 lata.

Realizacja projektu podzielona jest na trzy części:

  1. Wykonywanie badań medycznych w tym badań laboratoryjnych krwi, przeprowadzenie wywiadu oraz gromadzenie zebranych w wyniku powyższych działań danych w wersji papierowej i elektronicznej
  2. Przygotowywanie i przechowywanie próbek krwi i moczu.
  3. Badania naukowe

Za zadania wymienione w pkt 1 i 2 odpowiedzialne jest Konsorcjum Wnioskodawcy i Y. Za zadanie 3 - Instytut. Poniżej przedstawiono szczegółowy opis zadań Konsorcjum Wnioskodawcy i Y:

  1. Zadania Wnioskodawcy:
    • promocja projektu służąca rekrutacji uczestników do projektu
    • pobranie materiału biologicznego, wykonanie ustalonych pomiarów (w tym wykonywanie EKG i spirometrii), wykonanie badania ankietowego,
    • przekazywania pacjentom informacji zwrotnej, dotyczącej wyniku badania (KARTY UCZESTNIKA PROJEKTU);
    • przekazywanie pobranych próbek materiału biologicznego oraz dokumentacji medycznej do CO,
    • prowadzenie spraw związanych z rozliczeniem i sprawozdawczością
    • archiwizacja dokumentacji innej niż medyczna, związanej z realizacją projektu (dokumentacja księgowa).
  2. Zadania CO
    • przyjęcie próbek biologicznych pobranych od pacjentów i umieszczenie ich w Pracowni Diagnostyki Molekularnej, ich przechowywanie i nadzór;
    • przyjęcie i przechowywanie medycznej dokumentacji papierowej

Pozostałą część projektu (naukowo - badawczą) realizuje Instytut.

Wnioskodawca realizuje swoje zadania w powołanym przez siebie Niepublicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej, posiadającym odrębny statut oraz władze, wpisanym do rejestru zakładów opieki zdrowotnej. Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej realizuje następujące zadania:

  1. Wykonywanie badań:
    • antropometrycznych,
    • EKG,
    • poziom tlenku węgla w wydychanym powietrzu
    • krwi (glukoza, cholesterol całkowity, HDL LDL, trójglicerydy tj. lipidogram)
    • ciśnienia krwi i tętna.
    • spirometrii
  2. Przeprowadzanie wywiadu z uczestnikiem badania dotyczącego m.in. jego stanu zdrowia, przebytych chorób (w tym chorób w jego rodzinie), przyjmowanych leków, nawyków żywieniowych, aktywności fizycznej.
  3. Po realizacji wszystkich elementów badania jego uczestnik (pacjent) otrzymuje kartę z omówieniem przez lekarza wyników badań oraz zaleceniami - leczenie niefarmakologiczne, postępowanie profilaktyczne, ewentualne konsultacje (kardiologiczna, pulmonologiczna, lekarza rodzinnego).
  4. Ponadto wszystkie wyniki badań zapisywane są w bazie informatycznej (kwestionariusz wypełniany jest wyłącznie w wersji elektronicznej).
  5. Próbki krwi oraz moczu - poza próbkami kierowanymi do laboratorium w celu wykonania badań - deponowane są w Centrum Onkologii. Będą one - oprócz zgromadzonych w wyniku przeprowadzonych ww. badań danych w przyszłości służyć celom naukowo - badawczym.

Istotne jest, iż w przypadku zachorowania uczestnika projektu np. na chorobę onkologiczną, poprzez wykorzystanie przechowywanych próbek krwi i moczu, poszerza się spektrum możliwości diagnostycznych i leczniczych

Nadmienić należy, iż dane uzyskane z kwestionariusza (wywiadu) oraz próbki krwi moczu zdeponowane w Y wykorzystywane będą w celach naukowo - badawczych lub w celach diagnostycznych w przypadku zachorowania, poszerzając spektrum możliwości diagnostycznych i leczniczych. Pozostałe elementy badania uczestników służą równocześnie celom diagnostycznym i profilaktycznym dla uczestników projektu np. wyniki krwi (glukoza, lipidogram) lub spirometria.

Sposób rozliczania przedstawia się następująco:

  1. Y wystawia fakturę Wnioskodawcy za:
    • przygotowanie i przechowywanie próbek krwi w Pracowni Diagnostyki Molekularnej,
    • archiwizację dokumentacji medycznej;
  2. Wnioskodawca wystawia fakturę dla Instytut łączną zawierającą kwotę za usługę realizowaną przez siebie (NZOZ) oraz kwotę faktury z Y.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku kiedy uczestnik projektu X komercyjnie wykona jakieś badanie laboratoryjne np. morfologię, TSH, bilirubinę Wnioskodawca powinien naliczyć podatek VAT...

Wnioskodawca prosi o wydanie interpretacji biorąc pod uwagę, że:

  1. projekt jest wprawdzie projektem naukowo - badawczym, lecz celem jego jest prewencja chorób cywilizacyjnych,
  2. projekt obejmuje elementy, które równocześnie służą zbieraniu danych medycznych oraz próbek krwi i moczu (czyli przygotowaniu bazy dla przyszłych badań naukowych) oraz profilaktyce czy przywracaniu zdrowia. Ta właśnie część projektu jest realizowana wyłącznie przez Wnioskodawcę (badania medyczne wykorzystywane również przez uczestników projektu do celów diagnostycznych, profilaktycznych, a często już w chwili wykonywania badań - ratujących zdrowie czy nawet życie, zwłaszcza w przypadkach kardiologicznych).

Stanowisko Wnioskodawcy:

Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej, funkcjonujący w strukturze Wnioskodawcy realizuje część projektu naukowo - badawczego polegającą na rekrutacji (rejestracji) uczestników projektu (pacjentów), wykonywaniu szeregów badań medycznych (w tym badań krwi) i pomiarów antropometrycznych oraz zebraniu danych dotyczących stanu zdrowia i stylu życia uczestników.

Po realizacji projektu pacjent otrzymuje Kartę Uczestnika Projektu, którą może on wykorzystać w celach diagnostycznych i profilaktycznych, a często ratujących zdrowie lub życie. Zawiera ona szczegółowe opisy poszczególnych elementów badania.

Zakładając, ze w przyszłości dane te będą również wykorzystywane w celach naukowo - badawczych, to zadania te będą realizowane już przez inny podmiot tj. Instytut będą służyć prewencji chorób (w tym: onkologicznych i kardiologicznych).

Wobec powyższego biorąc pod uwagę art. 43 pkt 18 i 19 ustawy z dnia 1 stycznia 2011r. o podatku od towarów i usług Wnioskodawca uważa, że koszty wykonywania odpłatnie badań laboratoryjnych powinny zostać zwolnione z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy o VAT stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r. wyznaczenie zakresu zwolnienia usługi z opodatkowania podatkiem VAT następowało poprzez zidentyfikowanie usługi (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU).

Z dniem 1 stycznia 2011r. ustawodawca odstąpił od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, tym samym opisuje się poszczególne czynności zwolnione od podatku wskazując na ich cechy, charakter oraz okoliczności wykonania.

W myśl obowiązującego od 1 stycznia 2011r. art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej.

Tut. Organ podatkowy zauważa, iż przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia opieki medycznej.

Należy jednak podkreślić, iż obowiązujący od dnia 1 stycznia 2011r. przepis art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, stanowi implementację do polskiego porządku prawnego przepisu art. 132 ust. 1 lit. b) Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347) (dalej zwana Dyrektywą), zgodnie z którym zwolnieniu od podatku przez państwa członkowskie podlegają opieka szpitalna i medyczna oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub, na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze.

Zgodnie zaś z ugruntowanym stanowiskiem Trybunału Sprawiedliwości UE, zwolnienia zawarte w art. 132 dyrektywy 2006/112/WE Rady stanowią autonomiczne pojęcie prawa wspólnotowego i mają na celu unikniecie rozbieżności w stosowaniu systemu VAT w poszczególnych państwach członkowskich. Oznacza to, że zakres przedmiotowy tych zwolnień powinien być taki sam we wszystkich krajach członkowskich, zatem przy jego definiowaniu nie jest zasadne odwoływanie się wyłącznie do ustawodawstwa krajowego, ponieważ takie działania mogłyby prowadzić do rozbieżności w stosowaniu zwolnień w poszczególnych państwach UE.

Orzecznictwo Trybunału wskazuje, że pojęcia dotyczące zwolnień należy interpretować w sposób ścisły, ponieważ zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika.

Jeśli chodzi w szczególności o zwolnienie przewidziane w art. 132 dyrektywy, to z orzecznictwa wynika, że pojęcie opieka medyczna dotyczy świadczeń medycznych, które służą diagnozie, opiece oraz, w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia. Cel usługi medycznej określa, czy powinna ona korzystać ze zwolnienia; jeżeli z kontekstu wynika, że jej głównym celem nie jest ochrona, utrzymanie bądź przywrócenie zdrowia, lecz inny cel, to wówczas zwolnienie nie będzie miało zastosowania. Innymi słowy aby podlegać zwolnieniu świadczenie powinno mieć cel terapeutyczny, tym samym liczy się nie charakter usługi, ale jej cel.

Zdefiniowanie w przepisach art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług zakresu zwolnienie poprzez zawężenie go wyłącznie do usług opieki medycznej służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, odpowiada co do zasady używanym przez Trybunał określeniom postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz, w zakresie, w jakim jest to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych.

Podkreślenia wymaga, iż orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE wskazuje również, że ze zwolnienia mogą korzystać również usługi medyczne realizowane w celach profilaktycznych (wyrok w sprawie Unterpertinger, C-212/01, pkt 40). Zgodnie z orzeczeniem w tej sprawie celu terapeutycznego nie należy określać w sposób szczególnie wąski, świadczenie profilaktycznych usług medycznych może być również zwolnione od podatku nawet jeśli okaże się że osoby, które są poddane badaniom lub innym zabiegom medycznym o charakterze profilaktycznym nie cierpią na żadną chorobę lub anomalię zdrowotną.

Tym samym badanie diagnostyczne mające jedynie na celu ustalenie lub wykluczenie choroby lub innej anomalii zdrowotnej będzie podlegało zwolnieniu z VAT.

Zgodnie z utrwaloną linią orzecznictwa UE, nie ulega wątpliwości, że analizy laboratoryjne mające na celu ustalenie lub wykluczenie choroby korzystają ze zwolnienia od podatku.

W orzeczeniu C-106/05 w sprawie L. u. P. GmbH przeciwko Finanzamt Bochum-Mitte Trybunał stwierdza analizy laboratoryjne, których wykonanie () jest zalecane przez lekarzy ogólnych w ramach sprawowanej przez nich opieki medycznej, mogą przyczynić się do utrzymywania dobrego stanu zdrowia ludzi, ponieważ podobnie jak w przypadku wszelkich świadczeń medycznych wykonywanych zapobiegawczo ich celem jest poddanie pacjentów obserwacji i badaniom zanim zaistnieje konieczność poddania ich diagnozie, leczeniu czy też wyleczeniu z ewentualnej choroby.

W tych okolicznościach, (), należy uznać, że mając na uwadze realizowany przez powyższe zwolnienia z opodatkowania cel obniżenia kosztów opieki medycznej, analizy laboratoryjne, takie jak te będące przedmiotem postępowania przed sądem krajowym, których celem jest poddanie pacjentów zapobiegawczym obserwacjom i badaniom, można uznać za opiekę medyczną w rozumieniu art. 13 część A ust. 1 lit. b) szóstej dyrektywy, czy też za świadczenia opieki medycznej w rozumieniu lit. c) tego samego ustępu.

Podobnie w wyroku C-76/99 w sprawie Komisja przeciwko Francji (pkt 20) Trybunał stwierdził Na mocy art. 13(A) ust. 1 lit. b szóstej dyrektywy zarówno pobranie próbki jak i samo wykonanie analizy medycznej podlegają zwolnieniu z podatku VAT.

Należy jednak podkreślić, iż zgodnie z orzecznictwem ETS pojęcia świadczenia opieki medycznej nie można interpretować w sposób, który obejmuje świadczenia medyczne realizowane w innym celu niż postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych (wrok w sprawie Peter dAmbrumenil, Dispute Resolution Services Ltd vs Commissioners of Customs and Excise C-307/01).

Jeżeli podstawowym celem danego świadczenia nie są diagnoza, opieka, bądź leczenie chorób lub zaburzeń zdrowia (tj. świadczeniu nie przyświeca cel terapeutyczny), świadczenie takie nie podlega zwolnieniu z VAT. Takie stanowisko były prezentowane przez ETS w licznych orzeczeniach (wyrok ETS z 20 listopada 2003r. w sprawie Peter dAmbrumenil C-307/01; wyrok ETS z 20 listopada 2003r. w sprawie Margarete Unterpertinger, C-212/01; wyrok ETS z 10 września 2002r. w sprawie Kügler, C-141/00).

W orzeczeniu w sprawie Peter dAmbrumenil Trybunał wskazał przykładowe usługi medyczne, które ze względu na spełnienie wskazanego warunku (celu terapeutycznego) - podlegają zwolnieniu z VAT, oraz takie w stosunku do których zwolnienie nie ma zastosowania.

Wśród usług, do których zwolnienie nie może znajdować zastosowania ETS wymienił:

  • wydawanie poświadczeń stanu zdrowia celem otrzymywania renty wojskowej,
  • przeprowadzanie badań medycznych celem określenia istnienia i wielkości szkód poniesionych przez osoby fizyczne w przypadku postępowań sądowych dotyczących uszkodzeń ciała,
  • przeprowadzanie badań lekarskich celem sporządzenia raportu dotyczącego zaniedbań lekarskich w przypadku postępowań sądowych dotyczących takich zaniedbań,
  • przygotowywanie raportów medycznych dotyczących wyżej wymienionych spraw oraz raportów medycznych opartych o notatki lekarskie bez przeprowadzania dodatkowych badań lekarskich w wyżej wymienionych sprawach.

W świetle powyższego ze zwolnienia będą korzystały jedynie badania laboratoryjne służące profilaktyce i ochronie zdrowia. Natomiast analizy mające cel wyłącznie ekspercki czy dowodowy nie będą mogły korzystać ze zwolnienia z opodatkowania VAT.

Należy w tym miejscu wskazać, że stosownie do art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (t.j. Dz. U. z 2007r. Nr 14, poz. 89 ze zm.) świadczeniem zdrowotnym są działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania, w szczególności związane z badaniem diagnostycznym, w tym z analityką medyczną.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca współuczestniczy w realizacji projektu naukowo-badawczego, służącego prewencji chorób cywilizacyjnych, w szczególności onkologicznych oraz chorób układu krążenia.

Zadaniem Wnioskodawcy jest m.in. pobranie materiału biologicznego, wykonanie ustalonych pomiarów (w tym wykonywanie EKG i spirometrii), wykonanie badania ankietowego, przekazywania pacjentom informacji zwrotnej, dotyczącej wyniku badania (KARTY UCZESTNIKA PROJEKTU).

Wnioskodawca realizuje swoje zadania w powołanym przez siebie Niepublicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej, posiadającym odrębny statut oraz władze, wpisanym do rejestru zakładów opieki zdrowotnej.

Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej wykonuje badania antropometryczne, EKG, poziom tlenku węgla w wydychanym powietrzu, krwi (glukoza, cholesterol całkowity, HDL LDL, trójglicerydy tj. lipidogram), ciśnienia krwi i tętna, spirometrii. Przeprowadza wywiad z uczestnikiem badania dotyczącego m.in. jego stanu zdrowia, przebytych chorób (w tym chorób w jego rodzinie), przyjmowanych leków, nawyków żywieniowych, aktywności fizycznej.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy w przypadku kiedy uczestnik projektu komercyjnie wykona jakieś badanie laboratoryjne np. morfologię, TSH, bilirubinę to badanie to może korzystać ze zwolnienia od podatku.

W kontekście wyżej powołanego orzecznictwa Trybunału, należy zauważy iż decydującym kryterium do zwolnienia od podatku VAT usług w zakresie opieki medycznej jest cel jakiemu te usługi służą. Podkreślenia wymaga, iż nie jest istotne czy usługa jest wykonywana na podstawie skierowania lekarza czy też bez skierowania, istotny jest cel świadczonej usługi.

Ze zwolnienia z opodatkowania korzystają wyłącznie usługi służące celom określonym w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT. Nie będą więc zwolnione usługi badań laboratoryjnych (bez względu czy na podstawie skierowania czy bez) dla celów eksperckich, dowodowych, naukowo-badawczych bowiem nie będą to badania diagnostyczne w rozumieniu wyżej przytoczonej wykładni prawa UE.

Wykonanie badań laboratoryjnych dla celów diagnostycznych i profilaktycznych diagnostycznych stanowi integralną część opieki medycznej nad pacjentem, bez której nie może być mowy o ochronie w tym o utrzymaniu bądź przywróceniu dobrego stanu zdrowia osób. W tym też znaczeniu badania laboratoryjne, których bezpośrednim celem jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawę zdrowia zawierają się w pojęciu opieki medycznej w rozumieniu art. 43 ust.1 pkt 18 ustawy o VAT, a zatem korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.

Należy również zauważyć, iż przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, dotyczące zwolnienia z opodatkowania usług w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej, nie różnicują sytuacji prawnopodatkowej w tym zakresie w zależności od stopnia sfinansowania tych usług przez instytucje ubezpieczeń społecznych. Brak jest w tym przypadku rozróżnienia na usługi, które finansowane są bądź nie ze środków publicznych. Badania laboratoryjne diagnostyczne korzystają zatem z przedmiotowego zwolnienia bez względu na fakt czy są wykonywane odpłatnie, czy też nie, czy są wykonywane na podstawie skierowania lekarza, czy wyłącznie na życzenie osoby fizycznej.

W świetle powyższego w przypadku kiedy uczestnik projektu komercyjnie wykona badanie laboratoryjne np. morfologię, TSH, bilirubinę, w celach profilaktycznych, lub diagnostycznych, Wnioskodawca nie ma obowiązku doliczania podatku VAT, bowiem usługa ta korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo zaznacza się, że w zakresie zwolnienia od podatku VAT czynności wykonywanych w ramach projektu naukowo - badawczego oraz zwolnienia z opodatkowania usług świadczonych przez lekarzy wykonujących badania wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach