Czy usługi polegające na organizacji powyższych szkoleń są zwolnione z VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 ... - Interpretacja - ILPP2/443-224/11-2/SJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 22.04.2011, sygn. ILPP2/443-224/11-2/SJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy usługi polegające na organizacji powyższych szkoleń są zwolnione z VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649)?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2011 r. (data wpływu 27 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Instytut (dalej Spółka) prowadzi działalność polegającą m.in. na realizacji projektów szkoleniowych dofinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Unijnego. W ubiegłym roku Spółka złożyła wniosek o dofinansowanie projektu w ramach konkursu z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytetu VIII, Działania 8.1, Poddziałania 8.1.1, ogłoszonego przez Wojewódzki Urząd Pracy. Projekt został pozytywnie oceniony przez Komisję Oceniającą Wojewódzkiego Urzędu Pracy.

W styczniu 2011 r. Spółka przystąpiła do realizacji projektu w ramach którego zaplanowane są szkolenia z następującej tematyki:

  1. Opieka farmaceutyczna nad kobietami w ciąży i małymi dziećmi;
  2. Opieka farmaceutyczna w cukrzycy;
  3. Opieka farmaceutyczna w astmie;
  4. Opieka farmaceutyczna w nadciśnieniu;
  5. Opieka farmaceutyczna w geriatrii;
  6. Błędy w przygotowywaniu i zażywaniu leków przez osoby starsze oraz sposoby ich eliminowania;
  7. Opieka farmaceutyczna nad pacjentem wychodzącym ze szpitala i jego rodziną;
  8. Żywienie pozajelitowe w warunkach ambulatoryjnych i domowych;
  9. Najnowsze postaci leków. Leki wieloskładnikowe;
  10. Praktyczne aspekty wdrażania opieki farmaceutycznej;
  11. X rola farmaceuty w przeciwdziałaniu starzenia się i dobór suplementów diety;
  12. Prawne aspekty wykonywania zawodu farmaceuty;
  13. Odpowiedzialność zawodowa farmaceutów. Kodeks Etyki Aptekarza RP;
  14. Finanse dla niefinansistów;
  15. Zasady prowadzenia negocjacji w praktyce zawodowej aptekarza;
  16. Farmaceuta doradcą pacjenta;
  17. Marketing farmaceutyczny w aptece;
  18. Kierowanie małym zespołem w codziennej pracy apteki.

Szkolenia skierowane są do właścicieli i pracowników aptek, głównie techników i magistrów farmacji. Szkolenia posiadają akredytację Uniwersytetu, który prowadzi egzaminy zamykające program każdego ze szkoleń. Tematyka szkoleń uznana jest przez Uniwersytet oraz przez Okręgową Izbę Aptekarską jako szkolenia o charakterze zawodowych dla aptekarzy.

Poziom refinansowania programu ze środków pomocowych oscyluje wokół 80% i zawsze przekracza 70%. Pozostałą część płacą uczestnicy albo też firmy wysyłające słuchaczy na szkolenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi polegające na organizacji powyższych szkoleń są zwolnione z VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649)...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia, ze zwolnienia z podatku korzystają usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych. Ze zwolnienia korzystają również świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane.

Usługi świadczone przez Spółkę są kształceniem zawodowym osób pracujących w aptekach oraz osób prowadzących apteki. W ramach szkoleń podnosi się poziom profesjonalnego przygotowania magistrów i techników farmacji, a także innych osób będących właścicielami aptek. Jednocześnie szkolenia finansowane są w ponad 70% ze środków publicznych, jakimi są dotacje pochodzące z Europejskiego Funduszu Społecznego. W konsekwencji usługi świadczone przez Spółkę w tym zakresie będą korzystały ze zwolnienia z VAT przewidzianego w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów stosowanie do treści art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Na mocy art. 5a ustawy, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl art. 146a pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Tut. Organ informuje, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26 - 29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

   - oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 :

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

   - oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane, a także usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka będzie prowadzić szkolenia skierowane do właścicieli i pracowników aptek, głównie techników i magistrów farmacji. Szkolenia te posiadają akredytację Uniwersytetu, który prowadzi egzaminy zamykające program każdego ze szkoleń. Tematyka szkoleń uznana jest przez Uniwersytet oraz przez Okręgową Izbę Aptekarską jako szkolenia o charakterze zawodowych dla aptekarzy. Ponadto poziom refinansowania programu ze środków pomocowych oscyluje wokół 80% i zawsze przekracza 70%. Pozostałą część płacą uczestnicy albo też firmy wysyłające słuchaczy na szkolenia.

Dokonując zatem oceny przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego w świetle obowiązujących przepisów prawa stwierdzić należy, że w sytuacji gdy realizowane przez Spółkę szkolenia będą finansowane co najmniej w 70% ze środków publicznych Zainteresowany będzie mógł korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia.

Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu