Na podstawie art.14b §1 i §6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 ze zm.) oraz §7 rozporządzenia... - Interpretacja - IPPP1-443-82/07-4/RK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.09.2007, sygn. IPPP1-443-82/07-4/RK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art.14b §1 i §6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 ze zm.) oraz §7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz.770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 01.08.2007 r. (data wpływu 13.08.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wysokości stawki podatku od sprzedaży mieszkań z wyposażeniem - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.08.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wysokości stawki podatku od sprzedaży mieszkań z wyposażeniem.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą jako deweloper. Sprzedaje mieszkania w stanie surowym (bez wykończenia) lub z wykończeniem, które jest wybierane przez klientów. Do wykończenia mieszkania zaliczane są roboty np: położenie parkietu, malowanie ścian, układanie glazury w łazience, i kuchni, przebudowa lub przeniesienie ścian działowych itp. Sprzedaż mieszkań (zarówno z wykończeniem jak i bez) jest przez Spółkę opodatkowywana stawką VAT 7%. Spółka, chciałaby rozszerzyć swoją ofertę o sprzedaż mieszkań z wyposażeniem kuchni, tj. z zabudową kuchni, bez wyposażenia AGD. Meble do zabudowy zostaną przytwierdzone w sposób stały, a według opinii działu technicznego Spółki, ich ewentualne zdemontowanie lub próba przeniesienia w inne miejsce, spowodowałaby ich zniszczenie i uniemożliwienie dalszego z nich korzystania. Sprzedaż mieszkań z wyposażeniem (zabudowa) kuchni, Spółka chciałaby opodatkować stawką VAT 7%. Rozpoczęcie sprzedaży z wyposażeniem (zabudową) kuchni, planowane jest na wrzesień 2007 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy o VAT, do dnia 31 grudnia 2007 r. obniżoną stawkę VAT w wysokości 7% stosuje się m.in. do obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych.

Zasadniczo, z preferencyjnej 7% stawki VAT może korzystać dostawa lokalu mieszkalnego, natomiast wyposażenie lokalu w sprzedawanych mieszkaniach podlega VAT w wysokości przewidzianej dla danego towaru (tj. zwykle 22%).

Zdaniem Spółki, wyjątkiem od powyższej zasady są takie elementy wyposażenia, które są na stałe zamontowane i stanowią część składową mieszkania, będąc elementem stałej zabudowy. Zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego, częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego (art. 47 § 2 Kodeksu cywilnego). Zdemontowanie lub próba przeniesienia kuchni w inne miejsce, spowodowałaby zniszczenie zabudowy i uniemożliwienie dalszego z niej korzystania, co potwierdza opinia działu technicznego. Należy zatem uznać, iż wyposażenie kuchni (zabudowa) jest częścią składową mieszkania, a więc powinna być traktowana dla celów podatkowych w sposób analogiczny do mieszkania.

W związku z tym Spółka stoi na stanowisku, że sprzedaż mieszkań z zabudową meblową kuchni powinna być opodatkowana stawka 7%, z uwagi na to, że zabudowa ta ma charakter stały i jej przeniesienie, późniejsze inne wykorzystanie, dalsza odsprzedaż, czy ewentualne zmiany w wyglądzie po skończeniu prac nie jest możliwe. Wykończenie kuchni staje się więc immanentnym elementem mieszkania, jak ściany czy okna, których po zakończeniu wszelkich prac także nie można przenieść. Spółka pragnie zaznaczyć, iż podobne stanowisko jest również prezentowane w literaturze podatkowej, gdzie zostało wskazane, że elementy stałej zabudowy mieszkania, stanowiące jego część składową powinny podlegać opodatkowaniu VAT na zasadach analogicznych do mieszkania. Mając powyższe na uwadze, sprzedaż mieszkań z wyposażeniem (zabudową) kuchni powinna być opodatkowana stawką VAT 7%.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U Nr 54, poz. 535 ze zm.)- zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy). Przez towary w świetle art. 2 pkt. 6 ustawy, rozumie się rzeczy ruchome jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7 % w odniesieniu do obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedmiotem dostawy jest lokal mieszkalny i zabudowa kuchni. Natomiast w świetle powołanych przepisów, należy stwierdzić, iż preferencyjna stawka podatku od towarów i usług może być stosowana jedynie do dostawy lokalu mieszkalnego, natomiast towarzyszące tej dostawie inne jej składniki opodatkowane są stawkami dla nich właściwymi. Powyższe stanowisko potwierdził Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z dnia 06.07.2006 r. w sprawie C-251/05, w którym stwierdził, że:

Jedna dostawa towarów, co do zasady, podlega jednej stawce podatku VAT. Jednakże możliwe jest również oddzielne opodatkowanie określonych składników tej dostawy, jeżeli z przepisów wyraźnie wynika taka ewentualność i taka konieczność. Oznacza to, że okoliczność, iż określone towary stanowią przedmiot jednej dostawy, która z jednej strony obejmuje towar główny objęty preferencją podatkową w podatku VAT oraz z drugiej strony towary wyłączone z tej preferencji, nie stoi na przeszkodzie temu, aby od dostawy towarów wyłączonych z preferencji podatek VAT był pobierany według stawki podstawowej.

Zabudowa kuchni, nie została z nazwy wymieniona w grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, bowiem jest to mebel kuchenny, sklasyfikowany wg PKWiU 36.13, a jego dostawa, zgodnie z ustawą, nie korzysta z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym art.146 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy, ma zastosowanie przy dostawie mieszkania, natomiast nie ma zastosowania przy dostawie wyposażenia mieszkania w meble do zabudowy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art.52 §3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz.1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art.53 §2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie