
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją rozbudowy Domu Zdrojowego w A. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Przedmiotowy wniosek dotyczy wydania ponownej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dla projektu pn.: „(…)” planowanego do realizacji z udziałem środków UE w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027, Priorytetu 6 Fundusze Europejskie dla wspólnot lokalnych, Działania 6.3 Wzmacnianie lokalnych potencjałów na obszarach innych niż obszary miejskie. Dla powyższego projektu została już wydana decyzja /stanowisko Krajowej Informacji Skarbowej znak: (…) z dnia (…) 2025 r. z uwagi na uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia.
Wskazany projekt jest projektem partnerskim Gmin należących do Obszaru Strategicznej Interwencji (…) (OSI (…)), tj.: Gminy A. i Gminy B., które w ramach OSI (…) zawarły partnerstwo międzysamorządowe na rzecz wspólnej realizacji projektu.
Partnerskie samorządy (…) 2024 r. aplikowały o środki zewnętrzne na realizację inwestycji objętej ww. projektem w ramach trwającego naboru prowadzonego w trybie niekonkurencyjnym. Planują zrealizować projekt pn. „(…)”. Obecnie trwa ocena merytoryczna złożonego wniosku przez Instytucję Organizującą Konkurs.
Celem projektu jest wprowadzenie na rynek nowych produktów, które będą stanowić infrastrukturę turystyczną i okołoturystyczną Szlaku (…), bazującą na zasobach endogenicznych, walorach kulturowych, przyrodniczych oraz potencjale uzdrowiskowym obszaru, która będzie ogólnodostępna zarówno dla mieszkańców, turystów jak i kuracjuszy. Partnerstwo OSI (…) posiada przyrzeczone środki na ten cel w ramach Kontraktu Programowego Województwa (…), w programie regionalnym UE (Uchwała nr (…) Zarządu Województwa (…) z dnia (…) 2023 roku (…)).
Roboty budowlane nie zostały rozpoczęte. Partnerzy posiadają opracowane dokumentacje techniczne oraz prawomocne pozwolenia na budowę.
Zakres projektu obejmuje działania uwzględnione w strategii ponadlokalnej wypracowanej przez Gminy partnerstwa OSI (…) i przyjęte stosownymi Uchwałami tj.:
- Rozbudowę Domu Zdrojowego w A. - Zadanie dotyczy rozbudowy istniejącego pawilonu pijalni uzdrowiskowej o: salę pijalni uzdrowiskowej, scenę pijalni, zaplecze sceny, pomieszczenia magazynowo-socjalne, Centrum Informacji Turystycznej oraz pomieszczania sanitarne i techniczne wraz z wewnętrznymi instalacjami i wyposażeniem oraz przestrzeń integracyjną/kawiarni z pełnym wyposażeniem (m.in. szaf, regałów ekspozycyjnych). Wykonana zostanie instalacja fotowoltaiczna o mocy ok. 20 kW, która zostanie zamontowana na dachu rozbudowanej części pawilonu pijalni uzdrowiskowej. Ogniwa fotowoltaiczne stanowić będą alternatywne źródło energii elektrycznej potrzebnej do funkcjonowania budynku, które obniżą ilość zużywanej energii powstającej ze źródeł emitujących gazy cieplarniane, w tym CO2.
Przy czym należy zaznaczyć, iż koszty kwalifikowalne instalacji fotowoltaicznej ujęte we wniosku aplikacyjnym, do których policzono dofinansowanie ze środków UE - dotyczą kosztu netto robót budowlanych instalacji, ponieważ zgodnie z Regulaminem konkursu podatek VAT w części objętej pomocą de minimis - dotyczący instalacji fotowoltaicznej jest niekwalifikowalny. Dofinansowanie stanowiące pomoc de minimis będzie udzielane m.in. w zakresie instalacji OZE, która będzie funkcjonowała w trybie on-grid (możliwy jest fizyczny przepływ energii z instalacji do sieci dystrybucyjnej). Stąd też podatek VAT w tym przypadku leży po stronie kosztów Gminy.
Powierzchnia użytkowa rozbudowanej części budynku Domu Zdrojowego wynosi 621,27 m2. (powierzchnia użytkowa budynku po rozbudowie: 1.315,95 m2). [Budynek] będzie ogólnodostępny, w tym dla osób z niepełnosprawnościami, wielofunkcyjny i całoroczny. Wejście i korzystanie z budynku będzie bezpłatne, jedynie w przypadku organizacji wydarzeń/koncertów możliwy będzie odpłatny udział w wydarzeniu. Komercyjna usługa dotyczy również strefy cateringowej i obejmie możliwość zakupu kawy, herbaty oraz czegoś słodkiego, a także zakupu pamiątek.
- Budowę wieży widokowej w C. (na terenie Gminy B.) wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą - zadanie obejmuje budowę wieży o wysokości 16 m (podstawa 6 m x 6 m) z 3 poziomami platform widokowych oraz zagospodarowanie terenu: utworzenie miejsc parkingowych w tym dla OzN, budowę elementów małej architektury (stoły, ławki, stojaki rowerowe) oraz toalet. Z kierunku północnego (z drogi gminnej) będzie możliwy dostęp na I poziom wieży pomostem o długości ok. 38 m, wznoszącym się ponad kamieniołomem. Z kierunku południowego do obiektu (z drogi powiatowej) będzie prowadziła ścieżka turystyczna szeroka na ok. 2,5 m i długa na ok. 78 m o nawierzchni utwardzonej kruszywami naturalnymi. Korzystanie z wieży będzie ogólnodostępne i bezpłatne.
- Prowadzenie nadzoru inwestorskiego;
- Promocja Projektu - Partnerzy będą wspólnie realizowali działania informacyjno-promocyjne, do prowadzenia których będą zobowiązani zarówno na etapie realizacji projektu, jak i w okresie jego trwałości.
Grupy docelowe:
1. Mieszkańcy Obszaru Strategicznej Interwencji (…) (Gminy A., Gminy B, Gminy (…) oraz Gminy (…)).
2. Mieszkańcy ościennych gmin,
3. Turyści i kuracjusze przebywający w uzdrowiskach (…): A. i B.
Szacowany koszt całkowity projektu (dla obu partnerów) wskazany obecnie we wniosku o dofinansowanie wynosi (…) zł a koszty kwalifikowalne to (…) zł. Dofinansowanie z UE, liczone do kosztów kwalifikowalnych to w ramach EFRR 82,56% ((…) zł) oraz budżetu państwa 0,80% ((…) zł - dot. tylko Gminy B.). Łącznie dofinansowanie dla projektu to (…) zł.
Dla Gminy A. szacowany koszt całego zadania związanego z rozbudową Domu Zdrojowego wynosi (…) zł brutto, w tym dofinansowanie ze środków UE (EFRR): (…) zł. Gmina nie otrzymuje dofinansowania w ramach środków z budżetu państwa ze względu na pomoc publiczną, która wystąpi tylko dla zadania Gminy A.
Partnerskie Gminy składając wniosek o dofinansowanie, koszty kwalifikowalne ujęły w kwotach brutto, uznając podatek VAT za kwalifikowalny (poza instalacją fotowoltaiczną w zadaniu Gminy A., gdzie dofinansowanie do kwoty netto stanowi pomoc de minimis, a VAT jest kosztem niekwalifikowalnym). Koszty poszczególnych samorządów obejmują wykonanie robót budowlanych, nadzór inwestorski i promocję projektu (tablice informacyjne).
Planowany termin realizacji rzeczowej zadania szacowany jest na 2026 r. z możliwością wydłużenia terminu realizacji projektu.
Gmina A. planuje rozbudowę istniejącej części domu zdrojowego, a przez to zwiększenie wartości budynku domu zdrojowego. Dobudowana część domu zdrojowego po zakończeniu realizacji projektu, zostanie przekazana do nieodpłatnego używania oraz pobierania pożytków i będzie zarządzana przez jednostkę gminną Gminy A. - Centrum Kultury w A. (Centrum). Relacja bezpośrednia pomiędzy Gminą A. - inwestorem, a instytucją kultury - Centrum (które inwestorem nie jest) jest nieodpłatna i nie będzie służyła sprzedaży opodatkowanej.
Centrum jako samorządowa instytucja kultury jest wpisane do rejestru instytucji kultury, posiada osobowość prawną i zdolność do czynności cywilnoprawnych. Działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej i Statutu Centrum, przyjętego Uchwałą nr (…) Rady (…) i wykonuje zadania własne gminy w zakresie kultury.
Należy wspomnieć, że Gmina A. przekazała na podstawie Umowy Nr (…) nieodpłatnego używania nieruchomości i pobierania z niej pożytków, Kompleks Urządzeń Uzdrowiskowych (…) (tj. tężnia oraz pijalnia uzdrowiskowa i oranżeria wraz z istniejącą częścią domu zdrojowego). Istniejąca część domu zdrojowego, wybudowana w latach 2019-2020 ze środków własnych Gminy A., jest obiektem wielofunkcyjnym i ogólnodostępnym, na terenie którego działają: całoroczna mini tężnia, oranżeria ze strefą kawiarnianą, recepcja z kasą biletową (bilety do tężni i mini tężni) oraz sklepik z pamiątkami. W obiekcie Domu Zdrojowego odbywają się wydarzenia kulturalne, mini koncerty, prelekcje i wykłady edukacyjne dla mieszkańców i gości, częściowo odpłatne (koncerty).
Rozbudowa obiektu pozwoli na poprawę funkcji użytkowych budynku, udostępnienie strefy cateringowej w nowej części obiektu. Rozbudowa umożliwi przeniesienie części funkcji recepcji z istniejącej części budynku do nowej. Planowane działanie pozwoli na powstanie wielofunkcyjnej strefy użytkowej na potrzeby działalności pijalni zdrojowej i koncertów, czy innych wydarzeń kulturalnych. W rozbudowanej części budynku zlokalizowane zostaną nowe funkcje: scena pijalni z zapleczem magazynowo-socjalnym, sala pijalni uzdrowiskowej oraz pomieszczania sanitarne i techniczne. Do rozbudowanej części pawilonu zostanie przeniesione Centrum Informacji Turystycznej, które obecnie znajduje się poza budynkiem.
Wyjaśnili Państwo, iż - biorąc pod uwagę zakres rzeczowy projektu - w Państwa ocenie nie nastąpią przesłanki umożliwiające Gminie A. odzyskiwanie podatku VAT, ponieważ nastąpi nieodpłatne udostępnienie wytworzonej w ramach projektu infrastruktury tj. Domu Zdrojowego na rzecz instytucji kultury (Centrum) pod działalność statutową w tym odpłatną i nieodpłatną.
Funkcjonowanie Domu Zdrojowego po rozbudowie będzie generowało niewielkie przychody w wysokości ok. (…) zł/rok (przychody uzyskiwane przez administratora obiektu powstałego w ramach niniejszej rozbudowy m.in. z wpływów za organizowane wydarzenia kulturalne, koncerty, prelekcje, ze sprzedaży pamiątek, najmu/dzierżawy powierzchni pod strefę cateringową (dzierżawa w trybie ustawy PZP)), czy ewentualny przychód z tytułu sprzedaży energii do sieci z instalacji fotowoltaicznej.
Łączna powierzchnia rozbudowanego domu zdrojowego to ok. 621 m2. Wynajmowana/ dzierżawiona powierzchnia: sala pijalni - koncerty: ok. 363 m2, sklepik: 8,63 m2, strefa cateringowa: 31,63 m2.
Koszt rozbudowy domu zdrojowego to (…) zł brutto (nakłady inwestycyjne), szacowane przychody roczne z całego budynku to ok (…) zł. Relacja przychodów do kosztów inwestycji wynosi (…) = 3,95% kosztów. Ponadto zaznaczyć należy, iż koszty robót po przetargu mogą być znacznie wyższe niż obecnie szacowane. Szacowane przychody (przyjęte po analizach za 2024 r. z istniejącego obiektu Domu Zdrojowego) nie umożliwią zwrotu nakładów inwestycyjnych, które zamierza ponieść Gmina A. Przychód stanowi 3,95% kosztów zadania, a do kosztów obiektu dochodzą jeszcze opłaty eksploatacyjne związane z utrzymaniem obiekty tj. media, itp.
Wyjaśniają Państwo również, że wykonana instalacja fotowoltaiczna dla budynku wraz z całym obiektem zostanie przekazana nieodpłatnie w administrowanie gminnej instytucji kultury - Centrum. Umowa ze spółką energetyczną zostanie przepisana na odbiorcę tj. Centrum. To na Centrum będą wystawiane faktury za energię elektryczną i ewentualny przychód ze sprzedaży energii elektrycznej będzie występował po stronie Centrum.
Reasumując, w rozbudowanym domu zdrojowym oprócz działalności statutowej Centrum, takiej jak m.in. organizacja imprez kulturalnych, prowadzenie zajęć edukacyjnych, kulturalnych, warsztatów wynajem powierzchni pod wydarzenia, czy też działalność turystyczna, z których to zyski przeznaczane będą na finansowanie statutowej działalności kulturalnej, będzie realizowana komercyjna działalność gospodarcza podlegająca opodatkowaniu VAT, prowadzona przez odrębne podmioty (komercyjny wynajem powierzchni pod organizację koncertów, dzierżawa powierzchni na rzecz działalności cateringowej / kawiarni). Działający operator strefy cateringowej, będzie obsługiwał klientów odpłatnie. Na dzierżawę strefy będzie ogłaszany przetarg nieograniczony.
Wysokość przychodów nie kompensuje poniesionych kosztów, utrzymania obiektu, w tym kosztów zatrudnienia, obsługi. Pobierane opłaty i występujące w obiekcie przychody będą przeznaczone na jego utrzymanie.
Przedsięwzięcie nie jest komercyjnie opłacalne.
Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z rzeczową realizacją przedmiotowego zadania będą wystawiane na Gminę A., która jest czynnym podatnikiem VAT. Gmina A. jest/będzie właścicielem majątku wytworzonego w ramach inwestycji i podmiotem odpowiedzialnym za realizację projektu. Po zakończeniu realizacji zadania wytworzony majątek zostanie przekazany w administrowanie nieodpłatne swojej jednostce organizacyjnej - instytucji kultury (wykonującej zadania własne gminy Centrum) wraz z wykonaną instalacją fotowoltaiczną (umowa z przedsiębiorstwem energetycznym zostanie przepisana na Centrum jako administratora).
Środki na utrzymanie obiektu pochodzić będą z budżetu Gminy (dotacja dla jednostki gminnej - instytucji kultury) oraz z opłat pozyskiwanych z najmu/dzierżawy powierzchni pod strefę cateringową, z wynajmu powierzchni na koncerty, prelekcje, czy ew. przychód z tytułu sprzedaży energii. Realizowany projekt nie należy do projektów generujących dochód. Roboty budowlane realizowane będą w oparciu o PZP. Koszty utrzymania mienia, koszty remontowe ponosić będzie instytucja kultury w oparciu o dotacje celowe i podmiotowe.
Założeniem zadania Gminy A. jest realizacja inwestycji, której kluczową rolą jest świadczenie usług interesu publicznego z uzupełniającym udziałem sektora prywatnego, przez które należy rozumieć działania o charakterze zarówno niekomercyjnym, nienastawione na osiągnięcie zysku, promujące zachowanie i ochronę dziedzictwa kulturowego i poprawiające dostęp do usług społecznych w obszarze kultury, ale również o charakterze komercyjnym, które wzbogacają ofertę Domu Zdrojowego, odpowiadając na różnorodne potrzeby użytkowników, oferując dodatkowe udogodnienia i usługi (przy czym założono, iż przychody generowane z tych usług będą przeznaczone na koszty utrzymania obiektu). Różnorodna oferta usługowa w obrębie Domu Zdrojowego w A. sprawi, że pobyt użytkowników stanie się bardziej kompleksowy, komfortowy i atrakcyjny. Przychody związane z udostępnieniem funkcji cateringowej, dystrybucją biletów na całość wydarzeń kulturalnych itp. zostaną przeznaczone na koszty utrzymania Domu Zdrojowego, jednak nie pokryją w pełni tych kosztów, przerzucając je na budżet Gminy A. Realizacja całego projektu nie jest nastawiona na osiąganie zysku, a na zwiększenie atrakcyjności obszaru uzdrowiskowego. Realizacja zadania ukierunkowana jest na działania zrównoważonej turystyki, promujące zachowanie i ochronę dziedzictwa kulturowego i poprawiające dostęp do usług społecznych w obszarze kultury oraz działania wspierające turystykę.
Wobec powyższych zapisów, Gmina A. jako inwestor wybuduje obiekt (poniesie koszty, przekaże w nieodpłatne administrowanie swojej jednostce - instytucji kultury) - w związku z czym nie może odzyskać podatku VAT od zrealizowanej inwestycji.
Wydatki ponoszone przez Gminę A. na Inwestycję będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Gminę z wykazanymi na nich kwotami podatku VAT naliczonego. Natomiast ewentualne przychody z działalności obiektu będą wpływać na rachunek bankowy Centrum i zostaną przeznaczone na pokrycie kosztów bieżącej działalności obiektu.
Podmiotem odpowiedzialnym za realizację działań (robót budowlanych) i zarządzanie w ramach projektu będą partnerskie samorządy tj. Gmina A. - lider oraz Gmina B. - Partner (każdy z partnerów odpowiada za swoje przedsięwzięcia).
Gmina B. udostępnieni wieżę w C. nieodpłatnie, aby zachęcić mieszkańców do korzystania z infrastruktury turystycznej. Wówczas nie ma płatności (faktur, paragonów), a więc brak możliwości odzyskania VAT-u. Realizacja zadania nie jest ukierunkowana na osiąganie zysku, a na działania zrównoważonej turystyki, promujące zachowanie i ochronę dziedzictwa kulturowego i poprawiające dostęp do usług społecznych w obszarze kultury oraz działania niegenerujące zysku, wspierające turystykę. Gmina B. będzie właścicielem powstałego (na własnym terenie) w ramach projektu majątku i będzie ponosić koszty utrzymania wytworzonej infrastruktury.
Pytanie
Czy inwestor Gmina A. jako jeden z realizatorów projektu ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości od zrealizowanej inwestycji w związku z realizacją rozbudowy Domu Zdrojowego w A. w ramach projektu, która po zakończeniu zostanie przekazana w nieodpłatne administrowanie wraz z wykonaną instalacją fotowoltaiczną (dofinansowanie ze środków UE do instalacji jest przyznawane do kosztu netto zadania) jednostce gminnej Gminy A. - instytucji kultury, posiadającej osobowość prawną (nie będącej inwestorem) tj. Centrum, gdzie efekt, jaki powstanie, będzie generował sprzedaż zarówno nie podlegającą opodatkowaniu, jak również sprzedaż podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
W Państwa ocenie, Inwestor - Gmina A. jako jeden z realizatorów projektu nie ma podstaw prawnych do ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją zadania dot. rozbudowy Domu Zdrojowego w A. i po jej zakończeniu z uwagi na fakt, iż wytworzony majątek zostanie przekazany w całości w nieodpłatne administrowanie jednostce gminnej Gminy A., posiadającej osobowość prawną, niebędącej inwestorem, tj. Centrum, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony będą wykorzystywane zarówno do czynności nieopodatkowanych (projekt w części nie generuje sprzedaży opodatkowanej) jak i opodatkowanych (projekt w części będzie generował sprzedaż opodatkowaną). Projekt nie jest nastawiony na osiąganie zysku, ponieważ przedmiotem projektu są inwestycje, których kluczową rolą jest świadczenie usług interesu publicznego, jednak nie wyklucza jego osiągania. Z przeprowadzonej analizy finansowo-ekonomicznej projektu wynika, że inwestycja nie skutkuje poprawą sytuacji finansowej Gminy A., ale jej realizacja przyczyni się do wsparcia rozwoju regionu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Szczegółowe zasady zwracania różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika są zawarte w art. 87 ust. 2-6l ustawy.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy:
- towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych,
- podatek odlicza zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje pod warunkiem, że:
- spełnione zostały przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy oraz
- nie zaistniały przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy - pozbawiają one podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Aby czynność była opodatkowana podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Organy władzy publicznej mają na gruncie podatku od towarów i usług szczególny status. Są uznawane za podatników VAT, gdy wykonują czynności:
- inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań, oraz
- mieszczące się w ramach ich zadań, ale wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jeśli zaś organ władzy publicznej podejmuje realizację zadań jako podmiot prawa publicznego, wówczas nie jest podatnikiem VAT, nawet jeśli pobiera należności, opłaty lub składki. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności - czy są to czynności publicznoprawne czy cywilnoprawne.
Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153 ze zm.).
Art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Art. 7 ust. 1 pkt 9 i 10 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych Gminy. W szczególności, zadania własne obejmują sprawy:
9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Gmina działa w charakterze podatnika podatku VAT, gdy wykonuje we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że wraz z Gminą B. planują Państwo zrealizować projekt pn. „(…)”. Państwa zadanie obejmuje rozbudowę Domu Zdrojowego w A., w ramach którego nastąpi rozbudowa istniejącego pawilonu pijalni uzdrowiskowej, w tym instalacja fotowoltaiczna o mocy ok. 20 kW, która zostanie zamontowana na dachu rozbudowanej części pawilonu.
Dobudowana część domu zdrojowego po zakończeniu realizacji projektu, zostanie przekazana do nieodpłatnego używania oraz pobierania pożytków przez Centrum Kultury (…) (Centrum) i będzie przez nie zarządzana. Centrum jako samorządowa instytucja kultury jest wpisane do rejestru instytucji kultury, działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej i statutu przyjętego uchwałą Rady (…). Centrum wykonuje zadania własne gminy w zakresie kultury.
Relacja bezpośrednia pomiędzy Państwem (inwestorem), a instytucją kultury - Centrum (które inwestorem nie jest) jest nieodpłatna i nie będzie służyła sprzedaży opodatkowanej.
Wyjaśnili Państwo, że instalacja fotowoltaiczna dla budynku wraz z całym obiektem zostanie przekazana nieodpłatnie w administrowanie gminnej instytucji kultury - Centrum. Umowa ze spółką energetyczną zostanie przepisana na odbiorcę tj. Centrum. To na Centrum będą wystawiane faktury za energię elektryczną i ewentualny przychód ze sprzedaży energii elektrycznej będzie występował po stronie Centrum.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją rozbudowy Domu Zdrojowego w A.
W analizowanej sprawie ten związek nie występuje.
Wskazali Państwo, że realizacja całego projektu nie jest nastawiona na osiąganie zysku, a na zwiększenie atrakcyjności obszaru uzdrowiskowego. Realizacja zadania ukierunkowana jest na działania zrównoważonej turystyki, promujące zachowanie i ochronę dziedzictwa kulturowego i poprawiające dostęp do usług społecznych w obszarze kultury oraz działania wspierające turystykę.
Podkreślili Państwo, że ewentualne przychody z działalności obiektu będą wpływać na rachunek bankowy Centrum i zostaną przeznaczone na pokrycie kosztów bieżącej działalności obiektu. Zatem realizując inwestycję, nie będą Państwo wykonywać działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy - nie zostaną tu bowiem spełnione przesłanki określone w tym przepisie, a więc wykorzystywanie towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych. Tym samym nie można Państwa uznać za podatnika podatku od towarów i usług z tego tytułu.
We wniosku wskazują Państwo, że efekt projektu będzie m.in. generował sprzedaż opodatkowaną, ale należy podkreślić, że to Centrum będzie wykorzystywać rozbudowany Dom Zdrojowy m.in. do czynności opodatkowanych podatkiem VAT - a nie Państwo. Nie będą Państwo wykorzystywać rozbudowanego Domu Zdrojowego do czynności opodatkowanych, tylko nieodpłatnie udostępnią go instytucji kultury (Centrum) w celu realizacji jej zadań statutowych z zakresu kultury oraz na działalność turystyczną.
W konsekwencji nie będzie spełniona wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. związek dokonywanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zatem nie będzie Państwu przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Tym samym, nie będzie Państwu również przysługiwać prawo do otrzymania zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja dotyczy tylko Państwa jako wnioskodawcy, który wystąpił z wnioskiem o wydanie interpretacji prawa podatkowego w swojej indywidualnej sprawie, i nie wywołuje skutków prawnych dla innych podmiotów realizujących Projekt.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie pokrywał się z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność. Jeśli w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników w zakresie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu interpretacji mogą jedynie pomóc Państwu ocenić, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
